Ik beloofde nog even terug te komen op mijn uitleg hierboven. Het ging om een vergelijking van het vermogen in twee configuraties.
Vermogen met middenmotor
De eerder genoemde formule klopt m.i. voor zowel een derailleuraandrijving als voor een Rohloff-aandrijving. Een Rohloff heeft iets meer verliezen dan een derailleur, maar dat is geen wezenlijk verschil
Vermogen [W] = 0,105 x M x Cadans . Hierin is M (in Nm) het krachtmoment (ook koppel genoemd) van de middenmotor. De Cadans is in trapomwentelingen per minuut.
Door een licht verzet te schakelen kun je de motor voldoende toeren laten maken om optimaal te functioneren over een breed gebied van snelheden.
Terecht werd hierboven door Arnout opgemerkt het vermogen niet eindeloos kan toenemen. Elk systeem heeft een beperking.
Vermogen met achterwielmotor
Mijn eerdere formule moet als volgt worden aangepast
Vermogen [W] = 0,105 x (aantal rotaties van het achterwiel voor 1 rotatie van de cranks) x Ma x Cadans. Hierin is Ma (in Nm) het krachtmoment van de achterwielmotor.
Bij hogere snelheden kan een achterwielmotor net zo veel vermogen leveren als een middenmotor.
Maar wat je in de formule ziet is dat als het achterwiel weinig rotaties maakt, het vermogen beperkt wordt. Dit wordt duidelijker in het volgende schematische plaatje. Het vermogen neemt eerst ongeveer lineair toe met de rotatiesnelheid (P staat voor Power, Vermogen ; T staat voor Torque, Koppel).
Ik weet te weinig van electromotoren, wat het omslagpunt bepaalt.
Om even de gedachten te bepalen : beneden 5 km/h wordt fietsen instabiel ; je begint te slingeren. Een snelheid van 5 km/h komt overeen met 1,4 m/s. Bij een wielomtrek van ongeveer 2 meter dus 0,7 rotaties per seconde. Dat lijkt me in het lage gebied.
In een publicatie
Portescap, een fabrikant van hub-motors, kwam ik het volgende plaatje tegen. Die 0,7 rps komen overeen met ongeveer 40 rpm, dat is dus in het begin van de grafiek.
Ook andere teksten die ik vond, bevestigen dat een achterwielmotor geen goede aandrijving is bij rijden op lage snelheid op steile hellingen.
Wikipedia
" The main advantage mid-drive motors have over hub motors is that power is applied through the chain (or belt) and thus it uses the existing rear gears (either external or internal). This allows for the motor to operate more efficiently at a wider range of vehicle speeds. Without using the bicycle's gears, equivalent hub motors tend to be less effective propelling the ebike slowly up steep hills and also propelling the ebike fast on the flat."
De vergelijking Hub Motors vs Mid-Drive Motors van
Amplerbikes lijkt mij eerlijk :
• Hub Motors: Hub motors are generally simpler and less expensive. They do not interfere with the bike's gearing system and provide a smooth and quiet ride. Hub motors are ideal for flat terrains and regular commutes, offering reliability and ease of use. However, they can be less efficient in terms of energy usage and may struggle on very steep hills due to limited torque.
• Mid-Drive Motors: Mid-drive motors are integrated into the bike’s frame, usually around the bottom bracket. They provide power directly to the bike’s chain, improving efficiency and torque. This makes them excellent for hilly terrains and off-road use. Mid-drive motors offer better weight distribution, enhancing the bike's balance and handling. However, they tend to be more expensive, require more maintenance, and can add wear and tear to the bike’s drivetrain components.
Hierboven zijn door anderen een aantal voordelen van 'hub motors' genoemd, zoals lage slijtage van de aandrijving en motorlawaai. Maar uit deze teksten is duidelijk dat het niet de beste keuze is voor lange, steile hellingen.