Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies koop (tweedehands) vakantiefiets met Rohloff - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Advies koop (tweedehands) vakantiefiets met Rohloff

Wat was eigenlijk de reden dat je graag een mixte frame wil?
Een mooie, en schijnbaar fonkelnieuwe Koga Worldtraveller (met Rohloff en dikke banden) - ik ga zelf heel goed op de blauw-blauw-bruin-kleurcombinatie: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... snellingen

Qua budget blijft het voor mij wat onduidelijk. Deze zit in ieder geval aan de bovenkant. Maar onderhandelen kan altijd.
Storm schreef:
wo 17 sep, 2025 16:23
Wat was eigenlijk de reden dat je graag een mixte frame wil?
Om de rok als kledingstuk niet uit te sluiten, zo heb ik tig posts geleden gelezen.
Ik zou overwegen om 2 fietsen aan te schaffen, tenminste als je die kunt stallen.
Een vakantiefiets en eentje met lage instap voor boodschappen en woon/werk.
Ik heb voor signora DaVinci in het voorjaar op Marktplaats een Koga F3 gekocht met Alfine 8 versnellingsnaaf. Deze loopt verrassend licht. Nu heeft deze nog een klein kettingscherm, en er komt nog een chainglider op. Deze is er ondertussen ook met riem, kwestie van Marktplaats in de gaten houden.
Zelf heb ik jaren met Alfine 8 naar het werk gefietst. Werkt prima, ook in de winter met sneeuw en pekel, dat doe ik mijn vakantiefiets liever niet aan.
Grandonneur schreef:
vr 12 sep, 2025 21:49
Volgens mij zijn we op een punt aangekomen dat fluffy (geweldige naam) te veel theoretische kennis verkrijgt en vergeet te fietsen.
Alles doorgelezen, maar ik ben het spoor bijster hier nog iets zinnigs aan toe te voegen :roll:
Ik begrijp jullie verwarring, lieve mensen, want af en toe heb ik een beetje hetzelfde gevoel :D Dit topic is gelukkig voor mij ook vooral ter oriëntatie, en ik heb in ieder geval genoeg nieuwe inzichten gekregen!
Ik zit nu een beetje in de nadenkfase. Als in: ik heb een hoop opties om te overwegen en moet nu gaan kiezen. En inderdaad, ik moet nu overgaan tot de probeerfase, en daar begin ik zoals gezegd zaterdag mee ;) Ik heb helaas meestal weinig tijd en kan niet overal maar even langsgaan (naar iets op Marktplaats moet er sowieso iemand mee en veel winkels zijn 's avonds gesloten), dus dat moet allemaal tussendoor.

@Jurr: Ik ben inderdaad ook niet per se een veldrijder. Maar ik heb geen idee of ik het zou missen, want ik heb simpelweg nog nooit geprobeerd om met iets anders dan een mountainbike door mul zand te fietsen :P Het aandeel verschilt een beetje per regio. Ik ben vorig jaar bijvoorbeeld de Veluwe van noord naar zuid overgefietst met misschien 10% asfalt onder m'n banden, de rest was onverhard. Aan de andere kant heb ik dit jaar ook een dag gehad in het westen van het land waar ik welgeteld één grindpaadje had, waarbij ik ook al twijfelde of ik er eigenlijk wel mocht fietsen (er stond niet van niet?). Ik denk dat ik gemiddeld 50% van de tijd op asfalt fiets, met flinke uitschieters beide kanten op.

@Storm: Inderdaad is de grootste reden de geschiktheid voor woon-werkverkeer (en inderdaad, ik weet niet precies of dat wel nodig gaat zijn, dat is één van mijn afwegingen), maar ik vermoed (maar dat moet ik nog te weten komen) dat ook mijn heupafwijking ( = slechte lenigheid in mijn heup) nog een rol gaat spelen. Ik moet, ook met een fiets vol bagage, immers wel veilig op en af kunnen stappen. Op mijn (te kleine!) mountainbike ging dat prima, maar met een volle zak eten achterop gooide ik ook vaak al mijn been over de stang heen (in plaats van over het zadel). De vraag is: kan ik dat ook nog veilig bij een frame in mijn maat? Daar speelt ook nog bij mee dat ik bij de oude mountainbike makkelijk met mijn voeten bij de grond kon, omdat het zadel iets te laag stond om de druk van mijn handen te halen. Als mijn zadel straks hoger staat, kan het zijn dat ik mijn voeten niet meer op de grond kan zetten als ik dreig om te vallen (bijvoorbeeld in mul zand). Dan moet ik dus naar voren van mijn zadel af kunnen springen - en opnieuw: dat moet veilig kunnen.

@gerr: Dank. Deze heb ik inderdaad gezien, hij staat in m'n favorieten.
Het budget blijft vooralsnog hetzelfde (2000-2500).

Ik houd ook nog steeds de optie in mijn achterhoofd om een (nieuwe?) mountainbike of hybride (met voldoende brede banden) te kopen met derailleur (zodat ik er komende zomer gewoon mee weg kan) die ik in de toekomst eventueel om kan bouwen naar een Rohloffnaaf en riem, al naar gelang mijn behoefte. Geloof dat er dan wel weer een speciaal frame voor nodig was, vanwege de riem etc., dus misschien is een derailleurfiets dan niet eens een optie? Maar nogmaals, dat weet ik nu nog niet x)

Bedankt iedereen in ieder geval voor alle adviezen, en voor het meelezen van dit toch wel lijvige topic! Ik denk dat ik iets minder vaak ga reageren vanaf nu, ook om even ruimte te maken voor eigen ideeën en overwegingen ;)
Klein beetje topickaap vraag, maar wel relevant: begrijp ik nou goed dat als je een Avaghon Atlas koopt, je met één frame de fiets op kan bouwen met derailleur, rohloff, ketting, riem, velgremmen en schijfremmen? Of passen ze het frame op details aan voordat het in de lak gaat? 55mm banden met spatborden. Als dat allemaal kan is het misschien wel het laatste frame dat je koopt.

Met een Salsa Fargo kan ook veel, maar die is niet als mixte te koop, en niet geschikt voor een riem dacht ik.

Een Crust Evasion (ik vind die voorvorkbrug zo mooi):
https://crustbikes.com/collections/fram ... 6139323703
FP_7753.jpg
Het is al een klein wonder dat een hippe Amerikaanse framebouwer een frame geschikt voor Rohloff heeft maar een riem gaat nog te ver...
ik vind die voorvorkbrug zo mooi
Je kunt ook alleen de vork kopen :D ,
Wat misschien ook wel volledig on topic is:
Het bezit van de zaak, is het einde van het vermaak.
RianGeenen schreef:
do 18 sep, 2025 08:56
Wat misschien ook wel volledig on topic is:
Het bezit van de zaak, is het einde van het vermaak.
Integendeel. Door het bezit van de zaak, een reisfiets naar wens, kan juist het vermaak beginnen, de fietsreizen. (-:
FluffyFox schreef:
wo 17 sep, 2025 20:27
Ik houd ook nog steeds de optie in mijn achterhoofd om een (nieuwe?) mountainbike of hybride (met voldoende brede banden) te kopen met derailleur (zodat ik er komende zomer gewoon mee weg kan) die ik in de toekomst eventueel om kan bouwen naar een Rohloffnaaf en riem, al naar gelang mijn behoefte. Geloof dat er dan wel weer een speciaal frame voor nodig was, vanwege de riem etc., dus misschien is een derailleurfiets dan niet eens een optie?
Voor het rijden met Rohloff met ketting zul je je ketting op spanning moeten kunnen brengen. Bij een derailleur fiets is dat de taak van de achterderailleur. Zonder derailleur kan dat op spanning brengen met een losse kettingspanner, een spanmogelijkheid door het verdraaien van de trapas (specifiek frame met excentrisch bottom bracket) of een spanmogelijkheid aan de achterkant van het frame ter hoogte van de achteras (specifiek frame met sliding dropouts, horizontale dropouts, rocker dropouts, excentrische dropouts).

Voor het rijden van Rohloff met riem zijn losse kettingspanners die eruit zien als een kleine derailleur achterop niet geschikt, de riem wordt namelijk niet blij van de bochten maken die daarbij horen. Zo zul je je met riemaandrijving tot de andere mogelijkheden moeten richten.

Ook zul je voor riemaandrijving een deelmogelijkheid moeten hebben in de achterbrug, of de staande achtebrug dusdanig hoog moeten monteren dat de riem daarbuiten blijft (zoals bij Jongerius fietsen onder andere)

Een aantal fietsfabrikanten levert fietsen met derailleur af waarbij het spannen van de ketting al in het frame kan en een conversie naar naafversnelling zoals Rohloff relatief makkelijk is. Denk daarbij aan de sliding dropouts van een Kona Unit, de horizontale dropouts van een Surly ECR, de rocker dropouts van een Salsa Fargo of de excentrische trapas van een Tumbleweed Prospector.

Ook zijn er fietsen met derailleur geleverd die naast de kettingspanningsmogelijkheid ook nog de mogelijkheid voor riemdeling hebben. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de recentere versies van de Avaghon S26 en S28, X29 en Atlas, Santos Cross Lite, 4.29, Travelmaster 2+ en 3+, idworx All/Easy/Off Rohler Evo en oPinion en bepaalde modelen Koga (Signature/World) Traveller.

Wel is het zo dat bij naafaandrijving ketting en tandwielen die geen zijdelingse beweging van derailleurs mogelijk te hoeven maken, vaak best een lang leven hebben. Zelf rijd ik daarbij ook nog eens met een extra gehard voortandwiel wat ook gebruikt word door idworx, wat de slijtage aan de aandrijflijn nog verder beperkt. Af en toe even de kettingspanning checken en proberen het moment van piepende ketting steeds net voor te zijn ;)
RianGeenen schreef:
do 18 sep, 2025 08:56
Wat misschien ook wel volledig on topic is:
Het bezit van de zaak, is het einde van het vermaak.
Ons vermaak? :wink:
Bij Fietsenstunt koop je nu een nieuwe Koga Worldtraveller model 2025 met Rohloff en riem voor € 2999. Wel een heel scherpe aanbieding! Ik denk eigenlijk: waar zit het addertje onder het gras?
EricH schreef:
do 18 sep, 2025 11:47
Bij Fietsenstunt koop je nu een nieuwe Koga Worldtraveller model 2025 met Rohloff en riem voor € 2999. Wel een heel scherpe aanbieding! Ik denk eigenlijk: waar zit het addertje onder het gras?
Da's een hoop fiets voor je geld zeg. Nieuwe Koga met Rohloff en riemaandrijving voor de prijs van een nieuwe Gudereit.

Natuurlijk blijft het een zware fiets die ontworpen is als ebike waar ze de motor en accu uitgehaald hebben.... Maar voor die prijs een nieuwe fiets met die specificaties... nieuw lastig te verslaan lijkt me.
@Jurr: Dank voor de info over het ombouwen!

Donderdag en vandaag heb ik twee fietsen gepast: een Diamant Mahon World (omdat de winkel van Trek toevallig op de route lag), maat M (geen Rohloff, dus vooral om te passen en eens te voelen hoe zo'n 'vakantiefiets' nu fietst), en een Koga WTS, maat 54 (langere zitbuis, verder in geometrie aardig vergelijkbaar met de Diamant). Beide geweldige fietsen in de juiste maat, lekker wendbaar en toch stabiel. De Rohloffnaaf schakelt geweldig (alleen andersom dan een Nexusnaaf om de een of andere reden, daar moest ik even aan wennen), dus die wens blijft er zeker.

Ik heb alleen één 'probleem': ik ben erachter gekomen dat mijn lichaam een vaste voorvork niet bijzonder kan waarderen. Sterker nog, al na een kilometertje of 5 had ik vandaag zere schouders en handen, ondanks ontspannen/niet-gestrekte armen, Ergonhandvaten en >50mm banden die niet te hard opgepompt waren. In combinatie met mijn wens voor brede banden maakt dat denk ik, zoals @Jurr eerder al zei, dat ik beter op zoek kan gaan naar een MTB met een Rohloffnaaf (of eentje die ertoe om te bouwen is) of, in ieder geval, een fiets mét een verende voorvork en ruimte voor brede banden.
Een voordeel is wel dat ik er bij het passen ook achter ben gekomen dat een herenframe geen probleem is voor mij. Met rok kom ik nog steeds op - en ach, anders kan ik me altijd nog omkleden. Dat maakt de kwestie weer wat minder moeilijk ;)

Ik heb op Marktplaats al een (helaas te grote) Idworx Mountain Rohler voorbij zien komen (26" wielen, maar alsnog): https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... oede-staat
Met onderin maat 54 op de Koga gaat deze 56cm sowieso te groot voor me zijn, maar wellicht is dit dé fiets voor mensen die stiekem meelezen ;)

Momenteel zit ik dus te denken aan een Idworx Rockn Rohler of een Santos Travelmaster 2.9 - let op: nog steeds tweedehands. Waar ik daarbij wel op moet letten is dat de vork (op de huidige versie) luchtgeveerd is, en ik las in en hoorde uit betrouwbare bronnen dat dat alleen maar gedoe gaat opleveren. Maar goed, als ik het goed heb kan ik er altijd nog een voorvork met een goede coilvering in (laten) zetten voor ik echt op avontuur ga - dat komt dan wel weer.
FluffyFox schreef:
za 20 sep, 2025 15:45
Al na een kilometertje of 5 had ik vandaag zere schouders en handen.
Drukke week gehad? Griepje in aankomst? Of moet je flink wennen aan een hele andere houding? Ik zou toch nog eens een (betaalde/onafhankelijke) bikefitting overwegen.
Er bestaan ook geveerde stuurpennen, mocht je een bepaalde fiets zonder verende voorvork verder echt fantastisch vinden.
RianGeenen schreef:
za 20 sep, 2025 16:41
FluffyFox schreef:
za 20 sep, 2025 15:45
Al na een kilometertje of 5 had ik vandaag zere schouders en handen.
Drukke week gehad? Griepje in aankomst? Of moet je flink wennen aan een hele andere houding? Ik zou toch nog eens een (betaalde/onafhankelijke) bikefitting overwegen.
Er bestaan ook geveerde stuurpennen, mocht je een bepaalde fiets zonder verende voorvork verder echt fantastisch vinden.
Niet dat ik weet, maar wie weet. Ik ben sowieso heel gevoelig wat mijn handen betreft, dus het komt voor mij niet als een verrassing. Mijn schouder heeft een oude blessure die bij de verkeerde beweging én bij te veel trillingen nog wel eens op wil spelen. Van mijn schouder heb ik op mijn oude mtb (met voorvering dus) nooit last gehad, maar die vork ving de trillingen voor mijn gevoel dan ook heel goed op (en nee, dat was niet per se de band, want mijn voorband is 50mm breed en hard opgepompt).

Een verende stuurpen is inderdaad ook een optie, maar is dat uiteindelijk niet een zwak punt dat snel kapotgaat? En is dat het geld (richting de 200 euro, als ik even snel kijk) wel waard? Als in: heeft dat hetzelfde effect als een verende voorvork?

Wat betreft een bikefitting: Ik denk dat ik er qua framemaat wel uit kom. Ik doe dan liever een bikefit mét een nieuwe fiets om alles goed af te stellen, bijvoorbeeld bij Beagle Bikes. Anders ben ik sowieso twee keer bezig.
FluffyFox schreef:
za 20 sep, 2025 15:45
De Rohloffnaaf schakelt geweldig (alleen andersom dan een Nexusnaaf om de een of andere reden, daar moest ik even aan wennen), dus die wens blijft er zeker.
Je kan de schakelkabels bij Rohloff omdraaien bij vervanging van de kabels, dan schakelt'ie precies andersom. Zeker als je niet weet wanneer die schakelkabels voor het laatst vervangen zijn sowieso wel handig om te vervangen. Kan met een Rohloff specifiek kabelsetje, maar je kan ook gewoon een rem-buitenkabel en een derailleur-binnenkabel nemen.

Bij interne schakeling in plaats van externe schakelbox ook het laatste stukje wat de naaf in gaat meenemen met behulp van een 'Rohloff Easy Set'.
FluffyFox schreef:
za 20 sep, 2025 15:45
Ik heb op Marktplaats al een (helaas te grote) Idworx Mountain Rohler voorbij zien komen (26" wielen, maar alsnog):
Fraaie fiets en inderdaad te groot.

Let wel op dat een Mountain Rohler Magura Firmtech remmen heeft, da's erg lastig om daar bij problemen een eventueel vervangende verende vork voor te vinden. Dan kun je wel naar een ander remsysteem door te kiezen voor 'reguliere' HS33 rem voorop, kabelbediende velgrem voorop of schijfrem (hydraulisch/mechanisch) voorop, maar twee verschillende remsystemen zou ik op een vakantiefiets toch wat minder fijn vinden als het niet hoeft. Sowieso zijn 26 verende vorken van enigszins fatsoenlijke kwaliteit erg lastig te vinden, zeker nieuw.

Lijkt me een hele fijne mountainbike, maar als je 'm niet al hebt... zou ik voor op vakantie lekker wat anders aanschaffen.
FluffyFox schreef:
za 20 sep, 2025 15:45
Waar ik daarbij wel op moet letten is dat de vork (op de huidige versie) luchtgeveerd is, en ik las in en hoorde uit betrouwbare bronnen dat dat alleen maar gedoe gaat opleveren. Maar goed, als ik het goed heb kan ik er altijd nog een voorvork met een goede coilvering in (laten) zetten voor ik echt op avontuur ga - dat komt dan wel weer.
Niet per definitie problemen met een luchtvork hoor, wel heeft een luchtvork onderhoud nodig. Vaak een onderhoudsschema wat lastig vol te houden is als je voor langere tijd op vakantie gaat, omdat het telt in een aantal gebruikers-uren. Prima vol te houden als je elk weekend een rondje over de mountainbike route rijdt, maar lastiger op reis. Daar is wel wat ruimte in te nemen, wat vaak ook best goed kan gaan. Bijvoorbeeld servicen een paar weken voor je vakantie, testen op je lokale mountainbike route of 'ie goed is en dan gewoon lekker vertrekken.

Vergeet niet bij tweedehands koop erop te letten óf en zo ja hoe vaak de vork onderhoud heeft gehad, om zo een langere levensduur kansrijker te maken.

Over verende voorvorken gesproken, tegenwoordig zijn die verende voorvorken op de betere modellen fiets vaak 'tapered', een vorkbuis die taps toeloopt. Zo kan onderaan de vork een groter balhoofdlager gebruikt worden, wat een stijver geheel oplevert. Ook de tegenwoordig vaak gebruikte steekas om je voorwiel mee vast te zetten helpt daaraan mee, als je die vergelijkt met de klassieke snelspanner.
FluffyFox schreef:
za 20 sep, 2025 15:45
Momenteel zit ik dus te denken aan een Idworx Rockn Rohler of een Santos Travelmaster 2.9 - let op: nog steeds tweedehands.
Twee prima fietsen. Bij bijvoorbeeld een Avaghon X29 is ook Rohloff+Riem+verendevork mogelijk. Net als een Santos 4.29/CrossLite/AdventureLite (let op, dit frame met 3 verschillende namen verkocht is niet altijd riemgeschikt)

Je zou ook nog de Duitse kant op kunnen gaan met merken als bijvoorbeeld Maxx, Müsing of ToutTerrain. Of Spaans met Nordest, of Brits met bijvoorbeeld Sonder.

En met Pinion kun je bijvoorbeeld ook naar een idworx RockOpinion

Als je de riemwens laat vallen maar wel een verende vork, 29er en Rohloff zou je bijvoorbeeld ook naar een Surly Karate Monkey of Kona Unit kunnen gaan met custom Rohloff opbouw of een Tumbleweed Prospector.

En met ook de 29er wens weg is bijvoorbeeld een Travelmaster 2.6 ook compatible voor een verende vork. Ook wel weer met riemaandrijving te krijgen.
Dank @Jurr, daar heb ik weer veel aan!
Het is inmiddels twee weken later, maar alsnog is mijn zoektocht sneller afgesloten dan verwacht. Sinds gisteren ben ik namelijk de trotse eigenaresse van een tweedehands Surly Ogre!

De foto's staan vanwege de grootte even in een linkje: https://imgur.com/a/surly-ogre-F9KmE95

Zoals gezegd dus een Surly Ogre, maat M. Het frame, de banden en veel andere onderdelen zijn nieuw. De Rohloffnaaf is 500km oud. Geen verende voorvork, maar ik blijk daar met bredere banden inderdaad geen last meer van te hebben. Wat preciezere specificaties:
- Rohloffnaaf (de versie voor de snelspanner; met 36 spaakgaten)
- Tandwielen met 17 tandjes achter, 38 voor
- Avid bb7 mechanische schijfremmen
- 29 inch wielen (met Vittoria Mezcal 2.4 inch/61mm banden en brede velgen (DT Swiss)), momenteel tubeless.
- Brooks C17 zadel
- Tito Titanium stuur (duur spul, maar wel van Ali?)
- Son dynamo hub en Edelux koplamp

Met een deel van deze onderdelen ben ik tevreden, een deel wil ik sowieso vervangen. Ik moet nog even rustig kijken wat ik eraan wil gaan doen, maar dit is tot nu toe mijn to do list.
- Ketting omgeven door een kast. Waarschijnlijk de Chainglider, of zijn er betere opties?
- De Brooks vervangen door een breder zadel (waarschijnlijk degene die ik had op mijn oude mountainbike). Helaas merkte ik gisteren meteen al dat dit zadel veel te smal is voor mijn zitbotjes... (dus als iemand interesse heeft...)
- Kijken of ik de kabels netter kan krijgen. De fiets is door de verkoper zelf opgebouwd (voor zijn vrouw, maar ze hebben nu een baby) en de verkoper is met zijn eigen fiets naar India en Afrika geweest, dus het zal heus allemaal prima werken, maar de kabels zien er niet uit :lol:
- Kijken of ik de banden tubeless wil houden. Het leek me altijd te veel gedoe, dus ik heb me er nooit in verdiept, maar wie weet is het wel een topoplossing.
- Kijken of het stuur wat voor me is. Ik heb in principe al een goed stuur liggen van mijn oude fiets, maar ik wil dit titanium stuurtje niet meteen afschrijven (hoewel ik de metaalkleur niet echt mooi vind passen). De stuurpen moet ik sowieso vervangen, want ik kom in de huidige opstelling te sportief te zitten. Als de handvatten me niet bevallen (het zijn een soort van Ergon GP1-knockoffs) moet ik nog de GP1 aangepast voor Rohloff/Nexus aanschaffen, want ik denk niet (?) dat het makkelijk is om de reguliere versie af te zagen.
- De banden houd ik. Ik zag pas nadat ik de afspraak had gemaakt dat er Vittoria Mezcals onder zaten - precies de band waarvan ik zo ben gaan houden op mijn oude fiets!
- Kijken of ik de 17x38 goed vind qua bereik. De gear ratio daarvan is 1.36 - 7.15, volgens de Rohloffsite, dus ik kom iets lager uit dan met de derailleur (die uit mijn hoofd gezegd 8.10 had bij de hoogste versnelling), maar in theorie kom ik hiermee dus wel makkelijker omhoog. Ik denk dat dat wel goed moet komen.
- Spaakspanning controleren. Ik denk dat het wel goed zit, maar je weet maar nooit...
- Remafstelling perfect krijgen.

Verder moeten er ook nog wat dingen bij op de fiets. Aanvullingen voor upgrades etc. zijn absoluut welkom!
- Bagagedrager. Hopelijk past de oude, anders ga ik op zoek naar een Tubus of zo.
- Goede fietstassen die ik makkelijk van de bagagedrager kan halen. De afgelopen tripjes ergerde ik me er nogal aan dat ik elke keer mijn fietstassen drybag voor drybag leeg moest trekken. Ortliebs zijn de logische keuze, maar aangezien ik toch al alles in waterdichte zakken heb zitten (ook handig voor de organisatie) hoeven ze niet per se waterdicht te zijn, denk ik.
- Betere stuurtas óf een voorrek (die laatste zie ik wel vaker bij de Surly's, namelijk) waar ik dan ook weer een tas op kan zetten. Mijn huidige tasje is niet waterdicht, heeft een rits van een nogal slechte kwaliteit en gaat hangen. Opnieuw is Ortlieb de logische keuze, maar wel ontzettend duur, dus alternatieven zijn welkom. Een rek zou meer gewicht kunnen hebben, maar is ook weer een extra kostenpost.
- Standaard (heb ik al liggen)
- Spatborden. Waarschijnlijk voorlopig de snelle opzetdingetjes, misschien in de toekomst (voor woon-werkverkeer) nog iets permanenters.
- Ringslot. Volgens mij zou de Axa Block XXL moeten passen. Met mijn oude fiets had ik die extra beveiliging (naast een kettingslot) voor mijn gevoel niet nodig, maar deze was iets duurder ;)
- Bidonhouders voor op de voorvork. De afgelopen jaren had ik een fles van 1,5 liter op de bagagedrager liggen (bovenop mijn drybag met eten), maar die wilde nog wel eens de grond opzoeken. Én zo verdeel ik beter het gewicht over de fiets. Voortassen heb ik voorlopig niet nodig, mits mijn nieuwe achtertassen even groot zijn als de oude.
- (Halve) frametas, zadeltasje, feedbags, achterlamp, aerostuur etc. kan ik zo overzetten van mijn oude fiets.

Hebben jullie nog leuke aanvullingen voor mijn toekomstige alleskunner? 8)

Ongetwijfeld vergeet ik nog het een en ander, maar dat zien we vanzelf wel weer! Een paar vraagjes:
- Iemand die weet of ik de titel van het topic kan aanpassen en zo ja, hoe?
- Er zit nu geloof ik een kettingspanner op achteraan, maar ik las ook iets over de Surly Tugnut? Is dat nodig? Kan de huidige setup problemen oplezen? Ik weet daar nog net te weinig vanaf ;)
Ruige fiets hoor. Veel plezier er mee!
Mooie fiets! Daar ga je plezier van hebben.

De kabelhouders op het frame zijn bedacht op derailleurs, je zou het volgende kunnen kopen:
https://bbbcycling.com/nl_nl/bcb-94-hydroguide
https://www.somafabshop.com/shop/ird-ca ... ttr=42,525
https://www.somafabshop.com/shop/dia-co ... =1556,3641
En de kabels kunnen korter, maar dit is top, eerst een fijne zitpositie en als je dan klaar ben met stuurpennen en sturen verplaatsen dan pas de kabels inkorten. Nu heb je nog speling.