Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Twee Schwalbe binnenbanden snel spontaan lek? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Twee Schwalbe binnenbanden snel spontaan lek?

Is dit de juiste versie? Schwalbe Marathon Almotion Vouwband - Evolution | Addix | V-Guard - E-25 - 28x2.00" | Black Reflex

Ik las dat ik de V-Guard moet hebben, maar weet niet wat Evolution Addix betekend...
Guido Klerk schreef:
vr 26 sep, 2025 19:33
Maar als de 50mm nou eigenlijk 48 zijn... ;-)
46mm ;)

Misschien dat je een 50mm Almotion tot daadwerkelijk 50mm kunt krijgen op een velg met 25mm interne breedte of zelfs 30mm. Wat dan weer een uitdaging wordt qua velgrem-velgen vinden en het passend maken van de remmen, lekker van wegblijven van dat soort gekkigheden op een TM2.8 en tevreden zijn met de 46mm hoe ze waarschijnlijk zullen gaan vallen (-:
Guido Klerk schreef:
Ik ben wel heel benieuwd naar verhalen van mensen die het gedaan hebben! Enig idee hoe/waar ik dat kan vinden? Je schreef in het topic van bovenstaande link dat er foto's staan op het forum, weet je ook waar?
JanH is beter in het terugvinden van z'n eigen forumposts dan ik kon vinden met een zoekopdracht naar zijn forumposts ;)
Guido Klerk schreef:
Hoe kan ik daar voor zorgen? Ik heb geen idee. Ik stel me voor dat het deel van het spatbord dat binnen het frame valt de bottleneck is.
JanH heeft reeds gemonteerde spatborden aangepast, ik heb een setje nieuwe genomen. Bij bestaande spatborden zul je soms gaten in spatborden moeten aanpassen, stangetjes aanpassen of wisselen voor langere. Ik heb de makkelijke weg gekozen door gewoon een paar nieuwe spatborden te monteren ;)
Guido Klerk schreef:
vr 26 sep, 2025 19:44
Die spatborden zijn dus later gekocht en daarmee is het passend gemaakt?
Zeker. SKS Bluemels in 55mm.
Guido Klerk schreef:
vr 26 sep, 2025 19:46
Al heb ik de woorden van de man bij de vakantiefietser ook nog wel in mijn hoofd: soms past het, soms niet, hangt oa van het bouwjaar af...
Ook wel te begrijpen, die wil geen reeds gemonteerde banden terug van iemand die een slag in z'n achtervelg heeft zitten en/of verder de breedtemaat is gegaan qua velg. En volgt simpelweg wat de fabrikant zegt waarvan hij dealer is.
Jurr schreef:
vr 26 sep, 2025 19:59
46mm ;)

Misschien dat je een Almotion tot daadwerkelijk 50mm kunt krijgen op een velg met 25mm interne breedte of zelfs 30mm. Wat dan weer een uitdaging wordt qua velgrem-velgen vinden en het passend maken van de remmen, lekker van wegblijven van dat soort gekkigheden op een TM2.8 en tevreden zijn met de 46mm hoe ze waarschijnlijk zullen gaan vallen (-:
Hahaha, 46mm vind ik helemaal prima! Er zit nu een stel 37mm marathon plus in, die vind ik echt te smal en daarnaast past de Almotion veel beter bij wat ik wil. Het hoeft helemaal niet super breed, maar een centimetertje extra (geen idee hoe die plus valt) is zeer welkom! Ben ook geen grote gekkigheid van plan, ik wil vooral lekker gaan fietsen. ;-)
JanH is beter in het terugvinden van z'n eigen forumposts dan ik kon vinden met een zoekopdracht naar zijn forumposts ;)
Ik zag zijn reactie, die had hij gepost toen ik mijn vorige aan het schrijven was. Geweldig!
Zeker. SKS Bluemels in 55mm.
Top info! Ik ga er naar op zoek. Ben geen erg ervaren sleutelaar, iets bestellen en monteren zal hopelijk nog wel lukken. ;-)
Ook wel te begrijpen, die wil geen reeds gemonteerde banden terug van iemand die een slag in z'n achtervelg heeft zitten en/of verder de breedtemaat is gegaan qua velg. En volgt simpelweg wat de fabrikant zegt waarvan hij dealer is.
Zijn er geen gevallen bekend op dit forum van gevallen waarbij het niet paste? Dat is wat me nog enigszins verontrust, de boodschap dat het op het ene frame wel, en het andere niet zou lukken.
Je hebt een fiets met banden, dus daarmee kun je kijken welke ruimte je hebt.. min of meer de breedte door de helft (van 40mm naar 50mm is 5mm aan weerszijden), maar vooral de hoogte en reken daar voor de zekerheid de hele 10mm.

Je zoekt natuurlijk wel meteen de grenzen op en de vraag is of je dat wilt.

De keuze voor de almotion; wordt het héél heftig wat je gaat doen?

Je kunt ook de middenweg zoeken: g-one, gravelking, contact, cinturato, etc in 45-622 en kijken of het bevalt.

Gaat misschien een paar km minder lang mee maar dan mag je tenminste weer wat nieuws kiezen 8)
Guido Klerk schreef:
vr 26 sep, 2025 20:36
Zijn er geen gevallen bekend op dit forum van gevallen waarbij het niet paste? Dat is wat me nog enigszins verontrust, de boodschap dat het op het ene frame wel, en het andere niet zou lukken.
PB'tje gestuurd.
Gegeven de topic titel wil ik jullie niet onthouden wat me onlangs is overkomen met Schwalbe binnenbanden. Het gaat om het type SV14, dus Prestaventiel en voor 559mm banden/wielen. In korte tijd achter elkaar overkwam me een klapband, eenmaal 's-avonds laat zonder pomp of plakspullen. Lopen dus. Dag later: inspectie: geen scheur in de band o.i.d. Onderzoek wees uit dat het binnen ventiel, hoewel nauwelijks zichtbaar, defect was: lekken langs het ventiel onder water. Die binnenventielen zijn los verkrijgbaar: nooit geweten! De betreffende binnenbanden waren al jaren in gebruik, maar een enkele had ook jarenlang in het zadeltasje gezeten. Eigenlijk vind ik het nog altijd een raadsel. Vooral omdat er nauwelijks een zichtbaar gebrek te zien is, vergeleken met nieuw binnenventiel.
Andere ervaringen of ideeën?
Guido Klerk schreef:
vr 26 sep, 2025 19:49
Is dit de juiste versie? Schwalbe Marathon Almotion Vouwband - Evolution | Addix | V-Guard - E-25 - 28x2.00" | Black Reflex

Ik las dat ik de V-Guard moet hebben, maar weet niet wat Evolution Addix betekend...
Evolution is de kwaliteit-aanduiding van de constructie van de vouwband. Addix is de naam voor de gebruikte rubbercompound.
sjefke schreef:
za 27 sep, 2025 22:57
In korte tijd achter elkaar overkwam me een klapband, […] inspectie: geen scheur in de band o.i.d. Onderzoek wees uit dat het binnen ventiel, hoewel nauwelijks zichtbaar, defect was: lekken langs het ventiel onder water.
Dit snap ik niet: hoe kun je een klapband hebben zonder dat er iets stuk is? Van een lekkend ventiel loopt een band hooguit (langzaam, indien nauwelijks zichtbaar) leeg, toch?

Groetjes,

Carl
Ik fiets al mijn hele leven ( dat is meer dan 70j) waarvan de laatste 30 jaar intensief en zoiets nooit meegemaakt. Ik weet het ook niet. Ik gebruik eigenlijk alleen Schwalbe banden en binnenbanden, maar heb nu ook Continental binnenbanden voorradig.....
sjefke schreef:
zo 28 sep, 2025 18:00
Ik fiets al mijn hele leven ( dat is meer dan 70j) waarvan de laatste 30 jaar intensief en zoiets nooit meegemaakt. Ik weet het ook niet.
Maar wat klapte er dan?

Groetjes,

Carl
De band (de ene keer vooraan, tweekeer achteraan) klapte in minder dan een seconde in mekaar tot op de velg. Dat noem ik een klapband.
Grandonneur schreef:
vr 26 sep, 2025 21:36
Je hebt een fiets met banden, dus daarmee kun je kijken welke ruimte je hebt.. min of meer de breedte door de helft (van 40mm naar 50mm is 5mm aan weerszijden), maar vooral de hoogte en reken daar voor de zekerheid de hele 10mm.
Ja, dat is een goed idee. Dank.. Misschien moest ik toch maar eens een schuifmaat aanschaffen... ;)
Je zoekt natuurlijk wel meteen de grenzen op en de vraag is of je dat wilt.
Maar is dat wel zo? Hierboven begrijp ik dat de 50mm Almotion in werkelijkheid 46mm is.
De keuze voor de almotion; wordt het héél heftig wat je gaat doen?
Nee, dat verwacht ik niet. Wat ik mooi vind van de almotion is dat de ik ontzettend enthousiaste gebruikservaringen tegenkom, dat de band lekker rolt op verharde wegen, en dat de band het ook nog eens heel goed doet als je de weg verlaat. Daarnaast presteerd de band het best met een lagere druk, wat een comfortabele demping opleverd. Precies wat ik zoek, denk ik.
Je kunt ook de middenweg zoeken: g-one, gravelking, contact, cinturato, etc in 45-622 en kijken of het bevalt.
Dank voor deze sugggesties. :) Maar passen deze banden op het profiel dat ik zoek? Een heerlijk vlotte band op de weg, die het ook offroad uitstekend doet. 45mm zou ik prima vinden, mits het daadwerkelijk 45mm is. Maar met een mm meer zal dat in dat geval in de praktijk niet zoveel verschil maken met de almotion, lijkt me?

Is er een specifieke band in jouw opsomming die past op wat ik zoek? Een band waar mensen veelal heel blij van worden nadat ze 'm gemonteerd hebben?

En zijn die banden dan wel 45mm of wijken ze ook af?
Gaat misschien een paar km minder lang mee maar dan mag je tenminste weer wat nieuws kiezen 8)
Dat is inderdaad niet het einde van de wereld. ;)
sjefke schreef:
zo 28 sep, 2025 19:01
De band (de ene keer vooraan, tweekeer achteraan) klapte in minder dan een seconde in mekaar tot op de velg. Dat noem ik een klapband.
Ooooo… Dat is wel een heel eigen interpretatie van het woord klapband. Nu is het me duidelijk, dank je voor de uitleg.

Groetjes,

Carl