Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstocht naar Rome: kamperen of in pensions overnachten? - Forum Wereldfietser

Fietstocht naar Rome: kamperen of in pensions overnachten?

Komende maand wil ik aan een fietstocht naar Rome beginnen. Ik ben een sportief fietser maar heb geen echte ervaring met een dergelijke vakantietocht. Heb ook nog geen uitrusting.
Ik hink op 2 gedachtes: kamperen met gravel bike, of overnachten in pensionnetjes e.d. In combinatie met bikepacking op race fiets.
Kan iemand mij een gevoel geven van het verschil in kosten voor overnachtingen?
Ik vermoed, dat als je gunstig je hotelletjes kunt boeken, je mogelijk niet eens echt duurder uit zult zijn dan wanneer je zult gaan kamperen. Zeker als je mee berekend wanneer je alles nog zult moeten aanschaffen om te gaan kamperen en je met een gravelbike gaat. Je kunt niet eenvoudig je oude set fietstassen van je stadsfiets overzetten op een gravelbike. De kosten liepen bij mij dan wel snel op met de aanschaf van een complete ortlieb bikepacking set (oké, een paar tassen konden gelukkig via de MP gescoord worden, maar dan nog!), lichtgewicht en klein op te vouwen slaapzak en slaapmat (beiden van Exped), lichtgewicht kookspullen en benzinebrander). Tent kon ik lenen, dus dat scheelt weer maar deze tent kost nieuw ook volgens mij 700 euro. Als je al dat spul niet hoeft te kopen scheelt dat echt enorm. Maar voor volgende fietsvakanties ben ik natuurlijk goedkoper uit omdat ik dan dit niet opnieuw hoef te gaan kopen ;)
Door zelf te koken, wat met kamperen makkelijker is dan met hotelletjes/ pensionnetjes, bespaar je natuurlijk ook weer geld.

Je zou trouwens ook nog een vergelijking kunnen maken door de boekjes van Reitsma te gaan bestuderen. In die boekjes staan de prijzen van de overnachtingsmogelijkheden (campings en onderdak) op de route.

Ik zelf heb gekozen voor kamperen en dus al die spullen aan te schaffen omdat ik veel blijer wordt van kamperen dan van hotelletjes. Nadeel is natuurlijk wel dat je veel meer gewicht mee gaat slepen. Ondanks dat mijn spullen lichtgewicht zijn, weegt alles bij elkaar wel wat.

Waar word je het meest blij van? Kamperen? Hotel? Accepteer je het feit dat je meer gewicht gaat meenemen? Of wil je echt geen kampeerspullen moeten meenemen?
Als je de keuze hebt tussen racefiets of gravelbike dan zou ik sowieso voor de gravelbike gaan. Ook als je voor hotels gaat. De wegen in Italië zijn vaak heel erg slecht. Dit is niet het slechtste wat je tegenkomt.
20240626_weg_003.jpg
Een gravelbike zal ook meer comfort bieden. Bedenk goed hoe je de gravelbike gaat bepakken als je gaat kamperen. Aangezien het kortdag is en je weinig ervaring en spullen hebt, vraagt dat wel wat voorbereiding.
Als ik even puur kijk naar de kosten camping vs stenen overnachting zonder de aanschafkosten mee te rekenen: kamperen is zeker weten stukken goedkoper. Ik zat vorig jaar onderweg naar Rome op gemiddeld 9 euro per nacht met kamperen. En je hebt dan de mogelijkheid tot wildkamperen (=gratis).

Echter, je hebt nog geen uitrusting zeg je: in dat geval komen er nog kosten bij voor het aanschaffen van je uitrusting; en dan is het weer afhankelijk van hoe gek je het maakt. Alles ultra-lightweight en klein inpakbaar maakt het een stuk duurder dan alles van de Decathlon :lol: Grootste vraag is dan ook nog: ga je het na deze reis vaker gebruiken :D
Op de eerste delen van de route door Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland vind je redelijk wat campings. In Italië wordt dat minder. Verder zijn de tarieven op Italiaanse campings vaak ongunstig voor fietsers,
In de gids staan veel overnachtingsadressen. Zie: https://www.cyclingeurope.nl/routes/rome/index.php
Kijk voor de aanvullingen op de website. Dit zijn recente ervaringen van fietsers onderweg. Een camping of hotel kan ineens sluiten. An de andere kant komen er ook nieuwe overnachtingsadressen.
Dank jullie voor je reacties. Heel inspirerend en food for thought. Ik heb gekozen voor kamperen met gravel bike (voorzien van bagagedrager, verlichting ed, de FE versie dus). De vraag (van Fietssmurf) waar je nu het meest blij van wordt heeft de doorslag gegeven. Kamperen geeft mij het ultieme gevoel van vrijheid; daar word ik echt blij van.
De gravel bike is daarnaast inderdaad een stuk comfortabeler dan mijn racer, en veiliger ook gegeven de kwaliteit van vele wegen.
Qua uitrusting (muv de fietstassen) ga ik het houden bij wat wij nog ergens hebben liggen. Geen fancy lichtgewicht spullen. Die komen wel als ik de smaak goed te pakken heb. Het extra gewicht neem ik op de koop toe. Misschien dat ik onderweg dan een berg extra vermijd, we zullen wel zien.
Als je de gelegenheid hebt zou ik in Nederland een proeftochtje maken
Dan kan je zien wat je nodig hebt hoe het allemaal werkt ook bij minder weer. Regenkleding testen.
Routine opdoen en beetje wennen aan 5 a 7 uur op de fiets zitten.l, is nooit weg.

Camping kosten zijn lager in Duitsland ongeveer 15. In Italië 20 a 25 aan zee kan het 40 zijn
Ik ging een paar jaar terug met een racefiets met een tent eraan vast, dat was in 2020 toen Covid serieus werd.
De kampeerspullen heb ik naar huis gestuurd. Ik begon namelijk in Italië (ik fietste naar huis, om niet te stranden als het vliegverkeer evt stilgelegd zou worden) en daar zijn campings belachelijk duur. Hotels waren toentertijd juist heel goedkoop en mijn ervaring is sowieso dat als je goed zoekt er altijd wel iets goedkoops te krijgen is.

De racefiets heeft naderhand nieuwe wielen gekregen. Die waren namelijk compleet versleten door het wegdek. Als je relaxed wilt fietsen zou ik voor een gravelbike gaan
Fietsmans schreef:
di 09 jul, 2024 13:07
Ik ging een paar jaar terug met een racefiets met een tent eraan vast, dat was in 2020 toen Covid serieus werd.
De kampeerspullen heb ik naar huis gestuurd. Ik begon namelijk in Italië (ik fietste naar huis, om niet te stranden als het vliegverkeer evt stilgelegd zou worden) en daar zijn campings belachelijk duur. Hotels waren toentertijd juist heel goedkoop en mijn ervaring is sowieso dat als je goed zoekt er altijd wel iets goedkoops te krijgen is.

De racefiets heeft naderhand nieuwe wielen gekregen. Die waren namelijk compleet versleten door het wegdek. Als je relaxed wilt fietsen zou ik voor een gravelbike gaan
Dat laastse klopt ik heb het traject op een MTB afgelegd was blij met verende voorvork mijn polsen ook , ik heb een jongere man gesproken die op een gravelbike grotere afstande reed die toch wat last had van zijn schouders polsen door dat stuiteren door al die gaten en hobbels..

Dat eerste klopt niet meer door het massa tourisme een B&B kost vanaf 45 euro en een hotelkamr vanaf 60 Ik heb tussen de 20 en 25 euro betaald soms iest meer.
Houd er rekening mee dat sinds Corona veel prijzen gigantisch gestegen zijn. Dit geldt ook voor hotels, B&B en kampeerterreinen In Frankrijk heb je wel eenvoudige gemeentecampings; "camping municipal", waar de prijzen laag zijn gebleven. Je hebt kans dat de burgemeester zelf het kampeergeld komt innen.
Goed dat je een bagagedrager op je gravelbike monteert. In de 'gravelbikewereld' is dat dacht ik not done en de branche loopt voorop in het aanbieden van dure gravelbiketassensets, terwijl een simpel bagagedragertje het allemaal veel goedkoper en efficienter houdt. Tentje geeft inderdaag vrijheid; altijd een slaapplek bij de hand. Investering in kampeerspul is een lange termijn investering.
Nog een tip: als je met z'n 2en fietst, ieder een eigen tentje, dan kun je één kampeerplek voor z'n 2-en regelen. Scheelt weer kosten.
Hotels / B&B moet je vaak van te voren reserveren waardoor je veel minder flexibel bent. Met kamperen kan je altijd nog doorrijden naar de volgende camping - of juist eerder stoppen - of desnoods wildkamperen (Hoewel het soms ook kan voorkomen dat je zelfs met een kleine tent nog bij een camping geweigerd wordt vanwege "vol").
Van de andere kant: ik reserveer nooit en kijk een paar uur voordat ik denk te gaan stoppen, op Booking.com op hun kaart naar het gebied waar ik ongeveer wil stoppen. Daar zit meestal best een aardige (goedkope) optie tussen. Desnoods pas ik dan daarop de route een beetje aan. Werkt voor mij ook in het hoogseizoen, in veel landen.
Fijne van Booking is dat op het moment je dan boekt, je ook weet dat je een kamer hebt, en relaxed die richting op kunt peddelen zonder zoek- en afwijs-stress.
Flix schreef:
wo 10 jul, 2024 23:54
Van de andere kant: ik reserveer nooit en kijk een paar uur voordat ik denk te gaan stoppen, op Booking.com op hun kaart naar het gebied waar ik ongeveer wil stoppen. Daar zit meestal best een aardige (goedkope) optie tussen. Desnoods pas ik dan daarop de route een beetje aan. Werkt voor mij ook in het hoogseizoen, in veel landen.
Fijne van Booking is dat op het moment je dan boekt, je ook weet dat je een kamer hebt, en relaxed die richting op kunt peddelen zonder zoek- en afwijs-stress.
Je kunt ook kijken op Booking of Agoda wat er vrij is en wat je aanstaat. Vervolgens neem je direct contact op met de accommodatie. Google en Agoda rekenen een forse commissie.
Flix schreef:
wo 10 jul, 2024 23:54
Van de andere kant: ik reserveer nooit en kijk een paar uur voordat ik denk te gaan stoppen, op Booking.com op hun kaart naar het gebied waar ik ongeveer wil stoppen. Daar zit meestal best een aardige (goedkope) optie tussen. Desnoods pas ik dan daarop de route een beetje aan. Werkt voor mij ook in het hoogseizoen, in veel landen.
Fijne van Booking is dat op het moment je dan boekt, je ook weet dat je een kamer hebt, en relaxed die richting op kunt peddelen zonder zoek- en afwijs-stress.
Dit doe ik ook altijd; werkt doorgaans prima.
bert sitters schreef:
do 11 jul, 2024 07:01
Je kunt ook kijken op Booking of Agoda wat er vrij is en wat je aanstaat. Vervolgens neem je direct contact op met de accommodatie. Google en Agoda rekenen een forse commissie.
Ik betwijfel het ten zeerste dat dit zinnig is, en je een uitbater zou helpen.
Ik heb zeker een paar honderd overnachtingen via Booking.com geboekt, en merk dat men niet erg geïnteresseerd is om het direct te doen. Soms, nee, best vaak, heeft Booking de beste aanbieding, en die krijg je niet als je dan aan de balie komt. Ze zeggen dan ook, zonder probleem: doe maar even via Booking of de andere partij. Soms helpen ze er ook nog bij.
Geldt zelfs ook wel een voor kleine 'papa & mama' pensionnetjes.

Ik zou niet al die extra moeite doen. De uitbater moet dan ook weer tijd vrij maken om met jouw te praten, en zit daar vermoedelijk ook niet altijd op te wachten.
Het is hoe het tegenwoordig werkt, en niemand wordt er volgens mij slechter van.

Overigens, Bert, dit is denk ik een discussie die in een andere draadje, bv "Wat vinden we van Booking.com?" thuishoort.
Mic schreef:
wo 10 jul, 2024 12:48
Goed dat je een bagagedrager op je gravelbike monteert. In de 'gravelbikewereld' is dat dacht ik not done en de branche loopt voorop in het aanbieden van dure gravelbiketassensets, terwijl een simpel bagagedragertje het allemaal veel goedkoper en efficienter houdt. Tentje geeft inderdaag vrijheid; altijd een slaapplek bij de hand. Investering in kampeerspul is een lange termijn investering.
Nog een tip: als je met z'n 2en fietst, ieder een eigen tentje, dan kun je één kampeerplek voor z'n 2-en regelen. Scheelt weer kosten.
Als het om de goedkoopste manier gaat dan is dat kamperen

Is geen Lange termijn investering,

ik heb 800 betaald voor mijn kampeeruitrusting en dat is top spul
Een hotelkamer is 55 tot 100 euro kamperen 15 a 25 euro per nacht eten in hotel restaurant of zelf potje koken..
In één grote reis is de investering in tent etc al terugverdiend.

Maar als je perse comfort wil en geen gedoe met inkopen koken etc. En vooral het meeslepen van extra gewicht dan zijn hotels de beste optie.

Een ander argument is dat je op de campings altijd mensen ontmoet die hetzelfde traject doet ik vindt het heel aangenaam om met soortgenoten te spreken je maakt dan ook gevoelsmatig deel uit van een gemeenschap

Op je hotelkamer kan je de tv aanzetten of met thuis gaan bellen... daarom zijn het vaak stellen die genoeg aan elkaar hebben die aan Creditcard toerfietsen doen.

Ik geef er zelfs de voorkeur aan om alleen te reizen omdat het menselijk contact heel veel makkelijker te maken is. Veel beter dan met zijn tweeën of meer.

Kortom kamperen is het goedkoopst maar je krijgt ook een veel intensievere beleving ook omdat je altijd buiten bent ook met minder weer.
Flix schreef:
do 11 jul, 2024 17:35
bert sitters schreef:
do 11 jul, 2024 07:01
Je kunt ook kijken op Booking of Agoda wat er vrij is en wat je aanstaat. Vervolgens neem je direct contact op met de accommodatie. Google en Agoda rekenen een forse commissie.
Ik betwijfel het ten zeerste dat dit zinnig is, en je een uitbater zou helpen.
Ik heb zeker een paar honderd overnachtingen via Booking.com geboekt, en merk dat men niet erg geïnteresseerd is om het direct te doen. Soms, nee, best vaak, heeft Booking de beste aanbieding, en die krijg je niet als je dan aan de balie komt. Ze zeggen dan ook, zonder probleem: doe maar even via Booking of de andere partij. Soms helpen ze er ook nog bij.
Geldt zelfs ook wel een voor kleine 'papa & mama' pensionnetjes.

Ik zou niet al die extra moeite doen. De uitbater moet dan ook weer tijd vrij maken om met jouw te praten, en zit daar vermoedelijk ook niet altijd op te wachten.
Het is hoe het tegenwoordig werkt, en niemand wordt er volgens mij slechter van.

Overigens, Bert, dit is denk ik een discussie die in een andere draadje, bv "Wat vinden we van Booking.com?" thuishoort.
Ik ga niet in op "Wat vinden wij van Booking." Bij overnachten hoort ook: hoe te boeken? Ik reis zeer vaak en boek ook regelmatig via Agoda en Booking. Regelmatig bieden ze leuke kortingen. Bij Booking heb ik een Genius-status.
Ik heb ook veel ervaringen met onderkomens die blij zijn als direct bij hen boek. Voor is mij het een kwestie om per situatie te bekijken en in te schatten.