Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets

Ik heb zelf nog nooit een Avaghon gehad, maar heb het altijd mooie fietsen gevonden en ik vermoed dat ze zeker en comfortabel rijden. Het nieuwe wiel is dan met invlechten en een Nieuwe Rohloff naaf he.
En het is toch ongelooflijk wat je er allemaal bij krijgt. Je hebt reserve banden en nieuwe Ortlieb tassen, noem maar op. Als dit door de juiste persoon wordt gezien, is het weg.

[/attachment]
Schermafbeelding 2025-11-14 182330.png
Schermafbeelding 2025-11-14 182318.png
Schermafbeelding 2025-11-14 182305.png
Schermafbeelding 2025-11-14 182248.png

Bijlagen

Ik geloof zo dat het een prachtige fiets is en een hele goede deal. Ik ben alleen 1.74 en dan lijkt me framemaat 57 te groot.
Wat ik inmiddels heb gelezen en gisteren ook van de fietsenwinkel heb begrepen dat je met te klein nog wel wat kan om het passender te maken, maar te groot niet. Als ik mijn binnenbeen(dat zal wel het verkeerde woord zijn, want klinkt raar) meet en met 0.68 vermenigvuldig dan kom ik op 55,76 uit. Volgens mij is 56 ook het framemaat van mijn huidige batavus stadsfiets.
Dat maakt dat deze fiets denk ik ongeschikt voor me is anders zal ik daar op hebben geboden, want het lijkt me inderdaad een buitenkansje zoals ik dat inmiddels heb begrepen en gelezen.

Inmiddels ook bericht van de verkoper van de Idworkx en daar wil ik graag jullie mening over als dat kan. Ik ben onbekend in fietsenaanbieders/handelaren en buiten dat koop ik eigenlijk zelden wat op marktplaats.
Als antwoord kreeg dat de fiets is binnengekomen als set bij een fietsenwinkel waar hij werkt. KM en leeftijd onbekend. Gezien de staat dacht hij weinig. (dat had ik inmiddels van een andere forumlid via pb en in deze thread ook begrepen) HIj geeft aan dat de herkomst bekend is. Dat er geen papieren bij de fiets zitten en als ik dat belangrijk vindt, verwijst hij me naar Phelocycle of Jan Hoedje. (bedien namen kun jeop marktplaats niet aan ontkomen) Over Jan Hoedje heb ik hier op het forum inmiddels het e.e.a. over gelezen. Over Phelocycle nog niet.
Hoi Yasmin,

Het hangt alles een beetje van de fiets geometrie af. Bij het ene merk racefiets moet ik een L (Giant tcr) Bij de andere (Wilier) een XXL. Praktisch gezien zit er heel weinig verschil tussen een 57 en een 56 cm frame. Mocht de afstand naar de stuur te groot zijn, kan je een kleiner en verstelbaar stuurpen nemen. Dat kan je doen bij een fietsenzaak waar je een afspraak maakt voor een fit. Maar het belangrijkste is dat het voor jou goed voelt. Dit is idd een ongelooflijk koopje. Je krijgt een fiets met allemaal splinternieuwe spullen op en bij de fiets. Maar het moet voor jou goed voelen.
Maar als een 56cm frame goed is, is een 57 dat ook. Dat wordt pas een probleem als je echt groter gaat.
Yasmin schreef:
vr 14 nov, 2025 19:41
Als ik mijn binnenbeen(dat zal wel het verkeerde woord zijn, want klinkt raar) meet en met 0.68 vermenigvuldig dan kom ik op 55,76 uit.
Binnenbeenlengte, klinkt al wat minder raar. :wink:
Maar inderdaad framemaat 57 zou nog best kunnen voor jouw lichaamslengte en binnenbeenlengte.
Toch zul je er op moeten fietsen en aanvoelen hoe het zit en rijdt.
Een kortere stuurpen bijvoorbeeld, is zo gevonden en gemonteerd.
Het is inderdaad een mooie deal, alles wat te zien is op de foto's en in de advertentietekst voor wat jij zoekt qua budget een buitenkans.

Wat weet je nog meer over de Idworkx fiets? Is een zeer goed merk, het ligt er maar net aan hoe de staat van de fiets zelf is.
laat maar antwoord al gevonden. :-)
Sportivo Stelbent schreef:
vr 14 nov, 2025 21:28
Yasmin schreef:

Wat weet je nog meer over de Idworkx fiets? Is een zeer goed merk, het ligt er maar net aan hoe de staat van de fiets zelf is.
Nee, verkoper gemaild dat ik een proefrit wil maken. Maar inmiddels ben ik ook de eigenaar van de Avaghon aan het mailen.
Hoi, mag ik vragen welke Idworx dat is?
Byciclette schreef:
vr 14 nov, 2025 22:23
Hoi, mag ik vragen welke Idworx dat is?
Die had jezelf gelinkt. En ook iemand via pb.
Deze was het https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... XclM0QlM0Q.
Ik ben een beetje verbaasd dat je met een lengte van 1,74 meter uitkomt op een frame van 56 cm.
Ik ben ongeveer even lang en 56 zou zeker te groot zijn voor mij. 54 is ongeveer het maximum voor langdurig rijcomfort.
De vuistregel die je gebruikt is m.i. bedoeld voor gemiddelde mensen. Als je relatief lange benen hebt en een relatief korte romp, werkt hij wellicht niet zo goed.
Zoals iemand al aangaf, betekenen die getallen ook niet veel. Mijn racefiets is volgens de fabrikant een 53. Als ik dezelfde zithouding wil bij andere merken, dan moet ik - nog steeds volgens de fabrikanten - een 52 of zelfs een 51 hebben.

Proberen is de boodschap, veronderstel ik.
Ohja, die. Dat is ook heel mooi. Die is te klein maar kan je makkelijk passend maken door zadel hoger te zetten en er zit al een goede verstelbare stuurpen op om je stuur hoger te zetten. Die remmen zijn heel erg goed. En de naafdynamo ook. De fiets is zo goed als nieuw, met een oudere rohloff, maar dat maakt niet zo veel uit. Als je daar nog een andere koplamp op zet, de edelux 2 ook van son, dan s het als je in het pikkedonker rijdt net of je autoverlichting hebt van de jaren negentig, zo goed is dat spul. Het zijn beide goedkope fietsen. Bij de Avaghon heb je al die nieuwe spullen. Kijk wat het beste rijdt. Beide goede keuzes.
Ik wasa zo vrij geweest om te vragen aan de avaghon eigenaresse op welke lengte de fiets is afgesteld en voor welke lengte range de fiets geschikt is. Nog geen antwoord.
derdekeer schreef:
vr 14 nov, 2025 22:35
Ik ben een beetje verbaasd dat je met een lengte van 1,74 meter uitkomt op een frame van 56 cm.
Ik ben ongeveer even lang en 56 zou zeker te groot zijn voor mij. 54 is ongeveer het maximum voor langdurig rijcomfort.
De vuistregel die je gebruikt is m.i. bedoeld voor gemiddelde mensen. Als je relatief lange benen hebt en een relatief korte romp, werkt hij wellicht niet zo goed.
Zoals iemand al aangaf, betekenen die getallen ook niet veel. Mijn racefiets is volgens de fabrikant een 53. Als ik dezelfde zithouding wil bij andere merken, dan moet ik - nog steeds volgens de fabrikanten - een 52 of zelfs een 51 hebben.

Proberen is de boodschap, veronderstel ik.
Ik heb op een kleinere maat gereden, ooit en die heb ik teruggebracht, omdat ik me in elkaar gefrommeld voelde zitten. Ik kan op mijn fiets met mijn voet niet op de grond. mijn zithouding is hoog en heel recht en ik vermoed dat het frame te hoog is en de verhoudingen niet kloppen. Ik heb alleen met een kleiner frame snel het gevoel in elkaar gefrommeld op een een fiets te zitten. Ik fiets zo al jaren en ik fiets denk ik vrij veel, omdat ik geen auto heb en heb eigenlijk geen klachten. Behalve dan dat ik naar voren glijd op mijn zadel en ik iedere keer weer naar achteren moet gaan zitten en de fietsenmaker kon het niet oplossen. Verschillende zadels en anders afgesteld, maar ik houd dat is soms irritant, want dat kan bij een voor mij hele lange rit ( 70 a 80 km)wel eens gaan scheuren.
Ach, framematen... nog niet direct gelinkt in dit topic maar slechts in de andere topics die gelinkt waren. Maar bij deze:

https://www.sintchristophorus.nl/de-war ... ramematen/
Yasmin schreef:
Als antwoord kreeg dat de fiets is binnengekomen als set bij een fietsenwinkel waar hij werkt. KM en leeftijd onbekend.
Aan de geel met blauwe sticker op de Rohloff naaf te zien is de naaf van voor 2008, toen de sticker werd werd vervangen voor gegraveerde logo's op de naaf. Naast dat het bij veel framekleuren esthetisch niet zo matcht is er technisch niks anders aan.

Introductie Easy Rohler was in 2003, dus de leeftijd zal ergens tussen 2003 en 2008 zitten. Met het naafnummer, destijds te zien op de sticker en later gegraveerd, is dat tijdframe wat compacter te maken.
stelvio73 schreef:
vr 14 nov, 2025 17:41
Hoe kan een nieuw wiel met Rohloff en zonder naafdynamo duurder zijn dan 1500 euro? Is de inflatie op wielprijzen zo hoog?
Een losse nieuwe Rohloff naaf met externe schakeling kost tegenwoordig 1251 euro aldus B4T, en dan moet 'ie nog ingespaakt worden.

Andra 30 velg eveneens bij B4T 39.95.

Tel daar spaken, nippels, arbeid van inspaken, velglint, een binnenband en buitenband bij op en je zult van 1500 euro niet veel wisselgeld overhouden.
Ik waardeer het (jeugdige?) enthousiasme wat ongetwijfeld goed bedoeld is. Hartstikke leuk en na periodes van relatieve rust een mooie opsteker voor dit forum. Als je niet zo jeugdig bent had je destijds zo bij Telsell allerlei producten aan kunnen prijzen (-: Maar toch even een paar dingen...
Byciclette schreef:
vr 14 nov, 2025 14:36
Ik zie dit net, met de beste onderdelen, en alles in nieuwstaat. Veel betere verlichting en weer de beste velgremmen. En goedkoper :-)

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ff-maat-52
Dat koplampje is uit goedkoopste serie van een bekende fietswebshop.
Byciclette schreef:
vr 14 nov, 2025 22:42
Ik wasa zo vrij geweest om te vragen aan de avaghon eigenaresse op welke lengte de fiets is afgesteld en voor welke lengte range de fiets geschikt is. Nog geen antwoord.
Wonderlijk dat mensen adverteerders gaan benaderen voor fietsen die ze zelf helemaal niet willen kopen. Kunnen we ons niet gewoon tot dit forum houden en het kopen en aanverwante activiteiten overlaten aan mensen die daadwerkelijk de aanschaf willen gaan doen?
Byciclette schreef:
Ohja, die. Dat is ook heel mooi. Die is te klein maar kan je makkelijk passend maken door zadel hoger te zetten en er zit al een goede verstelbare stuurpen op om je stuur hoger te zetten.
Zullen we hier mensen niet adviseren om voor meer dan duizend euro een te kleine fiets te kopen en die met kunstgrepen rijdbaar te maken?

Een te kleine fiets is hartstikke prima om op en neer naar het dichtsbijzijnde station te fietsen, maar deze vereniging brengt mensen bij elkaar die duizenden kilometers op een fiets reizen... zullen we dan gewoon een fiets in de goede maat adviseren?

En natuurlijk is dat geen exacte wetenschap en is er altijd wat aan te passen. Maar dat zijn altijd slechts details. Een fiets die in beginsel qua maatvoering een zesje is zal met aanpassingen nooit een tien worden. Zorg dat je minimaal met een zeven of acht begint zodat het een negen of een tien kan worden.

Een fiets kan nog zo'n goede fiets zijn, als het niet de goede maat is dan is het slechts een goede fiets voor iemand anders.
je rekende voor de framehoogte met 0,68 keer je binnenbeenlengte. deze factor ken ik als 0,66 à 0,68 en is een klassieke (of desgewenst 'ouderwetse') manier van ruwweg de framehoogte berekenen voor een tour- of stadsfiets. en dat was in de tijd dat we vooral frames met een horizontale bovenbuis hadden en zadelpennen geen hele einden lieten uitsteken.
tegenwoordig gaat dat anders, qua framevormen en qua maten. zie ook de tabellen op diverse fietssites.
ik ben nog steeds fan van de oude rekenmethode :roll:
en het is belangrijk hoe lang een fiets is (en dat hangt vooral van de bovenbuislengte af, maar eigenlijk ook van hoe steil de zitbuis staat, typen en model stuurpen, enzovoort).

zie anders je met factor 0,68 berekende framemaat als een bovengrens.
Jurr schreef:
za 15 nov, 2025 08:00
Ik waardeer het (jeugdige?) enthousiasme wat ongetwijfeld goed bedoeld is. Hartstikke leuk en na periodes van relatieve rust een mooie opsteker voor dit forum. Als je niet zo jeugdig bent had je destijds zo bij Telsell allerlei producten aan kunnen prijzen (-: Maar toch even een paar dingen...

Ik ben goed in aanprijzen van dingen die ik deugdelijk of mooi vind, of het nou mooie fietsen of designmeubels zijn of hoogwaardige audio is.

Byciclette schreef:
vr 14 nov, 2025 14:36
Ik zie dit net, met de beste onderdelen, en alles in nieuwstaat. Veel betere verlichting en weer de beste velgremmen. En goedkoper :-)

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ff-maat-52
Dat koplampje is uit goedkoopste serie van een bekende fietswebshop.

Quote van mij uit later bericht m.b.t. de goede Buchel koplamp.
"Als je daar nog een andere koplamp op zet, de edelux 2 ook van son, dan is het als je in het pikkedonker rijdt net of je autoverlichting hebt van de jaren negentig, zo goed is dat spul."

Die heb je ook gelezen Jur, omdat je ook citeert uit dat bericht. Dus je had deze over kunnen slaan, maar dat wilde je niet en dat is prima.

Quote verderop
Byciclette schreef:
Wonderlijk dat mensen adverteerders gaan benaderen voor fietsen die ze zelf helemaal niet willen kopen. Kunnen we ons niet gewoon tot dit forum houden en het kopen en aanverwante activiteiten overlaten aan mensen die daadwerkelijk de aanschaf willen gaan doen?

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Byciclette schreef:
Ohja, die. Dat is ook heel mooi. Die is te klein maar kan je makkelijk passend maken door zadel hoger te zetten en er zit al een goede verstelbare stuurpen op om je stuur hoger te zetten.
Zullen we hier mensen niet adviseren om voor meer dan duizend euro een te kleine fiets te kopen en die met kunstgrepen rijdbaar te maken?

Een te kleine fiets is hartstikke prima om op en neer naar het dichtsbijzijnde station te fietsen, maar deze vereniging brengt mensen bij elkaar die duizenden kilometers op een fiets reizen... zullen we dan gewoon een fiets in de goede maat adviseren?

En natuurlijk is dat geen exacte wetenschap en is er altijd wat aan te passen. Maar dat zijn altijd slechts details. Een fiets die in beginsel qua maatvoering een zesje is zal met aanpassingen nooit een tien worden. Zorg dat je minimaal met een zeven of acht begint zodat het een negen of een tien kan worden.

Een fiets kan nog zo'n goede fiets zijn, als het niet de goede maat is dan is het slechts een goede fiets voor iemand anders.
Goed dat je daar even op reageert Jur, profwielrenners rijden ook vele kilometers op vaak een te kleine fiets omdat dat een stijver frame geeft, minder gewicht etc. Een iets te klein frame is heel goed perfect passend te maken met alle voordelen van dien. Zeker als daar de juiste stuurpen al voor is gemonteerd. Dus een iets te kleine fiets zou je net zo goed een passende fiets kunnen noemen.
Nou, als een fiets veel te klein is.. Dat is een ander verhaal. En misschien is het dat wel, nou dan koopt ze 'm niet.

Ik denk dat Yasmin, met al een keus aan fietsen die haar niet bevielen zelf beter kan bepalen dan ze denkt welke fiets goed bij haar past. In ieder geval komen beide fietsen van mensen die het goed hebben onderhouden en de Avaghon is van iemand die op pad wilde met het beste spul en dat uiteindelijk niet deed en nu de kans geeft aan iemand anders om dat wel te doen met die mooie fiets voor een wel heel schappelijke prijs.