Voor wat het waard is de volgende link over de ''Dag van de fietshelm'' op woensdag 19 april a.s.: https://www.hersenstrijd.org/dagvandefietshelm2023/
Jan
Jan
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:ChatGPT antwoordt als volgt:non-fixie schreef: ↑vr 07 apr, 2023 22:00Hoe groot is eigenlijk in Nederland de kans op een botsing of een val op de fiets? En in hoeveel procent van de gevallen ontstaat dan ernstig hoofd- of hersenletsel?
En hoeveel doden zou het schelen als iedereen onder de douche een helm zou dragen? En op de trap?
Ik vraag het voor een vriend.
Dat heb ik eens proberen uit te rekenen op basis van de beschikbare cijfers. Als ik het me goed herinner kwam ik op één keer hoofdletsel per 200.000 fietsritten.
Nou, nee. Er wordt ons hier een probleem aangepraat dat we niet hebben. Door allerlei mensen die daar kennelijk een belang bij hebben. En dat irriteert me mateloos.
Dat is dus, bij iedere dag op de fiets, eens in de 547 jaar.eindgebruiker schreef: ↑za 08 apr, 2023 07:50Dat heb ik eens proberen uit te rekenen op basis van de beschikbare cijfers. Als ik het me goed herinner kwam ik op één keer hoofdletsel per 200.000 fietsritten.
Welnee. Als ik werk komt het er niet van, dus moet ik het hebben van de weekends, de vakanties en de mooie zomeravonden. Met 200 ritten per jaar ben ik er wel.
Nu wordt het interessant. Hoeveel denk je dat een hersenletsel kost? Niet alleen medische en zorgkosten, maar ook het feit dat je gemiddeld genomen daarna financieel toch wel wat minder bijdraagt aan de maatschappij?
Dat is wat discussies over veiligheid zo lastig maakt: ze gaan meestal over gepercipieerde veiligheid, niet over de actuariële risico's.willem.m schreef: ↑vr 07 apr, 2023 22:38ChatGPT antwoordt als volgt:
(...)
Wat betreft het dragen van een helm onder de douche of op de trap: deze activiteiten worden over het algemeen niet als risicovol beschouwd en er zijn geen cijfers bekend over het aantal doden of ernstig gewonden als gevolg van een valpartij op deze plekken. Het dragen van een helm zou in deze situaties dan ook niet nuttig zijn en wordt daarom niet aanbevolen.[/i]
"Koop een helm die goed past"
Zoek op dit forum op “mips”.Shorttrack schreef: ↑vr 19 mei, 2023 19:23Bestaat er eigenlijk al een topic over fietshelmen? Waar men bepaalde merken of types aan/afraden of advies geven.
Ik ben namelijk op zoek naar een nieuwe helm
Klopt. De keren dat ik een helm heb gekocht duurde het lang voordat ik er één had die goed paste.Shrek schreef: "Koop een helm die goed past"