Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Twee Schwalbe binnenbanden snel spontaan lek? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Twee Schwalbe binnenbanden snel spontaan lek?

arnob schreef:Gewoon uit nieuwsgierigheid: hoe beïnvloedt een binnenband de rolweerstand?
https://www.bicyclerollingresistance.co ... s-clincher

https://www.bicyclerollingresistance.co ... utyl-tubes
Bedankt, omdat de latexband niet de lichtste combinatie is, maar wel het lichtste rolt, zou je mogen concluderen dat het inderdaad vooral de soepelheid is die invloed heeft op de rolweerstand.
Let er wel op dat de tests in de links zijn uitgevoerd op stalen rollen, wat niet altjid een goed verband houdt met de praktijk, zeker niet op hobbelig wegdek.
Klopt, maar het lijkt mij stug :D dat voor binnenbanden de conclusie anders wordt.
Bert van Sprang schreef:Klopt, maar het lijkt mij stug :D dat voor binnenbanden de conclusie anders wordt.
Je bedoelt dat je denkt dat stalen rollen in plaats van echt wegdek waarschijnlijk ook de metingen van de binnenbanden verpest zullen hebben? Het zou toch stug zijn als dat in de dit geval niet zo was? :wink:
Wat ik bedoel: bij dit soort metingen heb je aan logica niet zo veel; er zijn veel te veel variabelen in het spel.
Bert van Sprang schreef:Klopt, maar het lijkt mij stug :D dat voor binnenbanden de conclusie anders wordt.
Even rekening houden dat Schwalbe Continental en Michelin testen op soortgelijk rolling machine.

En alternatiwe methonde is deze

http://wimschermer.blogspot.nl/2015/11/ ... istof.html

Ik heb ervaring met latex Ultra light en tubeless.
Latex vond ik overal goed behalve at ik moet vaak oppompen. Klink onlogisch maar latex is beter lekbestanding.
Tegenwoordig rij ik tubeless – rolt goed. Betr comfort – lees verder. Ik gebruik wat soepeler/kwetsbare buitenbanden. In geval van lek er komt melk. Meestal het gat wordt dicht , doorrijden / eventueel bijpompen
Bert van Sprang schreef:Af en toe worden er hier (vind ik) onzinnige dingen gezegd. Als je graag een lichte binnenband wilt, a. omdat het lichter is en b. omdat de rolweerstand minder is, moet je juist die band kiezen die aan de bovenkant van het maatspectrum nog net geschikt is voor jouw band. Zo doe ik het al jaren, met erg weinig lekke banden tot gevolg.
Dan rek je de band dus op. Mijn ervaring, en blijkbaar in deze thread ook van Leon, en ik ken nog wel een hoop andere mensen, is dat de grens opzoeken op deze manier voor problemen zorgt. Dus vind ik het niet bepaald onzinnig om dat af te raden.

Natuurlijk kan je je wel terrecht afvragen of je ipv een light versie van de 40-60mm je niet net zo goed een normale 28-40mm binnenband kan nemen. De laatste rekt wel, de eerste niet.
Leon schreef:
ma 18 sep, 2017 13:59
Georg schreef:Binnenbanden zijn relatief goedkope dingen waarmee ik ook de ervaring heb dat er nog wel eens wat mis mee is, af fabriek. Ik verwacht geen uitgebreide controle van die dingen eigenlijk. Massaproduct.
Ik vind de kwaliteit ervan wel essentieel. Het is immers een van de echt go/no go - onderdelen als je op fietsvakantie gaat.
Hoi, ik wil een paar Schwalbe Almotion 40mm (Schwalbe Marathon Almotion Vouwband - Evolution | Addix | V-Guard - E-25 - 28x1.50" | Black Reflex) kopen voor mijn nieuwe tweedehands Santos Travelmaster 2.8 en vroeg me af wat nou de beste binnenband is voor deze buitenband.

Groet,
Guido
Heb ook een Travelmaster 2.8, mijne is uit 2011.
Ik heb er Schwalbe Almotion 50mm opgedaan. Wel wat moeten moeten tweaken aan de spatborden maar het past. Vind ik fijner fietsen dan de 40mm.
Toen ik op IJsland ging fietsen had ik er Schwalbe Mondial 50mm op, ook met spatborden.
Voor gravelen heb ik er nu de Schwalbe Thunder Burt 54mm op, maar dan wel zonder spatborden.

In alle gevallen heb ik als binnenband de SV19 van Schwalbe.
Ik weet niet wat voor velgen je hebt.
Als je nu racefiets (frans/presta) hebt bestaat de kans dat een dikker ventiel niet door je velg past.
Als je hele hoge velgen hebt wil je een lang ventiel.
Als de binnenband maar breed genoeg is.
Ook is dit zo'n moment om bijvoorbeeld over te stappen op Schwalbe clik valve.
Voor die bandenmaat gebruik ik het liefst de SV19A van Schwalbe. Wat lichter dan de SV19, dus minder roterende massa en lichter en compacter mee te nemen als reserve. Alle beetjes helpen ;)

Verder eens met JanH. Lekker nog iets verder de breedte in gaan, gaat prima op een TM2.8.
Dank voor de reacties!

Ik was eigenlijk van plan om er een paar almotion 50mms onder te zetten, maar na een bezoek aan de vakantiefietser had ik dat idee teleurgesteld een beetje laten varen. Er werd mij verteld dat het sowieso niet ging lukken in combinatie met spatborden. Ik vind het hebben van goede spatborden heel belangrijk. Ik ben erg geïnteresseerd in de tweak. Ook begreep ik dat het maar net van het bouwjaar afhangt of het überhaupt wel past en dat je de banden moet aanschaffen om daar achter te komen (klein budget en weinig zin om een paar niet te gebruiken dure buitenbanden aan te schaffen).

Zijn er meer ervaringen? Ik ben ook erg benieuwd naar oplossingen met de spatborden!

Ik heb weer een beetje hoop, waarvoor dank.

Groet,
Guido
Guido Klerk schreef:
vr 26 sep, 2025 12:30
klein budget en weinig zin om een paar niet te gebruiken dure buitenbanden aan te schaffen
50mm Big Apples zijn niet zo goed als Almotions of Marathon Efficiency, maar ook helemaal prima. Wel de duurdere 'performance' versie van de Big Apple nemen dan, de goedkopere die ze ook in kleurtjes leveren zijn minder fijn. Zorg bij bredere banden monteren er ook
voor dat je spatborden breed genoeg zijn.

Afhankelijk van verzendkosten en wat je verder nog nodig hebt aan onderdelen kan zeker als je kritisch bent op de kosten bij een Duitse webshop bestellen soms ook best lonen.

Hier bij de buren van mountainbike.nl een lijstje met Duitse webshops:

https://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=23813

Als achtergrondinfo, hier schreef ik laatst ook al over bandbreedte:

viewtopic.php?t=41043&start=40#p480209
Guido Klerk schreef:
vr 26 sep, 2025 12:30
Dank voor de reacties!

Ik was eigenlijk van plan om er een paar almotion 50mms onder te zetten, maar na een bezoek aan de vakantiefietser had ik dat idee teleurgesteld een beetje laten varen. Er werd mij verteld dat het sowieso niet ging lukken in combinatie met spatborden. Ik vind het hebben van goede spatborden heel belangrijk. Ik ben erg geïnteresseerd in de tweak. Ook begreep ik dat het maar net van het bouwjaar afhangt of het überhaupt wel past en dat je de banden moet aanschaffen om daar achter te komen (klein budget en weinig zin om een paar niet te gebruiken dure buitenbanden aan te schaffen).

Zijn er meer ervaringen? Ik ben ook erg benieuwd naar oplossingen met de spatborden!

Ik heb weer een beetje hoop, waarvoor dank.

Groet,
Guido
Ik kon eerst van iemand anders een 50mm Almotion uitproberen. Als je in de buurt van Groningen woont, kun je die van mij proberen.
Ik heb over mijn omzetting naar 50mm eerder wat gepost op dit forum, alleen de foto’s staan er niet meer, en ook niet meer in mijn bezit…. https://forum.wereldfietser.nl/viewtop ... on#p293023
In die post heeft ook De Vakantiefietser gereageerd, hij wist niet dat 50mm ook past. Heb op zijn verzoek nog even de banden nagemeten, 50mm is dan in werkelijkheid wat smaller https://forum.wereldfietser.nl/viewtop ... on#p326302
Had een keer ook wat met foto's op FB geplaatst.
Deze tekst:
Ik heb een Santos Travelmaster 2.8 uit 2011. Toentertijd gaf Santos aan dat de maximale breedte van de band 42mm is. Toen ik de fiets kocht zat er Schwalbe Dureme 42mm op.
In twee stappen heb ik er nu banden van 54mm op.
Eerst heb ik er Schwalbe Almotion 50mm opgedaan (zie de eerste drie foto's). Vereiste wel wat aanpassingen aan de spatborden, voor was eenvoudig, achter was even wat puzzelen, onder andere een nieuw gat maken voor bevestiging aan het frame.
(...)
Voor het gravelen heb ik er laatst Schwalbe Thunder Burt 54mm opgelegd (zie foto 4). De spatborden heb ik toen wel verwijderd maar heb wel "moddervangers" geïnstalleerd.😂
En zoals je op de laatste foto kunt zien, ik heb afscheid genomen van voordrager, voortassen en de Ortlieb stuurtas. Ja, blijft bezig..

En deze foto's
Santos-1.jpg
Santos-2.jpg
Santos-3.jpg
Santos-4.jpg
Spatbord in de achterdrager
De laatste foto is mijn favoriet (-:

Naast de derailleur variant van de TM2.8 ook van de Rohloff-riem variant van de TM2.8 even een foto, met Schwalbe Big Apple 50mm op Ryde Andra30 velg achterop en 55mm SKS spatborden:
Screenshot_20250926_192500_Gallery.jpg
Jurr schreef:
vr 26 sep, 2025 12:41
50mm Big Apples zijn niet zo goed als Almotions of Marathon Efficiency, maar ook helemaal prima. Wel de duurdere 'performance' versie van de Big Apple nemen dan, de goedkopere die ze ook in kleurtjes leveren zijn minder fijn. Zorg bij bredere banden monteren er ook voor dat je spatborden breed genoeg zijn.
Ik wil wel voor de Almotions gaan, ik bedoelde dat ik het niet zie zitten om een setje aan te schaffen dat vervolgens niet blijkt te passen en dat ik dan niet kan retourneren. Dan wordt het te duur. Ik zal al sterk te overwegen om dan maar voor de 40mm te gaan, maar nou las ik wel dat die eigenlijk maar 38mm zijn. Jammer. Maar als de 50mm nou eigenlijk 48 zijn... ;-)

Ik ben wel heel benieuwd naar verhalen van mensen die het gedaan hebben! Enig idee hoe/waar ik dat kan vinden? Je schreef in het topic van bovenstaande link dat er foto's staan op het forum, weet je ook waar?
Zorg bij bredere banden monteren er ook voor dat je spatborden breed genoeg zijn.
Hoe kan ik daar voor zorgen? Ik heb geen idee. Ik stel me voor dat het deel van het spatbord dat binnen het frame valt de bottleneck is.
Als achtergrondinfo, hier schreef ik laatst ook al over bandbreedte:

viewtopic.php?t=41043&start=40#p480209
Hartelijk dank, heel interessant.

Ik had al een goede prijs voor de Almotions gevonden in Nederland, maar zal de Duitse sites ook eens doornemen, dank voor de links.
JanH schreef:
vr 26 sep, 2025 19:06
Ik heb een Santos Travelmaster 2.8 uit 2011. Toentertijd gaf Santos aan dat de maximale breedte van de band 42mm is.
Eerst heb ik er Schwalbe Almotion 50mm opgedaan (zie de eerste drie foto's). Vereiste wel wat aanpassingen aan de spatborden, voor was eenvoudig, achter was even wat puzzelen, onder andere een nieuw gat maken voor bevestiging aan het frame.

Geweldig, Jan! Ik weet niet precies van wanneer mijn fiets is, zou zo rond de 10 jaar oud moeten zijn. Het is een tweedehands. Kun je misschien wat meer details geven over het werk dat je met de spatborden hebt gedaan? Die eerste drie foto's, dat is precies wat ik zo graag zou willen! Die laatste is overigens ook te gek! Krijg je geen modderpak met deze configuratie?
Jurr schreef:
vr 26 sep, 2025 19:27
Naast de derailleur variant van de TM2.8 ook van de Rohloff-riem variant van de TM2.8 even een foto, met Schwalbe Big Apple 50mm op Ryde Andra30 velg achterop en 55mm SKS spatborden:
Ook echt een geweldige fiets! Die spatborden zijn dus later gekocht en daarmee is het passend gemaakt?
Ik word wel heel enthousiast van jullie foto's. Thanks guys! Ik heb weer wat moed gekregen. Al heb ik de woorden van de man bij de vakantiefietser ook nog wel in mijn hoofd: soms past het, soms niet, hangt oa van het bouwjaar af...