Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mountainbikes geschikt als toerfiets - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Mountainbikes geschikt als toerfiets

Shorttrack schreef:
di 16 sep, 2025 11:27
stelvio73 schreef:
ma 15 sep, 2025 23:25
Ik wil niet vervelend zijn, maar een discussie over de massa, geometrie, stijfheid en sterkte van oude racefietsen verdient een apart topic.

De topicherstarter (van afgelopen vrijdag) wil zijn mtb graag voor een fietsvakantie gebruiken en vraagt daarover praktische tips.
Ik denk dat de topic starter zelf al goed op weg was met de voorgestelde modellen van fiets. Hij vind de look zelf ook mooi.
Dus ik zou gewoon eens gaan fietsen op zo'n oude mountainbike en voelen hoe dat is.
De topic starter stelde zijn vraag in 2022. Ik denk dat hij nu niet meer zit te wachten op nieuwe suggesties.

Vorige week donderdag stelde HeinPinkFloyd1972 ook een vraag over Mountainbikes geschikt als toerfiets. Hij gaf er wel een uitdrukkelijke wens bij "Daar wil ik mijn mtb voor gebruiken en ombouwen tot toerfiets." .
Ik begrijp daarom al die uitweidingen over het gewicht van oude racefietsen niet.
Dat hij de look van zijn mtb mooi vond of dat hij daar belang aan hecht staat nergens.
Over het gewicht van zijn Merida, vermoedelijk 26 inch, weten we weinig. Ik denk dat een MTB met 26 inch wielen al een gewichtsvoordeel heeft tov een moderne 29 inch MTB. Dat voordeel zou wel eens groter kunnen zijn dan het meergewicht van de geveerde voorvork ten opzichte van een ongeveerde voorvork. Een ongeveerde voorvork die past qua inbouwhoogte én de positie van de Magura velgremmen vind je ook niet gemakkelijk. Ik zou de vork daarom zeker niet vervangen, maar ook omdat een geveerde vork meer comfort geeft aan de handen.

Misschien moeten we even wachten tot HeinPinkFloyd1972 zich weer meldt.
math schreef:
di 16 sep, 2025 13:52
Een ongeveerde voorvork die past qua inbouwhoogte én de positie van de Magura velgremmen vind je ook niet gemakkelijk.
Jawel hoor, makkelijkste optie is naar de dichtstbijzijnde Santos dealer fietsen en een Travelmaster2.6 vork bestellen. Dan kun je zelf nog een Santos kleur naar wens kiezen kiezen.

Mocht gewicht een punt zijn dan zou je ook voor een aluminium vork kunnen kiezen, bijvoorbeeld een XLC BF-A01 vork. Wel lastig te krijgen tegenwoordig zie ik.

Mijn persoonlijke favoriet in 26" is de Surly Troll vork van de eerste generatie waarin 'ie nog suspension corrected was. Maar die is in latere versies niet meer suspension corrected en daarmee een stuk korter geworden qua inbouwhoogte, wat 'm daarmee minder geschikt maakt.

En er zijn nog wel meer opties in staal bij bijvoorbeeld Thorn. Of goedkoper in aluminium zoals bijvoorbeeld deze bij CNC bike:

https://cnc-bike.de/alugabel-discv-brak ... 18383.html
math schreef:
Misschien moeten we even wachten tot HeinPinkFloyd1972 zich weer meldt.
Die heeft vast inmiddels een setje wegbanden en een Tubus drager op z'n klassieke mtb gemonteerd, er twee back rollers op gehangen en is wellicht nu al fietsend onderweg naar Zuid-Europa ;)
Jurr schreef:
di 16 sep, 2025 15:26
math schreef:
Een ongeveerde voorvork die past qua inbouwhoogte én de positie van de Magura velgremmen vind je ook niet gemakkelijk.
Jawel hoor, makkelijkste optie is naar de dichtstbijzijnde Santos dealer fietsen en een Travelmaster2.6 vork bestellen.
En je verwacht dat de inbouwhoogte ook klopt ? Kijk eens even naar de veerweg van de vork op de Merida.
Gaat wel goedkomen. Die cross country MTB's hadden destijds allemaal een 80mm tot 100mm verende voorvork, en een suspension corrected vaste voorvork houdt daar dan ook prima rekening mee. Deze Merida Matts TFS is daar geen uitzondering op, ik heb er ook wel eens eentje gehad om voor onderdelen te gebruiken. Alles XT, HS33, de tandwielen versleten en de voorvork vastgeroest in de laagste positie. Prima onderdelendonor ;)

Sommige exemplaren van de XC mountainbikes van destijds wilden wel eens gek doen met 120mm veerweg. Niet dat daar dan de geometrie van het frame op aangepast werd... En gezien de leeftijd van de fiets kan iets soortgelijks ergens in de voorgaande jaren bij 1 van de misschien wel vele vorige eigenaren ook gebeurd zijn ;)