Senior2 schreef: ↑vr 17 mei, 2019 12:42
Ik wil toch nog graag in dit topic aandacht vragen voor de discussie brede vs smalle banden en rolweerstand. Nu is inmiddels nagenoeg iedereen er wel mee bekend dat bredere banden een lagere rolweerstand hebben, maar.... wel bij een zelfde bandenspanning.
Helemaal waar, maar ook leuk te weten dat 35 jaar geleden de "communis opinio" was dat je het best op dunne bandjes reed. Verkoos je een wat bredere band dan was je een sukkel.
Neem nu de Marathon Almotion 50 vs 40mm (622) als voorbeeld. De aanbevolen druk voor de 50mm ligt 1 bar lager dan voor de 40mm. Het lijkt mij dan redelijk om aan te nemen dat ook in de praktijk de 50mm band met 1 bar lager gereden zal worden dan de 40mm band.
In dat geval moet je natuurlijk niet de 50mm band met de 40mm band vergelijken bij de zelfde bandenspanning, maar de 50mm bij bijvoorbeeld 4,0 bar en de 40mm bij 5,0 bar. Je kan ook een andere bandenspanning als voorbeeld nemen, maar het gaat mij om het principe.
Daar zit veel in. Mijn 37-622 gaat zelfs naar 6 Bar.
Maar ... d'r zit meer in het vergelijkingsverhaal. Breder is ontegenzeggelijk comfortabeler, alleen al door de grotere breedte, die dus meer egaliserend werkt.
En breder met 4 of 5 Bar met weinig of zonder bagage is al helemaal een ander verhaal.
Breder (en zachter) is echter ook "zwabberiger", de band rolt wat meer zijdelings.
Een 37-622 band met 6 Bar is op een grove grindweg nog bruikbaar als het grove grind een beetje netjes is aangereden, een grove grindweg op een helling (waar dat grind dus veelal juist is losgereden) is zeker helling op een kwelling. Rijd je zulke grindwegen dan ben je bovendien eerder "verplicht" uit te wijken naar een "derde-wereld-band" want die ene "foute" puntige steen komt veel harder aan, nl minder dragend oppervlak en tegelijk meer bandenspanning.
Die 37-622 is ook bij mul zand of los fijn grind snel aan zijn limiet, zo'n band lijkt heel snel op een pizza-snijder, een 50 mm band met minder lucht blijft veel langer "drijven"
NB Ik spreek hier steeds over een (zwaar) beladen fiets ... zonder bagage kom ik een stuk verder (en dan rijd ik ook niet met die 6 Bar).
Heeft iemand enig idee hoe het verschil in rol weerstand uitpakt bij zo’n verschil in bandenspanning? Los daarvan is ook het gewicht van een setje 50mm banden zo’n 300 gram meer dan van een setje 40mm banden.
Luchtweerstand wordt, begrijp ik, pas relevant boven de 25km/u, dus dat zal voor de meeste vakantiefietser ook niet zoveel uitmaken.
Bij 25 km/u tegenwind gaat die luchtweerstand al vanaf 0 km/u spelen ... echter vraag ik mij af of bij een beladen vakantiefiets de luchtweerstand van de banden nog veel uitmaakt. Zuiver rekenkundig scheelt een beetje extra gewicht ook niet zo veel, maar vele beetjes maken een boel, en sowieso is het totaalgewicht van de fiets uiteindelijk wel een dingetje ... je wilt die fiets toch graag een beetje hanteerbaar houden. Ik ben altijd weer blij verrast met het net wat lagere gewicht van de bepakte fiets van mijn wederhelft als de fietsen in de trein getild moeten worden - bij het uitladen waarschuw ik de behulpzame conducteur ook altijd als ie na de "lichte" mijn zware moet aanpakken.
Groeten BSM