Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen door Zwitserland ervaringen? - Forum Wereldfietser

Fietsen door Zwitserland ervaringen?

Route die ik op het oog heb is de 1000km Fietsen door Zwitserland van Luc Oteman: https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... itserland/
Het boekje is uit 2015, maar zie wel dat veel routes op delen identiek zijn aan de nationale uitgezette Zwitserse routes https://www.myswitzerland.com/nl-nl/int ... ike/fiets/

Zijn er fietsers die recent deze route hebben gereden of een flink deel in Zwitserland hebben gereden en hun ervaringen/ aanbevelingen willen delen?

Een helm heb ik al en ben ik ook van plan deze in Zwitserland op te doen.
Ik heb een substantieel deel van de route uit dat boekje gereden in 2023: eigenlijk alleen het westelijke stuk niet, door de jura. Ik heb het hele stuk ten oosten van Bazel tot aan Martigny gefietst.

Een paar zaken die me te binnen schieten:

*Voorzieningen zijn zo goed als overal ruim voorhanden. Campings zijn ook ruimschoots aanwezig.
*De 'nationale routes' zijn perfect gemarkeerd
*Je gaat in het hooggebergte fietsen, met 2 hele langen beklimmingen: Naar de Oberalppas en naar de Furkapas. De eerste op ongeveer 2000 meter en de tweede op ongeveer 2400 meter hoogte. Beide klimmen zijn ERG lang, maar ik vond ze beiden zeer de moeite waard door de prachtige landschappen waar je doorheen komt.
*Qua zwaarte vond ik de klimmen prima te doen. Sleutelwoord is 'rustig aan doen en niet proberen een toptijd te rijden', dan kom je vanzelf boven. Ik persoonlijk verteer dit soort klimmen een stuk beter dan continue op en af zoals bijvoorbeeld in de Ardennen of Zuid-Engeland.
*Aangezien de klimmen naar beide passen niet heel ver na elkaar beginnen, kan je overwegen om in Andermatt te overnachten. Dan begin je de volgende dag uitgerust aan de volgende klim. Andermatt ligt namelijk precies tussen de 2 passen in.
*Check het weer even voor je naar boven gaat
Een verslag van mijn tocht in 2023: viewtopic.php?t=39142#start
Als je de zoekfunctie van het forum gebruikt vind je waarschijnlijk wel meer info.

PS. een helm zou ik niet alleen in Zwitserland dragen, maar overal als je met bepakking rijdt.
Zwitserland heeft in 2015 de koppeling met de Euro losgelaten en het werd er toen loeiduur. Is dat niet nog steeds zo? Dan zou ik dat als een nadeel beschouwen.
ik vond het in 2023 wel meevallen, niet noemenswaardig duurder dan nederland of denemarken
Ach ja, het is duurder (het woord loei zou ik niet willen gebruiken), maar dat weet je van te voren, dus niet over beginnen maar accepteren, en je krijgt er zoveel moois (klimmen, uitzichten) voor terug….
Als je bij voorbaat tegen het duurzijn aanhikt, niet naar toegaan, Franse Alpen zijn ook mooi.
Polariteit schreef:
ma 14 jul, 2025 10:51
Ik heb een substantieel deel van de route uit dat boekje gereden in 2023: eigenlijk alleen het westelijke stuk niet, door de jura. Ik heb het hele stuk ten oosten van Bazel tot aan Martigny gefietst.

*Voorzieningen zijn zo goed als overal ruim voorhanden. Campings zijn ook ruimschoots aanwezig.
*Je gaat in het hooggebergte fietsen, met 2 hele langen beklimmingen: Naar de Oberalppas en naar de Furkapas. De eerste op ongeveer 2000 meter en de tweede op ongeveer 2400 meter hoogte. Beide klimmen zijn ERG lang, maar ik vond ze beiden zeer de moeite waard door de prachtige landschappen waar je doorheen komt.
*Qua zwaarte vond ik de klimmen prima te doen. Sleutelwoord is 'rustig aan doen en niet proberen een toptijd te rijden', dan kom je vanzelf boven. Ik persoonlijk verteer dit soort klimmen een stuk beter dan continue op en af zoals bijvoorbeeld in de Ardennen of Zuid-Engeland.
*Aangezien de klimmen naar beide passen niet heel ver na elkaar beginnen, kan je overwegen om in Andermatt te overnachten. Dan begin je de volgende dag uitgerust aan de volgende klim. Andermatt ligt namelijk precies tussen de 2 passen in.
Handig dat de routes zo goed zijn aangegeven. Heb opzich toch een GPS bij, maar hoef ik er minder op te kijken. Hoe is het qua verkeer op de routes? Zijn er nog bepaalde onverharde routes die je aanraadt?

Mijn ervaring met klimmen is beperkt. Maar goed je moet er gewoon aan beginnen heb ik het idee en een beetje ruim meten met de dagen die ik ervoor reken. Gaat het sneller ook goed.
Qua Andermatt dat is een goed idee.

Op basis van de route wil ik vooral vaart maken als het vrij vlak is (in elk geval de eerste 3 dagen (300km)) en daarna het aantal km's per dag wat naar beneden brengen om zo minder hoogte meters te hoeven maken.
JanH schreef:
ma 14 jul, 2025 12:12
Als je de zoekfunctie van het forum gebruikt vind je waarschijnlijk wel meer info.

PS. een helm zou ik niet alleen in Zwitserland dragen, maar overal als je met bepakking rijdt.
Heel mooie omgeving en verslag. Dat is nog wel even 2,2x zo pittig qua hoogte meters. Ik ga het binnenkort nog eens allemaal rustig lezen.

Helm had ik in Duitsland vorig jaar ook op. Daar heb ik de helm ook voor gekocht. Eerst wat onwennig maar daarna constant op gehad. Dus eens met wat je zegt.
Pfiets schreef:
ma 14 jul, 2025 23:38
Polariteit schreef:
ma 14 jul, 2025 10:51

Handig dat de routes zo goed zijn aangegeven. Heb opzich toch een GPS bij, maar hoef ik er minder op te kijken. Hoe is het qua verkeer op de routes? Zijn er nog bepaalde onverharde routes die je aanraadt?

Mijn ervaring met klimmen is beperkt. Maar goed je moet er gewoon aan beginnen heb ik het idee en een beetje ruim meten met de dagen die ik ervoor reken. Gaat het sneller ook goed.
Qua Andermatt dat is een goed idee.

Op basis van de route wil ik vooral vaart maken als het vrij vlak is (in elk geval de eerste 3 dagen (300km)) en daarna het aantal km's per dag wat naar beneden brengen om zo minder hoogte meters te hoeven maken.
JanH schreef:
ma 14 jul, 2025 12:12

Heel mooie omgeving en verslag. Dat is nog wel even 2,2x zo pittig qua hoogte meters. Ik ga het binnenkort nog eens allemaal rustig lezen.

Helm had ik in Duitsland vorig jaar ook op. Daar heb ik de helm ook voor gekocht. Eerst wat onwennig maar daarna constant op gehad. Dus eens met wat je zegt.
De routes gaan vooral over fietspaden, of rustige gedeelde wegen met ander verkeer. Het verkeer hield toen ik er fietste over het algemeen goed rekening met fietsers. Qua drukte kan ik me wel voorstellen dat er her en der sprake kan zijn van seizoensdrukte.

De routes zijn voornamelijk verhard of stevig grind en prima te fietsen met bagage.

Kijk voor onverharde routes ook eens op deze site bij 'mountainbiken'. Heb daar ooit 1 route van gereden, en als die representatief is voor de rest: niet echt geschikt voor bagage ;) --> https://schweizmobil.ch/de/sommer
Toen ik twee jaar geleden naar de Oberalppass fietste was dat op een stralend mooie zondagochtend. Dat was misschien niet het handigste moment want er trok een vrijwel constante stroom aan sportwagens en motoren aan mij voorbij. Maar afgezien daarvan heb ik eigenlijk alleen maar positieve ervaringen met de Zwitserse fietsroutes. Veel is autoluw en de bewegwijzering is goed.

Mocht het klimmen toch tegenvallen dan heb je vaak ook nog de mogelijkheid om een trein of zelfs een bus te nemen. Het Zwitserse openbaarvervoernetwerk is erg goed en de mogelijkheden om een fiets mee te nemen zijn ruim.
loeiduur.
Wij gaan al 30 jaar in Zwitserland skiën. Voor mijn gevoel is Zwitserland op dit moment beter betaalbaar als 10 jaar geleden en dat komt waarschijnlijk doordat de inflatie in Nederland de laatste jaren hoog is geweest. Bij campings is het goed je vooraf te oriënteren, want de prijsverschillen tussen de campings zijn enorm en uit eten ga ik in Zwitserland nooit.
Polariteit schreef:
di 15 jul, 2025 06:37

De routes gaan vooral over fietspaden, of rustige gedeelde wegen met ander verkeer. Het verkeer hield toen ik er fietste over het algemeen goed rekening met fietsers. Qua drukte kan ik me wel voorstellen dat er her en der sprake kan zijn van seizoensdrukte.

De routes zijn voornamelijk verhard of stevig grind en prima te fietsen met bagage.

Kijk voor onverharde routes ook eens op deze site bij 'mountainbiken'. Heb daar ooit 1 route van gereden, en als die representatief is voor de rest: niet echt geschikt voor bagage ;) --> https://schweizmobil.ch/de/sommer
Als je heel heftig moet mountainbiken dan is dat inderdaad niet geschikt. Fietspaden verhard/onverhard en rustige wegen klinkt ook al top. Naar Berlijn fietsen heb je ook best een aantal plekken onverhard, maar daar is het natuurlijk allemaal niet zo steil.

Over dat het duur is in Zwitserland, durf het haast niet te zeggen maar mijn idee is om gewoon in hotels te verblijven. Ook gedaan naar Duitsland en dat beviel me prima. Een tent etc kan ook nog wel een keer maar heeft geen topprioriteit en zou ik ook allemaal moeten kopen, nu eerst een goede fiets :)
EPB schreef:
di 15 jul, 2025 09:44
Toen ik twee jaar geleden naar de Oberalppass fietste was dat op een stralend mooie zondagochtend. Dat was misschien niet het handigste moment want er trok een vrijwel constante stroom aan sportwagens en motoren aan mij voorbij. Maar afgezien daarvan heb ik eigenlijk alleen maar positieve ervaringen met de Zwitserse fietsroutes. Veel is autoluw en de bewegwijzering is goed.

Mocht het klimmen toch tegenvallen dan heb je vaak ook nog de mogelijkheid om een trein of zelfs een bus te nemen. Het Zwitserse openbaarvervoernetwerk is erg goed en de mogelijkheden om een fiets mee te nemen zijn ruim.
Ik vind de plekken in Zwitserland waar je prima kunt fietsen ook erg leuk, vooral de verkeerswegen.
Is er nog bepaalde uitrusting die ik echt niet mag missen?

Zit nog even te denken vooral omdat het de bergen zijn.
Oh ja ik zal kort voor m'n vertrek het weer nog maar even goed bekijken gelet op de onvoorspelbaarheid in de Alpen.
Ik had niet iets speciaals mee voor Zwitserland. Hou rekening met alle weersomstandigheden en ook dat het snel kan omslaan. Dus genoeg kleding. Ook als je met mooi weer een klim doet kan de afdaling frisjes zijn: dan had ik een buff om de nek, mutsje onder de helm, en een windjack aan. In Spanje was het in een afdaling zo koud dat ik de regencap nog over mijn helm heb gedaan.....🥶
Eigenlijk had ik niets extra's bij me ten opzichte van een fietstocht van een paar weken in een ander land.
Inderdaad wat mijn voorganger zegt: kleding voor goede en minder goede omstandigheden.

Handschoenen met lange vingers zijn ook zeker een aanrader. Niet meer goed kunnen remmen omdat je handen ijskoud zijn is niet tof...

Houd er rekening mee dat het weer vooral op hoogte snel om kan slaan. Echter, het kan ook zomaar zijn dat het een dal verderop opeens weer prachtig weer is :)
Mocht je een apparaat met een ronde stekker (type F) hebben, bv een oplader van je laptop, dan heb je mogelijk een adapter nodig voor het Zwitserse stopcontact. Voor platte stekkers heb je geen adapter nodig.
De muts en handschoenen had ik nog niet op de paklijst staan. Nu wel. :wink:
Of Zwitserland duur is, is een kwestie van perspectief. Ik ben bezig met de planning van een rit van Bodensee naar Genève. Hotels in leuke plaatsen op leuke plekken leveren bij mij wel een ‘oeps’ moment op. In elk geval anders dan ik bijvoorbeeld van Duitsland gewend ben. Zie de bekende bookingsites. En, ja hotel inclusief ontbijt voor twee weegt zwaar. Maar dat doet een ontbijt met koffie bij de bakker ook.
Sinds een paar jaar fietsen we regelmatig nieuwe routes van de zogenaamde "Big Nine" - de nationale fietsroutes van Zwitserland. Ik denk dat de populairste en bekendste route natuurlijk die langs de Rijn is, oftewel het begin van EuroVelo 15.

Maar de mooiste voor ons is eigenlijk de Lakes Route, ofwel de Seen-Route, nummer 9 op de lijst. Deze loopt parallel aan de hoofdketen van de Alpen, dus vaak langs meren en over passen tussen de dalen. Onderweg kom je door een aantal bekende plaatsen, er is echt veel goede infrastructuur en het fietsen voelt heel veilig aan. Slechts weinig stukken gaan over gewone openbare wegen.

Wat mij vooral is bijgebleven, zijn de stille weggetjes buiten de drukte, waar je alleen lokale boeren en fietsers tegenkomt.

Zin in een paar foto’s van onze tocht?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

S.
JensNL schreef:
di 29 jul, 2025 17:57
Of Zwitserland duur is, is een kwestie van perspectief. Ik ben bezig met de planning van een rit van Bodensee naar Genève. Hotels in leuke plaatsen op leuke plekken leveren bij mij wel een ‘oeps’ moment op. In elk geval anders dan ik bijvoorbeeld van Duitsland gewend ben. Zie de bekende bookingsites. En, ja hotel inclusief ontbijt voor twee weegt zwaar. Maar dat doet een ontbijt met koffie bij de bakker ook.
Ik keek eergisteren nog in Bazel en dat viel me reuze mee. Je kan ook kijken naar hostels die hebben soms ook 1 persoonskamers. Natuurlijk heb je ook nog B&B's, ik weet even niet of daar een aparte app voor is.

Voor hostels:
Swiss Youth Hostel app
Hostelworld

Ik heb het zelf nog niet gebruikt maar wel genoteerd als mogelijke opties. Schijnt vaak ook best goed te doen te zijn zeker als je 1 persoonskamer pakt. Ik weet overigens nog niet of ik me eraan ga wagen :D

Welke route ga je rijden? Zelf gemaakt of wat anders?
Ik heb deze website ook gefavoriet staan: https://bikepacking.com/locations/switzerland/
Hele mooie routes ook, wel pittige erbij.