Re: e-bike verdringt fiets
Geplaatst: do 30 aug, 2018 10:34
Ze heeft nu nog geen e-bike (en heeft er zelfs nog nooit op gefietst), dus die 40 km is zonder ondersteuning, maar ze heeft het "idee" dat ze het nodig heeft. En in de heuvels zal dat best het geval kunnen zijn, kom nu soms al ruzieënde wielren-stellen tegen op de Limburgse hellingen omdat één van de twee het niet trektSenior2 schreef: ↑do 30 aug, 2018 10:46Situatie heel herkenbaar. Bij ons niet anders. In de polder lijkt er altijd meer wind en lijkt die altijd van voren te komen. Hoeft niet zo te zijn natuurlijk, maar is voor sommige mensen wel het gevoel. Kennelijk vergroot voor jouw vrouw het gebruik van de e-bike haar fietsplezier, of komt dat fietsplezier weer terug.
Volhouden, Fedor.Kortom ik zou graag willen dat ze géén e-bike koopt omdat ik nu denk dat ze het wel zou kunnen zonder ondersteuning (maar we hebben nog geen heuvels gefietst).
Jaaaa lekker offtopic...nu doe ik even meederdekeer schreef: ↑do 30 aug, 2018 12:29Volhouden, Fedor.Kortom ik zou graag willen dat ze géén e-bike koopt omdat ik nu denk dat ze het wel zou kunnen zonder ondersteuning (maar we hebben nog geen heuvels gefietst).
Toen mijn vrouw ongeveer 40 was heb ik haar - zonder haar goedkeuring te vragen - een snelle damesfiets gekocht. Geen racefiets, maar relatief licht. En met MTB-versnellingen.
In het begin hield ik de tochten kort en gemakkelijk, maar geleidelijk deden we ook hellingen.
Schaamteloos loog ik dan. "Een vlakke tocht vandaag." "Maar, wat is dat? Da's een forse helling!" "Ah? Ach ja, die was ik vergeten."
Om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk was zij het die op een mooie voorjaarsdag aankondigde dat ze de Route des Grandes Alpes wilde rijden (met bepakking!). Meer dan 14 000 hoogtemeters, als ik me niet vergis. Een col per dag. En aan het einde twéé cols per dag.
Bonette vindt ze de mooiste.
Intussen ook al Ventoux, Glandon, Madeleine, Alpe d'Huez, Cayolle, Couillole etc. gedaan met haar.
"Plus est en vous"!
Dat is dan vaak dat de snellere het niet lukt om iets kangzamer te fietsen. Niets zo frustrerend als om steeds 'ik wacht boven wel' te horen, gevolgd door ''het maakt toch niet uit als ik mijn eigen tempo fiets en even wacht?'.
"Vraag me niet waarop ik dat baseer maar ergens vermoed ik" "maar vrijwel alle andere mensen kopen gewoon"Fedor schreef: ↑do 30 aug, 2018 09:30Dit.Leon schreef: ↑do 30 aug, 2018 09:05Hans Keesom schreef: ↑do 30 aug, 2018 08:53Ik zit in m'n vrije tijd ook op mijn e-bike. Liefst en meestal met de motor uit,Dan ben je toch wel bijzonder denk ik. Vraag me niet waarop ik dat baseer maar ergens vermoed ik dat er maar heel weinig e-bikers rondrijden met de ondersteuning uit.
Het is leuk dat Hans de e-bike op een andere manier benadert maar vrijwel alle andere mensen kopen gewoon zo'n ding (ze zouden voor een normale fiets nooit 3k euro neertellen) omdat ze niet (te) moe willen worden.
En bij dat laatste heb je waarschijnlijk nog wel een soort onderscheid:
- nooit moe willen worden
- alleen bij (zware) tegenwind en in de heuvels/bergen ondersteuning
- grotere afstanden willen afleggen (pas ondersteuning bij vermoeidheid)
etc.
Off-topic? Is iemand off-topic gegaan in dit draadje? Je maakt een grapje.Jaaaa lekker offtopic...
Hallo Robert,
Wim stelt hier een legitieme vraag. Later ontaardt het topic in een moddergevecht. Daarom plaats ik mijn bijdrage liever hier. (Als er vroeger op het schoolplein gevochten werd, bleef ik ook altijd op veilige afstand en als er bij voetbal/volleybal/hockey/basketbal teams gekozen moesten worden, bleef ik als laatste over omdat ik de zin van het spel niet zo inzag
BertKremer schreef: ↑za 17 nov, 2018 20:01Dat bedoel ik dus eigenlijk. De " klassieke " fietser spreekt een andere taal dan de electrische fietser. Wij begrijpen elkaar niet. Mijn vrouw wordt moe van de vraag " waarom zij Nog niet op een electrische fiets rijdt " Men wil blijkbaar niet begrijpen dat je, als je gezond bent, het leuk vindt om op eigen kracht te fietsen. Ook al fiets je dan maar 80 km per dag. Gewoon fietsen geeft meer voldoening.
Ook ik kan me vinden in de citaten hierboven. Wanneer een toonaangevende groep wereldfietsers voortaan op e-bikes zou gaan rijden, heeft dat natuurlijk gevolgen voor het karakter van de vereniging, en veel meer dan de komst van gps heeft gehad. Het wordt dan de norm om grotere afstanden af te leggen, over tegenwind mag niet meer gezeurd worden en er kan alleen nog op campings gebivakkeerd worden waar tientallen accu's gelijktijdig opgeladen kunnen worden. Als er dan überhaupt nog gekampeerd wordt.Wim schreef: ↑zo 18 nov, 2018 11:28Ik neem toch wat aanstoot aan de opmerkingen dat skepsis over ebikes ongepaste intolerantie zou zijn. Dat is het niet en dat hebben ik en anderen vaak genoeg benadrukt. [...] Ik en anderen hebben vaak genoeg gezegd dat als je zoals Bert een gezondheidsissue hebt het heel fijn is dat er ebikes zijn. Misschien komt ooit dat moment ook voor mij. Bert maakt ook heel helder dat hij liever geen ebike nodig had.
Waar het wat mij betreft om gaat is dat het iets anders is dan zelf fietsen en wat mij betreft wezensvreemd is aan waar deze vereniging voor staat. Prima dat er in de marge informatie wordt uitgewisseld voor mensen die nu wel een ebike nodig hebben maar daar moet het wat mij betreft bij blijven. Straks gaan mensen hier ook topics openen over autovakanties met de caravan ipv een tent. Het staat iedereen vrij om met de caravan op vakantie te gaan maar dat is een andere culturele keuze. Cultuurkritiek daarop is niet hetzelfde als intolerantie.
Zo is het ook met kamperen gegaan. Ooit was kamperen synoniem aan overnachten in een tent. Toen kwam de caravan. Tegenwoordig staan de meeste campings vol met campers en verschijnen er steeds meer plekken voor campers waar je geen tent op kunt zetten.Leon schreef: ↑zo 18 nov, 2018 11:52Dat laatste is nu net de mening die ter discussie staat. Jij vindt dat het fietsen is, Wim niet. Dat zijn meningen, geen feiten. Daar kun je elkaar van proberen te overtuigen of elkaar over in de haren vliegen, maar op dit moment kun je het er vooral over eens zijn dat jullie verschillende meningen hebben.Senior2 schreef: ↑zo 18 nov, 2018 11:28Misschien een idee om, pakweg in 2025, eens terug te kijken naar dit draadje. Ik denk dat de meeste mensen zich krom lachen om deze discussie van voor en/of tegenstanders van fietsen met elektrische ondersteuning.
Zolang het ondersteuning is, en gen brommer, blijft het toch echt fietsen.
De ANWB is een afschrikwekkend voorbeeld van een club voor fietsers die blijkbaar zonder veel tegengas van kritische leden met de tijd is meegegaan. Met als resultaat dat deze club een prominent onderdeel van de autolobby is geworden.Leon schreef: ↑zo 18 nov, 2018 12:15De discussie komt vast wel weer opnieuw, ook zonder Wim of mij.eindgebruiker schreef: ↑zo 18 nov, 2018 12:05Die discussie is er geweest, en heeft geleid tot deze rubriek, Reizen per elektrische fiets.
Als je die discussie verder wil voeren, kan dat in de rubriek Bestuur en Beleid, niet in deze rubriek. Als je daadwerkelijk een verandering wil doorvoeren, kun je een beargumenteerd voorstel doen aan de algemene ledenvergadering.
Dat de discussie niet klaar is - wat hij ook nooit zal zijn omdat de wereld verandert - volgt alleen al uit het onderschrift bij de subforumnaam:
Alles over (reizen met) de elekrische fiets
Wat is DE electrische fiets?
Ahh daar zie ik een en al herkenning.
Bridgestone SM schreef: ↑zo 18 nov, 2018 12:41Even een anekdote als intermezzo:
Een paar jaar geleden fietsten we een stukje langs de Rijn-Rhône verbinding (langs het kanaal is tegenwoordig een mooi fietspad ingericht - ik ken het ook nog zonder dat fietspad) en omdat het langzaamaan tijd werd voor een kampeerplekje was ik bij een brug gestopt om even aan de overkant te kijken.
Er stopt een wat ouder echtpaar, het blijken Zwitsers die een dagtochtje maken, en na wat diverse ins&outs kwam ook de e-bike langs. De Zwitserse vrouw zei "Als we 80 zijn kopen we een e-bike ... en als we 90 zijn gaan we golfen". Of te wel: probeer gewoon te tappen zolang het gaat, en kijk naar een goed alternatief als het anders niet kan.
Een jong echtpaar een paar jaar eerder (overigens ook Zwitsers) waarvan de vrouw een e-bike heeft omdat ze een karretje met kinderen trekt idem .... zij trapte minstens even veel energie weg als haar man, want ze moesten genoeg accu-power overhouden voor de laatste helling.
Dus, zolang het gaat om het wereldwijde fietsen stoor ik me niet aan de e-uitstapjes. Ik lees ze graag, en ik hoop dat we nog lang op onze oude Bridgestones voort kunnen trappen.
Ik ben allang geen 20 meer, mijn wederhelft nog minder ... dus komt er vast en zeker een keertje een "nu ben ik 80" moment (90 hoef ik niet te worden, ik heb niks met golfen).
Wees maar blij met de "Cultuurverschillen".
Volgens mij is dit de kern van je betoog. Er zitten een aantal veronderstellingen in.keesswart schreef: ↑ma 19 nov, 2018 16:59Wanneer een toonaangevende groep wereldfietsers voortaan op e-bikes zou gaan rijden, heeft dat natuurlijk gevolgen voor het karakter van de vereniging, en veel meer dan de komst van gps heeft gehad. Het wordt dan de norm om grotere afstanden af te leggen, over tegenwind mag niet meer gezeurd worden en er kan alleen nog op campings gebivakkeerd worden waar tientallen accu's gelijktijdig opgeladen kunnen worden. Als er dan überhaupt nog gekampeerd wordt.