Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen door Zwitserland ervaringen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsen door Zwitserland ervaringen?

Route is nog in progress. B&B vind je hier. https://bnb.ch/

Slaapzalen pas ik voor. Ben ik alleen dan stel ik niet zulke hoge eisen aan een overnachting. Nu met mijn vrouw en dan mag het allemaal wat luxer. 2 nachten centrum Basel met ontbijt zit je al snel op 500-600 euro en dat noem ik ‘oeps’ natuurlijk ben je verder uit het centrum goedkoper uit. Maar dat is even niet de bedoeling. Zürich idem.

Leuke website overigens.
simonthread schreef:
di 29 jul, 2025 18:34
Sinds een paar jaar fietsen we regelmatig nieuwe routes van de zogenaamde "Big Nine" - de nationale fietsroutes van Zwitserland. Ik denk dat de populairste en bekendste route natuurlijk die langs de Rijn is, oftewel het begin van EuroVelo 15.

Maar de mooiste voor ons is eigenlijk de Lakes Route, ofwel de Seen-Route, nummer 9 op de lijst. Deze loopt parallel aan de hoofdketen van de Alpen, dus vaak langs meren en over passen tussen de dalen. Onderweg kom je door een aantal bekende plaatsen, er is echt veel goede infrastructuur en het fietsen voelt heel veilig aan. Slechts weinig stukken gaan over gewone openbare wegen.

Wat mij vooral is bijgebleven, zijn de stille weggetjes buiten de drukte, waar je alleen lokale boeren en fietsers tegenkomt.

Zin in een paar foto’s van onze tocht?
<foto's>
S.
Heel mooi inderdaad. Ja, daar kom je niet met de tocht die ik ga rijden :D.
Route Fietsen door Zwitserland dat zijn (denk ik) in feite de nummers 2 - 1 - 7. Die 9 had ik eerder ook al gezien zo dwars door Zwitserland leek me ook een mooie.

Hier kun je alle routes bekijken: https://schweizmobil.ch/en/cycling-in-s ... nal-routes
Sommige van die stages lijken me een beetje te weinig km op een dag, dat moet hoger anders komt het niet uit met m'n vakantiedagen.
De tovenaar schreef:
zo 27 jul, 2025 18:45
Mocht je een apparaat met een ronde stekker (type F) hebben, bv een oplader van je laptop, dan heb je mogelijk een adapter nodig voor het Zwitserse stopcontact. Voor platte stekkers heb je geen adapter nodig.
Oeps, goed dat je waarschuwt! Meteen online een adapter voor Zwitserse stopcontacten besteld! Komt morgen. Op de valreep....
Vorig jaar fietste ik door Zwitserland terug en grootste verrassing waren de geweldige jeugdherbergen, erg betaalbaar en prima ontbijt. Daarnaast is het land zo klein dat ik voor de nacht naar één van de vele buurlanden uitweek. Maar dat was dus nog winter.
Pier.
Ik lees verhalen van ervaren Zwitserland fietsers. Mijn vriendin en ik vertrekken dit voorjaar naar de Alpe D’Huez, dat hebben we eerder gedaan in de Corona tijd omdat de AD6 niet kon doorgaan. Destijds zijn wij België Frankrijk gefietst. Nu willen wij Duitsland Zwitserland de eerste km pakken we de eurovelo 15. Van Basel willen we de meest vlakke route naar Grenoble.
Wie kan ons helpen. Oh ja, wij fietsen op een tandem 😉
Ik heb afgelopen september maar vijf dagen in Zwitserland (en deels Liechtenstein) gefietst, dus vier nachten. Loeiduur? Ligt eraan wat voor producten je gaat betalen. Dacht ik: een leuk potje honing uit de alpenweiden kostte al gauw 25 tot 30 CHF (koers tijdens mijn aanwezigheid CHF 1 = 1,07 euro). Zes broodjes, een pak melk en een paar reepjes chocolade kostte bij de Coop CHF 8,50. Die supermarkten vindt men daar overal, ook bij tankstations. Overnachtingen in Zwitserse jeugdherbergen vanaf CHF 56,-- maar wel inclusief schoon beddengoed en ontbijt. Voor koffie moest men CHF 4,50 alleen met een creditcard aan een automaat betalen. Nooit meegemaakt!
Maar man, wat heb ik ervan genoten. De Alpenlandschappen, de kerkdorpjes, de meren, prima wegen, hoffelijke mensen. Alles zo schoon. Ik wilde vooral Davos zien, waar een deel van m'n familie 49 jaar heeft gewoond. Die ligt op ongeveer 1600 meter hoogte. Zelfs op een zonnige dag zakte de temperatuur na 17.00 uur al gauw naar 6 graden. Warme kleren aangeschoten. Een prachtig ritje met de Rhätische Bahn is aan te bevelen. Per vliegtuig naar Zürich en terug, fiets mee. Nooit spijt van en nog vol met napret.
DSC09446.jpg
Jugendherberge Rapperswil, bij de ingang staat mijn fiets.
Kijkd-rGaan schreef:
do 06 nov, 2025 19:02
Wie kan ons helpen.
Misschien moet je verduidelijken waarmee je geholpen wil worden.
PeterVanRijn schreef:
vr 07 nov, 2025 11:55
Kijkd-rGaan schreef:
Wie kan ons helpen.
Misschien moet je verduidelijken waarmee je geholpen wil worden.
Vervang de punt aan het einde door een vraagteken, en de vraagstelling is helder:
Kijkd-rGaan schreef:
Van Basel willen we de meest vlakke route naar Grenoble. Wie kan ons helpen?
Martin E. van Doornik schreef:
vr 07 nov, 2025 00:32
Ik heb afgelopen september maar vijf dagen in Zwitserland (en deels Liechtenstein) gefietst, dus vier nachten. Loeiduur? Ligt eraan wat voor producten je gaat betalen. Dacht ik: een leuk potje honing uit de alpenweiden kostte al gauw 25 tot 30 CHF (koers tijdens mijn aanwezigheid CHF 1 = 1,07 euro).
Echte honing is ook in NL duur, de meeste honing wordt met suikersiroop gemengd al is niet duidelijk welke merken dit allemaal doen (Keuringsdienst van waarde afl. zoveel) Dus vergelijk je appels met peren. Maar vergeet niet dat je ook voor de ervaring betaald en die is niet in geld uit te drukken.
Ik heb hier anders wel een potje honing staan met de prijs van € 8,99 (gewicht 500 gram)....
De Zwitserse potjes honing, die ik heb gezien, waren nog iets kleiner, zo groot als een potje mosterd.
En dat voor 25 tot 30 CHF!. Zal me niet verbazen dat net als langs onze oostgrens, veel mensen naar Duitsland gaan voor goedkoop inkopen (doe ik zelf ook), misschien ook aan de noordkant van Zwitserland. Wij drinken thuis thee van Bünting Tee uit Leer, nergens anders zo lekker.
Alnatura honig.jpeg
Alnatura honig.jpeg (9.86 KiB) 125 keer bekeken