door
Pfiets » zo 16 nov, 2025 01:20
Kijkd-rGaan schreef: ↑do 06 nov, 2025 19:02
Ik lees verhalen van ervaren Zwitserland fietsers. Mijn vriendin en ik vertrekken dit voorjaar naar de Alpe D’Huez, dat hebben we eerder gedaan in de Corona tijd omdat de AD6 niet kon doorgaan. Destijds zijn wij België Frankrijk gefietst. Nu willen wij Duitsland Zwitserland de eerste km pakken we de eurovelo 15. Van Basel willen we de meest vlakke route naar Grenoble.
Wie kan ons helpen. Oh ja, wij fietsen op een tandem
Vlakke routes zijn er eigenlijk niet. Hoeveel hoogtemeters (hm) kun en wil je op een dag rijden?
Route 5 Mittelland is de meest vlakke route. Die loopt via Olten naar Lausanne. Moet je nog wel vanuit Basel naar Olten fietsen en vanuit Lausanne naar Geneve. Die route kun je hier per stage bekijken:
https://schweizmobil.ch/en/cycling-in-s ... nd/route-5 Hoe je vervolgens goed in Grenoble komt weet ik niet

.
Je kan ook nog andere varianten verzinnen zodat je uitkomt bij Martigny bijvoorbeeld, maar je moet hier zelf ook wat mee gaan spelen en eerst goed weten hoeveel hm je per dag gaat rijden. Op de eerder gelinkte Zwitserse site zie je per stage het aan hm, je moet wel goed de rijrichting in de gaten houden.
(Op OsmAnd kun je deze nationale routes vinden en exporteren naar GPX.) Ik weet verder niet waar je deze routes gratis kan vinden.
---
Over de prijzen in Zwitserland, ja die zijn niet mals. Ik denk dat je +500 per week kan rekenen in vergelijking met Duitsland. Wel in de supermarkt net als in Duitsland veel gekoelde dranken die voor hetzelfde geld worden verkocht als de niet gekoelde varianten (tenminste dat denk ik).
Volgende keer overweeg ik wel serieus om te gaan kamperen.