Additionally, paste this code immediately after the opening tag: banden-keuze - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

banden-keuze

Maar rolt veel beter over slechter wegdek, door de lage druk voel je ook minder van kleine oneffenheden. Het gelijke 'veercomfort' slaat alleen op als over het hele oppervlak van de band zou worden ingedrukt, bv als je tegen een stoeprand oprijdt.
bast1aan schreef:
vr 17 mei, 2019 22:58
Maar rolt veel beter over slechter wegdek, door de lage druk voel je ook minder van kleine oneffenheden. Het gelijke 'veercomfort' slaat alleen op als over het hele oppervlak van de band zou worden ingedrukt, bv als je tegen een stoeprand oprijdt.
Je hebt het dan wel over heel kleine oneffenheden. Het effectieve loopvlak van een 60-mm-band is geen 60 mm, maar zal 30 mm zijn? Objecten waar zo'n band "omheen" gaat moeten nog kleiner zijn.
Helaas heb ik in de buurt ecther het meeste last van dingen die wel breed zijn zoals kuilen, slechte verkeersdrempels, kasseien, randen van betonplaten, molgoten, slecht liggende tegels, slecht verzonken stoepranden en vooral heel veel slechte overgangen tussen de verschillende soorten wegdek, tot soms wel tien bij één wegoversteek. Allemaal dingen waarvan je met een dikke band ook last hebt.

Maar zoals al eerder gezegd zijn er wel dingen waar je met een dikke band wel minder last van hebt.
Leon schreef:
za 18 mei, 2019 09:10
Je hebt het dan wel over heel kleine oneffenheden. Het effectieve loopvlak van een 60-mm-band is geen 60 mm, maar zal 30 mm zijn? Objecten waar zo'n band "omheen" gaat moeten nog kleiner zijn.
Helaas heb ik in de buurt ecther het meeste last van dingen die wel breed zijn zoals kuilen, slechte verkeersdrempels, kasseien, randen van betonplaten, molgoten, slecht liggende tegels, slecht verzonken stoepranden en vooral heel veel slechte overgangen tussen de verschillende soorten wegdek, tot soms wel tien bij één wegoversteek. Allemaal dingen waarvan je met een dikke band ook last hebt.

Maar zoals al eerder gezegd zijn er wel dingen waar je met een dikke band wel minder last van hebt.
Mijn ervaring is toch positiever dan dat, tijdens een fietsvakantie van 4000km op een band van 60mm.. Die had ik zo rond de 3,5 bar, normale druk van 47mm band die ik normaal had is 5 bar. Ik herinner me dat ik een ongekend goede en rustige wegligging had op het soms best wel slechte en ruwe asfalt in Noorwegen, zeker op weinig gebruikte bergpassen waar het autoverkeer door een tunnel gaat. In Oslo had ik ook amper last van tramrails en kinderkopjes waar ik met een smalle band ongetwijfeld wel last van zou hebben.

Subjectief? wat meehelpt is dat die Super Moto een erg soepele band was zonder anti-lek. Dat gaat langer goed als je een band op lage druk gebruikt, ik heb in die 4000km niet lek gereden.
Leon schreef:
vr 17 mei, 2019 22:21
Duidelijk. Zo'n 60mm-band mag je maar half zo hard oppompen voor hetzelfde veercomfort. Als je dan in de grafiek kijkt zie je dat er geen verschil is in rolweerstand.
Niet in rolweerstand maar wel in comfort.

Van dezelfde pagina:

Afbeelding
Leon schreef:
za 18 mei, 2019 09:10
Helaas heb ik in de buurt echter het meeste last van dingen die wel breed zijn zoals kuilen, slechte verkeersdrempels, kasseien, randen van betonplaten, molgoten, slecht liggende tegels, slecht verzonken stoepranden en vooral heel veel slechte overgangen tussen de verschillende soorten wegdek...
Om het comfort te verhogen hoeven obstakels niet helemaal weg geveerd/gedempt te worden, ook een vermindering van de versnellingen is al een winst en brede banden veren/dempen beter.

Meer comfort is één maar het betekend ook minder energieverlies:
In practice the advantages are greater than in theory: The suspension effect of wide tires smoothes out uneven roads, so the rider is protected from vibrations and thus saves energy.

On stone paths the Big Apple tires’ showed 11 per cent lower resistance, which means 11 per cent less energy is required to ride
De meeste verkeersdrempels remmen mij niet af, in tegendeel, door even uit het zadel te komen kom ik makkelijker over de drempel en win ik aan snelheid.
daulagari schreef:
zo 19 mei, 2019 15:28
De meeste verkeersdrempels remmen mij niet af, in tegendeel, door even uit het zadel te komen kom ik makkelijker over de drempel en win ik aan snelheid.
Hmm ... de meeste drempels die ik tegenkom voldoen niet aan de "daulagari" norm.

Er zijn er teveel waar uit het zadel het minimum is, en dat heeft dan niet met de bandenkeuze te maken.
Rijd je met ballonbanden over zulke drempels dan krijg je alleen maar een groter skippy-bal-effect.

Rijd je met een fiets met bagage over zo'n te scherpe/hoekige drempel dan krijg je die bagage ook nog eens "om je oren".

Groeten BSM
Bridgestone: wat doen verkeersdrempels er toe, laat staan jouw ervaring er mee?
Wim schreef:
zo 19 mei, 2019 19:09
Bridgestone: wat doen verkeersdrempels er toe, laat staan jouw ervaring er mee?
Ik had - slecht vormgegeven - drempels genoemd als dingen waar dikke banden niet echt helpen. Daulargari blijkt in een soort fietsparadijs te wonen waar alle drempels netjes sinusvormig zijn zonder wegdekovergang. Die hebben ze hier ook wel, een paar, ergens, maar ik zou ze moeten zoeken.
daulagari schreef:
zo 19 mei, 2019 15:28
In practice the advantages are greater than in theory: The suspension effect of wide tires smoothes out uneven roads, so the rider is protected from vibrations and thus saves energy.

On stone paths the Big Apple tires’ showed 11 per cent lower resistance, which means 11 per cent less energy is required to ride
11 % minder rolweerstand is niet hetzelfde als 11 % minder energie nodig om te rijden. Tenzij je in een vacuüm rijdt.
Leon schreef:
vr 17 mei, 2019 14:31

Heeft iemand nog de link? Ik kan het niet zo snel vinden. De link heeft ook op dit forum gestaan.
Ik weet niet welke link je bedoelt, maar bicyclerollingresistance.com testte onlangs de nieuwe Continental GP5000 in verschillende breedtes. Conclusie: bij gelijk comfort is er geen verschil in rolweerstand.
Bij gelijke druk rolt een bredere band lichter. Maar dan is hij ook oncomfortabeler dan een smallere band. Om dat te compenseren, moet je de druk verlagen. En dat doet de rolweerstand weer stijgen.
derdekeer schreef:
zo 19 mei, 2019 20:54
Leon schreef:
vr 17 mei, 2019 14:31

Heeft iemand nog de link? Ik kan het niet zo snel vinden. De link heeft ook op dit forum gestaan.
Ik weet niet welke link je bedoelt, maar bicyclerollingresistance.com testte onlangs de nieuwe Continental GP5000 in verschillende breedtes. Conclusie: bij gelijk comfort is er geen verschil in rolweerstand.
Bij gelijke druk rolt een bredere band lichter. Maar dan is hij ook oncomfortabeler dan een smallere band. Om dat te compenseren, moet je de druk verlagen. En dat doet de rolweerstand weer stijgen.
Laat ik dan toch een bescheiden pleidooi vóór de iets bredere band lanceren.

Ik heb geen ervaring om een gefundeerde mening over autoped-brede fietsbanden, dus daar houd ik me buiten.

Echter qua comfort is er weldegelijk iets te zeggen vóór de wat bredere band, zelfs al is die óók op 6 Bar opgepompt. Namelijk het effect dat je ook ziet bij de wiel-diameter: een grotere diameter rolt makkelijker over obstakels, en hij rolt vooral ook comfortabeler over die obstakels -- een bredere band hobbelt op een vergelijkbare wijze net iets vriendelijker over het kleinere reliëf, ruw asfalt, grove stenen etc etc.
Om kinderkopjes glad te strijken kom je tot een onwenselijk brede band, zelfs een autoband van nominaal 235mm en praktisch 190 mm is nog niet breed genoeg (die autoband heeft dan bovendien iets tussen de 2 en 3,5 Bar aan lucht).

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
zo 19 mei, 2019 21:07

Laat ik dan toch een bescheiden pleidooi vóór de iets bredere band lanceren.
Ik vind zulke pleidooien niet bijzonder zinvol als je er niet bij zegt over welk merk en type band het gaat, en liefst ook welke wieldiameter. De band van merk X en type Y is comfortabel bij druk Z en loopt nog lekker. Goed, maar wat zegt dat over de even brede band van merk A en type B die op een wiel met een andere diameter ligt? Niet veel m.i.
derdekeer schreef:
zo 19 mei, 2019 20:54
Ik weet niet welke link je bedoelt, maar bicyclerollingresistance.com testte onlangs de nieuwe Continental GP5000 in verschillende breedtes. Conclusie: bij gelijk comfort is er geen verschil in rolweerstand.
Op die tests van bicyclerollingresistance.com valt nog wel het eea af te dingen. Ze testen op een stalen rol, niet op asfalt met ruwe korrelstructuur, het meest voorkomende wegdek in de praktijk. Juist daarop verwacht ik dat bredere banden beter presteren.
Op een eerdere test die ik lang geleden las uitgevoerd op een gladde houten wielerbaan maakt dit ook geen verschil, evenmin als de wieldiameter. En hoge druk was altijd beter. Dit is op asfalt echt een compleet ander verhaal.
bast1aan schreef:
zo 19 mei, 2019 21:44
Op die tests van bicyclerollingresistance.com valt nog wel het eea af te dingen.
Ja, dat weet ik. Het was gewoon een tip voor Leon (maar misschien had hij een andere test in gedachten).

Anderzijds ... Gewoon al op mijn woon-werktocht kom ik meer verschillende wegdekken tegen dan er zandkorrels liggen op het strand. Hoe je een genormeerd en gestandaardiseerd wegdek zou kunnen definiëren om de rolweerstand van fietsbanden te testen, is mij een raadsel. Om eerlijk te zijn: het lijkt me onmogelijk.
derdekeer schreef:
zo 19 mei, 2019 21:59
Hoe je een genormeerd en gestandaardiseerd wegdek zou kunnen definiëren om de rolweerstand van fietsbanden te testen, is mij een raadsel. Om eerlijk te zijn: het lijkt me onmogelijk.
Ik denk dat al die wegdekken wel gemeen hebben dat ze vrij ruw zijn, ruwer dan een stalen rol. Alleen vlakke betonnen stoeptegels misschien niet, maar het lijkt me sterk dat je daar dan ineens een enorm nadeel zal ondervinden...
derdekeer schreef:
zo 19 mei, 2019 21:35
Bridgestone SM schreef:
zo 19 mei, 2019 21:07

Laat ik dan toch een bescheiden pleidooi vóór de iets bredere band lanceren.
Ik vind zulke pleidooien niet bijzonder zinvol als je er niet bij zegt over welk merk en type band het gaat, en liefst ook welke wieldiameter. De band van merk X en type Y is comfortabel bij druk Z en loopt nog lekker. Goed, maar wat zegt dat over de even brede band van merk A en type B die op een wiel met een andere diameter ligt? Niet veel m.i.
"derdekeer",

Ik sluit één op één aan op je betoog waarin je zegt dat de bredere band bij gelijk comfort geen rolweerstandsverschil geeft en dat de bredere band bij gelijke druk oncomfortabeler zal zijn.
Alleen zet ik er een kanttekening bij, dwz ik vermoed een iets complexer samenspel van allerlei natuurkundige zaken.
derdekeer schreef:
zo 19 mei, 2019 20:54
..... de nieuwe Continental GP5000 in verschillende breedtes. Conclusie: bij gelijk comfort is er geen verschil in rolweerstand.
Bij gelijke druk rolt een bredere band lichter. Maar dan is hij ook oncomfortabeler dan een smallere band. Om dat te compenseren, moet je de druk verlagen. En dat doet de rolweerstand weer stijgen.
Ik ben daarbij eigenlijk ook nieuwsgierig naar de precieze natuurkundige achtergronden van het discomfort bij breder en gelijke druk. Mijns inziens hangt een en ander nogal af van de proefopzet.
Een bredere band zal bij dezelfde bandenspanning een kortere "voetafdruk" hebben. De luchtloze band draagt de fiets niet of nauwelijks, dus draagt de bandenspanning de fiets, de voetafdruk is dan dus ongeveer gelijk aan te dragen gewicht / bandenspanning = oppervlak voetafdruk (en gezien dat oppervlak voetafdruk weer lengte x breedte is en de breedte groter is is de lengte kleiner). Dus bij een dwarse ribbel ga je dit voelen, de band hobbelt "harder" over zo'n dwarse ribbel. Gaat het evenwel over een kleinere oneffenheid, eentje waar je niet te maken hebt met het indrukken van de hele band-breedte dan is die grotere luchtkamer juist weer een voordeel, en die situatie treedt dus eerder op bij een bredere band, die kleinere oneffenheid is voor de smallere band eerder een oneffenheid over "de volle" breedte.
Althans zover kom ik met mijn middelbare school natuurkunde (ik was bij natuurkunde een slechte leerling, ik haalde hoge cijfers zonder er hard voor te werken).

Of te wel: Zelfs bij verder gelijke randvoorwaarden (zoals gelijke band-eigenschappen etc) speelt naast de bandbreedte ook de aard van de ondergrond bij de keuze wat het "beste" is. Iedere band is in de harde praktijk een compromis, en daarin is het bij fietsen niet anders als bij auto's.

Groeten BSM
Leon schreef:
zo 19 mei, 2019 19:31
Daulargari blijkt in een soort fietsparadijs te wonen waar alle drempels netjes sinusvormig zijn zonder wegdekovergang. Die hebben ze hier ook wel, een paar, ergens, maar ik zou ze moeten zoeken.
Bridgestone SM schreef: Er zijn er teveel waar uit het zadel het minimum is, en dat heeft dan niet met de bandenkeuze te maken.
Rijd je met ballonbanden over zulke drempels dan krijg je alleen maar een groter skippy-bal-effect.
Het lijkt nu een wedstrijdje te worden, mijn weg in nog slechter dan die van jou, is het een idee om een verhard MTB parcours uit te zetten? Ik ben wel geïnteresseerd in de tracks.

Skippy-bal effect? Tja, dat viel me ook al op bij auto's met luchtvering ;-)
daulagari schreef:
zo 19 mei, 2019 23:15
... is het een idee om een verhard MTB parcours uit te zetten? Ik ben wel geïnteresseerd in de tracks.
Dat is er al sinds 2007. Het was helaas niet mijn idee.
https://maastricht.fietsersbond.nl/op-d ... stricht-2/