Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies koop (tweedehands) vakantiefiets met Rohloff - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Advies koop (tweedehands) vakantiefiets met Rohloff

De kettingspanner die je er nu op hebt is de Surly Tuggnut.
https://singlespeedparts.nl/surly-tuggn ... PONkkueHjy
Wij hebben op onze Giants met Rohloff ook 38-17 en daar komen wij bijna altijd mee boven. Maar jij hebt dikkere banden, 40 tegenover 62 mm, dat scheelt een procent of 5.
Een Chainglider heb ik op mijn woon/werkfiets. Werkt prima, maar het geeft wat extra weerstand omdat deze op de ketting ligt/hangt.
Mooie fiets trouwens!
RianGeenen schreef:
zo 05 okt, 2025 19:32
Mooie fiets! Daar ga je plezier van hebben.

De kabelhouders op het frame zijn bedacht op derailleurs, je zou het volgende kunnen kopen:
https://bbbcycling.com/nl_nl/bcb-94-hydroguide
https://www.somafabshop.com/shop/ird-ca ... ttr=42,525
https://www.somafabshop.com/shop/dia-co ... =1556,3641
En de kabels kunnen korter, maar dit is top, eerst een fijne zitpositie en als je dan klaar ben met stuurpennen en sturen verplaatsen dan pas de kabels inkorten. Nu heb je nog speling.
Ah geweldig, weer iets waarvan ik niet wist dat het bestond! En inderdaad, eerst het grote werk natuurlijk. Te lange kabels zijn altijd nog op te lossen met een simpele tiewrap gelukkig :D
DaVinci schreef:
zo 05 okt, 2025 20:18
Wij hebben op onze Giants met Rohloff ook 38-17 en daar komen wij bijna altijd mee boven. Maar jij hebt dikkere banden, 40 tegenover 62 mm, dat scheelt een procent of 5.
Een Chainglider heb ik op mijn woon/werkfiets. Werkt prima, maar het geeft wat extra weerstand omdat deze op de ketting ligt/hangt.
Mooie fiets trouwens!
Ah, dat is 'm al dus! De reverse image search kon er niet op komen en ik herkende de S blijkbaar nog niet, want nu je het zegt :lol: Als ik het goed begrijp moet de Tuggnut genoeg zijn om te voorkomen dat het wiel weg kan glijden in de horizontale dropouts, toch? Ik heb gelezen dat dat in deze setup kan gebeuren namelijk, maar ik begrijp eerlijk gezegd nog niet helemaal wat er nu voor zorgt of dat wel en niet gebeurt :oops:

Je bedoelt dat de dikkere banden het lastiger maken om met hetzelfde verzet en dezelfde kracht boven te komen, toch? Is het dan nog verstandig om het tandwiel vooraan om te wisselen voor een 36 tands? Of kom ik dan met andere dingen in de knoop?

Ja, de extra weerstand van de Chainglider is wel een beetje jammer, maar ik denk dat het in mijn geval uiteindelijk wel veel voordelen oplevert. Als ik door modder of pekel rijd, hoef ik 's avonds tenminste geen ketting te boenen. Eraf kan altijd nog, maar aangezien mijn ketting en tandwielen nu nog nieuw én brandschoon zijn, heb ik 'm er liever zo snel mogelijk op. Alleen even uitkijken dat-ie niet op de naaf gaat hangen, want ik geloof dat dat in kan gaan snijden. Maar goed, dat zien we dan wel weer!

En dank!
FluffyFox schreef:
zo 05 okt, 2025 16:35
Sinds gisteren ben ik namelijk de trotse eigenaresse van een tweedehands Surly Ogre!
Zo, da's een fraaie zeg! Sjiek afgemonteerd ook, daar heb je een mooie fiets aan!
FluffyFox schreef:
Geen verende voorvork, maar ik blijk daar met bredere banden inderdaad geen last meer van te hebben.
Mocht je toch nog last krijgen of ze versleten zijn, een Mezcal is er ook nog in 2.6 inch breedte. Daar rij ik zelf mee op dezelfde velgbreedte, mocht je eens in de buurt zijn dan kun je best wel even passen of het Ogre frame daar blij van wordt.
FluffyFox schreef:
- Tito Titanium stuur (duur spul, maar wel van Ali?)
Sommigen worden wel blij van de trillingsdempende eigenschappen die aan titanium worden toegeschreven. Al hangt dat natuurlijk ook af van hoe het toegepast is. Mocht het je gewenste houding zijn of kunnen zijn, lekker mee doorrijden zou ik zeggen (-:
FluffyFox schreef:
- Ketting omgeven door een kast. Waarschijnlijk de Chainglider, of zijn er betere opties?
Ik heb zelf niks met Chaingliders, maar er zijn ook nog wel alternatieven. Ook een overweging kan zijn zonder te blijven rijden, een ketting op een naafversnelling heeft veel minder te lijden dan op een derailleur setup, er kan een specifieke singlespeed ketting gekozen worden die geen mogelijkheden biedt om te kunnen schakelen over de verschillende tandwielen van cassette en voortandwielen. Af en toe wat schoonmaken en proberen het gepiep van smeermiddelloosheid voor te zijn ;)
FluffyFox schreef:
- Kijken of ik de kabels netter kan krijgen.
Een Surly frame heeft geen specifieke kabelloop ondersteuning voor Rohloff, dus zo netjes als bijvoorbeeld een Koga, Santos of idworx zul je het niet zo snel krijgen. Wel zijn er genoeg oplossingen te vinden om kabels tegen een frame aan te monteren. Mocht je ooit nog eens na jarenlang gebruik een nieuwe laklaag overwegen dan zou je tegen die tijd er nokken voor kabelbevestiging op kunnen laten maken door een framebouwer op plekken die jij wil. Tot die tijd, lekker met tie-wraps en plakkers aan de slag ;)
FluffyFox schreef:
- Kijken of ik de banden tubeless wil houden. Het leek me altijd te veel gedoe, dus ik heb me er nooit in verdiept, maar wie weet is het wel een topoplossing.
Hoewel fijne banden, blinken Mezcals niet uit in lekbestendigheid. Periodiek voorzien van nieuwe tubeless vloeistof kan daar zeker wat in meehelpen. Setje brede Marathon Efficiency's of Almotions kan natuurlijk ook nog als je meer lekbestendigheid wenst. Al lever je dan wel in op offroad-mogelijkheden.
FluffyFox schreef:
De stuurpen moet ik sowieso vervangen, want ik kom in de huidige opstelling te sportief te zitten.
'k Zou er tijdelijk een verstelbare opzetten en tegen de tijd dat je een voor jou fijne zithouding hebt gevonden, lekker een vaste monteren die die zithouding mogelijk maakt.
FluffyFox schreef:
want ik denk niet (?) dat het makkelijk is om de reguliere versie af te zagen.
Hangt van merk&type handvat af maar gaat vaak best wel. Als er ergens ook een Rohloff/Nexus versie van te koop is, lekker die versie kopen.
FluffyFox schreef:
- Kijken of ik de 17x38 goed vind qua bereik.
Da's al een stuk lager dan veel merken monteren. Al zou je zelfs nog tot naar een 33 voorop kunnen met hetzelfde achtertandwiel als je nog lager zou willen.
FluffyFox schreef:
- Spaakspanning controleren. Ik denk dat het wel goed zit, maar je weet maar nooit...
B4T is een prima adres in jouw omgeving, maar je zou specifiek voor wielen bijvoorbeeld ook naar Andless in Vlaardingen kunnen gaan.
FluffyFox schreef:
- Bagagedrager. Hopelijk past de oude, anders ga ik op zoek naar een Tubus of zo.
Een goede fiets verdient een goede drager. Surly maakt zelf dragers, maar bijvoorbeeld Tubus of Racktime kan ook.
FluffyFox schreef:
- Goede fietstassen die ik makkelijk van de bagagedrager kan halen.
Voor zijtassen lekker Ortlieb doen, als het goedkoper moet... tweedehands Ortlieb of uitverkoop-Ortlieb ;)
FluffyFox schreef:
- Standaard (heb ik al liggen)
Neem een goeie, een bepakte fiets is een flinke belasting voor zowel standaard als frame van de fiets. En je wil niet dat je standaard je frame stuk maakt bij een onverwachte windvlaag... Met het materiaal waarvan een Ortlieb zijtas gemaakt is kun je de fiets met de tas ook prima ergens tegenaan laten leunen en de standaard achterwege laten. Zelf rij ik al vijftien jaar zonder.
FluffyFox schreef:
- Spatborden. Waarschijnlijk voorlopig de snelle opzetdingetjes, misschien in de toekomst (voor woon-werkverkeer) nog iets permanenters.
De 75mm brede van SKS die idworx ook op de BLT modellen heeft zitten vind ik wel fijn als je iets permanenters zoekt voor zulke brede banden.
FluffyFox schreef:
- Ringslot. Volgens mij zou de Axa Block XXL moeten passen. Met mijn oude fiets had ik die extra beveiliging (naast een kettingslot) voor mijn gevoel niet nodig, maar deze was iets duurder ;)
Voor mij altijd het eerste wat ik van een fiets afhaal, te zwaar en obstakel om modder op te laten hopen op een fiets die ook offroad wordt gebruikt (-: Zeker op dit type fiets, lekker een los slot gebruiken zou ik zeggen. Desnoods nog een kleine losse erbij als tweede... Maar ach, je zult hier ook genoeg ringslot-fans treffen ;)
FluffyFox schreef:
- Bidonhouders voor op de voorvork.
Bespaar niet op de kwaliteit en klemmingsmogelijkheid. Ze krijgen op zo'n voorvork op slecht wegdek en onverhard veel te verduren. Met simpele bidonhouders op je voorvork blijf je regelmatig bidons rapen, veel meer dan simpele bidonhouders middenin je framedriehoek. Als je er niet fietsend uit wil kunnen drinken dan zou je ze nog met een extra spanbandje vast kunnen zetten.

De Iris Cages van King Cage doen het bij mij goed op de voorvork met nog de mogelijkheid om tijdens het rijden de bidon er nog uit te halen, maar er zijn wel meer degelijke oplossingen te koop.
FluffyFox schreef:
Hebben jullie nog leuke aanvullingen voor mijn toekomstige alleskunner? 8)
Een weekendje mee met de Wereldfietser Offroad groep, daar kun je prima setups vergelijken en ervaringen uitwisselen voor wat je met een soortgelijke fiets allemaal kunt doen voor leuks.
FluffyFox schreef:
- Er zit nu geloof ik een kettingspanner op achteraan, maar ik las ook iets over de Surly Tugnut?
Prima oplossing die Tuggnut die er nu opzit, typische veelgebruikte Surly-met-Rohloff setup. Kettingspanning af en toe even checken en als je 'm strakker wil gewoon even aandraaien.
DaVinci schreef:
zo 05 okt, 2025 20:18
Mooie fiets trouwens!
Ah, dat is 'm al dus! De reverse image search kon er niet op komen en ik herkende de S blijkbaar nog niet, want nu je het zegt :lol: Als ik het goed begrijp moet de Tuggnut genoeg zijn om te voorkomen dat het wiel weg kan glijden in de horizontale dropouts, toch? Ik heb gelezen dat dat in deze setup kan gebeuren namelijk, maar ik begrijp eerlijk gezegd nog niet helemaal wat er nu voor zorgt of dat wel en niet gebeurt :oops:

Je bedoelt dat de dikkere banden het lastiger maken om met hetzelfde verzet en dezelfde kracht boven te komen, toch? Is het dan nog verstandig om het tandwiel vooraan om te wisselen voor een 36 tands? Of kom ik dan met andere dingen in de knoop?

Ja, de extra weerstand van de Chainglider is wel een beetje jammer, maar ik denk dat het in mijn geval uiteindelijk wel veel voordelen oplevert. Als ik door modder of pekel rijd, hoef ik 's avonds tenminste geen ketting te boenen. Eraf kan altijd nog, maar aangezien mijn ketting en tandwielen nu nog nieuw én brandschoon zijn, heb ik 'm er liever zo snel mogelijk op. Alleen even uitkijken dat-ie niet op de naaf gaat hangen, want ik geloof dat dat in kan gaan snijden. Maar goed, dat zien we dan wel weer!

En dank!
[/quote]

Ik bedoel dat dikke banden een grotere omtrek hebben. Een 40 mm band heeft een omtrek van ongeveer 222 cm en een 62 mm rond de 235 cm. Dat geeft dus een ander verzet. Met Ritzelrechner kun je een en ander makkelijk vergelijken. https://www.gear-calculator.com/?GR=DER ... H&DV=teeth
Een 36er tandwiel voor kan, maar de Changliders zijn er voor verschillende kettingbladen en 38 is de kleinste. Dan moet je achter naar 18 of 19.
En je moet er eentje hebben met het achterste gedeelte geschikt voor Rohloff. Zie de site voor het juiste type https://www.hebie.de/en/protection/chai ... lider/350/
Met de Tuggnut heb ik geen ervaring, wij hebben kettingspanners van Rohloff op onze fietsen, lijkt op een derailleur maar er zit alleen een veer in om de ketting strak te houden.
FluffyFox schreef:
zo 05 okt, 2025 22:10
Als ik het goed begrijp moet de Tuggnut genoeg zijn om te voorkomen dat het wiel weg kan glijden in de horizontale dropouts, toch? Ik heb gelezen dat dat in deze setup kan gebeuren namelijk, maar ik begrijp eerlijk gezegd nog niet helemaal wat er nu voor zorgt of dat wel en niet gebeurt :oops:
De Tuggnut zorgt ervoor dat je de ketting op spanning kunt houden door de naaf vast te houden op een bepaalde positie bij horizontale dropouts. De quickrelease heeft namelijk maar een beperkte klemkracht, wat zonder Tuggnut of iets soortgelijks kan leiden tot het scheef in je frame trappen van je achterwiel bij de horizontale dropouts van een Surly of soortgelijk frame.

Mocht het nu toch nog voorkomen dat je het wiel scheef trapt ondanks dat je snelspanner goed vast zit, dan kun je aan de linkerkant van het frame nog een tweede Tuggnut monteren als die er nu nog niet zit. Maar vaak zit je met alleen een exemplaar rechts wel goed, daar zitten immers je ketting en tandwielen.

Vaak zie je men in een frame met soortgelijke dropouts dan ook de Rohloff variant met asmoeren gebruiken, daarmee zou je zonder Tuggnut of soortgelijks kunnen rijden. De asmoer is wat strakker vast te zetten dan een snelspanner, wat in dit type dropout dan een voordeel oplevert.