Ik heb me bij dit forum aangemeld omdat ik het wel nuttig vind om wat informatie te kunnen uitwisselen over fietstechniek en onderhoud en dit een wat groter forum is en een ander groot forum zich meer op racefietsen en mountainbikes richt en niet op tourfietsen. Een van de onderwerpen die ik wou aankaarten is het volgende.
Ik heb nu twee maal achter elkaar bij vrij nieuwe Schwalbe binnenbanden gehad dat die een in eerste instantie traag leeglopend lek gingen vertonen, volgens mij spontaan, dat later verergerde en ik ben benieuwd of dit nou toeval is of dat meer mensen soortgelijke ervaringen hebben.
Schwalbe wordt geacht een vrij behoorlijk merk te zijn, met name hun buitenbanden komen over het algemeen goed uit tests, maar ik vraag me o.a. af of ik nu maar beter een ander merk binnenbanden kan gaan gebruiken.
Bij de eerste bleek het gat aan de velgkant te zitten. Er waren geen scherpe zaken te bekennen die het konden verklaren. Ik had toen net een dag of tien eerder (half november 2016) een nieuwe buiten- en binnenband om het (achter)wiel gelegd (reed al weer op het canvas) en had verwacht er voorlopig geen omkijken meer naar te hebben en het viel daarom wat extra tegen.
Een week of drie later verving ik het achterwiel door een volledig nieuw exemplaar dat ik gebouwd had met een Sturmey Archer XL-RD3 naaf en toen verving ik dus ook maar wéér de binnenband. Ongeveer drie weken later gebeurde het dus een tweede keer. Soms liep de band in een paar uur leeg en soms bleef hij een paar dagen op spanning. Het leek toen misschien met de recente kou te maken te hebben en ik dacht nog even aan een ventiel met een foutje dat door krimpend metaal ging lekken. Ik verving het ventiel maar uiteindelijk werd het zaterdag na een stuk fietsen plotseling erger. Met wat zeepsop kon ik die avond nog constateren dat er lucht uit het ventielgat kwam. Zondag dus maar weer even knutselen. Nu bleek het lek aan de zijkant van de band vlakbij het ventiel te zitten. Weer geen ongerechtigheden te bekennen die dat gat zouden kunnen verklaren.
Op de foto is te zien dat er daar ook een nogal 'mottig' stukje band lijkt te zitten (band is al geschuurd).
Het lijkt er dus op dat ik nu twee keer achter elkaar bij banden die nog maar kort in gebruik zijn geweest spontane lekken heb gehad. Natúúrlijk aan het achterwiel (stadsfiets met dichte kettingkast) dus je legt er niet even vlot een nieuwe binnenband om. Maar weer een plakkertje dus.
De vraag dringt zich dus aan mij op of Schwalbe een partij binnenbanden van inferieure kwaliteit op de markt heeft gebracht (of dat ze domweg mindere kwaliteit zijn gaan produceren) of dat ik gewoon uitzonderlijke pech heb? Ik kan me juist bijna niet heugen nog eens een gewone lekke band te hebben gehad en daarom is het des te storender dat ik nu zo'n gedoe heb met deze schijnbaar ongewone lekken. En ik vraag me af of dit zich met deze huidige band evt. kan herhalen op een andere plek.
Hebben meer mensen recentelijk soortgelijke slechte ervaringen met Schwalbe binnenbanden? En ik ben gelijk wel benieuwd of men een bepaald merk/type binnenband kan aanbevelen op grond van goede ervaringen.
Ik heb nu twee maal achter elkaar bij vrij nieuwe Schwalbe binnenbanden gehad dat die een in eerste instantie traag leeglopend lek gingen vertonen, volgens mij spontaan, dat later verergerde en ik ben benieuwd of dit nou toeval is of dat meer mensen soortgelijke ervaringen hebben.
Schwalbe wordt geacht een vrij behoorlijk merk te zijn, met name hun buitenbanden komen over het algemeen goed uit tests, maar ik vraag me o.a. af of ik nu maar beter een ander merk binnenbanden kan gaan gebruiken.
Bij de eerste bleek het gat aan de velgkant te zitten. Er waren geen scherpe zaken te bekennen die het konden verklaren. Ik had toen net een dag of tien eerder (half november 2016) een nieuwe buiten- en binnenband om het (achter)wiel gelegd (reed al weer op het canvas) en had verwacht er voorlopig geen omkijken meer naar te hebben en het viel daarom wat extra tegen.
Een week of drie later verving ik het achterwiel door een volledig nieuw exemplaar dat ik gebouwd had met een Sturmey Archer XL-RD3 naaf en toen verving ik dus ook maar wéér de binnenband. Ongeveer drie weken later gebeurde het dus een tweede keer. Soms liep de band in een paar uur leeg en soms bleef hij een paar dagen op spanning. Het leek toen misschien met de recente kou te maken te hebben en ik dacht nog even aan een ventiel met een foutje dat door krimpend metaal ging lekken. Ik verving het ventiel maar uiteindelijk werd het zaterdag na een stuk fietsen plotseling erger. Met wat zeepsop kon ik die avond nog constateren dat er lucht uit het ventielgat kwam. Zondag dus maar weer even knutselen. Nu bleek het lek aan de zijkant van de band vlakbij het ventiel te zitten. Weer geen ongerechtigheden te bekennen die dat gat zouden kunnen verklaren.
Op de foto is te zien dat er daar ook een nogal 'mottig' stukje band lijkt te zitten (band is al geschuurd).
Het lijkt er dus op dat ik nu twee keer achter elkaar bij banden die nog maar kort in gebruik zijn geweest spontane lekken heb gehad. Natúúrlijk aan het achterwiel (stadsfiets met dichte kettingkast) dus je legt er niet even vlot een nieuwe binnenband om. Maar weer een plakkertje dus.
De vraag dringt zich dus aan mij op of Schwalbe een partij binnenbanden van inferieure kwaliteit op de markt heeft gebracht (of dat ze domweg mindere kwaliteit zijn gaan produceren) of dat ik gewoon uitzonderlijke pech heb? Ik kan me juist bijna niet heugen nog eens een gewone lekke band te hebben gehad en daarom is het des te storender dat ik nu zo'n gedoe heb met deze schijnbaar ongewone lekken. En ik vraag me af of dit zich met deze huidige band evt. kan herhalen op een andere plek.
Hebben meer mensen recentelijk soortgelijke slechte ervaringen met Schwalbe binnenbanden? En ik ben gelijk wel benieuwd of men een bepaald merk/type binnenband kan aanbevelen op grond van goede ervaringen.