Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is GPS-navigatie iets voor mijn specifieke doel? (meer vragen) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Is GPS-navigatie iets voor mijn specifieke doel? (meer vragen)

Is het jammer voor je dat Duitsland StreetView heeft geband. Vind dit een zeer handige tool om de wegen te beoordelen die je zou willen fietsen.
Misschien een open deur maar het GPS signaal zoals wij burgers dat mogen gebruiken kent wel een nauwkeurigheidstolerantie van ik meen + en - 15 meter. Ik weet niet of dat een probleem kan zijn bij jouw plannen.
Sorry AndreM, maar met die opmerking over de nauwkeurigheidstolerantie van +/- 15 meter loop je al wel een decennia achter.
Bij de moderne gps-apparaten (Garmin outdoor (instelling GPS+Glonass), maar ook gps op smartphones) heb je toch al wel een nauwkeurigheid van 3-5 meter.
Oh.. Dat kan best zo zijn. Mijn beeld was dat de Amerikaanse overheid als eigenaar van dit GPS satellieten netwerk ervoor gekozen had een lagere resolutie te bieden aan gewone gebruikers. Maar die informatie kan inmiddels achterhaald zijn.
De tovenaar schreef:
ma 18 jun, 2018 13:28
Downloaden van een track is ook gratis, daar heb je echt geen betaalde account voor nodig. Freizeitkarte kopen is ook niet nodig als je diverse kaarten (ook van andere makers :wink: ) gratis kunt downloaden.
Ik meen dat ik destijds (2014) aan Ride-with-GPS ben gaan betalen omdat ik mijn tracks naar mijn GPS wilde exporteren. Ik zie dat dat nu niet (meer?) hoeft. Wat nou precies de voordelen van mijn Basic subscription zijn, is me uit deze opsomming ook niet duidelijk. Ik gebruik al deze mogelijkheden nauwelijks, begrijp vaak niet eens wat het inhoudt. Maar ik vind RWGPS een prachtig hulpmiddel en heb de $50 per jaar er graag voor over.

Vroeger verkocht RWGPS ook micro-SD's met uitstekende topografische deelkaarten van de VS voor een schappelijk bedrag ($40 ?). Daar zijn ze mee gestopt, waarschijnlijk omdat de OSM-kaarten gratis zijn. Ik vind dat jammer. Ik zou graag een gedetailleerde kaart van de Oostelijke VS op micro-SD kaart willen hebben. Nu moet ik zelf gaan prutsen met het downloaden van gratis kaarten, met de kans dat mijn Garmin ze niet herkent, of een aantal dure topografische kaarten van Garmin bestellen. Gratis is lang niet altijd het beste!
Leon schreef:
ma 18 jun, 2018 11:56
Vraag: Zijn routes die je kunt maken via gpscoordinaten.nl bruikbaar en voldoende nauwkeurig? Zijn er andere sites waarmee dit zelfs beter kan?
Ik kende de site niet maar hij ziet er gelikt uit en werkt vrij intuïtief.
Geen idee nog hoe goed de routeplanner is, in mijn ervaring wil ik dat de routeplanner een 90% goede route maakt, 10% wil ik zelf nog wel in detail aanpassen. Ik zie dat je in gpscoordinaten.nl ook track kan binnenladen en bewerken, dus dat zit wel goed.

De satellietdata en de openstreetmap gebaseerde kaarten zijn nauwkeurig genoeg om een route mee uit te zetten, iets van +/- 10 meter, dezelfde orde als de nauwkeurigheid van de GPS.

Mocht je ooit nog een openstreetmap data willen bewerken kijk dan ook eens naar JOSM, verre van simpel en ook niet bedoeld voor het uitzetten van routes.

Tot nu toen gebruik ik JOSM voor het aanpassen van mijn routes, zeker niet handiger dan gpscoordinaten maar zonder Google en in plaats daarvan Bing, voor Nederland PDOK beeldmateriaal 25 cm en voor andere landen laat JOSM zien wat er beschikbaar is.
AndreM schreef:
ma 18 jun, 2018 22:02
Oh.. Dat kan best zo zijn. Mijn beeld was dat de Amerikaanse overheid als eigenaar van dit GPS satellieten netwerk ervoor gekozen had een lagere resolutie te bieden aan gewone gebruikers. Maar die informatie kan inmiddels achterhaald zijn.
Dat was het geval tot de laatste Irakoorlog. Het Amerikaanse leger had dusdanig veel GPS-en nodig dat ze massaal civiele GPS en hebben ingekocht en het signaal ook vrijgegeven hebben voor civiele GPS-en.
De etrex 30x heeft ook als voordeel dat hij niet alleen het Amerikaanse signaal oppikt maar ook het Russische. De kans dat beide de nauwkeurigheid weer kunstmatig verslechteren is klein.

Ik rij sinds 2009 met GPS. Juist voor ritten waar ik gewoon maar rondrij zonder planning is het heel erg mooi, je hebt van ieder dorp een detailkaart bij de hand, dat lukt je niet met Michelin.
Qua programma gebruik ik liever het oude Mapsource dan het nieuwe Basecamp. Leon, ik heb nog een oude .exe file van Basecamp voor als je de oude spullen ook wil proberen ;).
Agenda aangepast en gecombineerd en - stap overslaan - vergeten een unboxing-video te maken. :wink:
Hoi,

Even een eerste evaluatie van een PC-gebruiker die nog nooit een GPS had gebruikt na een paar dagen stoeien met de Etrex 30x. En - in rood - een paar vragen waarvan ik het antwoord nog niet vond; de meeste antwoorden vond ik wel online.
Veel antwoorden vond ik op dit Werelfietserforum. Leuk om dit ook eens zelf als informatiezoeker mee te maken! Dank allemaal. De info in de fietsvakantiewiki vond ik wat eng, want de pagina is erg gedateerd qua updates en als iemand jaren geleden (vijf om precies te zijn) iets heeft aangeraden hoeft dat nu niet meer een slim idee te zijn. Het blijkt - zie verderop - wel noodzakelijk om de discussies van achter naar voren te lezen. Jammer eigenlijk.

Ik zou achteraf behoefte hebben gehad aan een soort verkorte toelichting. Veel verhalen op internet zijn erg lang. Dat je dingen op je PC installeert door eerst een zip te downloaden, die uit te pakken, de exefile te starten en de menu's te volgen hoeft voor mij niet meer toelichting dan speciale opmerkingen die anders zijn dan anders.

Apparaat

De beloofde steile leercurve blijkt voor mij niet in het apparaat te zitten. De menu's zijn talrijk maar helder; de pdf-gebruiksaanwijzing die je gemakkelijk vindt ook. Deze geeft meer toelichting: Manual: https://www.navigation-professionell.de ... -settings/
Het aanmelden bij Garmin en updaten van de kaart ging rechttoe-rechtaan. Helaas blijkt ook de geupdate standaard kaart erg gedateerd (en routeert niet).

Eén ding kon ik lastig ontwaren. De verschillende vormen van resetten. Welke gebruiken jullie? Het gaat om te verschil tussen een trip en een tour of zo...
* Reset trip data
* Clear current track
* Clear track and trip data


Wat wel tegenvalt is het scherm. Je leest overal dat het erg helder is, maar dat blijkt dus niet zo. Met een zonnebril op is het nauwelijks te zien. Het is veel donkerder dat het klassieke LCD-scherm van mijn fietscomputer. Hoe stellen jullie het scherm in voor zichtbaarheid? Gebruiken jullie de achtergrondverlichting ook overdag? Schakelen jullie de kaart uit om alleen de track te zien tijdens het fietsen?

Evaluatie van gereden tracks
(Dit vinden velen niet interessant, ik wel)

Een eerste test maakte ik door een flinke gevarieerde ronde te fietsen: onder dicht bladerdek, langs kanalen, een paar hellingen langs de kanalen en de bekende 'kloof' van het Albertkanaal bij Kanne. Bevindingen:
* Onder dik bladerdek krijg ik toch een alleraardigst spoortje. Sterker: later bleek dat het apparaat zelfs IN een raamloze supermarkt doorhad dat ik een aantal supermarktrijen had gelopen, al was de positie wel naar buiten de winkel verlopen.
* Het barometrisch hoogteprofiel dat het apparaat maakt is heel wat beter dan de Google data (en ook OFM data, bleek later). Op de meetwaarde zit een ruis van gemidedeld 1 meter, soms met piekjes van 2 meter; in google zit je er langs het Albertkanaal vaak 10 meter naast. Je ziet zo dus veel beter wanneer je over een viaduct gaat of zo.

Het blijkt dat als je gereden tracks open in Google Earth opent je wel een hoogteprofiel te zien krijgt, maar dit zijn de hoogtedata van Google Maps en niet die van het apparaat!
In Basecamp zie ik wel de apparaathoogtes. Welke software gebruiken jullie voor de tripevaluatie?

Routes maken

Ik had vóór de aanschaf www.gpscoordinaten.nl ontdekt. Helaas bleek ik op dag 2 dus de probeerdag verbruikt te hebben.

De ook gevonden http://brouter.de/brouter-web blijkt prima te werken. Geen account of aanmelden nodig.

Aangeraden werd ridewithgps.com.
Account aanmaken lukte. Daarna bleven errors komen. API key. "Google Maps is niet correct geladen op deze pagina. Zie de JavaScript-console voor technische details." Ctrl-Sh-k in FF. Na het oplossen van probleem 1 zat ik meteen in probleem 2. Je blijkt schijnbaar toch een Google account nodig te hebben; geen zin in.

Dan maar OFM. ( :-) )
Installeren van OFM blijkt gemakkelijk. Het noodzakelijke Basecamp is lastiger. Zie verderop.

Met OFM in het apparaat kun je de Etrex laten routeren. Een route van 50 km maken duurt al heel lang, meer dan 10 minuten. Klopt dat? Hoe gaan jullie daarmee om onderweg?

Basecamp

Gelukkig las ik snel dat je NIET de nieuwste versie (niet 470 maar wel 462 dus) van Basecamp moet installeren. Dank aan de tovenaar. Daarom moet dus je de nieuwste info eerst lezen.

Daarna vindt in Basecamp nog wel weerbarstig. Vragen:

Er is wel een google-earth optie in de menu's maar er gebeurt niets, ook als ik zoals gevraagd Earth al opgestart heb. Wat doe ik fout?

Waarom blijft, telkens als ik mijn apparaat aangesloten heb, Basecamp bezig met kaartbestanden kopiëren?

Waarom heten de gpx-bestanden in de Etrex en in Basecamp anders dan in de windows? Het blijkt dat je in Basecamp een naam ziet die ergens in de bestanden staat. Hoe ga je er mee om?

Als ik in basecamp een route maak, maakt het dan uit of ik die als een route of een track naar het apparaat breng? Wat is het handigste?

Tot zover.
Leon schreef:
za 23 jun, 2018 10:58
[/color][/b]Wat wel tegenvalt is het scherm. Je leest overal dat het erg helder is, maar dat blijkt dus niet zo. Met een zonnebril op is het nauwelijks te zien. Het is veel donkerder dat het klassieke LCD-scherm van mijn fietscomputer. Hoe stellen jullie het scherm in voor zichtbaarheid? Gebruiken jullie de achtergrondverlichting ook overdag? Schakelen jullie de kaart uit om alleen de track te zien tijdens het fietsen?
>> Met zonnebril op is het scherm inderdaad slecht leesbaar. (De 30x t.o.v. 30 geeft in mijn ervaring geen verschil wat dat betreft.) Het is dan echt behelpen.
>> Achtergrondverlichting staat bij mijn weten niet de hele tijd aan (en alleen gedurende x seconden als je aan een knop zit), of in elk geval heeft het weinig effect.

Met OFM in het apparaat kun je de Etrex laten routeren. Een route van 50 km maken duurt al heel lang, meer dan 10 minuten. Klopt dat? Hoe gaan jullie daarmee om onderweg?
>> Om deze reden doe ik dat niet. Voor niet-geplande complexe routes, bijv navigeren naar winkels en hotels in grote stad, werkt je smartphone beter.
>> Een andere, eenvoudige en in de praktijk goed werkbare optie voor instant-navigeren is met de 'as the crow flies'-optie: een bestemming bepalen op je scherm, en dan zie je op je scherm een kaarsrechte lijn waar je dan zo dicht mogelijk bij moet blijven. Heeft mij in de afgelopen 2 weken in Spanje prima geholpen, ook in Bilbao (toch geen kleine stad). (Ik wilde toen niet de hele tijd op de smartphone kijken want die is kwetswaarder en ik wilde blijven fietsen.)

Waarom blijft, telkens als ik mijn apparaat aangesloten heb, Basecamp bezig met kaartbestanden kopiëren?
>> Butt software. Wen eraan. :x

Als ik in basecamp een route maak, maakt het dan uit of ik die als een route of een track naar het apparaat breng? Wat is het handigste?
>> Ik gebruik alleen tracks omdat de Etrex daar zijn werk goed doet (zolang-ie maar niet teveel hoeft te rekenen). Je kunt tijdens het fietsen altijd afwijken van de track. Die blijft dan als een statisch paars lijntje op je scherm, zodat je er op een later moment weer bij kan komen. Werkt prima.
Dan nog twee tips:
1. Koop plastic beschermfolie voor het Etrex schermpje. Kost geen drol (ik had er geloof ik 3 voor €1,84 incl verzending. Zo'n GPS op je stuur is toch wel vrij kwetsbaar en je laat'm geheid eens vallen.
2. Zorg voor een lusje van GPS aan je stuur. Mocht-ie van je stuur vallen (als je 'm per ongeluk niet goed hebt vastgezet in de houder, en ook bij slijtage van de houder (die houders slijten waardoor de GPS steeds losser komt te zitten, provisorisch op te lossen met stukjes dun karton.), dan bungelt-ie tenminste nog aan je stuur.
willem.m schreef:
za 23 jun, 2018 11:47
2. Zorg voor een lusje van GPS aan je stuur.
Tijd om mijn vorige vorige vorige compactcamera van een lusje te ontdoen. Check.
Op de GPS gebruik ik niet de trip/track tellers, afstand, hoogte, snelheid etc., tijdens het fietsen wil ik de kaart zien en verder niet bezig zijn met de GPS. Als je toch die statistieken wil zien tijdens het rijden dan zou ik een aparte fietscomputer daarvoor gebruiken.
Leon schreef: Wat wel tegenvalt is het scherm. Je leest overal dat het erg helder is, maar dat blijkt dus niet zo. Met een zonnebril op is het nauwelijks te zien. Het is veel donkerder dat het klassieke LCD-scherm van mijn fietscomputer. Hoe stellen jullie het scherm in voor zichtbaarheid? Gebruiken jullie de achtergrondverlichting ook overdag? Schakelen jullie de kaart uit om alleen de track te zien tijdens het fietsen?
Het scherm is niet helder van zichzelf, het is een Transflective LCD en die reflecteert licht.

Wat betreft de zichtbaarheid van het scherm heb ik net even geprobeerd maar de GPS is prima af te lezen in de zon, in de zon met zonnebril en uit de zon zonder zonnebril. In de schaduw met zonnebril is het lastiger maar ik zie nog steeds de track die ik wil rijden, die heb ik namelijk een duidelijke kleur gegeven, lichtpaars of lichtblauw (onderaan in de lijst van kleuren).

De achtergrondverlichting gebruik ik alleen 's avond/'s nachts.
Leon schreef: Met OFM in het apparaat kun je de Etrex laten routeren. Een route van 50 km maken duurt al heel lang, meer dan 10 minuten. Klopt dat? Hoe gaan jullie daarmee om onderweg?
Ja dat klopt, fiets routes plannen is moeilijker dan auto routes omdat voor de auto het algoritme is "zoek de snelweg op" en daarmee is het aantal mogelijkheden een stuk minder.

Ook voor kortere afstanden moet je oppassen, zie dit topic, soms komen er erg creatieve oplossing uit. Ik gebruik hem eigenlijk alleen voor de laatste kilometer.

De analyse van tracks kan ook via websites.
Weer bedankt voor de reactie.

quotes = daulagari

> Als je toch die statistieken wil zien tijdens het rijden
Was ik niet van plan.

Blijft de vraag:
Leon schreef:Schakelen jullie de kaart uit om alleen de track te zien tijdens het fietsen?
>De analyse van tracks kan ook via websites.
Dat had ik ook door. Maar welke?
Leon schreef:
za 23 jun, 2018 13:27
Blijft de vraag:
Schakelen jullie de kaart uit om alleen de track te zien tijdens het fietsen?
Nee, de kaart gebruik ik als referentie en zoals gezegd, als je de track een opvallende kleur geeft blijft hij duidelijk te onderscheiden van de kaartelementen.

Websites die je kan gebruiken zijn bijv. Strava (erg leuk deze heat map) en soortgelijke, maar ook op Ride With GPS en https://www.bikemap.net/ kan je je tracks kwijt en wat statistieken zien.

Om tracks op je PC te bekijken zou je ook nog eens http://www.gpxsee.org/ kunnen proberen.

Maar wat wil je precies kunnen analyseren?
daulagari schreef:
za 23 jun, 2018 14:00
Maar wat wil je precies kunnen analyseren?
Lokatie, snelheid en dde oor de apparaatbarometer geregistreerde hoogte. Zoals gezegd doet basecamp dat al aardig. Ik wilde ook de acuele meetpunten zien. En eigenlijk helemaal geen tracks uploaden zonder dat ik daarvoor betaald wordt. (!)
Afbeelding

Het scherm vind ik best donker. Ik heb het ding inmidels al op een andere plek gemonteerd. Misschien gaat het ding alsnog naar de bovenbuis, maar ik ben door de tieraps heen. Hier een foto hoe het er typisch soms uitziet.
Afbeelding
Waarom blijft, telkens als ik mijn apparaat aangesloten heb, Basecamp bezig met kaartbestanden kopiëren?
Niet alleen kaartbestanden. Basecamp heeft de irritante gewoonte om ook alle foto's die je op een SD kaartje hebt te gaan kopiëren naar de C-schijf. Kan je niet eens instellen, ongemerkt slipt je harde schijf zo vol met onnodige bestanden die in een verborgen map terecht komen. Die tracks kan je overigens ook zonder Basecamp te openen van je apparaat halen met je filemanager.
De tovenaar schreef:
zo 24 jun, 2018 11:14
Waarom blijft, telkens als ik mijn apparaat aangesloten heb, Basecamp bezig met kaartbestanden kopiëren?
Niet alleen kaartbestanden. Basecamp heeft de irritante gewoonte om ook alle foto's die je op een SD kaartje hebt te gaan kopiëren naar de C-schijf. Kan je niet eens instellen, ongemerkt slipt je harde schijf zo vol met onnodige bestanden die in een verborgen map terecht komen. Die tracks kan je overigens ook zonder Basecamp te openen van je apparaat halen met je filemanager.
Die optie is voor fotobewerking bij mij ook al gebruikelijk. Het is vaak onnavolgbaar wat software veronderstelt wat je wilt gaan doen en wat jij zou willen dat de software allemaal uitvreet.

De werkwijze is dan, voor zover :
* route maken in brouter-web, stand trekking-ignore-cr. Track bewaren op eigen PC-harddisk (D:)
* in Verkenner de bestandsnaam veranderen in iets zinnigs, want met brouter-web is er geen instelling.
* openen in Basecamp en de routenaam veranderen in iets zinnigs, tevens iets korts want in de Etrex zie je geen lange namen. Ook de kleur van de lijn in een betere veranderen.
* Basecamp sluiten en dan pas de Etrex aansluiten. Bestand met Verkenner op de Etrex zetten.
* Fietsen.
* Thuis de gefietste track van de Extrex op D: zetten.
* Etrex loskoppelen, dan pas het bestand op D: openen met Basecamp om te zien wat ik gefietst heb.
* Later of regelmatig alle onzinnige dingen die ik niet wil bewaren verwijderen van de Etrex en in Basecamp.

Is overigens bekend hoeveel stroom (mA) het lampje van de Etrex nodig heeft? Gisteravond stond de zon nog flink boven de horizon, maar onder bomen kon ik helemaal niets meer op het schermpje zien, en dan had ik nog geen zonnebril op. Dat onderdeel van het ding val me eerlijk gezegd vies tegen.
Even over dat scherm en aannemende dat de Etrex 30x niet veel verschilt van de Etrex 30 die ik heb (misschien iets helderder en scherper). Je kunt de sterkte van de schermverlichting zelf instellen met het knopje 'light' aan de rechterkant van het apparaat. Je kunt de tijd dat die schermverlichting aan staat instellen via het menu 'scherm'. Uiteraard ga je sneller door je batterijen heen als je het scherm feller zet en relatief lang laat branden.
Zelf heb ik in de praktijk zelden problemen, ook al staat bij mij de schermverlichting op een tamelijk laag pitje. Voor de leesbaarheid is natuurlijk ook wel van belang hoe sterk je inzoomt op de kaart. Voor mij is dat meestal zo dat het meetstreepje op 80 meter staat. Een enkele keer zoom ik flink wat uit om meer overzicht te hebben, of zoom ik nog verder in als er veel kleine weggetjes zijn.
Ik ga eens naar een winkel andere Etrexen bekijken of er met die van mij iets mis is. Anders zie ik er vast een boel op het Harskampweekend :-)
Verder moet er dan maar een (extra) setje reservebatterijen mee.
Ik heb net proberen te meten hoeveel stroom het ding trekt, maar mijn goedkope analoge multimeter heeft kennelijk een te grote spaningsval. De etrex start niet op of slaat af als ik de stroomkring via de multimeter laat lopen, ook als ik dat pas doe na het opstarten met lampje uit. Ik ga maar geen rare dingen proberen als drie batterijen of zo.
Het hangt natuurlijk ook van je ogen af, van wat je ermee wilt doen, en van de vraag wat je nog acceptabel vindt, maar ik vind mijn Etrex 30 ok. Het scherm is klein en op een laag verbruik ingesteld niet heel helder, maar ik vind het goed genoeg om een track te volgen, en dat is eigenlijk alles wat ik doe. Als een kruispunt erg ingewikkeld is stap ik even af en buig me voorover om het scherm beter te zien. Natuurlijk zijn er modellen met een mooier scherm, maar die vreten stroom.