Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewichtsverlies - Forum Wereldfietser

Gewichtsverlies

Hallo, tijdens een 3 maanden durende tocht in de VS ben ik als slanke man bijna 10% aan gewicht verloren. Tijdens de reis geprobeerd voldoende te eten maar blijkbaar meer verbrand dan bij hebben kunnen eten. Neem aan dat ik de kg's er wel weer bij eet de komende maanden. Lukt het jullie om voldoende te eten? Vullen jullie aan met specifieke kracht voedsel in poeder vorm (ik denk bijvoorbeeld aan eiwit)? Mogelijk bepaald lichaam optimale gewicht en is gewichtverlies tijdens langere inspanning eigenlijk normaal en goed of toch niet? Ben benieuwd naar jullie ervaringen en kijk hierop. :D
Bij intensieve fietstochten in redelijk onbewoond gebied val ik per week ongeveer een kilo af. De laatste keer was ik, net als jij redelijk mager, na een zesweekse tocht in de Rocky Mountains van 74 kg naar 68 kg afgevallen. Weinig te snoepen en weinig alcohol. Ik fiets dan ongeveer 100 km per dag en ik eet veel brood en pasta.
Ik maak me er niet zo druk om (conform mijn algemene levensinstelling :wink: ). Ik geniet vooral van het avontuur en de natuur. Thuis eet en drink ik het er wel weer aan.

Erik
Spreek hierover met je huisarts als je zorgen maakt. In het algemeen wordt aangegeven dat een BMI die blijvend onder 18 is ongezond is. Is je al verteld dat je onderweg 'alles' mag eten waar je maar zin in hebt. Alle voedsel wordt direct verbrand. Als je de balans tussen koolhydraten (brandstof) en eiwetten (spierherstel) een beetje in de gaten houdt, is er weinig aan de hand.
Ik reken en hoop er op dat ik in de eerste weken van een grote fietstocht flink afval. Een paar kg minder scheelt flink in het gemak van klimmen. Minder vet op je heupen en een strakker gezicht horen bij zo'n grote tocht.
10% vind ik wel veel. Ik meen dat ik op een cross-country route van 2 maanden in de VS wel eens 5 kg, ca. 7%, ben kwijtgeraakt. Voelt heerlijk aan. Probeer het vooral niet snel te compenseren. In de wintermaanden gaat je lichaam zich sneaky weer aandikken.
Herkenbaar. Tijdens mijn 3 maanden durende fietstocht vorig jaar door Europa zat ik ook bij thuiskomst ook op +- 10% eraf. En toen heb ik ook geen moment honger gehad ofzo, maar ik 'kon letterlijk alles eten wat ik wilde, ongestraft'.

Na thuiskomst ging het helaas ook weer vrij rap de andere kant op. Maar ja, ik heb een zittend beroep; dus dat helpt niet echt mee. De hoeveelheid beweging die ik normaalgesproken krijg is minder dan tijdens een fietsvakantie. Ook is mijn eetpatroon best anders tijdens fietsvakantie; ik eet dan vooral om vooruit te kunnen blijven gaan en doe minder aan 'impuls-eten' ofzoiets :oops: :roll: :D
Bij mij was het gewichtsverlies het grootst tijdens mijn eerste grote tour. Het lijkt alsof mijn metabolisme toen is opgeschrikt en "heeft bijgeleerd", waardoor ik niet alleen minder gewicht verloor tijdens de volgende fietsreizen, maar ook veel sneller bijkwam erna, preventief als het ware. Uiteindelijk geef je jouw lichaam evolutionair gesproken exact waar het voor gemaakt is: periodes van ontbering en overvloed die elkaar afwisselen.
CarlW schreef:
ma 12 aug, 2024 08:39
Bij mij was het gewichtsverlies het grootst tijdens mijn eerste grote tour. Het lijkt alsof mijn metabolisme toen is opgeschrikt en "heeft bijgeleerd", waardoor ik niet alleen minder gewicht verloor tijdens de volgende fietsreizen, maar ook veel sneller bijkwam erna, preventief als het ware. Uiteindelijk geef je jouw lichaam evolutionair gesproken exact waar het voor gemaakt is: periodes van ontbering en overvloed die elkaar afwisselen.
Zelfde ervaring hier. Maar ik denk dat je zelf ook wel snel leert hoe je moet eten tijdens een lange tocht.
Blijf het ook wel fascinerend vinden hoe snel je lichaam zichzelf in ": ontbering" modus kan brengen.
Zou er ook zoiets bestaan als 'gewichtswinst'.

Om even aan te haken bij de discussie.
Gewichtsverlies bij een fietsvakantie ken ik ook.
Het probleem dat ik in vooral in de eerste dagen ervaar is dat ik behoorlijk veel drink en het gevoel heb dat er een zout tekort optreedt.
Afgelopen zomer kon ik de eerste dagen bijna geen hap brood door de keel krijgen dankzij een uitgedroogde mond.
Moest iedere hap brood met een slok water wegspoelen.
Poppink schreef:
ma 12 aug, 2024 21:50
Zou er ook zoiets bestaan als 'gewichtswinst'.
Ik merk elke keer als ik 'op hoogte' kom dat mijn lichaam extra vocht opneemt. Dat merk ik bv. door de vingers op te vouwen. Dat opvouwen gaat lastiger omdat de vingers dikker lijken te zijn. Het gaat niet om extreme hoogteverschillen : 500 meter is genoeg. Het duurt enkele dagen voordat die vochtopslag in de weefsels, waarschijnlijk een milde vorm van hoogteziekte, verdwijnt en de vingers weer slank aanvoelen.
Het omgekeerde vindt plaats als ik vanaf hoogte weer op zeeniveau kom : enkele dagen veel vaker plassen en méér dan je gedronken hebt. Het lijkt wel alsof ons lichaam een subtiele hoogtemeter aan boord heeft.
RealRedHair schreef:
zo 11 aug, 2024 19:07
Ben benieuwd naar jullie ervaringen en kijk hierop. :D
Herkenbaar. Bij mij trad er vooral gewichtsverlies op in de eerste weken van een lange (jaar) trip, en ook bij kortere trips.

Bij mij zat/zit de oorzaak er ook in dat ik, deels uit rusteloosheid/gejaagdheid en deels gewoon uit enthousiasme om op pad te zijn, soms maar blíjf gaan en gaan en gaan. Pas na langer tijd vind ik een ritme dat duurzaam vol te houden is.