Jurr schreef: ↑zo 31 mei, 2020 20:33
Misschien wil de fabrikant van de fiets wel eens meedenken?
Met de fabrikant heb ik eigenlijk voornamelijk positieve ervaringen - op vlak van informatieverstrekking / opvolging dan. Maar... uit hun antwoorden blijkt dat het hun dealer is die zich voornamelijk heeft aangetrokken van de conversie naar vaste pion. Op dat vlak houden ze de boot af.
De dealer aan de andere kant, suggereerde dan weer net het omgekeerde. Zie de bewering om een betalings- voorschot te verkrijgen: "de ingenieurs bij <fabrikant> moeten iets hebben om mee te werken".
Als ik alles achteraf zo samenleg, lijkt het me dat de dealer de fiets heeft willen kunnen verkopen/leveren, en na ontdekt te hebben dat de conversie lastiger was dan gedacht, op een bepaald moment "FOERT" heeft gedacht en de fiets geleverd in de voor een fixed gear van deze prijsklasse schandalige toestand van een 5 mm scheve kettinglijn. En dan nog terwijl er een oplossing beschikbaar was bij dezelfde waar hij het eerste tandwiel achter, voor schijfremmontage kocht: Velosolo UK. Hoe wist ik het: omdat ik wat meer moeite deed, zeker?
Uiteindelijk vond ik dus zelf de oplossing, bestelde ze zelf rechtstreeks bij Velosolo, en dacht eerst nog om de dealer de spacers te laten plaatsen maar op een moment werd het me beu en besloot ik om het zelf te pogen.
Bij het demonteren van het tandwiel ontdekte ik dan nog dat de schroefdraad in de boringen in de schijfrem flens beschadigd was, en dat de dealer veel te korte boutjes had gebruikt en met rode Loctite had vastgezet.
Ik moest de schroefdraad eerst herstellen met draadtappen.
Zelfs de meest recente ervaringen met de dealer waren negatief. Bvb het vervangen van de gescheurde velg onder garantie (van fabrikant uiteraard, wel positief van hen). Ook mijn reservewiel, veel minder gebruikt, niet gescheurd werd van zo een nieuwe velg voorzien. Ik bracht het binnen, en een maand later mocht ik het komen ophalen. Wat bleek: het tandwiel zat er niet meer op. Weg. En de dealer zei eerst niet te weten waar. In mijn bijzijn rommelde hij her en der in magazijn, vond het niet, waarop ik stelde dat het niet urgent was, en dat hij me een seintje mocht geven bij gevonden. Wat bleek uiteindelijk: het lag bij de fabrikant, moest vandaar worden opgestuurd, en pas een dikke week later wiel weer compleet. Merk de tegenstrijd: eerst had hij gesuggereerd dat de velg ging vervangen worden in zijn werkplaats (gezegd en blijk gegeven door te zoeken in zijn rekken).
Mij lijkt het dat de zaakvoerder-dealer meer commercieel dan praktisch is. Bvb de buitenband van het wiel met gescheurde velg eraf krijgen lukte eerst niet, ik moest zeggen om de wanden eerst naar het midden te drukken. En de eerste crankset vervanging (om een 1/8ste kettingblad te kunnen vinden door bcd te wijzigen), daar ging ook iets fout, bij de latere crankbreuken die ik had merkte ik dat de schroefdraad serieus beschadigd was, en crank niet los te krijgen. Ik besloot dan maar om het lomp te doen:
free image uploader
Met de handzaag diagonaal, en het laatste stukje met een beitel splijten.
Een hele zaterdagvoormiddag eraan verklooid. Was tijdens verlof, fietswinkels in de buurt gesloten, dealer kan niet ophalen/ter plekke komen. Uiteindelijk kreeg ik de fiets terug bruikbaar door de nogbewaarde linkercrank van het vervangen originele Sugino XD crankset op de as te slaan en aan te spannen. Er zat wel serieuze afwijking tussen de vierkant tapse oppervlakken: de crank zat met het blote oog duidelijk scheef. Ik heb er toen mee gereden en elke straat moest ik stoppen en kon ik de bout verder aanspannen. En zo kwam de crank recht. De volgende dag kon ik nog maar 1 keer bijspannen op 30 km, en nog een dag verder niet meer.
Echter, 3 weken later was het weer prijs: crankbreuk rechts / aandrijfzijde. Terug van werk naar huis, 6 km te gaan, plots speling op pedaal. Kort erop viel die er gewoon uit. Crank nog niet afgebroken maar ook breuklijn en schroefdraad geruineerd. Met 1 been verder naar huis gepeddeld.
picture upload site
Vooraan de haarlijn van de breuk. Achteraan de geruineerde draad.
En zeggen dat ik nooit eerder, in 30+ jaar, 7 fietsen, crankbreuken heb gehad. En evenmin banden die uit het center slijten, lawaaierige aandrijvingen, scheve kettinglijnen, kettingspanningsvariaties, enz.
Maar nog eens: dit zijn allemaal gepasseerde zaken. Dit is louter om je enig idee te geven ter addressering van je vraag. Dit zijn allemaal geen onderdelen geweest die fabrikant koos.
Er is nog een klein recent voorbeeld van rare gang van zaken / gebrek aan technische kennis / weten waarover het gaat: toen ik dat reservewiel met de vervangen velg een tweede keer ging ophalen, mèt gevonden en gemonteerd tandwiel, zaten de spacers ter correctie van de kettinglijn.... anders.
2 spacers van 2 mm. Die zaten uiteraard eerst tussen schijfremmontage en tandwiel, ter correctie van scheve kettinglijn.
Echter, diegene, wie dan ook, dealer zelf? zijn personeel? had 1 spacer gestoken tussen IS disc en tandwiel, en 1 spacer aan de buitenkant. Ja haha, het tandwiel zat tussen de 2 spacers.
Om zo een frats te kunnen leveren moet je wel totaal niet weten waarmee je bezig bent.
En zeggen dat er eigenlijk geen reden was om het tandwiel te demonteren. Immers niet in de weg om nieuwe velg te plaatsen / te spaken - de IS disc is geintegreerd in de hub en zit uiteraard nog dichter bij de spaakflens dan het tandwiel. Makes no sense.
Maar het gaat hier en nu om een beter gecentreerd crankset. Er zijn veel mensen met binnenversnellingen, maar de gebruikte cranksets/kettingbladen zijn eerder specialistisch / ongeschikt voor mijn fixie toepassing.
Er zijn minder mensen die singlespeed/zonder derailleur rijden, en nog eens minder die zonder vrijwiel rijden.
Dus de vijver waarin ik vis is relatief klein. Niettemin, wie niet waagt die niet wint.
Zo af en toe zoek ik eens opnieuw rond met wat sleutelwoorden, en zo af en toe stel ik de vraag op een forum, zoals hier. Het zal allicht zijn zoals dat Velosolo personeelslid verwoordde "pot luck" hebben...