Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietssleutels bestellen - Forum Wereldfietser

Fietssleutels bestellen

Tijdens mijn fietstocht in de provincie Utrecht was mijn fiets bij de pyramide van Austerlitz stilstaand omgevallen. Hij raakte een kleine boomstronk, waarbij de sleutel van het ringslot krom werd. Ik trok de sleutel eruit en probeerde hem recht te buigen, maar hij brak af. Nou, daar stond je dan met je geliefde fiets op slot. Ik zocht in mijn zakken en in de stuurtas, en ja hoor, daar vond ik een tweede sleutel. Opgelucht zette ik mijn fietstocht voort.
Thuis keek ik op internet naar het merk Abus en die blijkt een sleutelservice te hebben. Op de sleutel stond een nummer. Daarmee kon ik een nieuwe sleutel bestellen. Het kostte € 11,95 inclusief porto en na drie dagen kwam de post in mijn brievenbus. En de nieuwe sleutel past goed in mijn fiets! Dusss.... de reservesleutel én het nummer bij je hand houden, je weet maar nooit.

Afbeelding
Ik heb om die reden wel eens een sleutel die ver uit het slot stak bij voorbaat afgezaagd.
Martin E. van Doornik schreef:
za 04 mei, 2019 16:15
Tijdens mijn fietstocht in de provincie Utrecht was mijn fiets bij de pyramide van Austerlitz stilstaand omgevallen. Hij raakte een kleine boomstronk, waarbij de sleutel van het ringslot krom werd. Ik trok de sleutel eruit en probeerde hem recht te buigen, maar hij brak af. Nou, daar stond je dan met je geliefde fiets op slot. Ik zocht in mijn zakken en in de stuurtas, en ja hoor, daar vond ik een tweede sleutel. Opgelucht zette ik mijn fietstocht voort.
Thuis keek ik op internet naar het merk Abus en die blijkt een sleutelservice te hebben. Op de sleutel stond een nummer. Daarmee kon ik een nieuwe sleutel bestellen. Het kostte € 11,95 inclusief porto en na drie dagen kwam de post in mijn brievenbus. En de nieuwe sleutel past goed in mijn fiets! Dusss.... de reservesleutel én het nummer bij je hand houden, je weet maar nooit.

Afbeelding
Vergelijkbaar geval, bij AXA doen ze hetzelfde.
Vergelijkbare prijs €10,95 of €17,95 (dacht ik) voor inklapbaar sleuteltje en €1 verzending.
Je hebt enkel je sleutelnummer nodig.
Heb ze net besteld, dus binnenkort komt nog een verslagje van de kwaliteit.
Je kunt ook een slot monteren waarbij je de sleutel eruit kunt nemen bij geopend slot, zoals dit: https://www.rosebikes.nl/axa-victory-fr ... arz%2Fgrau
Je moet steeds de sleutel gebruiken om de fiets op slot te zetten, er steekt dus nooit een sleutel in het slot.
Ik kan me niet voorstellen dat verzekeringen met zo'n slot akkoord gaan. Ze (nou ja,in elk geval de verzekeringen waar ik mee te maken heb gehad) hebben als eis dat je bij diefstal twee sleutels kunt overleggen. Als ze er dan niet van uit kunnen gaan dat de fiets op slot stond als jij twee sleutels tot je beschikking hebt ...
PeterVanRijn schreef:
za 04 mei, 2019 22:51
Ik kan me niet voorstellen dat verzekeringen met zo'n slot akkoord gaan. Ze (nou ja,in elk geval de verzekeringen waar ik mee te maken heb gehad) hebben als eis dat je bij diefstal twee sleutels kunt overleggen. Als ze er dan niet van uit kunnen gaan dat de fiets op slot stond als jij twee sleutels tot je beschikking hebt ...
Tja, je kan in heel veel gevallen gewoon bij een willekeurige sleutel-service een sleutel laten namaken.
Als je een sleutel zo laat namaken en je doet dat met de fiets voor de deur dan kan je 'm direct testen op de goede werking. (Het gaat overigens ook met autosleutels, alleen heb je daar soms ook nog te maken met een transponder.)

Zo'n nagemaakte sleutel is ook "de" oplossing voor de fietsverzekering ... overigens wel even de originele foetssleuteltjes gebruiken, en/of aan je sleutelbos hangen ... vezerzekeraars schijnen moeilijk te doe als de fietssleuteltjes er te ongebruikt uitzien.

Tenslotte: teveel uitstekende fietssleuteltjes afzagen kan om allerlei redenen een verstandige keuze zijn ... ik had ook al een een combinatie waarbij het sleuteltje onhandig uitstak als je de fiets in de trein tilde.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
za 04 mei, 2019 23:13
PeterVanRijn schreef:
za 04 mei, 2019 22:51
Ik kan me niet voorstellen dat verzekeringen met zo'n slot akkoord gaan. Ze (nou ja,in elk geval de verzekeringen waar ik mee te maken heb gehad) hebben als eis dat je bij diefstal twee sleutels kunt overleggen. Als ze er dan niet van uit kunnen gaan dat de fiets op slot stond als jij twee sleutels tot je beschikking hebt ...
Tja, je kan in heel veel gevallen gewoon bij een willekeurige sleutel-service een sleutel laten namaken.
Als je een sleutel zo laat namaken en je doet dat met de fiets voor de deur dan kan je 'm direct testen op de goede werking. (Het gaat overigens ook met autosleutels, alleen heb je daar soms ook nog te maken met een transponder.)

Zo'n nagemaakte sleutel is ook "de" oplossing voor de fietsverzekering ... overigens wel even de originele foetssleuteltjes gebruiken, en/of aan je sleutelbos hangen ... vezerzekeraars schijnen moeilijk te doe als de fietssleuteltjes er te ongebruikt uitzien.

Tenslotte: teveel uitstekende fietssleuteltjes afzagen kan om allerlei redenen een verstandige keuze zijn ... ik had ook al een een combinatie waarbij het sleuteltje onhandig uitstak als je de fiets in de trein tilde.

Groeten BSM
En jij denkt dat ze bij de verzekering van gisteren zijn? Die hebben gewoon hun connecties met de slot en sleutelfabrikanten, niet iedereen kan en mag zomaar een reservesleutel maken. En vaak is aan de sleutel te zien dat het een duplicaat is. Dus als jij sleutels bij hebt laten maken mag je de originele en duplicaten ophoesten als ze de boel niet vertrouwen.
_Peter_ schreef:
zo 05 mei, 2019 00:02
Bridgestone SM schreef:
za 04 mei, 2019 23:13
PeterVanRijn schreef:
za 04 mei, 2019 22:51
Ik kan me niet voorstellen dat verzekeringen met zo'n slot akkoord gaan. Ze (nou ja,in elk geval de verzekeringen waar ik mee te maken heb gehad) hebben als eis dat je bij diefstal twee sleutels kunt overleggen. Als ze er dan niet van uit kunnen gaan dat de fiets op slot stond als jij twee sleutels tot je beschikking hebt ...
Tja, je kan in heel veel gevallen gewoon bij een willekeurige sleutel-service een sleutel laten namaken.
Als je een sleutel zo laat namaken en je doet dat met de fiets voor de deur dan kan je 'm direct testen op de goede werking. (Het gaat overigens ook met autosleutels, alleen heb je daar soms ook nog te maken met een transponder.)

Zo'n nagemaakte sleutel is ook "de" oplossing voor de fietsverzekering ... overigens wel even de originele foetssleuteltjes gebruiken, en/of aan je sleutelbos hangen ... vezerzekeraars schijnen moeilijk te doe als de fietssleuteltjes er te ongebruikt uitzien.

Tenslotte: teveel uitstekende fietssleuteltjes afzagen kan om allerlei redenen een verstandige keuze zijn ... ik had ook al een een combinatie waarbij het sleuteltje onhandig uitstak als je de fiets in de trein tilde.
En jij denkt dat ze bij de verzekering van gisteren zijn? Die hebben gewoon hun connecties met de slot en sleutelfabrikanten, niet iedereen kan en mag zomaar een reservesleutel maken. En vaak is aan de sleutel te zien dat het een duplicaat is. Dus als jij sleutels bij hebt laten maken mag je de originele en duplicaten ophoesten als ze de boel niet vertrouwen.
Tja, ... dan is die sleutelboer hier "om de hoek" zeker van morgen ?
Ik krijg daar zonder enige formaliteit een reserve-sleutel-kopie.

Het is goed dat verzekeraars een beetje opletten hoe en wat ze verzekeren, maar het is ook goed om je te realiseren dat lang niet alles te controleren is (althans niet zolang het hier nog geen Noord-Korea is).

Groeten MarcS
Bridgestone SM schreef:
za 04 mei, 2019 23:13
Tja, je kan in heel veel gevallen gewoon bij een willekeurige sleutel-service een sleutel laten namaken.
Volgens mij denk je er toch wat te makkelijk over. Twee voorbeelden:
ENRA verzekering schreef:

Het is belangrijk dat u zo snel mogelijk een nieuwe sleutel bij laat maken. Dit kunt u doen via www.fietssleutels.nl of via uw rijwielhandelaar. De sleutel moet besteld worden bij de leverancier of producent van het slot. U kunt de sleutel niet via ENRA bestellen.

U kunt dit formulier gebruiken om aan ons door te geven dat u een sleutel bijbesteld heeft. Voor de dekking van uw verzekering is het noodzakelijk dat wij weten dat u een sleutel bijbesteld heeft.
ANWB verzekering schreef: Meld ons direct het verlies van één van je fietssleutels en laat zo snel mogelijk een kopie sleutel maken door de fabrikant van het slot. Je kunt telefonisch contact opnemen via 088 - 269 2222. Als je fiets gestolen wordt, moet je twee fietssleutels aan ons kunnen overhandigen. Van deze sleutels moet tenminste één gebruikssporen bevatten. Je kunt kopie sleutels bestellen via je slotenfabrikant of via fietssleutels.nl. Ook kun je een nieuw ART** slot laten plaatsen.
Dus ja, je kunt natuurlijk bij de sleutelhandelaar op de hoek iets bij laten maken en er vertrouwen in hebben dat het in geval van nood wel goed komt, maar ik zou het er liever niet op aan laten komen.

Peter
Nee maar je kunt het in ieder geval proberen. En als je 1 echte sleutel wel aan je bos hangt wordt hij indirect ook gebruikt. Doe je het niet. Dan heb je zeker geen 2 sleutels.
PeterVanRijn schreef:
zo 05 mei, 2019 06:53
Bridgestone SM schreef:
za 04 mei, 2019 23:13
Tja, je kan in heel veel gevallen gewoon bij een willekeurige sleutel-service een sleutel laten namaken.
Volgens mij denk je er toch wat te makkelijk over. Twee voorbeelden:
ENRA verzekering schreef:

Het is belangrijk dat u zo snel mogelijk een nieuwe sleutel bij laat maken. Dit kunt u doen via www.fietssleutels.nl of via uw rijwielhandelaar. De sleutel moet besteld worden bij de leverancier of producent van het slot. U kunt de sleutel niet via ENRA bestellen.

U kunt dit formulier gebruiken om aan ons door te geven dat u een sleutel bijbesteld heeft. Voor de dekking van uw verzekering is het noodzakelijk dat wij weten dat u een sleutel bijbesteld heeft.
ANWB verzekering schreef: Meld ons direct het verlies van één van je fietssleutels en laat zo snel mogelijk een kopie sleutel maken door de fabrikant van het slot. Je kunt telefonisch contact opnemen via 088 - 269 2222. Als je fiets gestolen wordt, moet je twee fietssleutels aan ons kunnen overhandigen. Van deze sleutels moet tenminste één gebruikssporen bevatten. Je kunt kopie sleutels bestellen via je slotenfabrikant of via fietssleutels.nl. Ook kun je een nieuw ART** slot laten plaatsen.
Dus ja, je kunt natuurlijk bij de sleutelhandelaar op de hoek iets bij laten maken en er vertrouwen in hebben dat het in geval van nood wel goed komt, maar ik zou het er liever niet op aan laten komen.

Peter
Stel: je bent er geen kwijt, maar laat er bij de sleutelmaker om de hoek wel een bij maken. Je hebt dan in bezit: 1 originele, gebruikte sleutel, 1 originele, ongebruikte reservesleutel, 1 duplicaat-sleutel. Vanaf dat moment bewaar je beide originele sleutels veilig, en gebruikt de duplicaat. Als je de fiets dan onverhoopt niet op slot zet en hij wordt gejat, overleg je netjes 2 sleutels, waarvan 1 ongebruikte. Volgens mij kan en zal geen verzekering dan moeielijk doen.
Polling schreef:
zo 05 mei, 2019 09:06
Stel: je bent er geen kwijt, maar laat er bij de sleutelmaker om de hoek wel een bij maken. Je hebt dan in bezit: 1 originele, gebruikte sleutel, 1 originele, ongebruikte reservesleutel, 1 duplicaat-sleutel. Vanaf dat moment bewaar je beide originele sleutels veilig, en gebruikt de duplicaat. Als je de fiets dan onverhoopt niet op slot zet en hij wordt gejat, overleg je netjes 2 sleutels, waarvan 1 ongebruikte. Volgens mij kan en zal geen verzekering dan moeielijk doen.
Precies, Polling snapt het ... een verzekeraar kan van alles opschrijven maar de praktijk is weerbarstig.
Een verzekeraar kan zeggen dat je niet elders een sleutel mag laten namaken, maar het is nog maar de vraag of dat geen onredelijk bezwarende bepaling is, en afgezien daarvan is het een loze want niet te controleren bepaling.

Het enige wat niet mag is de verzekering belazeren ....
    ....   bij verzekeringen ben je eigenlijk vooral verzekerd van gedoe.

De methode "Polling" is in ieder geval de beste methode om bij diefstal altijd de vereiste twee sleuteltjes - waarvan één met gebruiksporen - te kunnen presenteren. Er zijn heel wat mensen die de reserve zo goed opbergen dat ze die op het beslissende moment niet terugvinden, of de éérste is even zoek en je gebruikt tijdelijk de reseve en je vergeet een duplicaat aan te vragen, en nog weer anderen zijn weer zo opruimerig dat de reserve opgeruimd is .... het kan op heel veel manieren fout gaan, en op maar weinig geheel goed.

Groeten BSM
PeterVanRijn schreef:
za 04 mei, 2019 22:51
Ik kan me niet voorstellen dat verzekeringen met zo'n slot akkoord gaan. Ze (nou ja,in elk geval de verzekeringen waar ik mee te maken heb gehad) hebben als eis dat je bij diefstal twee sleutels kunt overleggen. Als ze er dan niet van uit kunnen gaan dat de fiets op slot stond als jij twee sleutels tot je beschikking hebt ...
De regel (sleutel in slot als deze open is) geldt alleen voor ringsloten. Da's dan toch best vreemd... Ik heb geen ringslot maar wel een beugelslot. Als ik de fiets niet op slot zet hou ik keurig twee losse sleutels over.