Meestal volg ik de e-bike topics niet omdat ik nog jarenlang op eigen kracht hoop te kunnen fietsen. Maar ook mij is
dit draadje niet ontgaan.
Wim schreef: ↑ma 12 nov, 2018 18:06
Moet dat nu echt? Ik blijf het niet vinden passen bij deze vereniging. Op de grote fiets en wandelbeurs is het ook al vergeven van de ebikes.
Wim stelt hier een legitieme vraag. Later ontaardt het topic in een moddergevecht. Daarom plaats ik mijn bijdrage liever hier. (Als er vroeger op het schoolplein gevochten werd, bleef ik ook altijd op veilige afstand en als er bij voetbal/volleybal/hockey/basketbal teams gekozen moesten worden, bleef ik als laatste over omdat ik de zin van het spel niet zo inzag
)
Ook ik vraag me af of ik de Wereldfietser nog wel een leuke club zou vinden wanneer pakweg de helft van de leden op e-bikes zou rijden, als ze nog fit genoeg zijn om zonder ondersteuning een behoorlijk stuk te fietsen. Voor alle duidelijkheid: ik ben niet principieel tegen fietsen met ondersteuning, maar wel voorstander van een bepaalde fietscultuur. Ik zou ook afhaken wanneer een groot deel van de leden op racefietsen zou gaan rijden om elke dag 150 km op brede asfaltwegen af te leggen.
Veranderingen kunnen sluipenderwijs het karakter van een club ingrijpend veranderen. Zoals er ook iets is veranderd sinds een groot aantal fietsers gebruik maakt van gps-tracks. De eerste keer dat ik meefietste met een tocht die de Wereldfietser georganiseerd had (Pasen 2007), gebruikte nog bijna niemand een gps of smartphone. De route die we toen reden, was grotendeels gebaseerd op fietsknooppunten. Waar die knooppunten ontbraken, was voorzien in een duidelijke routebeschrijving met een kaartje erbij. Onderweg ontbrandde er soms een fikse discussie over de vraag hoe de routebeschrijving geïnterpreteerd moest worden, maar in principe kon iedereen op eigen houtje met een paar A4-tjes de hele route volgen.
Vandaag de dag worden fietsers die niet met gps-tracks kunnen werken, verzocht om met iemand mee te fietsen die dat wel kan.
Een familielid van mij ging jarenlang mee met weekends van een wandelclub, waar wandelen vooral beschouwd werd als een manier om van de omgeving te genieten. Dat veranderde toen enkele dominante leden van het clubje met de tijd mee waren gegaan en een gps hadden aangeschaft. Voortaan werd het een ongeschreven regel om aan het eind van de dag een bepaalde gemiddelde snelheid te hebben gehaald. Mijn familielid haakte toen af.
BertKremer schreef: ↑za 17 nov, 2018 20:01
Dat bedoel ik dus eigenlijk. De " klassieke " fietser spreekt een andere taal dan de electrische fietser. Wij begrijpen elkaar niet. Mijn vrouw wordt moe van de vraag " waarom zij Nog niet op een electrische fiets rijdt " Men wil blijkbaar niet begrijpen dat je, als je gezond bent, het leuk vindt om op eigen kracht te fietsen. Ook al fiets je dan maar 80 km per dag. Gewoon fietsen geeft meer voldoening.
Wim schreef: ↑zo 18 nov, 2018 11:28
Ik neem toch wat aanstoot aan de opmerkingen dat skepsis over ebikes ongepaste intolerantie zou zijn. Dat is het niet en dat hebben ik en anderen vaak genoeg benadrukt. [...] Ik en anderen hebben vaak genoeg gezegd dat als je zoals Bert een gezondheidsissue hebt het heel fijn is dat er ebikes zijn. Misschien komt ooit dat moment ook voor mij. Bert maakt ook heel helder dat hij liever geen ebike nodig had.
Waar het wat mij betreft om gaat is dat het iets anders is dan zelf fietsen en wat mij betreft wezensvreemd is aan waar deze vereniging voor staat. Prima dat er in de marge informatie wordt uitgewisseld voor mensen die nu wel een ebike nodig hebben maar daar moet het wat mij betreft bij blijven. Straks gaan mensen hier ook topics openen over autovakanties met de caravan ipv een tent. Het staat iedereen vrij om met de caravan op vakantie te gaan maar dat is een andere culturele keuze. Cultuurkritiek daarop is niet hetzelfde als intolerantie.
Ook ik kan me vinden in de citaten hierboven. Wanneer een toonaangevende groep wereldfietsers voortaan op e-bikes zou gaan rijden, heeft dat natuurlijk gevolgen voor het karakter van de vereniging, en veel meer dan de komst van gps heeft gehad. Het wordt dan de norm om grotere afstanden af te leggen, over tegenwind mag niet meer gezeurd worden en er kan alleen nog op campings gebivakkeerd worden waar tientallen accu's gelijktijdig opgeladen kunnen worden. Als er dan überhaupt nog gekampeerd wordt.
Leon schreef: ↑zo 18 nov, 2018 11:52
Senior2 schreef: ↑zo 18 nov, 2018 11:28
Misschien een idee om, pakweg in 2025, eens terug te kijken naar dit draadje. Ik denk dat de meeste mensen zich krom lachen om deze discussie van voor en/of tegenstanders van fietsen met elektrische ondersteuning.
Zolang het ondersteuning is, en gen brommer, blijft het toch echt fietsen.
Dat laatste is nu net de mening die ter discussie staat. Jij vindt dat het fietsen is, Wim niet. Dat zijn meningen, geen feiten. Daar kun je elkaar van proberen te overtuigen of elkaar over in de haren vliegen, maar op dit moment kun je het er vooral over eens zijn dat jullie verschillende meningen hebben.
Zo is het ook met kamperen gegaan. Ooit was kamperen synoniem aan overnachten in een tent. Toen kwam de caravan. Tegenwoordig staan de meeste campings vol met campers en verschijnen er steeds meer plekken voor campers waar je geen tent op kunt zetten.
Leon schreef: ↑zo 18 nov, 2018 12:15
eindgebruiker schreef: ↑zo 18 nov, 2018 12:05
Leon schreef: ↑zo 18 nov, 2018 11:52
Wat mij wel een zinvolle discussie lijkt, zijn de grenzen van wat binnen deze vereniging en/of dit forum past.
Die discussie is er geweest, en heeft geleid tot deze rubriek,
Reizen per elektrische fiets.
Als je die discussie verder wil voeren, kan dat in de rubriek
Bestuur en Beleid, niet in deze rubriek. Als je daadwerkelijk een verandering wil doorvoeren, kun je een beargumenteerd voorstel doen aan de algemene ledenvergadering.
De discussie komt vast wel weer opnieuw, ook zonder Wim of mij.
Dat de discussie niet klaar is - wat hij ook nooit zal zijn omdat de wereld verandert - volgt alleen al uit het onderschrift bij de subforumnaam:
Alles over (reizen met) de elekrische fiets
Wat is DE electrische fiets?
De ANWB is een afschrikwekkend voorbeeld van een club voor fietsers die blijkbaar zonder veel tegengas van kritische leden met de tijd is meegegaan. Met als resultaat dat deze club een prominent onderdeel van de autolobby is geworden.
Daarentegen is de
NTKC een mooi voorbeeld van een club waar men altijd heeft nagedacht of een bepaalde ontwikkeling wel bij die club paste. Campers zijn er niet welkom en het aantal caravans wordt beperkt gehouden: '
leden kunnen alleen met een caravan kamperen als zij daarvoor toestemming (caravanrechten) hebben ontvangen van het hoofdbestuur. Deze rechten worden in de regel altijd toegekend als de aanvrager ouder is dan 50 jaar en langer dan 7 jaar lid.
Wat mij betreft blijft de Wereldfietser meer op de NTKC lijken dan op de ANWB.