Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen met hartslagmeter - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsen met hartslagmeter

Dat bedoel ik ook. Twee, misschien drie dagen zonder ondersteuning fietsen gaat nog maar daarna treedt er bij mij een vermoeidheid op die niet snel over gaat.
Eric op de Fiets schreef:
zo 25 nov, 2018 21:37
en wanneer de verzuring optreed.
https://www.knack.be/nieuws/gezondheid/ ... 88155.html
Ik heb ook een tijd met een hartslagmeter gereden, rond de eeuwwisseling.
Volgens de sportarts die mijn verzuringspunt, VO2-max etc. bepaald had, een nuttig instrument. Om uithouding op te bouwen, moet je langdurig met lage hartslag rijden. Veel fietsers rijden met een hartslag die te hoog is om efficiënt uithouding op te bouwen, maar tegelijk met een hartslag die te laag is om efficiënt explosiviteit te ontwikkelen. Aldus de sportarts.

Kortom, ik denk dat lang rijden met 130 een erg gezonde oefening is. Maar ik kon de discipline niet opbrengen. Ik rij in redelijk heuvelachtig terrein. Het zuiden van Vlaams-Brabant, niks spectaculairs, maar voortdurend op & af en occasioneel 17 %. Op 130 of 140 blijven was een mentale uitdaging, om het met een eufemisme te zeggen. Mijn fietsplezier sneuvelde als ik met 8 km/u een hellinkje moest op kruipen.

Het lijkt me geweldig als je 't volhoudt. En ik had het beter volgehouden. De afgelopen drie jaar heb ik ultralight gefietst in Frankrijk, en heb ik geprobeerd een week elke dag lange afstanden af te leggen. Ik ben nooit echt in de juiste uithoudings-zone gekomen. De dagen waren eerder aaneenschakelingen van kortere inspanningen (die met het voortschrijden der dagen steeds korter werden ... de Franse plattelandshoreca had piekdagen op mijn route).

Ik zou zeggen: blijven doen, dat rijden met hartslag 130. Maar lukt dat in Nederlands Limburg? Ik ken de Voerstreek en het land van Herve een beetje, en daar lijkt het me geen pretje.
Wat is er mis met 8 km/u als het steil is? Ik haal die snelheid niet op een heuvel van 17%, die overigens knap zeldzaam zijn hier, bospaden daargelaten. Ik vind het heel knap van Bert dat hij met max 130 hbpm kan fietsen hier, dat betekent voor mij niet anders dan dat hij een best goede conditie heeft.

Even gerekend: 8 kmh tegen 17% op met een totaalgewicht van 100 kg is nett 375 Watt. Dan ben je best een goede wielrenner. 8)
Ik heb vroeger met hartslagmeter gefietst, ik vond het een nuttig instrument om bv langere afstanden vol te kunnen houden door een max hartslag in de gaten te houden. Kom je daarboven kan je het ding zelfs laten piepen. Hou je je braaf aan die max dan kan je ineens veel verder komen op een dag.
Ook is het leuk om te weten wat je hartslag is als je jezelf een keer een uurtje afbeult. En wat je rusthartslag is. Als die erg hoog is duidt dat vaak op vermoeidheid, als tijdens het fietsen de hartslag veel hoger is voor de snelheid/rijomstandigheden dan gebruikelijk kan dat ook duiden op vermoeidheid, of dat er iets mis is met de fiets.
Iets waar je zonder hatslagmeter ook wel achter komt maar meestal net iets later.
Niet de goedkoopste oplossing maar misschien is een vermogensmeter meer geschikt. Als je onder een bepaald vermogen blijf zal het goed gaan, en je kan sneller zien dat je te veel inspant gezien je vermogen gelijk af kan lezen ipv hartslag die wat later omhoog gaat.

Ik train sinds een jaar serieus op hartslag en was gelijk om toen ik me meer in ging verdiepen (Golden Cheetah), sinds kort ook op vermogen en ben weer om :D Grootste nadeel is dat het een duur hobby is en je moet graag in grafieken en data in willen duiken.
Wat is er mis met 8 km/u als het steil is?
Tja, niks natuurlijk. En op die helling van 17 % (die overigens alleen op het steilste deel 17 % haalt, de gemiddelde hellingsgraad ligt iets boven de 8 % als ik me niet vergis) rij ik geen 20 km/u.

Maar het is toch even schrikken hoe langzaam je moet rijden op een helling - zelfs een kleutertje van 5 % - als je de hartslag onder de 130 wilt houden. Doe er nog wat tegenwind bij en het wordt nog langzamer.

Na een tijdje wordt je het beu, naar dat hartslagmetertje kijken. En al heel snel schakel je het biepje uit dat je hoort wanneer je boven de gewenste maximumhartslag gaat.

Hartslag 130 heel de tijd was alleen haalbaar op vlak terrein. Wat in mijn geval de opties voor prettige trainingsritten nogal beperkt.
Ik gebruik de hartslagmeter (TomTom) alleen maar als een soort controlemiddel, aangezien ik niet voluit op kracht mag fietsen. De kans dat er dan iets mis gaat is te groot. Als ik gedoseerd fiets lukt het mij aardig om ook bij de heuvels op mijn hartslag onder de 130 tehouden. Uiteraard zonder bepakking en met de lichtgewicht Carrera gaat dat beter dan met TerraLIner, die 5 kg zwaarder is.

Mijn conditie is vrij goed voor iemand van 60 jaar. En dat wil ik ook zo houden. Daarom gebruik ik de electrische fiets alleen nog maar voor de fietsvakantie aangezien ik op de harstagmeter gezien heb dat het fietsen op de electrische fiets mij eigenlijk geen inspanning kost en niets doen is altijd een achteruitgang. Naast het fietsen wandelen we daarom ook regelmatig op een flink tempo.
Elke vorm van bewegen is gezond. Het rijden op een elektrisch ondersteunde fiets maakt je niet lui. Spierbehoud is afhankelijk van voeding en bewegen. Om de circa 60 dagen zijn je spiercellen vervangen. Sporten is dus niet noodzakelijk. Dat de mens als enig zoogdier sport is alleen om het vermaak.

Of verzuring van een spier de juiste benaming is weet ik niet. Maar het heeft weinig met het zeer goed oplosbare melkzuur te maken. Dat is een prima brandstof.
De pH waarde van het bloed ligt tussen de 7,35 en 7,45. Licht basisch. De belangrijkste factor om de pH-waarde constant te houden is CO2. Die CO2 waarde in het bloed regelt ook onze ademfrequentie.
Wanneer de inspanning tijdelijk of chronisch (stress) te hoog is zakt die CO2 waarde en stijgt de ademfrequentie. Gevolg is dat alle gladde spieren in, darmen, bloedvaten en luchtwegen, gaan samentrekken om de pH-waarde om in het bloed niet te laten stijgen, te basisch te laten worden en daarbij zoveel mogelijk CO2 vast te houden voor de vorming van koolzuur. Inspanning leidt niet tot verzuring van het bloed, maar het tegenovergestelde. Het transport van O2 en glucose naar de spieren wordt moeilijker. Het Bohr-effect wordt negatief beïnvloed. Dit punt ligt onder het punt van VO2max. Te hoge ademfrequentie en hijgen werkt zeker averechts en kost veel extra energie.

Lees het boek Zuurstofwinst ISBN 9789491729676

Voor mij de de ademfrequentie belangrijker dan de hartslag. Ik fiets op de vlakke weg met een ademfrequentie van circa 10 per minuut. Bij wind tegen circa 12 teugen/min. en bij wind en helling maximaal 15 teugen/min. Mijn hartslag ligt bij 10 teugen rond de 90, bij circa 12 teugen rond de 100 en bij 15 teugen circa 115. In rust tussen de 4 a 5 teugen en een hartslag van circa 55. Zeer zelden dat ik wat spierpijn krijg. Ook niet na een lange dagrit boven de 150 km. De hartslagmeter lig al jaren in de kast.

Als veganist hou ik mijn voeding op peil en mijn bloedvaten open. Lage bloeddruk, lage cholesterolwaarden en gezond endotheel in die 120.000 km bloedvaten. Op mijn leeftijd, bouwjaar 1947, heb ik nu zoveel energie over, dat ik 3 uur per week ga roeien.
Ik fiets aan het einde van mijn tochtjes altijd zoveel mogelijk langs een stukje bos om mijn zuurstof weer op peil te brengen. :)
De zuurstofverzadiging of -saturatie in het slagaderlijk bloed van gezonde mensen ligt tussen de 98 en 100%. Maar schone lucht is altijd beter. :)
Je kunt beter werken aan soepele en gladde (schone) aders en viscositeit van het bloed. :lol:
PietV schreef:
di 27 nov, 2018 05:56
Je kunt beter werken aan soepele en gladde (schone) aders en viscositeit van het bloed. :lol:
Fiets en maak en eet daarnaast elke dag 50 gram natto! :wink:
(Wetenschappelijk interesse? Google op de onderzoeken van o.a. Cees Vermeer en het Natto institute in Japan)
groverr schreef:
ma 26 nov, 2018 22:35
Ik fiets aan het einde van mijn tochtjes altijd zoveel mogelijk langs een stukje bos om mijn zuurstof weer op peil te brengen. :)
Je bedoelt als we toch die kant op gaan met de discussie kan ik het beter? :lol:
Ik voel me bijna uitgedaagd. (toch maar niet)
Frans & Dieuwertje schreef:
di 27 nov, 2018 10:15
PietV schreef:
di 27 nov, 2018 05:56
Je kunt beter werken aan soepele en gladde (schone) aders en viscositeit van het bloed. :lol:
Fiets en maak en eet daarnaast elke dag 50 gram natto! :wink:
(Wetenschappelijk interesse? Google op de onderzoeken van o.a. Cees Vermeer en het Natto institute in Japan)
ik kom metbgoogle uit op “'Natto (gefermenteerde sojabonen) ziet er eng uit en het stinkt een beetje'” https://www.trouw.nl/home/-natto-geferm ... ~ab51f563/

Overigens is het de vraag of de hartslag omlaag gaat bij het laatste stukje fietsen langs het bos door het rustgevende karakter van de bomen in plaats van de drukke weg of dat het komt door de zuurstofafgifte en gehalte in de lucht van de bomen? Teveel zuurstof is ook niet gezond...
Eric op de Fiets schreef:
di 27 nov, 2018 10:34
Frans & Dieuwertje schreef:
di 27 nov, 2018 10:15
PietV schreef:
di 27 nov, 2018 05:56
Je kunt beter werken aan soepele en gladde (schone) aders en viscositeit van het bloed. :lol:
Fiets en maak en eet daarnaast elke dag 50 gram natto! :wink:
(Wetenschappelijk interesse? Google op de onderzoeken van o.a. Cees Vermeer en het Natto institute in Japan)
ik kom metbgoogle uit op “'Natto (gefermenteerde sojabonen) ziet er eng uit en het stinkt een beetje'” https://www.trouw.nl/home/-natto-geferm ... ~ab51f563/
 
Tja, dit lijkt veel op wij van WC-eend ..... etc etc
 
Overigens is het de vraag of de hartslag omlaag gaat bij het laatste stukje fietsen langs het bos door het rustgevende karakter van de bomen in plaats van de drukke weg of dat het komt door de zuurstofafgifte en gehalte in de lucht van de bomen? Teveel zuurstof is ook niet gezond...
 
Precies, van leven ga je dood.

BSM
Dag Bert,

Ik begrijp wat je hier aangeeft. Voor jou is een e-bike noodzakelijk voor meerdaagse tochten, maar een normale fiets past onder normale omstandigheden beter bij je.

Ik zie ook dat veel mensen een e-bike gebruiken om met minder inspanning toch dezelfde fietstochtjes te kunnen doen. Ik ben het met je eens dat dat niets doet voor je conditie.

e-bikes hebben zeker een plaats in het fietslandschap, en kunnen ook echt iets toevoegen voor de wat fanatiekere fietsers onder ons, maar niet ter vervanging van wat we toch al deden. Een e-bike voegt vooral iets toe wanneer deze je helpt je grenzen te verleggen:
- Ver of lang fietsen ondanks gezondheidsproblemen
- sneller (woon/werk) fietsen (bijv speed-pedelec)
- In de bergen fietsen voor iemand die dat normaliter niet zo goed lukt
- e-mtb om je grenzen te verleggen in type terrein waarop je rijdt
- mee kunnen met anderen die verder/harder/langer kunnen fietsen

Zo heeft mijn vrouw - die niet echt een fietser is - al een aantal keren een e-bike gehuurd om mee te kunnen fietsen: in oosterijk om mij bij te houden bergop, een e-mtb om met mij (dag)tochtjes te kunnen doen offroad (ik op een gewone mtb), etc. Ik heb haar nu zo ver dat ze volgend jaar een lang fietsvakantieweekend wil proberen met me, maar voor haar dan wel een fiets met trapondersteuning. Prima compromis ;-)

Zelf heb ik al eens een e-mtb gebruikt voor een bikepacking tocht, erg leuk en grensverleggend!

Maar in the end is fietsen op eigen kracht gewoon leuk, gezond, beter voor het milieu en vaak goedkoper
Fiets en maak en eet daarnaast elke dag 50 gram natto!
De meeste mensen hebben wel wat over voor hun gezondheid, maar elke dag natto eten ...
Je moet er even aan wennen, zal ik maar zeggen.
Eric op de Fiets schreef:
di 27 nov, 2018 10:34
Frans & Dieuwertje schreef:
di 27 nov, 2018 10:15


Fiets en maak en eet daarnaast elke dag 50 gram natto! :wink:
(Wetenschappelijk interesse? Google op de onderzoeken van o.a. Cees Vermeer en het Natto institute in Japan)
ik kom metbgoogle uit op “'Natto (gefermenteerde sojabonen) ziet er eng uit en het stinkt een beetje'” https://www.trouw.nl/home/-natto-geferm ... ~ab51f563/
 
Kom op als iedereen off topic gaat, doe ik het ook even lekker. :P

@Ericopdefiets - als je iets medisch googled dan moet je niet kijken bij een huis tuin en keuken krant. Ik noemde de onderzoeker Cees Vermeer al :wink:

Natto stinkt trouwens niet! Het smaakt naar room en nootjes en helpt tegen aderverkalking, bloedpropjes, osteoporose en stugge aderen. In het westen eten we te weinig Menaquinone, vitamine K2 wat een hoop welvaartsziektes veroorzaakt. Vandaar mijn reactie op het aangehaalde schone aders van @PietV
Bridgestone SM schreef:
di 27 nov, 2018 10:42
Tja, dit lijkt veel op wij van WC-eend ..... etc etc
@Bridgestone SM - U gooit met een populaire kreet waaruit blijkt dat duidelijk niet goed geïnformeerd bent ondanks dat ik de ingangen tot meer info.

- Uit onderzoek blijkt dat elke 10 mcg vitamine K2 zorgt voor een risicoverlaging op hart- en vaatziekten met 9%.
- Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die veel vitamine K2 innemen gemiddeld 7 jaar langer leven.
- Vitamine K2 verhoogt de verbranding van vetten. Iedereen die is afgevallen zou dit gewicht kunnen behouden door veel vitamine K2 te eten. (Cees Vermeer)
- One 2006 study, for instance, found that women who ate more than four packets of natto per week (each packet contained about 40 grams of natto) reduced bone mass loss at the top of their thigh bone by
over 80 percent, and in their lower arm by 60 percent. zie: http://jn.nutrition.org/cgi/content/abstract/136/5/1323
Journal of Nutrition. 136:1323-1328, May 2006

NB. Natto bevat van alle voedingsmiddelen de hoogste concentratie aan Menaquinone, vitamine K2. En daarom eten wij het elke dag en maak ik het zelf.
derdekeer schreef:
di 27 nov, 2018 11:37
Fiets en maak en eet daarnaast elke dag 50 gram natto!
De meeste mensen hebben wel wat over voor hun gezondheid, maar elke dag natto eten ...
Je moet er even aan wennen, zal ik maar zeggen.
Wat de boer niet kent dat de boer niet vreet. Room en nootjes vies? Nee? Nou dan vind je natto ook niet vies. Voor zover mijn 50 cents rond het thema fietsen met hartslagmeter, gezonde bloedvaten en natto etc.. En eens meedraaien met 'hoe voelt dat nu om een onderwerp op de WF helemaal een andere kant uit te laten gaan. En hoe voelt dat nu om mijn kennis te etaleren op de WF tegen andere beter wetende WF'ers in ? ' Nou hoe het voelt? MMMM Tjaaa wee nie, ....ik denk dat ik iets leukers ga doen :lol:


Weer on Topic:
BertKremer schreef:
zo 25 nov, 2018 15:17
In een ander topic over de electrische fiets werd geopperd om een apart topic te beginnen over het fietsen/trainen met een hartslagmeter.
Jaren geleden toen ik starte met trainen op de fiets heb ik me volledig vergaloppeerd. Ik trainde te hard en de man met de hamer kwam langs. Het heeft weken geduurd voordat ik weer ok was. Toen ben ik een hele poos gaan trainen met hartslagmeter in de juiste zones. Om mezelf aan te leren hoe welke zone voelt. Nu heb ik de hartslagmeter enkel nog met roeien om. Met fietsen weet ik inmiddels wat de gezonde grenzen zijn.
Voor wat het waard is: de Consumentenbond zegt dat er "tot nu toe te weinig bewijs is om te mogen stellen dat het gebruik van vitamine K2 het risico op hart- en vaatziekten verlaagt" en waarschuwt zelfs mensen die bepaalde bloedverdunners (zoals acenocoumarol en fenprocoumon) gebruiken voor het tegendeel: https://www.consumentenbond.nl/gezondgi ... itamine-k2