Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Finland: eurovelo 11 of 13 - Forum Wereldfietser

Finland: eurovelo 11 of 13

Als onderdeel van een te plannen tocht naar de Noordkaap zit ik er aan te denken om via Finland (veerboot Kiel-Helsinki) dat te bereiken en dan terug door Noorwegen. Op de website van Eurovelo gaan route 11 en 13 door Finland. De eerste zeg maar door het midden en de tweede langs de grens met Rusland.

Over de 13 kan ik wel e.e.a. vinden van medereizigers die dat gefietst hebben, maar van de 11 niet. Heeft iemand daar ervaring mee. De 11 eindigt ook op de Noordkaap. Deels overlappen ze ook in het noorden trouwens.

Hebben jullie een voorkeur voor één van beide (en waarom?) of heeft iemand ervaring met vooral de 11? Ben ik benieuwd naar.
Helaas maar een deel van Sodankyla tot aan Kaamanen (dat is ook de 10) en dat is voor het merendeel de snelweg volgen en dat viel me alleszins mee, het enige waar je rekening mee moet houden is de 2e camper die te dicht op de voorste zit want je zal elkaar maar uit het oog verliezen. (geen grap en alle nationaliteiten maken zich eraan schuldig)
Hoe verder naar het noorden je komt hoe minder verkeer, in bijna alle dorpen en steden liggen inmiddels vrijliggende fiets en wandelpaden, soms van wat slechte kwaliteit. De Finnen zelf houden wel rekening met je, ok vrachtwagenchauffeurs (al zijn de buitenlandse hierop soms ook weer de uitzondering) Verwacht niet in elk dorp een supermarkt dus hou rekening met je inkopen, al zijn wel elke dag lang open. Persoonlijk zou ik nu niet meer door de tunnel fietsen maar de postboot vanaf Hammerfest en of Kirkenes nemen. Voor je op de Noorkaap bent moet je op het eiland zelf ook nog het nodige klimmen.
Ik vraag me wel af waarom de keuze voor de veerboot vanuit Kiel en niet vanuit Travemünde. Al zal het voor de tijd aan boord niet veel uitmaken.
Dank Peter! Ik bedoel idd Travemünde. En dank voor je ervaringen met Finland.

De 10 had ik ook gezien. Ik heb een lichte voorkeur (kan zo niet zeggen waarom) om de 11 te willen nemen, dus dwars door het midden. Vandaar ook dat ik benieuwd ben of sommigen die route al eens gereden hebben.

En, het ligt wel in mijn planning om de tunnel te nemen. Misschien zeg ik straks ook wel dat ik het een volgende keer niet meer zou doen. Als die dan al komt, maar goed dat zien we dan wel weer. Maar liever in dat noordelijke stuk alles fietsen. Op de stukken dichter bij NL heb ik daar minder moeite mee omdat dat al bekend en een keer gereden is.
Te laat?

We hebben vorig jaar midden juni van Ivalo naar de Noordkaap gefietst over de EV11.
Tussen Rovaniemi en Ivalo hebben we een bus gepakt.
(we zijn vanaf thuis via Kiiel - Gotenborg door Zweden naar Rovaniemi gefietst)

Het eerste stuk ten noorden van Rovanieme was redelijk druk.
Vanaf Ivalo via Karasjok naar Lakselv was redelijk rustig.
Vanaf Lakselv naar de Noordkaap was camper biotoop..
De Noordkaaptunnel vonden we meevallen maar we waren "vroeg" op de dag.
Dat laatste op adview van een Noor: we doken rond 08h30 de Noordkaaptunnel in.

De Noordkaaptunnel heeft stijgingen van circa 10%.
De laatste 26km krijg je het nog heftig voor de kiezen.
Heen en terug naar Honningsvag heb je dan 6+ keer de Cauberg op gefietst.

Maar het is een onvergetelijk stuk.

Geniet ervan (als dat niet al gebeurd is).
grubvenleo schreef:
zo 02 feb, 2025 18:50
Te laat?
......
Nee, niet te laat. Had ik er niet bij gezegd. Het plan is om dit in 2026 te gaan doen. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met de voorpret :D Bedankt voor je reactie. Dat helpt om een beslissing te nemen over mijn voorgenomen route. Nog last van muggen gehad trouwens?

Gr. Anno
In 2006 ben ik van het Noordkaap idee afgestapt en heb ik er voor gekozen zelf een route uit te zetten van camping naar camping in het mooiste gebied "1000 meren" . Ook een uitdaging en niet minder spannend.

https://nl.wikiloc.com/routes-fietstoch ... nd-2277771

Foto's : https://photos.app.goo.gl/5sAx3AHJ8R3SdqFx6
Fytsreizger schreef:
ma 03 feb, 2025 10:24
grubvenleo schreef:
zo 02 feb, 2025 18:50
Te laat?
......
Nee, niet te laat. Had ik er niet bij gezegd. Het plan is om dit in 2026 te gaan doen. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met de voorpret :D Bedankt voor je reactie. Dat helpt om een beslissing te nemen over mijn voorgenomen route. Nog last van muggen gehad trouwens?

Gr. Anno
We hebben van 1 mei tot midden juni gefietst.
De hoop was het muggenseizoen zo veel mogelijk voor te blijven. Dat is redelijk gelukt tot eind mei begin juni. In zweeds lappland en door finland waren er wel hier en daar muggen. Vanaf Karasjok was het weer "rustig".
Je moet een beetje geluk hebben. Mei kan zeker voor Lappland en noordelijker te vroeg zijn (sneeuw en vorst). Wij hadden geluk: het voorjaar schoof voor ons uit

Groeten, Leo
grubvenleo schreef:
do 06 feb, 2025 19:43

We hebben van 1 mei tot midden juni gefietst.
De hoop was het muggenseizoen zo veel mogelijk voor te blijven. Dat is redelijk gelukt tot eind mei begin juni. In zweeds lappland en door finland waren er wel hier en daar muggen. Vanaf Karasjok was het weer "rustig".
Je moet een beetje geluk hebben. Mei kan zeker voor Lappland en noordelijker te vroeg zijn (sneeuw en vorst). Wij hadden geluk: het voorjaar schoof voor ons uit

Groeten, Leo
Wederom dank Leo!
Mijn plan is medio mei te vertrekken. Dan naar de Noordkaap en terug via Noorwegen. Voor deze weg gekozen omdat andersom de muggen denk ik nog meer een dingetje is. Toch wel een hekel aan, als ik de beelden soms zie.
Ook hier net na de 21e op de Noordkaap aangekomen en zowel heen als terug door Finland weinig last, al moet ik er wel bijzeggen dat insmeren met DEET ook zeker heeft geholpen. Een ander insect waar je last van zal hebben zijn dazen of paardenvliegen die blijven je soms kilometers lang achtervolgen en kunnen ook gemeen steken. Voor vissers zijn er dan weer andere insecten erg vervelend met wonden als gevolg van de beten.
De beste remedie naast Deet is zorgen dat je in de wind staat en toch vooral veel bedekkende kleding aan hebt.