HeinPinkFloyd1972 schreef: ↑do 11 sep, 2025 11:02
...ik ga volgend jaar eind maart op fietsreis naar Santiago de Compostella. Daar wil ik mijn mtb voor gebruiken en ombouwen tot toerfiets.
Ik ben zelf in 2011 op een MTB naar Santiago de Compostela gereden. Het kan heel goed, mits je oplossingen vindt voor enkele beperkingen van jouw MTB.
In mijn advies houd ik er rekening mee dat jouw MTB al oud is en dat als je na de tocht naar Santiago meer lange fietsreizen wilt maken, je waarschijnlijk een meer geschikte fiets zult aanschaffen. Daarom beperk ik me tot aanpassingen die niet veel kosten.
Gelukkig heeft jouw frame schroefgaten voor het monteren van een achterdrager. Net als anderen hierboven raad ik je een Tubus drager aan. Daar kun je twee tassen aan vasthangen en eventueel een dragertas bovenop zetten. Ortlieb heeft mooie tassen.
De geveerde voorvork is niet geschikt voor vóórtassen. Om toch een redelijke gewichtsverdelingverdeling tussen voor en achter te krijgen, raad ik je een stuurtas aan, voor spullen die je altijd bij de hand wilt hebben, en die je ook gemakkelijk kunt meenemen als je een winkel of terras bezoekt. Verder ook een frametas voor kleine, zware dingen.
Frametassen zijn relatief erg duur qua verhouding volume/prijs. Ze zijn ook erg framemaat-afhankelijk. Daarom raad ik je een goedkope frametas van Lidl aan (webshop). Niet duur (€14,99), maar ook niet erg degelijk. De rits is niet robuust. Je moet er voorzichtig mee omgaan en niet te veel in de tas willen proppen. Als je je daaraan houdt, gaat hij zeker de reis naar Santiago mee.
Ook de ‘bikepacking’ zadeltas van Lidl is een goedkope uitbreiding van je pakruimte. Je moet er geen zware spullen instoppen (max 5 kg), maar voor kleding, slippers of een compacte slaapzak is hij heel geschikt.
Verder, zoals hierboven aangeraden, banden zonder noppen, aannemend dat je verharde wegen gaat volgen. Ik heb zelf de Langs Oude Wegen route van Clemens Sweerman gevolgd. Heel mooi!
Een stuur dat je meer keuze geeft in hand- en rijposities is zeker aan te bevelen.
Nieuwe ketting : ik kon niet goed zien of je vóór 2 of 3 kettingbladen hebt. Als het er 3 zijn, is je ketting veel te lang. Op de foto hangt je derailleur al spanningsloos op het tweede voorblad.
Een ander zadel lijkt me niet nodig ; wel vooraf je zitvlak laten wennen aan dagafstanden van 80-120 km.
Houd er rekening mee dat in maart-april veel campings in Frankrijk nog gesloten zijn.