Er zijn toch veel mensen die in zeer sportieve houding met een wielrenstuur fietsen? Ik heb ondertussen een langer stuurpen op mijn terrago gezet. Maar daarvoor had ik niet het idee dat ik extreem diep zat. Toch niet dieper dan andere wereldfietsers.RianGeenen schreef: ↑za 13 sep, 2025 12:55Zit je lekker op je mountainbike? Fiets je er wel eens langer dan 1,5 uur op, en dan lange rechte stukken? Naar Santiago rijdt je niet de hele tijd op een wisselend mtb parcour.HeinPinkFloyd1972 schreef: ↑do 11 sep, 2025 11:02Goedemiddag ik ben nieuw hier op dit forum. Mijn naam is Hein en ik ga volgend jaar eind maart op fietsreis naar Santiago de Compostella. Daar wil ik mijn mtb voor gebruiken en ombouwen tot toerfiets. Ik heb mij aangemeld om hier met jullie over te dicusieren en vooral om te leren en tips te krijgen die mijn avontuur mogelijk gaan maken. Bij deze een foto van mijn fiets. Afbeelding van WhatsApp op 2025-09-11 om 10.44.29_4d1ee217.jpg
Je kan zeker met die fiets op reis, en zithouding is persoonlijk, maar mijn ervaring is dat je met een reisfiets (tourfiets/hybride geometrie) veel fijner zit op lange rechte stukken. Onder andere doordat de trapas lager bij de grond zit. Je zit als het ware meer tussen de wielen, zwaartepunt lager, dan 'op de fiets'. Beetje moeilijk uitleggen, maar het verschil in vermoeidheid van je lichaam, niet alleen je benen, is er wel degelijk na uren fietsen.
Mijn tip zou zijn, ga lange stukken met je mountainbike fietsen, als je dit nog niet doet, en maak telkens kleine aanpassingen om het naar je zin te maken.