Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op DEET5: Fietsverslag Isaan - Langsheen de Mekong - Forum Wereldfietser

Op DEET5: Fietsverslag Isaan - Langsheen de Mekong

Proloog

Een donkere, kille, natte, deprimerende decembermaand ligt op de loer. Tijd voor deze geprivilegieerde seizoensvluchteling om richting Thailand te vertrekken voor het vijfde ‘op DEET’ avontuur (eerdere 'op DEETs': 1, 2, 3, 4). Mijn plan bestond erin te vertrekken vanuit het oostelijke Ubon Ratchathani en richting Laos te fietsen. Daar zou ik in de buurt van Pak Se de machtige Tad Fane watervallen bezoeken om dan rechtsomkeer te maken en via de Thais-Cambodjaanse grens richting Bangkok te fietsen. Dat was natuurlijk buiten de politieke en militaire strubbelingen tussen deze landen gerekend. Het Preah Vihear / Phra Wihan probleem lijkt nog steeds niet opgelost. Gezien de hele grenszone tot ‘rood’ gebied is gebombardeerd (negatief reisadvies / geen gegarandeerde steun van de ambassade bij problemen / geen reisverzekering) is het nodig een plan B te bedenken. Dat bestaat erin om min of meer hetzelfde startpunt aan te houden, maar noordwaarts te rijden langsheen de Mekong tot Nong Khai. Indien de tijd het toelaat zou ik dan terug zuidwaarts het binnenland van de Isaan-regio binnenfietsen tot Khon Kaen. Zoals gewoonlijk bereid ik alles voor via Google Maps en brouter, maar deze keer wil ik ook een shout-out geven aan de heel informatieve website van Bert Sitters over reizen in Isaan (https://thailandisaan.nl/).

Vooraleer van start te gaan spendeer ik mijn eerste dag in Thailand met vrouwlief in Bangkok en bezoeken we zoals gewoonlijk Benjakitti en Lumphini Park. De volgende dag bezoeken we onze Thaise vrienden So en Kit, waar ik ook mijn Thaicycle, mijn 'trouwe blauwe', 'my blue baby' terug zie. Wat poets-, smeer- en pompwerk maken mijn fiets vertrekkensklaar.

De volgende ochtend om 5 uur vertrekken So, Kit en ik richting Khong Chiam; een stadje aan de Mekong, op de grens tussen Thailand en Laos. Na een fikse 12-uur durende autorit komen we bij schemering aan in ons resort. So en Kit zullen me de volgende twee dagen vergezellen met de fiets. Beter gezegd, afwisselend zou één van hen meerijden met de fiets en de ander zou volgen met de wagen.
Dag 1 | 5 dec | Khong Chiam – Ban Na Pho Klang | 59.44 km | 20.03 km/u

Al om iets na zessen ‘s morgens staan So, Kit en ik de zonsopgang boven de Mekong te bewonderen. Ons resort heet Pareeda River View Resort en dat is niet gelogen – vanuit onze bungalows hebben we onbelemmerd zicht op de machtige Mekong die traag zuidwaarts stroomt. Enkele vissers zijn in hun kleine bootjes op weg om de nachtelijke vangst in hun netten te inspecteren.
20251205_061225.jpg
Het gouden ochtendgloren over de Mekong.
20251205_080328.jpg
Mijn Thaicycle staat klaar aan mijn bungalow (Pareeda River View Resort)
Na een stevig ontbijt rijden So en ik naar het officiële startpunt van de rit: two color river – de plaats waar de Mun en Mekong samenvloeien en hun blauwe en bruine kleur samenvloeien. Soms. Maar niet vandaag. Ik staar naar een homogene watermassa en kan met de beste wil geen twee kleuren onderscheiden.
20251205_082220.jpg
Two-color river. Vandaag monochroom.
Niet getreurd: de grote tocht noordwaarts kan beginnen. Vandaag houden we het wat bescheiden wat fietsen betreft want Pha Taem National Park staat ook op het menu. Na een korte rit over een glooiende asfaltweg bereiken we al gauw de entree van het park. So proest het uit wanneer ze mijn beteuterd gezicht ziet nadat ze me vertelde dat zij en Kit, omwille van de Thaise vaderdag, geen toegangsticket hoeven te betalen maar ik wel. Onze eerste stop is Sao Chaliang, een groep rotspilaren met hoge fallusfactor die het gevolg zijn van eeuwenlange erotische erosie. Enig. Ik help ook nog even een groep giechelende rijpere dames op de foto met deze geologische rariteit.
20251205_093345.jpg
Sao Chaliang
...
De tocht gaat verder richting Pha Mon cliff waar we, vanop de rand, de Mekong zien stromen doorheen een mooi panorama. Aan de overzijde van de Mekong ligt Laos. We parkeren de fietsen en dalen de klif af via een comfortabel wandelpad. De vertikale en overhangende rotswanden zijn spectaculair maar de klif is vooral bekend om zijn 3000 a 4000 jaar oude rotsschilderingen. Best indrukwekkend hoe die rode afbeeldingen van handen, mensen, olifanten en abstracte figuren zolang bewaard zijn gebleven op een naakte rotswand. Ik vermoed dat de orientatie en overhangende rotspartijen daar mee verantwoordelijk voor zijn.
20251205_101531.jpg
Rotsklif in Pha Taem National Park. Ik fungeer als maatstreepje.
20251205_101935.jpg
Oude rotstekeningen met dieren en menselijke figuren.
20251205_104259.jpg
De menukaart van 3500 jaar geleden?
Na een korte klim staan we terug bovenop de klif en kunnen we terugkeren naar de fietsen. Wat glooingen verder bereiken we Nam Tok Soi Sawan, een waterval die, ondanks het droge seizoen, toch nog wat debiet heeft. De door de bomen gefilterde zonnestralen maken er een mooi schouwspel van. We klauteren over de rotsen naar een tweede waterval en bewonderen de kolkgaten die de rotsen omvormen tot een geologische emmenthaler.
20251205_131818.jpg
Nam Tok Soi Sawan
20251205_133345.jpg
Kolkgaten in de Soi Sawan-waterval
...
20251205_134234.jpg
Een droger stukje Soi Sawan met kleine kuierende meisjes.
De tocht gaat verder naar de bloemenweiden – een lokaal ecosysteem met arme bodem, waar heel wat kleurige kruiden bloeien en vleesetende plantjes te vinden zijn. Ondanks dat ik in de tropen ben geeft het me een beetje een alpenweidegevoel (zonder ricola of Heidi weliswaar).
20251205_141434.jpg
Wat een mooie wilde bloemen
20251205_142916.jpg
Een vleesetende plant heeft een spinnetje gevangen (rechts van het hart).
20251205_143224.jpg
Natuurlijke bloemenweide nabij Soi Sawan
20251205_143340.jpg
Paarse pracht!
...
Een laatste fietsetappe brengt ons naar Chana Dai Resort waar we onze spullen dumpen. Het avondmaal in een nabijgelegen restaurant wordt een Thaise tafelbarbecue. De rauwe ingredienten kunnen worden opgeschept aan een buffet en op de rode plastieken kist waarin de rijstnoedels liggen zie ik een prachtige grote geelgevlekte boktor kruipen (Aristobia approximator). Zijn lange gele antennen zijn halverwege voorzien van zwarte borstels. Voor een ware keverfanaat als ik is dit genieten!
20251205_161447.jpg
Opscheppen voor de Thaise tafel-BBQ!
20251205_161819.jpg
Deze schoonheid maakt mijn dag goed.
Mijn vrienden stellen me voor om morgen de vroegste zonsopgang van Thailand te gaan bewonderen aan Chana Dai cliff, het meest oostelijke punt van het land. Omdat dat een uurtje rijden is met de auto spreken we af om 5:00 u ’s morgens. Het zal dus een korte nacht worden. In mijn bungalow sta ik voor mijn bed en zie ik aan het voeteinde, enigszins tot mijn verbazing, twee onesies liggen – poezelige pijamapakken met kap en aangenaaide snuit en grote oren. Ik kan niet anders dan even grijnzen maar ik besluit niet van deze dienst gebruik te maken en toch enkel in ondergoed te slapen. De nachten kunnen hier wat koeler zijn in december maar vannacht lijkt het mee te vallen.
20251205_180858.jpg
Onesies liggen klaar om de barre koude te overleven.
Het is weer een leuk verslag om te lezen!
Storm schreef:
wo 11 feb, 2026 14:59
Het is weer een leuk verslag om te lezen!
Thx Storm! Ik zal trachten elke dag een stukje te posten.
Leuk dat je in het Cha Na Dai Resort bent geweest, want dit ligt echt in een uithoek.
Het resort is eenvoudig maar redelijk. De houten bungalows hebben best wel sfeer en zijn schoon. In de bungalows staan instant noedels en crackers voor ontbijt. Er is een waterkoker en er staat instantkoffie, Theezakjes moet je zelf meenemen. Je kunt hier ook kamperen in gereedstaande tenten. Er is een vuurplaats met een zitje eromheen.
De eigenares van het resort kan een auto met chauffeur regelen naar de klif. De weg slingert zich door een nationaal park naar de klif. De hellingen zijn niet lang, maar wel steil.
Chomdao, de 16 jarige dochter van de chauffeur en de eigenaresse van de dorpssupermarkt ging mee als tolk. De eigenaresse van deze dorpswinkel spreekt ook wat Engels. Zij kan warme maaltijden voor je bestellen. Het lijkt of iedereen in dit kleine dorp elkaar kent en samenwerkt.. Ook de eigenaresse van de pizzeria is familie. Ik vond het eg leuk om kennis te maken met de mensen van dit dorp.
Overigens kun je op de klif ook kamperen. De rangers verhuren tenten, slaapzakken, slaapmatjes en kussentjes. Tenten staan al opgezet. Als je een eigen tent meeneemt, denk dan aan rotsharingen. Bij het kampeerterrein is een winkeltje dat noedels voor jou kan opwarmen. Na zonsondergang sluit het winkeltje. Er zijn flink wat Thaise kampeerders, die allemaal de eerste zonsopgang in Thailand willen meemaken. Wel een ervaring: Thaise kampeerders! Je hebt kans dat jouw Thaise buren je uitnodigen om mee te eten. Het is een nationaal park. Alcohol is verboden in nationale parken. .