https://www.bicyclerollingresistance.co ... s-clincherarnob schreef:Gewoon uit nieuwsgierigheid: hoe beïnvloedt een binnenband de rolweerstand?
https://www.bicyclerollingresistance.co ... utyl-tubes
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:https://www.bicyclerollingresistance.co ... s-clincherarnob schreef:Gewoon uit nieuwsgierigheid: hoe beïnvloedt een binnenband de rolweerstand?
Je bedoelt dat je denkt dat stalen rollen in plaats van echt wegdek waarschijnlijk ook de metingen van de binnenbanden verpest zullen hebben? Het zou toch stug zijn als dat in de dit geval niet zo was?Bert van Sprang schreef:Klopt, maar het lijkt mij stugdat voor binnenbanden de conclusie anders wordt.
Even rekening houden dat Schwalbe Continental en Michelin testen op soortgelijk rolling machine.Bert van Sprang schreef:Klopt, maar het lijkt mij stugdat voor binnenbanden de conclusie anders wordt.
Dan rek je de band dus op. Mijn ervaring, en blijkbaar in deze thread ook van Leon, en ik ken nog wel een hoop andere mensen, is dat de grens opzoeken op deze manier voor problemen zorgt. Dus vind ik het niet bepaald onzinnig om dat af te raden.Bert van Sprang schreef:Af en toe worden er hier (vind ik) onzinnige dingen gezegd. Als je graag een lichte binnenband wilt, a. omdat het lichter is en b. omdat de rolweerstand minder is, moet je juist die band kiezen die aan de bovenkant van het maatspectrum nog net geschikt is voor jouw band. Zo doe ik het al jaren, met erg weinig lekke banden tot gevolg.
Hoi, ik wil een paar Schwalbe Almotion 40mm (Schwalbe Marathon Almotion Vouwband - Evolution | Addix | V-Guard - E-25 - 28x1.50" | Black Reflex) kopen voor mijn nieuwe tweedehands Santos Travelmaster 2.8 en vroeg me af wat nou de beste binnenband is voor deze buitenband.Leon schreef: ↑ma 18 sep, 2017 13:59Ik vind de kwaliteit ervan wel essentieel. Het is immers een van de echt go/no go - onderdelen als je op fietsvakantie gaat.Georg schreef:Binnenbanden zijn relatief goedkope dingen waarmee ik ook de ervaring heb dat er nog wel eens wat mis mee is, af fabriek. Ik verwacht geen uitgebreide controle van die dingen eigenlijk. Massaproduct.
50mm Big Apples zijn niet zo goed als Almotions of Marathon Efficiency, maar ook helemaal prima. Wel de duurdere 'performance' versie van de Big Apple nemen dan, de goedkopere die ze ook in kleurtjes leveren zijn minder fijn. Zorg bij bredere banden monteren er ookGuido Klerk schreef: ↑vr 26 sep, 2025 12:30klein budget en weinig zin om een paar niet te gebruiken dure buitenbanden aan te schaffen
Ik kon eerst van iemand anders een 50mm Almotion uitproberen. Als je in de buurt van Groningen woont, kun je die van mij proberen.Guido Klerk schreef: ↑vr 26 sep, 2025 12:30Dank voor de reacties!
Ik was eigenlijk van plan om er een paar almotion 50mms onder te zetten, maar na een bezoek aan de vakantiefietser had ik dat idee teleurgesteld een beetje laten varen. Er werd mij verteld dat het sowieso niet ging lukken in combinatie met spatborden. Ik vind het hebben van goede spatborden heel belangrijk. Ik ben erg geïnteresseerd in de tweak. Ook begreep ik dat het maar net van het bouwjaar afhangt of het überhaupt wel past en dat je de banden moet aanschaffen om daar achter te komen (klein budget en weinig zin om een paar niet te gebruiken dure buitenbanden aan te schaffen).
Zijn er meer ervaringen? Ik ben ook erg benieuwd naar oplossingen met de spatborden!
Ik heb weer een beetje hoop, waarvoor dank.
Groet,
Guido
Ik wil wel voor de Almotions gaan, ik bedoelde dat ik het niet zie zitten om een setje aan te schaffen dat vervolgens niet blijkt te passen en dat ik dan niet kan retourneren. Dan wordt het te duur. Ik zal al sterk te overwegen om dan maar voor de 40mm te gaan, maar nou las ik wel dat die eigenlijk maar 38mm zijn. Jammer. Maar als de 50mm nou eigenlijk 48 zijn...Jurr schreef: ↑vr 26 sep, 2025 12:4150mm Big Apples zijn niet zo goed als Almotions of Marathon Efficiency, maar ook helemaal prima. Wel de duurdere 'performance' versie van de Big Apple nemen dan, de goedkopere die ze ook in kleurtjes leveren zijn minder fijn. Zorg bij bredere banden monteren er ook voor dat je spatborden breed genoeg zijn.
Hoe kan ik daar voor zorgen? Ik heb geen idee. Ik stel me voor dat het deel van het spatbord dat binnen het frame valt de bottleneck is.Zorg bij bredere banden monteren er ook voor dat je spatborden breed genoeg zijn.
Hartelijk dank, heel interessant.Als achtergrondinfo, hier schreef ik laatst ook al over bandbreedte:
viewtopic.php?t=41043&start=40#p480209
JanH schreef: ↑vr 26 sep, 2025 19:06Ik heb een Santos Travelmaster 2.8 uit 2011. Toentertijd gaf Santos aan dat de maximale breedte van de band 42mm is.
Eerst heb ik er Schwalbe Almotion 50mm opgedaan (zie de eerste drie foto's). Vereiste wel wat aanpassingen aan de spatborden, voor was eenvoudig, achter was even wat puzzelen, onder andere een nieuw gat maken voor bevestiging aan het frame.
Ook echt een geweldige fiets! Die spatborden zijn dus later gekocht en daarmee is het passend gemaakt?