door
Rokon » za 17 nov, 2018 10:21
Toen ik, begin 2016, aan het moderatoren-team vroeg om een nieuwe thread ivm 'e-bikes' te willen openen heb ik me al snel de woede van het merendeel van 'de wereldfietsers' op de nek gehaald.
De 'klassieke' fietser voelt zich anno 2018, nog altijd op een standbeeld en daar zal spijtig genoeg de eerste jaren geen sikkepit aan veranderen. De ligfiets, plooifiets, sinds kort ook de e-fiets en de 'whatever-fiets', al hetgeen afwijkt van 'hun' fiets kan maar best belachelijk, met de grond gelijk gemaakt worden, is het niet dat je technisch overdonderd wordt, dan wordt het wel op een andere manier klaargespeeld maar aan de klassieke tweewieler wordt niet geraakt.
Aan de ondertoon die speelt op de antwoorden in dit, en vele andere 'onderwerpen' hoor en voel je genoeg!
'Hoe' je't doet, wat speelt het allemaal een rol, als je't maar doet...'
Dit gezegd zijnde terug naar het onderwerp.
Gezien we met 2 dure e-bikes, van het merk R&M type Charger onderweg zijn hebben we er voor gekozen om een groter model tent aan te schaffen, de Vango Galaxy 300, een tunneltent van net geen 5Kg die ons toelaat om in een droge binnentent te slapen, rechtop te staan in het voorste gedeelte en, vooral, de beide fietsen en de kar binnen te zetten tijdens de nacht. Verder hebben we geïnvesteerd in 2 kwalitatieve 'self-inflating' matrasjes en donsslaapzakken. Geen Esbit blokje maar een echt Primus kookvuurtje, een elek.kokertje en een keteltje van 0.8 liter om mijn kant- en klare maaltijden mee op te warmen. In de kar zit ook onze fiets-batterijlader, een verlengkabel om in te pluggen in de elek.kast vd camping om niet elke dag als een schooier achter een kabel aan te hollen. In de kar zit ook ts 3 en 6 liter drinkwater, een rubberen hamer en al mijn reservemateriaal voor de fiets; een fietsketting, wat binnenbanden en een echte 'grote' fietspomp. In één fietszak zitten de fietskleren, in de andere zak vrijetijdskledij, wasgerief. Ik hou er niet zo van als mensen mij ruiken aankomen, maar wel zien aankomen. Wij hebben daarom meerdere fietsshirts en onderkledij om daar vooral zeker van te zijn. Oh, voor ik het vergeet, ik heb nog een heus stoeltje mee ook...
(Ik heb er al verschillende zien toekomen, en de volgende morgen terug, hun met witte kringen bedrukte t-shirts zien aantrekken, zonder zelfs maar langs de douche en/of het sanitair te passeren).
Wat betreft de autonomie van de batterijen. Onder 'normale' omstandigheden rijden we met onze 500W batterijen een dikke 100km. Afhankelijk vd wind en het hellingsniveau van de gevolgde weg, maar rond de 100km zitten we altijd. We rijden, in 99% van de gevallen, op ECO, de lichtste stand en ook de minst verbruikende stand. Uitzonderlijk, als het echt steil gaat (+7%) durven we wel eens een standje hoger zetten, maar dit is zeker 'beperkt in tijd'.
Bepakt met zakken (zonder kar) is 80km in alle gevallen haalbaar. Beladen met zakken en kar is 60km een minimum. (Deze afstanden zijn niet lukraak genomen, maar dit is de realiteit. We hebben ook al 125km met één batterij gereden en ook al eens 75km, het hangt gewoon vd omstandigheden af)
Toen ik deze zomer naar de Moezel ben gefietst (rondje van een dikke 900km) was ik alleen en had de batterij vd fiets van mijn echtgenote meegenomen. Zodoende kon ik dagelijks mijn 80-100km fietsen (met kar) en had nog genoeg reserve in de tank.
Zo, dit misschien als mijn ervaring met de e-bike en meerdaagse tochten. Men klaagt altijd (en ik in het begin zeker) over de afstanden die je kan afleggen met een e-bike, maar door de band is 80km zeker niet slecht. Het geeft je nog de tijd om wat te genieten van hetgeen je uiteindelijk aan het doen bent en is dat nu niet de essentie...