Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voordrager/rekje bevestigen - Forum Wereldfietser

Voordrager/rekje bevestigen

Ik vind de voordrager van bijvoorbeeld de Avaghon X29 of de Trek 1120 eigenlijk wel een mooie manier om lichte bagage (rol of tas) te vervoeren op een ATB.
Beide fietsen zijn daartoe voorbereidt met nokjes en of schroefdraad busjes.
Wil eigenlijk zelf iets dergelijks maken voor op een ATB. Maar die heeft geen fixed bevestigings-punten. Een klem om de balhoofdbuis is geen optie door de vorm van het frame/balhoofd.
Ik zoek nu dus een manier om zo'n soort rekje te monteren.
Op de voorvork zit wel 1 gat/schroefdraad (voor verlichting). Dat zou het onderste bevestigingspunt kunnen worden.
Nu heb ik dragers gezien die gemonteerd werden als ware het de spacers onder de stuurpen.
Zou ik een klem om de bestaande spacers kunnen monteren? Of zou dat gaan zwabberen omdat die spacerringen niet vast genoeg zitten (losse ringen)?
Jullie ideeën worden zeer op prijs gesteld, evenals commentaar :) .

Groet,
Tom.
Er zijn rekjes die bevestigd op de vorkkroon (bovenkant) en onder op de plek van de v-brakes, al dan niet met afstandsbusjes of iets dergelijks. Je hebt ze ook die je op de bovenste punten voor een lowrider bevestigd. Je voorvork moet die natuurlijk wel hebben.
Maar wat ik zo lees ben je daar niet naar op zoek. maar kijk eens bij Nitto of Velo Orange en misschien dat je dat op een ander idee brengt.
mocht je iets willen aan de vorkpoten, dan kun je deze gebruiken om ene bevestigingspunt te hebben: https://www.rosebikes.nl/tubus-montages ... ers-113537

een wat lompere manier om rond de vulringen van een ahead-balhoofd iets te bevestigen is er een U-vormige klem om heen te klemmen met binnendiameter = buitendiameter van de vulringen v h balhoofd. en daar dan iets aan vast te maken met een metalen plaatje of zo. zoek eens op 'uitlaatklem' en je vindt dergelijke u-vormige klemmen. qua looks is het niks, maar het kan werken. (ik heb zo'n uitlaatklem om een balhoofdbuis van een stadsfiets en daarmee wordt een scheurtje in toom gehouden 8) )

succes! hoogframe
Of zoiets? https://www.grandado.com/products/mtb-r ... &utm_term=
Deze draait in tegenstelling tot de rekjes die jij noemt wel met het stuur mee.
DaVinci schreef:
di 20 nov, 2018 22:39
....
Deze draait .... met het stuur mee.

In mijn ogen is de "enige" goede manier voor een meedraaiend rekje een montage die boven (ook) twee steunpunten heeft. Bijvoorkeur twee draad getapte gaten netjes links en rechts in de vorkkroon.
Een niet meedraaiend rekje heeft vele voordelen maar als groot nadeel dat bij de meeste iets sportievere fietsen het rekje heel weinig capaciteit heeft omdat je klem loopt bij de stuurbewegingen.

BSM

PS Bij bijna iedere Birdgestone SubMariner (en bij sommige SynchroMemory's) zit een bescheiden rekje. boven, op de zijkanten van de vorkkroon gemonteerd (en onder op een paar iets hogere LowRider oogjes). Ik heb het bescheiden rekje vervangen door een onbescheiden. Onder welke lading dan ook, het blijft stabiel (het stuur wordt eventueel wel heel zwaar, maar dat is wat anders)
Bridgestone SM schreef:
wo 21 nov, 2018 10:01
.. twee draad getapte gaten netjes links en rechts in de vorkkroon.
Ik weet niet of het wel zo'n goed idee is om op die plek te gaan zitten metaalbewerken. Mij niet gezien in elk geval. (Misschien afhankelijk van hoe die kroon er uit ziet, ik denk aan mijn klassieke en unicrown vorken)
Leon schreef:
wo 21 nov, 2018 10:06
Bridgestone SM schreef:
wo 21 nov, 2018 10:01
.. twee draad getapte gaten netjes links en rechts in de vorkkroon.
Ik weet niet of het wel zo'n goed idee is om op die plek te gaan zitten metaalbewerken. Mij niet gezien in elk geval. (Misschien afhankelijk van hoe die kroon er uit ziet, ik denk aan mijn klassieke en unicrown vorken)

Ja, Ja, ik denk dat het vork-kroon afhankelijk is of dit verstandig is.
In een minimalsitisch ultra lichte voorvork kan je maar beter niet boren, wellicht is zo'n vork ook niet geschikt voor welke bagage dan ook.
Bij Bridgestone is het een af-fabriek optie.
Ik heb inmiddels wel twee vorken verspeeld, maar niet door deze rekjes-montage.
Ik denk zelfs dat een "overgewicht" op de voorvork evenwichtiger gedragen wordt door de oogjes boven de vooras + de bout-gaten in de vorkkroon, de vork-poten worden zo voor een belangrijk deel ontlast (ik gebruik ook nog de halverwege oogjes).

BSM
Dank voor het meedenken.
Heb een paar mooie (en voor mij nieuwe) ideeën gezien.
(Ben zeker niet van plan om gaten in de vork (of kroon) te boren).

Ik kan in ieder geval verder, ga iets met een klem om de spacers verzinnen.

Groet,
Tom.
ik heb nog even zitten rondneuzen en misschien is dit wat:
https://www.internet-bikes.com/92584-ba ... fietsmand/ of
https://www.internet-bikes.com/92599-ba ... fietsmand/
let op de diameter van het gat. de beugel past, lijkt me, tussen de spacers van je balhoofd en is zo nodig op maat uit te vijlen (of alleen ene nokje afvijlen).
groet! hoogframe
Die balhoofd beugels zouden wel eens een mooi startpunt kunnen zijn.
Dank voor de link.

Groet,
Tom.