Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorvork vervanging - Forum Wereldfietser

Voorvork vervanging

Hoi allemaal, heb me op dit forum geregistreerd omdat ik in de toekomst wellicht op fietsvakantie in Europa wil gaan, er zijn nog geen concrete plannen doch fiets ik behoorlijk veel en krijgt mijn fiets heel wat te verduren. Dus mbt duurzaamheid hier (dit forum) ook op het goede adres. Momenteel ben ik bezig met onderhoud, dwz schoonmaak/ketting/pion vervangen en alle lagers smeren, dat lukt allemaal prima. Het grootste euvel is de verende voorvork (specifiek te stalen buis die in het frame gaat) die behoorlijk scheef is na een crash..., heb er best lang mee gefietst maar nu is het genoeg geweest en moet die vervangen worden (zonder handen fietsen is niet meer mogelijk bijvoorbeeld, maar het kan gewoon ook niet goed zijn)

De fiets: https://issuu.com/granvillebikes/docs/c ... 2013-lr/13

De voorvork: NCX LITE SR SUNTOUR met full lockout, op bovengenoemde site staat SR Suntour NCX-DRL/ Remote lockout vermeld. De exacte uitvoering is volgens mij deze: https://vidlice.heureka.sk/sr-suntour-ncx-d-rl-lite/=https://www.amazon.co.uk/SR-Suntour-NCX ... B007XTWDGA, krijg m niet gevonden op een nederlandse/engelstalige site, er zit een rood stickertje met MG op de voorkant. http://www.srsuntour-cycling.com/tr/bik ... 3534.html werkt ook niet.
Afmetingen: 28 inch voor (622/19c) wielen. 1,1/8 inch diameter van de buis. 44,5 mm draad en 18,5 cm buis.
Van de brug tot aan eind vork 47 cm in lengte, ~-2cm tot aan de wielinkeping (~45 cm)

Foto
De bijlage image-2018-06-28.jpg is niet meer beschikbaar
Zoals je ziet zit de stalen buis behoorlijk scheef. De rest is zover ik kan beoordelen wel redelijk in orde, een buis is een mm of twee verder uitgeschoven, en een serieuze kras/deuk aan de rechterkant (vanuit fietsend oogpunt). Het lijkt me sowieso niet mogelijk de buis terug te buigen aangezien daarvoor niet de juiste gereedschappen heb (Hoe zit dat er in? Er ingeperst, schroefdraad, ben wel benieuwd eigenlijk) dus dat word een nieuwe. Hebben jullie suggesties? (want daar was deze post eigenlijk voor). Jullie zijn misschien niet per se voorstander van verende voorvorken. Wat mij betreft kunnen deze weldegelijk een voordeel tov normale vorken bieden als ze, zoals in dit geval (volgens mij), (full) lockout zijn. Op sommige wegen met vele takken in de herfst of over bepaalde bruggen waar zon drempel zit of gewoon op cobble-achtige weggetjes is het handig zeker daar je dan zelf controle hebt. Maar, het is een stuk zwaarder en behoorlijk prijzig (er moet wel een full lock-out opzitten anders zie ik het voordeel ook niet zo), dus het is voor mij geen vereiste, zeker een iets lichtere fiets kan al handig zijn als je toch al veel materieel mee moet nemen voor een vakantie. Waar moet ik op letten bij vervanging? Het is de bedoeling dat ik zelf aan mijn fiets werk, dat vind ik geen bezwaar, maar om nou met een ijzerzaag de bedrading van de buis in te korten, als het echt niet anders kan, ja, maar liever niet.

Wat betreft de rollagers. Het onderste deel (dat over de buis van de vork zit, (30mm daar btw) is er afgegaan zonder dat daar kracht voor nodig was, kan dit normaal zijn of is dit een slecht teken? Het is duidelijk dat met name de onderste rollager wel een klap heeft gehad maar het oppervlak voelt wel nog gewoon glad, dus de balletjes hebben de ruimte om te rollen, geen echt diepe putjes. Ik hoop eigenlijk gewoon dat de kous af is met smeren, maar wellicht kunnen jullie daar beter over oordelen.
image-2018-06-28.jpg
.

Alvast bedankt, er resten nog wel wat vragen maar die komen nog wel, of ik raadpleeg dit forum;).
beste Dav91,
je stelt een aantal vragen, maar ik lees je verhaal en twijfel of je nu een vaste of een verende voorvork wilt (ligt aan mij (moe en zonder leesbril)).
in verende voorvorken ben ik niet thuis, sorry.
je geeft al de belangrijkste maten aan.
ik zoek voor onderdelen bijvoorbeeld hier: https://www.internet-bikes.com/zoeken/? ... orvork+28#

de onderste 'ring'/schaal van het balhoofdlager kwam al los, schrijf. controleer of ' ie recht/vlak is, en zo ja, dan zou ik gewoon de boel netjes monteren en goed checken en voelen of de nieuwe vorkvork goed vrij draait en zo. zo niet, dan moet je een nieuw balhoofdstel (laten) monteren.
gebruik op dit forum ook eens de zoekfunctie want er is over (vevangings-)voorvorken al het nodige geschreven.
succes en met groet, hoogframe
Als ik de Granville Catalog 2013 pagina 13 bekijk zie ik eigenlijk alleen een Suntour NCX-DRL verende voorvork; die is nieuw te krijgen. Aan rechtbuigen of de buis vervangen zou ik niet beginnen, wat dat betreft is een voorvork toch net iets te kritisch.

Mocht je de vork toch willen vervangen door een vaste vork (met bredere banden kan je ook veel "oplossen"), hou dan goed rekening met de de maten van de stuurbuis en de inbouwhoogte, ik heb ooit eens mijn voorvork vervangen en het verhaal kan je lezen in dit topic.
daulagari schreef:
do 28 jun, 2018 22:43
Als ik de Granville Catalog 2013 pagina 13 bekijk zie ik eigenlijk alleen een Suntour NCX-DRL verende voorvork; die is nieuw te krijgen. Aan rechtbuigen of de buis vervangen zou ik niet beginnen, wat dat betreft is een voorvork toch net iets te kritisch.

Mocht je de vork toch willen vervangen door een vaste vork (met bredere banden kan je ook veel "oplossen"), hou dan goed rekening met de de maten van de stuurbuis en de inbouwhoogte, ik heb ooit eens mijn voorvork vervangen en het verhaal kan je lezen in dit topic.
Bedankt voor je antwoord, had je thread al gezien idd;). Het word dus even goed kijken naar de maten van de vork als ik die kan vinden, das voor morgen;') Was de bedrading van de buis boven meteen goed, heb je de buis moeten inkorten of zelf moeten tappen (ik zie op enkele foto geen draad)? Je was in beginsel natuurlijk al niet echt tevreden met een verende voorvork, maar hoe bevalt de nieuwe ten opzichte van want je eerst had? Ik moet zeggen dat een full-lock out mij tot nu toe prima bevallen is. Als iemand anders op dit forum zijn of haar ervaringen wil delen mbt vering/vast, ga je gang. Nieuwe banden lijken mij overigens niet nodig, momenteel zitten er schwalbe 37 marathons op, misschien is een 40 marathon plus voor achterop het overwegen waard voor een vakantie, maar dat zie ik dan wel weer, zo heel zwaar ben ik zelf nou ook weer niet :).

Wat betreft de link naar de amazon site, nogmaals erg bedankt, je hebt inderdaad gelijk dat ze dat in de catalogus aangeven, maar de afbeeldingen komen niet helemaal overeen en het zou een "SR Suntour NCX-D RL LITE" moeten zijn, dat komt exact overeen met wat ik daadwerkelijk heb en de prijsklasse van 100€ ipv 200€ valt ook beter te rijmen met een 999€ fiets.

hoogframe schreef:
do 28 jun, 2018 22:05
beste Dav91,
je stelt een aantal vragen, maar ik lees je verhaal en twijfel of je nu een vaste of een verende voorvork wilt (ligt aan mij (moe en zonder leesbril)).
in verende voorvorken ben ik niet thuis, sorry.
je geeft al de belangrijkste maten aan.
ik zoek voor onderdelen bijvoorbeeld hier: https://www.internet-bikes.com/zoeken/? ... orvork+28#

de onderste 'ring'/schaal van het balhoofdlager kwam al los, schrijf. controleer of ' ie recht/vlak is, en zo ja, dan zou ik gewoon de boel netjes monteren en goed checken en voelen of de nieuwe vorkvork goed vrij draait en zo. zo niet, dan moet je een nieuw balhoofdstel (laten) monteren.
gebruik op dit forum ook eens de zoekfunctie want er is over (vevangings-)voorvorken al het nodige geschreven.
succes en met groet, hoogframe
Ook jij bedankt hoogframe. Ik ben zelf best tevreden met de full-lock out die ik had, maar een kostprijs van 90 pound oftewel meer dan 100 euro is toch wat aan de hoge kant, de voordelen van een vaste vork in acht nemend dan is dat zeker wel een optie om mee te wegen, aangezien de prijs daarvan zo rond de helft van deze vork zit. Maar een (let wel: FULL) lock-out a 50=75 wil ik nog wel even bekijken:) Morgen ga ik er wat doortastender naar kijken, maar aanbevelingen zijn welkom;P

Het was overigens de bedoeling om deze afbeelding bij te voegen bij het eerste bericht. Ik ben het met je eens om eerst gewoon de vork te vervangen en dan te kijken of er alsnog problemen met de lagers zijn. Ik denk dat ze nog prima zijn, en dan hoef ik de geperste delen er niet uit het frame te (laten) halen en opnieuw een zoektocht te beginnen naar lagers... Ook al zijn ze dus niet geweldig, in het frame is aan één kant de lagering meer beschadigd, dat kun je niet goed zien, maar verder wel vlak aanvoelend. De losse ring heeft toch iets diepere putjes dan ik aanvankelijk dacht (vorige post), maar wel 'evenredig verdeeld'.
goed.jpg
dfgdrf.jpg
Als je een starre voorvork voor vergelijkbare vorkhoogte wil, is het even zoeken.
Deze onderstaande is 460mm maar voor Ahead, ze hebben ook voor draad denk ik:
https://www.bike-components.de/en/3min1 ... l-p46943/
Dav91 schreef:
do 28 jun, 2018 19:20
Het grootste euvel is de verende voorvork (specifiek te stalen buis die in het frame gaat) die behoorlijk scheef is na een crash..., heb er best lang mee gefietst maar nu is het genoeg geweest en moet die vervangen worden (zonder handen fietsen is niet meer mogelijk bijvoorbeeld, maar het kan gewoon ook niet goed zijn)

Check wel even of het frame echt nog wel goed is als je ermee gecrasht bent. Zonde om er geld aan uit te geven als het frame ook beschadigd blijkt.

Losse verende voorvorken willen soms nog wel eens prijzig zijn. Soms loont het om er een gebruikte tweede fiets naast te zetten met een ander probleem, en van twee er eentje te maken. Denk bijvoorbeeld aan versleten tandwielen, gebroken spaken etc. Zijn vaak fietsen die onder andere op marktplaats voor erg weinig geld weggaan, maar let wel op de uitwisselbaarheid van de onderdelen. En of de voorvork nog wel in goede staat is natuurlijk ;-)
Afbeelding
Die putjes zijn geen kleine putjes. Deze conus is ver versleten. Dat ze zo mooi evenredig verdeeld zijn is het probleem, geen verzachtende omstandigheid :D
Dav91 schreef:
vr 29 jun, 2018 00:32
Was de bedrading van de buis boven meteen goed, heb je de buis moeten inkorten of zelf moeten tappen (ik zie op enkele foto geen draad)? Je was in beginsel natuurlijk al niet echt tevreden met een verende voorvork, maar hoe bevalt de nieuwe ten opzichte van want je eerst had? Ik moet zeggen dat een full-lock out mij tot nu toe prima bevallen is. ... Nieuwe banden lijken mij overigens niet nodig, momenteel zitten er schwalbe 37 marathons op, misschien is een 40 marathon plus voor achterop het overwegen waard voor een vakantie, maar dat zie ik dan wel weer, zo heel zwaar ben ik zelf nou ook weer niet :).
Wat betreft gewicht heb je geen bredere banden nodig, wat betreft comfort maakt het wel degelijk uit en vermoedelijk meer dan je denkt, dat was in ieder geval bij mij het geval. De Koga Feathershock heeft maar een veerweg van enkele cm en is dus niet vergelijkbaar met wat je nu hebt maar ik vond de overgang naar 50mm banden een hele vooruitgang t.o.v. de Feathershock.

Mijn stuur heeft een Ahead constructie dus inderdaad geen schroefdraad bovenop. Vervangende (vaste) voorvorken met schroefdraad zijn ook te krijgen, bijv. die van Rose die @math linkt in dat topic.

Ook die "SR Suntour NCX-D RL LITE" is te vinden maar ook die is niet in de 100€ prijs range, wat niet verbazend is want bijna alles wat "lite" is is extra prijzig. Verende voorvorken in de 100€ zijn meestal beduidend minder goed verend.
Je hebt het over je MTB. Daar zit niet voor niets meestal een geveerde voorvork op. Een brede band levert lang niet de veerweg op van een geveerde voorvork. Op dit forum reageren veelal reisfietsers. Op grof asfalt of gravelwegen zorgen brede banden dat je de oneffenheden niet voelt, maar ze zijn minder effectief op MTB terrein. Laat je die geveerde voorvork niet gemakkelijk uit het hoofd praten. Natuurlijk kun je ook MTB routes rijden op een fiets met vaste voorvork ; dat kan zelfs op een crossfiets met 32 mm banden. Maar dat is wel iets voor stuurvaardige specialisten.
Allemaal bedankt voor jullie nuttige reacties en het meedenken, ik heb inmiddels de tijd gehad om er allemaal iets meer over na te denken.
Leon schreef:
vr 29 jun, 2018 15:45
Deze conus is ver versleten.
Je hebt helemaal gelijk, goed te voelen wanneer je de balletjes er met enige druk overheen draait. Ik ga geen losse conus vervangen, maar dit biedt wel meteen de mogelijkheid om ook naar threadless vorkstuurbuizen te kijken.

Dankje voor de link naar bike24, met een breed assortiment kun je er veel vinden, en de prijzen (voor ook bijvoorbeeld een nieuwe pion) lijken me best behoorlijk. Heeft iemand ervaring met daar bestellen, ze zitten in Duitsland. lijkt me ok, wel even PayPal account aanmaken. Ik heb er trouwens ook mijn originele vork kunnen vinden.

Wat betreft de vervangende vork: op mijn racefiets heb ik een carbon vork en de schokabsorbsie die aan dit materiaal toegeschreven word bevalt me prima. Ik fiets vrijwel alleen op de weg en dit is geen MTB, hooguit op wat zand/takken. Het enige wat ik ooit tegenkom zijn van die 'overgangen' op bruggen (hekel aan), met de renfiets spring ik daar nog wel eens overheen, geen idee hoe dat in het buitenland is, bijvoorbeeld de Pyreneeën misschien. Al met al, dit lijkt me wel wat. het word in ieder geval een carbon of steel stuur, geen alu. Carbon wel met alu/steel stuurbuis. Bij dit voorbeeld kun je selecteren op 26/29 inch, 622 is 29?, dat is wel wat verwarrend want de banden zijn ongeveer 27 inch...
Het voorbeeld dat ik aangeef heeft rechte buizen en past wat betreft maat wel als vervanging, crown to axle is 490mm bij 29 inch, 470 orgineel. Het enige wat ik me afvraag over zo'n buis, is hoe dat die vormgeving invloed heeft op de demping, bij een meer traditionele vorm kan ik me voorstellen dat zon L vorm zelf al wat schokken opvangt, is dat bij een buis niet heel anders? Zal jullie op de hoogte houden van wat te bestellen, in ieder geval: spacers/starbolt/topcap/stem/passende headset en de voorvork. Verder nog wat ander spul maar dat is wellicht voor een nieuw topic. Suggesties zijn welkom :)
Vork
carbon threadless untapered

Stem
6of 17

vulringen/spacers
10mm of 5mm en/ofsetset

Topcap en Heaset (moet inner diameter nog meten)
zoiets? 44m,press
stuk duurder, denk ook niet dat deze past trouwens