Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dag van de fietshelm 2023 - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Dag van de fietshelm 2023

Polling schreef:
vr 10 apr, 2026 19:30
Herhaling van zetten, deze discussie komt heel regelmatig terug.
Inderdaad, het komt er volgens mij (steeds weer) op neer dat mensen voor zichzelf een bepaalde keuze maken, en daarvan dan zó onder de indruk zijn dat ze die keuze d.m.v. verplichting vervolgens ook aan anderen op willen leggen. Het positieve effect is daarbij van voldoende gewicht om de verplichting te rechtvaardigen.
Ik ben in redelijk wat landen geweest, en heb de indruk dat dat verschijnsel in Nederland nét iets boven het gemiddelde ligt. Het Amerikaanse motto “let those who ride decide” zul je hier dan ook niet snel horen.
Shrek schreef:
vr 10 apr, 2026 20:04
Direct alle trappen verbieden!
Of helmplicht in huis.
In huis is misschien wat twijfelachtig, maar een helmplicht in de auto zou op jaarbasis beslist wat gewonden en doden besparen, denk ik.
Speeder300 schreef:
za 11 apr, 2026 07:59
Shrek schreef:
Of helmplicht in huis.
In huis is misschien wat twijfelachtig, maar een helmplicht in de auto zou op jaarbasis beslist wat gewonden en doden besparen, denk ik.
Maar niet wanneer de chauffeur de helm gaat zien als een goede reden om harder/roekelozer te gaan rijden. Dan gaat het aantal doden en gewonden dus niet omlaag, maar eerder omhoog.
Het blijft lastig met een verplichting. In het verleden vond ook een groot gedeelte van de mensen het belachelijk dat er een verplichting voor de autogordel kwam. Ik schat in dat er tegenwoordig niet veel mensen meer zijn die zullen zeggen dat dit een onverstandige maatregel is.
Maar er is nog een oplossing, als we nu allemaal meer belasting gaan betalen, kan de overheid alle fietspaden aanpassen aan de huidige behoefte van de fietspad gebruiker. Dat maakt het ook een stuk veiliger.
Senior2 schreef:
za 11 apr, 2026 09:52
Speeder300 schreef:
za 11 apr, 2026 07:59
Shrek schreef:
Of helmplicht in huis.
Maar er is nog een oplossing, als we nu allemaal meer belasting gaan betalen, kan de overheid alle fietspaden aanpassen aan de huidige behoefte van de fietspad gebruiker. Dat maakt het ook een stuk veiliger.
Gezien dat ik een dagelijkse fietser ben, ben ik toch wel benieuwd naar die huidige behoeften met betrekking tot fietspaden.
Gezond verstand gebruiken lijkt mij toch nog altijd het beste voor iedereen.
Fietspaden, en zeker in stedelijke gebieden zijn vaak behoorlijk smal. Wat vroeger misschien acceptabel was, met veelal minder fietsen, minder snelheidsverschillen en geen brede scooters en fatbikes en bakfietsen, lijkt die breedte tegenwoordig wel de onveiligheid te vergroten. En wat je zegt, dat iedereen zijn gezonde verstand moet gebruiken, daar zal geen zinnig mens iets tegen in kunnen brengen.
Senior2 schreef:
za 11 apr, 2026 12:23
En wat je zegt, dat iedereen zijn gezonde verstand moet gebruiken, daar zal geen zinnig mens iets tegen in kunnen brengen.
Dáár zit ‘m waarschijnlijk de crux; die zinnigen gebruiken hun gezonde verstand al, dus dat loopt wel los. Het probleem ligt waarschijnlijk meer bij die andere groep, zoals (willekeurig voorbeeld) de Amsterdamse fatbike-piloten :D .
Net terug van een rondje Tjeukemeer op mijn Avaghon. Ik heb het overleefd al lag de fietshelm veilig op zolder.
Als ik komende zomer van Maastricht naar de Dordogne fiets, zet ik hem wel op. De paadjes hier ken ik goed, maar het meeste van die route is nieuw voor mij.