Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zoek beter gecentreerd crankset - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Zoek beter gecentreerd crankset

Mooie vorm van bikepacking als ik de foto's zo zie :)

Maar dat de fiets (Santos TM-3?) het zwaar te verduren heeft is wel duidelijk zo :)

Beweegt die motorketting trouwens niet zijdelings over de tanden? Schakels zijn breder dan die van een fietsketting...

[disclaimer]: Ik ben echt een technische leek :oops:
Fedor schreef: Mooie vorm van bikepacking als ik de foto's zo zie :)

Maar dat de fiets (Santos TM-3?) het zwaar te verduren heeft is wel duidelijk zo :)

Beweegt die motorketting trouwens niet zijdelings over de tanden? Schakels zijn breder dan die van een fietsketting...

[disclaimer]: Ik ben echt een technische leek :oops:
Mooi? Het is functioneel voor mijn doeleinden, daar beperkt mijn interessesfeer zich tot.

Zwaar te verduren? De verkoopreklame is letterlijk "de pakezel voor het zware werk".

Nee de motorketting beweegt niet zijdelings. De kettinglijn is nu recht - hij zoekt geen kant meer op, voorzover dat een reden had kunnen geweest zijn.
Als ik de fiets echter neerleg dan valt hij wèl naar één kant. Maar [disclaimer] ik ben een technische leek, ik weet niet of dit door magnetisme, coriolis of zwaartekracht komt. Wat denk je? Moet wel gezegd worden: ik laat na er zo mee te rijden, het slijt gaten in mijn broek.
Grandonneur schreef:
zo 31 mei, 2020 10:00
GMS21 schreef:
zo 31 mei, 2020 00:12
Om van die bazar af te komen, dit onderwerp. De oorzaak is geidentificeerd,
Dat is een goed uitgangspunt. Omdat je je licht opsteekt bij mensen met Rohloff-ketting ervaring: verdiep je eens in een heggeman blad. Volgens mij zet idworx die op een crankset uit de Miranda-catalogus, dat zou je daar eens kunnen navragen. Ja, dat is een antwoord op je vraag.

Ik ga je geen garanties geven dat het de oplossing voor je is. Je belaadt een fixie als een kamion (busje ofzo?) en trap alles kapot, draait versleten kettingen zodat ze ook andersom kunnen slijten, en rijdt een obscure fiets. Ik ben wel erg benieuwd naar een plaatje :)
Hierop terugkomende - uit enig opzoekwerk blijkt dat een heggeman kettingblad een specialistisch product is, toegespitst op Rohloff binnenversnelling. Allicht daardoor enkel te verkrijgen in een heel beperkt aantal tanden reeks, met name 2: 39 en 43 en montage bcd 104. Daarmee valt die optie weg, voorzover ze een verschil had gemaakt, immers de kettingsspanningsvariatie komt niet door het kettingblad zelf maar door de montage ervan tov de trapas.
Iemand bij UK producent Velosolo, waar ik kettingbladen en ander specialistisch fixie onderdelen kocht, antwoordde april vorig jaar dit op de vraag gesteld in dit onderwerp:
It’s not the best thing to say but it can be pot luck as we say in the UK (ie a lottery) as to getting this near perfect. A high purchase price does not always guarantee precision.

My own bike with a very nice Campag chainset and BB and VeloSolo chainring/cog also has about 2 cm deflection that I have never been able to eliminate.
Kwestie van blijven zoeken zeker? Zo vond ik de eerste degelijke ketting, en met toch nog te blijven verderzoeken om niet afhankelijk te zijn van één enkele producent, ontdekte ik dat een bepaald zwaarder type brommerketting ook nog compatibel is met fiets. Geprobeerd en lukte. Het is een standaard type, veel producenten, alom verkrijgbaar, in tegenstelling tot die eerste ketting.
Wat belangrijk is is dat dit geen kritisch probleem is - ik zit er niet door blok, de fiets is bruikbaar voor het beoogde doel. Alleen vervelend, dat lawaai, meer niet. Een superpositivist zou zelfs een voordeel zien: ik hoef niet meer te bellen als ik niet kan passeren door naast elkaar rijdenden uit de toeristische sector. Ze horen me aankomen. :P
Fedor schreef:
zo 31 mei, 2020 12:54
Mooie vorm van bikepacking als ik de foto's zo zie :)

Maar dat de fiets (Santos TM-3?) het zwaar te verduren heeft is wel duidelijk zo :)

Beweegt die motorketting trouwens niet zijdelings over de tanden? Schakels zijn breder dan die van een fietsketting...

[disclaimer]: Ik ben echt een technische leek :oops:
Tussen haken, dat zijdelings kunnen bewegen was 1 van mijn objectieven voor een 1/4" binnenbreedte ketting - ik zag het als een tolerantie voor een ietwat scheve kettinglijn in geval wat slordige raprap kettingopspanning met eccenter module niet precies in dwarse-midden van zijn holte/klem.

Het deed me ook de laatste streek te ontdekken die de dealer van mijn 2 vorige fietsen me leverde (uit noodzaak terug naar hem om crankset te vervangen wegens dealer nieuwe fiets geen vervoer om fiets op te halen / terug te leveren): in tegenstelling tot de eerst gezegd te hebben dat de kettinglijn ongeveer dezelfde ging zijn met het nieuwe crankset, bleek die 5 mm scheef. Meten was nu echter niet nodig: bij 1 van de volgende keren dat ik de fiets omdraaide ter controle merkte ik ineens dat de ketting op het kettingblad aan één kant lag, en op het tandwiel achteraan aan de andere kant. Gemeten en bevestigd: 5 mm scheef.
Alleen was het nu simpel op te lossen: ik had 5 mm spacers achteraan gemonteerd zitten tussen schijfremmontage en tandwiel, om de foert van de laatste dealer op te lossen, en die terug ervan tussen, terug kortere bouten, en done. Doet me eraan denken - ik moet ze van mijn reserveachterwiel er ook nog eens vantussen halen. Hopelijk heb ik de kortere bouten er nog voor.

Het is niet enkel de fiets die het zwaar te verduren heeft (gehad). De gebruiker ervan ook.
Wel veel bijgeleerd door al die bazar.
En de gulden regel bevestigd gezien: doe het zelf doe het goed.
Ik heb wat specialere bezigheden, maar eigenlijk sleur ik al heel mijn fietsleven vanalles mee, hoe kan je anders zonder auto. Er was een tijd dat ik elke week appels kocht bij een kweker ergens, en ik kwam terug met een rugzak met 25-30 kilo erin. En de tijd van flessen water, 2 x 6 1.5l flessen is ook 20 kilo.
Overigens: hoe vaak zie ik niet in stad gastjes met andere gastjes zittende op hun bagagerek, op een gewone en soms zelfs aftandse fiets. Klaarblijkelijk moet het geen superdeluxe prijzige reisfiets XXXXXXXXXXL heavy duty rack zijn om 25 kilo achterop mee te krijgen, zo een gastje weegt het dubbele.
Misschien wil de fabrikant van de fiets wel eens meedenken?
Jurr schreef:
zo 31 mei, 2020 20:33
Misschien wil de fabrikant van de fiets wel eens meedenken?
Met de fabrikant heb ik eigenlijk voornamelijk positieve ervaringen - op vlak van informatieverstrekking / opvolging dan. Maar... uit hun antwoorden blijkt dat het hun dealer is die zich voornamelijk heeft aangetrokken van de conversie naar vaste pion. Op dat vlak houden ze de boot af.
De dealer aan de andere kant, suggereerde dan weer net het omgekeerde. Zie de bewering om een betalings- voorschot te verkrijgen: "de ingenieurs bij <fabrikant> moeten iets hebben om mee te werken".
Als ik alles achteraf zo samenleg, lijkt het me dat de dealer de fiets heeft willen kunnen verkopen/leveren, en na ontdekt te hebben dat de conversie lastiger was dan gedacht, op een bepaald moment "FOERT" heeft gedacht en de fiets geleverd in de voor een fixed gear van deze prijsklasse schandalige toestand van een 5 mm scheve kettinglijn. En dan nog terwijl er een oplossing beschikbaar was bij dezelfde waar hij het eerste tandwiel achter, voor schijfremmontage kocht: Velosolo UK. Hoe wist ik het: omdat ik wat meer moeite deed, zeker?
Uiteindelijk vond ik dus zelf de oplossing, bestelde ze zelf rechtstreeks bij Velosolo, en dacht eerst nog om de dealer de spacers te laten plaatsen maar op een moment werd het me beu en besloot ik om het zelf te pogen.
Bij het demonteren van het tandwiel ontdekte ik dan nog dat de schroefdraad in de boringen in de schijfrem flens beschadigd was, en dat de dealer veel te korte boutjes had gebruikt en met rode Loctite had vastgezet.
Ik moest de schroefdraad eerst herstellen met draadtappen.

Zelfs de meest recente ervaringen met de dealer waren negatief. Bvb het vervangen van de gescheurde velg onder garantie (van fabrikant uiteraard, wel positief van hen). Ook mijn reservewiel, veel minder gebruikt, niet gescheurd werd van zo een nieuwe velg voorzien. Ik bracht het binnen, en een maand later mocht ik het komen ophalen. Wat bleek: het tandwiel zat er niet meer op. Weg. En de dealer zei eerst niet te weten waar. In mijn bijzijn rommelde hij her en der in magazijn, vond het niet, waarop ik stelde dat het niet urgent was, en dat hij me een seintje mocht geven bij gevonden. Wat bleek uiteindelijk: het lag bij de fabrikant, moest vandaar worden opgestuurd, en pas een dikke week later wiel weer compleet. Merk de tegenstrijd: eerst had hij gesuggereerd dat de velg ging vervangen worden in zijn werkplaats (gezegd en blijk gegeven door te zoeken in zijn rekken).

Mij lijkt het dat de zaakvoerder-dealer meer commercieel dan praktisch is. Bvb de buitenband van het wiel met gescheurde velg eraf krijgen lukte eerst niet, ik moest zeggen om de wanden eerst naar het midden te drukken. En de eerste crankset vervanging (om een 1/8ste kettingblad te kunnen vinden door bcd te wijzigen), daar ging ook iets fout, bij de latere crankbreuken die ik had merkte ik dat de schroefdraad serieus beschadigd was, en crank niet los te krijgen. Ik besloot dan maar om het lomp te doen:
Afbeeldingfree image uploader
Met de handzaag diagonaal, en het laatste stukje met een beitel splijten.

Een hele zaterdagvoormiddag eraan verklooid. Was tijdens verlof, fietswinkels in de buurt gesloten, dealer kan niet ophalen/ter plekke komen. Uiteindelijk kreeg ik de fiets terug bruikbaar door de nogbewaarde linkercrank van het vervangen originele Sugino XD crankset op de as te slaan en aan te spannen. Er zat wel serieuze afwijking tussen de vierkant tapse oppervlakken: de crank zat met het blote oog duidelijk scheef. Ik heb er toen mee gereden en elke straat moest ik stoppen en kon ik de bout verder aanspannen. En zo kwam de crank recht. De volgende dag kon ik nog maar 1 keer bijspannen op 30 km, en nog een dag verder niet meer.

Echter, 3 weken later was het weer prijs: crankbreuk rechts / aandrijfzijde. Terug van werk naar huis, 6 km te gaan, plots speling op pedaal. Kort erop viel die er gewoon uit. Crank nog niet afgebroken maar ook breuklijn en schroefdraad geruineerd. Met 1 been verder naar huis gepeddeld.
Afbeeldingpicture upload site
Vooraan de haarlijn van de breuk. Achteraan de geruineerde draad.

En zeggen dat ik nooit eerder, in 30+ jaar, 7 fietsen, crankbreuken heb gehad. En evenmin banden die uit het center slijten, lawaaierige aandrijvingen, scheve kettinglijnen, kettingspanningsvariaties, enz.

Maar nog eens: dit zijn allemaal gepasseerde zaken. Dit is louter om je enig idee te geven ter addressering van je vraag. Dit zijn allemaal geen onderdelen geweest die fabrikant koos.
Er is nog een klein recent voorbeeld van rare gang van zaken / gebrek aan technische kennis / weten waarover het gaat: toen ik dat reservewiel met de vervangen velg een tweede keer ging ophalen, mèt gevonden en gemonteerd tandwiel, zaten de spacers ter correctie van de kettinglijn.... anders.
2 spacers van 2 mm. Die zaten uiteraard eerst tussen schijfremmontage en tandwiel, ter correctie van scheve kettinglijn.
Echter, diegene, wie dan ook, dealer zelf? zijn personeel? had 1 spacer gestoken tussen IS disc en tandwiel, en 1 spacer aan de buitenkant. Ja haha, het tandwiel zat tussen de 2 spacers.
Om zo een frats te kunnen leveren moet je wel totaal niet weten waarmee je bezig bent.
En zeggen dat er eigenlijk geen reden was om het tandwiel te demonteren. Immers niet in de weg om nieuwe velg te plaatsen / te spaken - de IS disc is geintegreerd in de hub en zit uiteraard nog dichter bij de spaakflens dan het tandwiel. Makes no sense.

Maar het gaat hier en nu om een beter gecentreerd crankset. Er zijn veel mensen met binnenversnellingen, maar de gebruikte cranksets/kettingbladen zijn eerder specialistisch / ongeschikt voor mijn fixie toepassing.
Er zijn minder mensen die singlespeed/zonder derailleur rijden, en nog eens minder die zonder vrijwiel rijden.
Dus de vijver waarin ik vis is relatief klein. Niettemin, wie niet waagt die niet wint.
Zo af en toe zoek ik eens opnieuw rond met wat sleutelwoorden, en zo af en toe stel ik de vraag op een forum, zoals hier. Het zal allicht zijn zoals dat Velosolo personeelslid verwoordde "pot luck" hebben...
@GMS21. Ik ben bang dat je straks de enige bent die nog reageert in dit topic :)
Je hebt blijkbaar al zelf veel zoekwerk verricht. Alle lof voor jouw uitgebreide toelichting.
Als ik jou was zou ik eens vragen bij de specialisten, die zelf fietsen bouwen
Ik denk dan bv aan Jelle
https://www.justpedal.nl/nl/

....of Marten
http://www.m-gineering.nl/
Als ik nu weer een dag verder doorlees heb je een echte pakezel nodig, en dat is een andere dan Santos zijn 2.9 aanprijst, weliswaar ook een pakezel, maar niet voor wat jij er mee wilt en doet, tubus dragers kunnen in het beste geval 30 kilo gewicht dragen, ook al testen ze misschien op meer gewicht. Ook de naaf van het achterwiel is gebouwd op een maximale last, nog even afgezien van de velg. Die fiets van jou krijgt gewoon meer te verduren dan waarvoor hij gemaakt is.
En van die dealer zou ik erg snel afscheid nemen, dat is meer een dozenschuiver dan een fietsenmaker als ik dit zo lees.
jumbo schreef:
zo 31 mei, 2020 23:00
@GMS21. Ik ben bang dat je straks de enige bent die nog reageert in dit topic :)
Je hebt blijkbaar al zelf veel zoekwerk verricht. Alle lof voor jouw uitgebreide toelichting.
Als ik jou was zou ik eens vragen bij de specialisten, die zelf fietsen bouwen
Ik denk dan bv aan Jelle
https://www.justpedal.nl/nl/

....of Marten
http://www.m-gineering.nl/
Wel eigenlijk volstaan fietsers die er geen last van hebben.
Ik was, tot voor deze laatste fiets, er zo 1. :)
In een eerdere post had ik het over vissen in kleine vijver - niet veel zonder derailleur. Maar zonet besefte ik dat dat niet hoeft: ook diegenen met derailleur kunnen dit vaststellen, immers als ze ook een slecht gecentreerd crankset hebben dan moet hun derailleur ook zo cyclisch bewegen tijdens een crankrotatie. Het is eigenlijk precies hetzelfde, alleen is de verticale beweging van de ketting verschoven naar een horizontale van de derailleur.
Dus elke fietser met derailleur die niet zo beweegt, heeft een goed gecentreerd crankset.
Van visvijver naar oceaan.
_Peter_ schreef:
zo 31 mei, 2020 23:46
Als ik nu weer een dag verder doorlees heb je een echte pakezel nodig, en dat is een andere dan Santos zijn 2.9 aanprijst, weliswaar ook een pakezel, maar niet voor wat jij er mee wilt en doet, tubus dragers kunnen in het beste geval 30 kilo gewicht dragen, ook al testen ze misschien op meer gewicht. Ook de naaf van het achterwiel is gebouwd op een maximale last, nog even afgezien van de velg. Die fiets van jou krijgt gewoon meer te verduren dan waarvoor hij gemaakt is.
En van die dealer zou ik erg snel afscheid nemen, dat is meer een dozenschuiver dan een fietsenmaker als ik dit zo lees.
Toch een kanttekening ter relativering: ik gebruik deze reisfiets sinds september 2017. Voordien deed ik hetzelfde met mijn eerdere fietsen, ik was toen wel meer beperkt in omvang (niet gewicht) van bagage, maar dat kwam niet door fiets/frame, maar door de mindere/kleinere bagagevoorzieningen die ik toen had geplaatst.
De problemen die ik heb met de fiets hebben ook niks te maken met gewicht dat ik meesleur.
Bvb die velg van het achterwiel, die rondomrond gescheurd was met scheur doorheen alle spaakgaten: de meest plausibele verklaring die ik daarvoor zie is niet de externe belasting maar de interne, de bandendruk.
Het zijn 62 mm banden, die super-moto-x van Schwalbe. De velg was Ryde Yura 22. Ik heb die laatste trouwens nooit ergens te koop gevonden, alsof dat model al verouderd was bij montage op de nieuwe fiets.
De druk bij afhalen fiets was 2 bar. Dat zat zelfs bij kale fiets te dweilen in bochten, het was alsof de band naast de velg wilde gaan lopen. Het voelde erg onveilig. Ik keerde dus alrap terug ermee, en de dealer maakte er 2.5 bar van.
Ervaring later maakte de keuze 3.2-3.5 bar. En dat schijnt op het randje te hebben gezeten van wat de velg aankan.
Mijn eerdere fiets, gewone wielen/bandbreedte, hield ik op een dikke 5 bar (max 6).

Inzake de dealer, dat is niet anders geweest dan andere dealers binnen mijn bereik. Ook 1 van de redenen dat ik de techniek van de fiets heb gereduceerd tot fixie, dat ik zelf het courante werk kan doen, zonder speciaal gereedschap ed. Mijn plan kan trekken. Doe het zelf doe het goed.
Als ik dat niet had gedaan ging de 4300 duiten fiets al enkele maanden na aanschaf langs de kant gesmeten geweest zijn. Daarom ook dat geen haar op mijn hoofd eraan denkt om terug een andere fiets te kopen. Dat zou gewoon een herhaling worden.

Want zie: spijts al het hier gezegde en ongezegde, is de fiets in gebruik elke dag en doe ik ermee wat ik ermee beoogde. De eerdere fietsen hadden te kleine kaders voor me, dat was het begin van een aantal problemen en dealerkemels ermee. Met je voeten tegen je voorwiel zitten bij aanzetten of korte bocht is rotgevaarlijk. Zo een bekrompen zithouding is ook slopend. Maar je leert ermee leven zonder te beseffen, tot het enkele keren op het nippertje is geweest natuurlijk. Met de huidige fiets werd dat opgelost.
De resterende problemen verhinderen het gebruik niet. Alleen nog enkele zulke kleinere problemen te gaan: de kettingsspanningsvariatie en dat slijten van achterband buiten center.

Als ik daarvoor oplossingen vind, koop ik misschien zelfs een reserve van dezelfde fiets, net als wat ik altijd heb gedaan, alleen zou het dan nu veel langer hebben geduurd. Het is een groot voordeel identieke fietsen te hebben. Zelfde onderdelen, uitwisselbaarheid. Zelfde aanpassingen. Geen verrassingen.
En ik heb heel veel bijgeleerd. Weet nu goed op welke punten te letten is. Tot in details. Bvb 1 van mijn vorige fietsenstel had een kortere naloop in de sturing, waardoor je meer stuurwerk had en fiets aan de hand rijden zelfs lastig. Tot zulke details.
De Yura velgen heb ik op een van mijn fietsen zitten, en dat is nu niet een velg voor zwaargewichten en veel bagage samen, maximaal toegestane gewicht is 100 kg en de bandenmaat is tussen de 32 en 57 mm met een max van 4,5 bar. Het nieuwe Santos wiel zal een stuk sterker zijn. En die velgen zijn inderdaad maar kort in produktie geweest (ik heb hier een folder uit 2016 waar ze in staan)

Ik zou voor jouw doel eens gaan kijken naar een Surly Big dummy of een xtracycle dat zijn echte pakezels, (en er zijn er vast nog veel meer) en een derailleur is ook niet moeilijk met veel speciaal gereedschap of zo, je moet alleen wel even geduld hebben/nemen soms als het net niet lekker schakelt soms.
Big Dummy 8)
Shadow schreef:
ma 01 jun, 2020 11:04
Big Dummy 8)
Big Fat Dummy ;)
_Peter_ schreef:
ma 01 jun, 2020 10:01
De Yura velgen heb ik op een van mijn fietsen zitten, en dat is nu niet een velg voor zwaargewichten en veel bagage samen, maximaal toegestane gewicht is 100 kg en de bandenmaat is tussen de 32 en 57 mm met een max van 4,5 bar. Het nieuwe Santos wiel zal een stuk sterker zijn. En die velgen zijn inderdaad maar kort in produktie geweest (ik heb hier een folder uit 2016 waar ze in staan)

Ik zou voor jouw doel eens gaan kijken naar een Surly Big dummy of een xtracycle dat zijn echte pakezels, (en er zijn er vast nog veel meer) en een derailleur is ook niet moeilijk met veel speciaal gereedschap of zo, je moet alleen wel even geduld hebben/nemen soms als het net niet lekker schakelt soms.
Ik vind kunnen tegenduwen om te vertragen bijzonder handig. Ik doe dat standaard zelfs - het is de gewoonte geworden. Het is gemakkelijker om evenwicht te houden - je kunt immers ook steunen op de pedaal in achter positie. En het is een backup voor de remmen. Ik heb nog vervroren derailleurs gehad. Klein wieltje sneeuw/nat, dan vriezen, derailleur vast. Net als met de geveerde palletjes van het freewheel. En zelfs onderwerg. Gewoon temperatuur dalen onder vriespunt 's avonds. Ik reed terug naar huis, plots freewheel in beide richtingen. Daar sta je dan. Zelfs in de zomer, een plotse plensbui, slecht afgedicht freewheel, water erin, vet wordt plakkerig, veertjes slagen er niet meer in om de palletjes terug te duwen, en daar sta je dan weer. Tevoet verder naar werk. En 's avonds, freewheel uitgedroogd, probleem vanzelf weg. Zulke rottige zaken.
En bovenal, met freewheel en derailleur ben je erg beperkt in dimensies van aandrijvingsonderdelen. Gedaan, met bredere ketting / dikkere bladen. Weer de boel die verslijt in no time.
De tijd dat ik met versnellingen reed, tot 2 x 7 gebruikte ik ook maar de twee kleinste cogs achteraan.
Fiets onderhoud gehad, alle versnellingen gaan, paar weken later lukken de 2 grootste achter al niet meer. En dat schoof zo op, tot de kleinste nog over blijven. Versleten kleinste > tweedekleinste, en bij daar ook weer onderhoud fiets. Zo heb ik leren rijden met groot verzet, en dat viel en valt nog steeds best mee.
Alles in het teken van je plan kunnen trekken. Sommigen werken graag aan hun fiets, ik niet, ik heb andere interesses en ik zie het als last. De interesse die ik heb sinds enige jaren / deze nieuwe fiets, was en is louter in functie van permanent opgelost krijgen van problemen.

Inzake (opnieuw) een andere fiets, nogmaals nee. Ik wil ook geen "pakezel" fiets, ik wil een veelzijdige fiets. Ik weet meestal op voorhand niet wat ik mee ga hebben, en dat kan ook niks zijn. Zo heel de tijd met een lomp en plaatsrovend ding rondrijden, "in geval", nee. Dit reisfiets frame heeft de afmetingen en verhoudingen ertussen van een gewone fiets. Er is niet meer plaats voor nodig dan een gewone fiets. Dat is een groot voordeel gezien alle rommel / hindernissen / zigzags die overheid de voorbije decennia plaatste op de ooit ruime banen. Het is een pakezel die overal door kan.

Inzake de Ryde Yura velg, dat is een nuttig stukje informatie. Ik ben misschien een stockoverschotje door slechte ervaring opgesolferd geweest. Iets om aan een eerstvolgende niksvermoedende klant kwijt te raken.
Dit was de beloverij in een vroege email midden maart 2017:
"Los van de ketting of riem kunnen we jouw wiel een fiets bieden met een heel stijf, hoog belastbaar frame, super sterke wielen".
De velg stond als 85 euro geprijsd op de factuur.
Ik herinner nog dat ik de velg heb opgezocht, ten tijde dat ik een verklaring zocht voor dat onstabiele rijgevoel dat de fiets gaf.
Ik vond op de site van Ryde 55mm als limiet "easily accepted" voor dit Yura 22 model. Terwijl ik met 62 mm banden zit. Dat is dan met dezelfde verwoording "hard to accept".
En de fabrikant zei in een email inzake de bandendruk, dat de binnenbreedte van mijn velg 24 mm is, klaarblijkelijk wist hij niet dat ik met een 22 mm velg zat.
Hij zei dat hij 65 kg was en de band oppompte tot tussen 1.6-1.9 bar. Ik weeg vooraan in de tachtig en heb eens een tabel gevonden, en inderdaad, ik kwam uit op de 3.5 bar die ik als minimum ervaarde.
Fabrikant zei ook eens dit:

"Als je een voorblad monteert met een groter aantal tanden dan 48t, dan moet je een andere trapas monteren die verder naar buiten staat vanwege het brede frame. Dan wordt natuurlijk de trapas en het kettingblad minder stijf, maar vooral de uitlijning scheef, waardoor je grote kans hebt op kettingbreuk."

En dat was heel kort na beschikbaarheid / afhalen van fiets. Na een jaar bleek dat de kettinglijn een halve cm scheef was, MET die 48t. Zo zie je. Dus, in feite, rijmde dat beloofde 48/16 verzet reeds op zichzelf al niet met de gevraagde en ook beloofde "duurzame fiets".
Had ik die zwaardere Gusset ketting toen niet gevonden, ik had elke maand of zo kettingblad en ketting moeten vervangen, en allicht een resem kettingbreuken. Die zware ketting, 580 gram, delen ervan hingen onder 45 graden. Het was zot om te zien, en toch beweerde de dealer nog steeds geen verklaring te kunnen bedenken. Hoe kun je zo huichelen?

Maar foert de klaagzang, verleden is verleden. Dat probleem is opgelost en gepasseerd. Ook de velg zou opgelost moeten zijn, het lijkt (opgelet: LIJKT) iets specifiek geproduceerd voor de fabrikant.
Er staat, in zeer fijne lettering (dus rap afgesleten, heb het toen direct overgeschreven) het volgende op:
"Exal Alloy ETRTO 584 x 23C KS23 Santos Made in Europe INDIKATOR
Ervoor 16:12 en 26 04 19" (laatste cijfers ver uit elkaar).
Merk de "23C". Als dat de binnenbreedte is is de velg 1 mm breder dan de Yura 22. Velgremblokken achteraan dan een halve mm dichter gekomen? Ik moest nog eens gemeten hebben toen ik de band een paar maanden terug omdraaide om de andere kant van het midden te beginnen slijten, zijnde na de kettingspanningsvariatie het laatste nog op te lossen probleem.
Jurr schreef:
ma 01 jun, 2020 12:12
Shadow schreef:
ma 01 jun, 2020 11:04
Big Dummy 8)
Big Fat Dummy ;)
Dat Surly rvs blad gemaakt van - HOU JE VAST! - Grade 304 Stainless Steel (noot van de redactie: de goedkoopste en meest alomtegenwoordige huis tuin en keuken (wel nog opletten met zout) inox graad, niet eens hardbaar) was tot haaievinnen versleten in 1 maand.
En nu hebben ze een fiets gebouwd? HOU JE VAST! :p
Heb je de Heggemann kettingbladen van idworx al eens geprobeerd?
Jurr schreef:
ma 01 jun, 2020 12:40
Heb je de Heggemann kettingbladen van idworx al eens geprobeerd?
Zie een post van gisteren, quote:
"Hierop terugkomende - uit enig opzoekwerk blijkt dat een heggeman kettingblad een specialistisch product is, toegespitst op Rohloff binnenversnelling. Allicht daardoor enkel te verkrijgen in een heel beperkt aantal tanden reeks, met name 2: 39 en 43 en montage bcd 104. Daarmee valt die optie weg, voorzover ze een verschil had gemaakt, immers de kettingsspanningsvariatie komt niet door het kettingblad zelf maar door de montage ervan tov de trapas. "
Er nu nog eens op zoekende vond ik een link naar een draad op dit forum:
viewtopic.php?t=28760
Ik ga dat eens doorlezen, maar zal allicht niks wijzigen aan bovenstaande - het heeft geen relevantie met centrering/spanningsvariatie.
Sorry, nu val ik door de mand met dat ik niet het hele boek heb gelezen maar slechts delen.

Overigens heeft men ook nog een 35T versie van het idworx tandwiel.

Of je die vervolgens op Rohloff, Pinion, singlespeed of fixie gebruikt maakt voor dat tandwiel dan weer vrij weinig uit, wel weer een passende crank bij gebruiken inderdaad.
Zeg het nogmaals.

Eerst meten hoe je bracketpot en as in lijn ligt met je frame delen. Je kan blijven roepen dat het allemaal kloten is. De basis is weten waaraan )e veranderingen moet toepassen. Zoals je nu bezig bent heeft het geen enkele zin.

Zoals je al eerder schreef het je diverse combinaties uitgeprobeerd zonder veel succes. Je kan wel blijven proberen om een nog slijtvastere te vinden, dit is uitstelgedrag. Alles wat in lijn hoort te liggen en en dit niet doet zal een slijtage beeld geven. Heb dit soort zaken al zo vaak in de industrie meegemaakt. Hoe hufterproof men ook dacht het te maken het ging altijd weer kapot.

Succes ermee👍
Jurr schreef:
ma 01 jun, 2020 13:41
Sorry, nu val ik door de mand met dat ik niet het hele boek heb gelezen maar slechts delen.

Overigens heeft men ook nog een 35T versie van het idworx tandwiel.

Of je die vervolgens op Rohloff, Pinion, singlespeed of fixie gebruikt maakt voor dat tandwiel dan weer vrij weinig uit, wel weer een passende crank bij gebruiken inderdaad.
Ik rij met 47/16.
Kleiner achteraan kan niet, en wil ik ook niet.
Kleiner verzet zie ik niet zitten. 46 vooraan héél misschien, probleem is dat ik dan een schakelpaar moet verwijderen niet zo lang na op lengte te hebben gemaakt. Ook kloje.
De kettingbladen die je refereert zijn bedoeld voor met een binnenversnellingssysteem te werken. Véél te klein voor me.