Qua budget blijft het voor mij wat onduidelijk. Deze zit in ieder geval aan de bovenkant. Maar onderhandelen kan altijd.
Om de rok als kledingstuk niet uit te sluiten, zo heb ik tig posts geleden gelezen.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Om de rok als kledingstuk niet uit te sluiten, zo heb ik tig posts geleden gelezen.
Alles doorgelezen, maar ik ben het spoor bijster hier nog iets zinnigs aan toe te voegenGrandonneur schreef: ↑vr 12 sep, 2025 21:49Volgens mij zijn we op een punt aangekomen dat fluffy (geweldige naam) te veel theoretische kennis verkrijgt en vergeet te fietsen.
Integendeel. Door het bezit van de zaak, een reisfiets naar wens, kan juist het vermaak beginnen, de fietsreizen. (-:RianGeenen schreef: ↑do 18 sep, 2025 08:56Wat misschien ook wel volledig on topic is:
Het bezit van de zaak, is het einde van het vermaak.
Voor het rijden met Rohloff met ketting zul je je ketting op spanning moeten kunnen brengen. Bij een derailleur fiets is dat de taak van de achterderailleur. Zonder derailleur kan dat op spanning brengen met een losse kettingspanner, een spanmogelijkheid door het verdraaien van de trapas (specifiek frame met excentrisch bottom bracket) of een spanmogelijkheid aan de achterkant van het frame ter hoogte van de achteras (specifiek frame met sliding dropouts, horizontale dropouts, rocker dropouts, excentrische dropouts).FluffyFox schreef: ↑wo 17 sep, 2025 20:27Ik houd ook nog steeds de optie in mijn achterhoofd om een (nieuwe?) mountainbike of hybride (met voldoende brede banden) te kopen met derailleur (zodat ik er komende zomer gewoon mee weg kan) die ik in de toekomst eventueel om kan bouwen naar een Rohloffnaaf en riem, al naar gelang mijn behoefte. Geloof dat er dan wel weer een speciaal frame voor nodig was, vanwege de riem etc., dus misschien is een derailleurfiets dan niet eens een optie?
Ons vermaak?RianGeenen schreef: ↑do 18 sep, 2025 08:56Wat misschien ook wel volledig on topic is:
Het bezit van de zaak, is het einde van het vermaak.
Da's een hoop fiets voor je geld zeg. Nieuwe Koga met Rohloff en riemaandrijving voor de prijs van een nieuwe Gudereit.
Drukke week gehad? Griepje in aankomst? Of moet je flink wennen aan een hele andere houding? Ik zou toch nog eens een (betaalde/onafhankelijke) bikefitting overwegen.
Niet dat ik weet, maar wie weet. Ik ben sowieso heel gevoelig wat mijn handen betreft, dus het komt voor mij niet als een verrassing. Mijn schouder heeft een oude blessure die bij de verkeerde beweging én bij te veel trillingen nog wel eens op wil spelen. Van mijn schouder heb ik op mijn oude mtb (met voorvering dus) nooit last gehad, maar die vork ving de trillingen voor mijn gevoel dan ook heel goed op (en nee, dat was niet per se de band, want mijn voorband is 50mm breed en hard opgepompt).RianGeenen schreef: ↑za 20 sep, 2025 16:41Drukke week gehad? Griepje in aankomst? Of moet je flink wennen aan een hele andere houding? Ik zou toch nog eens een (betaalde/onafhankelijke) bikefitting overwegen.
Er bestaan ook geveerde stuurpennen, mocht je een bepaalde fiets zonder verende voorvork verder echt fantastisch vinden.
Je kan de schakelkabels bij Rohloff omdraaien bij vervanging van de kabels, dan schakelt'ie precies andersom. Zeker als je niet weet wanneer die schakelkabels voor het laatst vervangen zijn sowieso wel handig om te vervangen. Kan met een Rohloff specifiek kabelsetje, maar je kan ook gewoon een rem-buitenkabel en een derailleur-binnenkabel nemen.
Fraaie fiets en inderdaad te groot.
Niet per definitie problemen met een luchtvork hoor, wel heeft een luchtvork onderhoud nodig. Vaak een onderhoudsschema wat lastig vol te houden is als je voor langere tijd op vakantie gaat, omdat het telt in een aantal gebruikers-uren. Prima vol te houden als je elk weekend een rondje over de mountainbike route rijdt, maar lastiger op reis. Daar is wel wat ruimte in te nemen, wat vaak ook best goed kan gaan. Bijvoorbeeld servicen een paar weken voor je vakantie, testen op je lokale mountainbike route of 'ie goed is en dan gewoon lekker vertrekken.FluffyFox schreef: ↑za 20 sep, 2025 15:45Waar ik daarbij wel op moet letten is dat de vork (op de huidige versie) luchtgeveerd is, en ik las in en hoorde uit betrouwbare bronnen dat dat alleen maar gedoe gaat opleveren. Maar goed, als ik het goed heb kan ik er altijd nog een voorvork met een goede coilvering in (laten) zetten voor ik echt op avontuur ga - dat komt dan wel weer.
Twee prima fietsen. Bij bijvoorbeeld een Avaghon X29 is ook Rohloff+Riem+verendevork mogelijk. Net als een Santos 4.29/CrossLite/AdventureLite (let op, dit frame met 3 verschillende namen verkocht is niet altijd riemgeschikt)