Ik begrijp jullie verwarring, lieve mensen, want af en toe heb ik een beetje hetzelfde gevoel

Dit topic is gelukkig voor mij ook vooral ter oriëntatie, en ik heb in ieder geval genoeg nieuwe inzichten gekregen!
Ik zit nu een beetje in de nadenkfase. Als in: ik heb een hoop opties om te overwegen en moet nu gaan kiezen. En inderdaad, ik moet nu overgaan tot de probeerfase, en daar begin ik zoals gezegd zaterdag mee

Ik heb helaas meestal weinig tijd en kan niet overal maar even langsgaan (naar iets op Marktplaats moet er sowieso iemand mee en veel winkels zijn 's avonds gesloten), dus dat moet allemaal tussendoor.
@Jurr: Ik ben inderdaad ook niet per se een veldrijder. Maar ik heb geen idee of ik het zou missen, want ik heb simpelweg nog nooit geprobeerd om met iets anders dan een mountainbike door mul zand te fietsen

Het aandeel verschilt een beetje per regio. Ik ben vorig jaar bijvoorbeeld de Veluwe van noord naar zuid overgefietst met misschien 10% asfalt onder m'n banden, de rest was onverhard. Aan de andere kant heb ik dit jaar ook een dag gehad in het westen van het land waar ik welgeteld één grindpaadje had, waarbij ik ook al twijfelde of ik er eigenlijk wel mocht fietsen (er stond niet van niet?). Ik denk dat ik gemiddeld 50% van de tijd op asfalt fiets, met flinke uitschieters beide kanten op.
@Storm: Inderdaad is de grootste reden de geschiktheid voor woon-werkverkeer (en inderdaad, ik weet niet precies of dat wel nodig gaat zijn, dat is één van mijn afwegingen), maar ik vermoed (maar dat moet ik nog te weten komen) dat ook mijn heupafwijking ( = slechte lenigheid in mijn heup) nog een rol gaat spelen. Ik moet, ook met een fiets vol bagage, immers wel veilig op en af kunnen stappen. Op mijn (te kleine!) mountainbike ging dat prima, maar met een volle zak eten achterop gooide ik ook vaak al mijn been over de stang heen (in plaats van over het zadel). De vraag is: kan ik dat ook nog veilig bij een frame in mijn maat? Daar speelt ook nog bij mee dat ik bij de oude mountainbike makkelijk met mijn voeten bij de grond kon, omdat het zadel iets te laag stond om de druk van mijn handen te halen. Als mijn zadel straks hoger staat, kan het zijn dat ik mijn voeten niet meer op de grond kan zetten als ik dreig om te vallen (bijvoorbeeld in mul zand). Dan moet ik dus naar voren van mijn zadel af kunnen springen - en opnieuw: dat moet veilig kunnen.
@gerr: Dank. Deze heb ik inderdaad gezien, hij staat in m'n favorieten.
Het budget blijft vooralsnog hetzelfde (2000-2500).
Ik houd ook nog steeds de optie in mijn achterhoofd om een (nieuwe?) mountainbike of hybride (met voldoende brede banden) te kopen met derailleur (zodat ik er komende zomer gewoon mee weg kan) die ik in de toekomst eventueel om kan bouwen naar een Rohloffnaaf en riem, al naar gelang mijn behoefte. Geloof dat er dan wel weer een speciaal frame voor nodig was, vanwege de riem etc., dus misschien is een derailleurfiets dan niet eens een optie? Maar nogmaals, dat weet ik nu nog niet x)
Bedankt iedereen in ieder geval voor alle adviezen, en voor het meelezen van dit toch wel lijvige topic! Ik denk dat ik iets minder vaak ga reageren vanaf nu, ook om even ruimte te maken voor eigen ideeën en overwegingen