Hoi allemaal, heb me op dit forum geregistreerd omdat ik in de toekomst wellicht op fietsvakantie in Europa wil gaan, er zijn nog geen concrete plannen doch fiets ik behoorlijk veel en krijgt mijn fiets heel wat te verduren. Dus mbt duurzaamheid hier (dit forum) ook op het goede adres. Momenteel ben ik bezig met onderhoud, dwz schoonmaak/ketting/pion vervangen en alle lagers smeren, dat lukt allemaal prima. Het grootste euvel is de verende voorvork (specifiek te stalen buis die in het frame gaat) die behoorlijk scheef is na een crash..., heb er best lang mee gefietst maar nu is het genoeg geweest en moet die vervangen worden (zonder handen fietsen is niet meer mogelijk bijvoorbeeld, maar het kan gewoon ook niet goed zijn)
De fiets: https://issuu.com/granvillebikes/docs/c ... 2013-lr/13
De voorvork: NCX LITE SR SUNTOUR met full lockout, op bovengenoemde site staat SR Suntour NCX-DRL/ Remote lockout vermeld. De exacte uitvoering is volgens mij deze: https://vidlice.heureka.sk/sr-suntour-ncx-d-rl-lite/=https://www.amazon.co.uk/SR-Suntour-NCX ... B007XTWDGA, krijg m niet gevonden op een nederlandse/engelstalige site, er zit een rood stickertje met MG op de voorkant. http://www.srsuntour-cycling.com/tr/bik ... 3534.html werkt ook niet.
Afmetingen: 28 inch voor (622/19c) wielen. 1,1/8 inch diameter van de buis. 44,5 mm draad en 18,5 cm buis.
Van de brug tot aan eind vork 47 cm in lengte, ~-2cm tot aan de wielinkeping (~45 cm)
Foto Zoals je ziet zit de stalen buis behoorlijk scheef. De rest is zover ik kan beoordelen wel redelijk in orde, een buis is een mm of twee verder uitgeschoven, en een serieuze kras/deuk aan de rechterkant (vanuit fietsend oogpunt). Het lijkt me sowieso niet mogelijk de buis terug te buigen aangezien daarvoor niet de juiste gereedschappen heb (Hoe zit dat er in? Er ingeperst, schroefdraad, ben wel benieuwd eigenlijk) dus dat word een nieuwe. Hebben jullie suggesties? (want daar was deze post eigenlijk voor). Jullie zijn misschien niet per se voorstander van verende voorvorken. Wat mij betreft kunnen deze weldegelijk een voordeel tov normale vorken bieden als ze, zoals in dit geval (volgens mij), (full) lockout zijn. Op sommige wegen met vele takken in de herfst of over bepaalde bruggen waar zon drempel zit of gewoon op cobble-achtige weggetjes is het handig zeker daar je dan zelf controle hebt. Maar, het is een stuk zwaarder en behoorlijk prijzig (er moet wel een full lock-out opzitten anders zie ik het voordeel ook niet zo), dus het is voor mij geen vereiste, zeker een iets lichtere fiets kan al handig zijn als je toch al veel materieel mee moet nemen voor een vakantie. Waar moet ik op letten bij vervanging? Het is de bedoeling dat ik zelf aan mijn fiets werk, dat vind ik geen bezwaar, maar om nou met een ijzerzaag de bedrading van de buis in te korten, als het echt niet anders kan, ja, maar liever niet.
Wat betreft de rollagers. Het onderste deel (dat over de buis van de vork zit, (30mm daar btw) is er afgegaan zonder dat daar kracht voor nodig was, kan dit normaal zijn of is dit een slecht teken? Het is duidelijk dat met name de onderste rollager wel een klap heeft gehad maar het oppervlak voelt wel nog gewoon glad, dus de balletjes hebben de ruimte om te rollen, geen echt diepe putjes. Ik hoop eigenlijk gewoon dat de kous af is met smeren, maar wellicht kunnen jullie daar beter over oordelen. .
Alvast bedankt, er resten nog wel wat vragen maar die komen nog wel, of ik raadpleeg dit forum;).
De fiets: https://issuu.com/granvillebikes/docs/c ... 2013-lr/13
De voorvork: NCX LITE SR SUNTOUR met full lockout, op bovengenoemde site staat SR Suntour NCX-DRL/ Remote lockout vermeld. De exacte uitvoering is volgens mij deze: https://vidlice.heureka.sk/sr-suntour-ncx-d-rl-lite/=https://www.amazon.co.uk/SR-Suntour-NCX ... B007XTWDGA, krijg m niet gevonden op een nederlandse/engelstalige site, er zit een rood stickertje met MG op de voorkant. http://www.srsuntour-cycling.com/tr/bik ... 3534.html werkt ook niet.
Afmetingen: 28 inch voor (622/19c) wielen. 1,1/8 inch diameter van de buis. 44,5 mm draad en 18,5 cm buis.
Van de brug tot aan eind vork 47 cm in lengte, ~-2cm tot aan de wielinkeping (~45 cm)
Foto Zoals je ziet zit de stalen buis behoorlijk scheef. De rest is zover ik kan beoordelen wel redelijk in orde, een buis is een mm of twee verder uitgeschoven, en een serieuze kras/deuk aan de rechterkant (vanuit fietsend oogpunt). Het lijkt me sowieso niet mogelijk de buis terug te buigen aangezien daarvoor niet de juiste gereedschappen heb (Hoe zit dat er in? Er ingeperst, schroefdraad, ben wel benieuwd eigenlijk) dus dat word een nieuwe. Hebben jullie suggesties? (want daar was deze post eigenlijk voor). Jullie zijn misschien niet per se voorstander van verende voorvorken. Wat mij betreft kunnen deze weldegelijk een voordeel tov normale vorken bieden als ze, zoals in dit geval (volgens mij), (full) lockout zijn. Op sommige wegen met vele takken in de herfst of over bepaalde bruggen waar zon drempel zit of gewoon op cobble-achtige weggetjes is het handig zeker daar je dan zelf controle hebt. Maar, het is een stuk zwaarder en behoorlijk prijzig (er moet wel een full lock-out opzitten anders zie ik het voordeel ook niet zo), dus het is voor mij geen vereiste, zeker een iets lichtere fiets kan al handig zijn als je toch al veel materieel mee moet nemen voor een vakantie. Waar moet ik op letten bij vervanging? Het is de bedoeling dat ik zelf aan mijn fiets werk, dat vind ik geen bezwaar, maar om nou met een ijzerzaag de bedrading van de buis in te korten, als het echt niet anders kan, ja, maar liever niet.
Wat betreft de rollagers. Het onderste deel (dat over de buis van de vork zit, (30mm daar btw) is er afgegaan zonder dat daar kracht voor nodig was, kan dit normaal zijn of is dit een slecht teken? Het is duidelijk dat met name de onderste rollager wel een klap heeft gehad maar het oppervlak voelt wel nog gewoon glad, dus de balletjes hebben de ruimte om te rollen, geen echt diepe putjes. Ik hoop eigenlijk gewoon dat de kous af is met smeren, maar wellicht kunnen jullie daar beter over oordelen. .
Alvast bedankt, er resten nog wel wat vragen maar die komen nog wel, of ik raadpleeg dit forum;).