Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mountainbikes geschikt als toerfiets - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Mountainbikes geschikt als toerfiets

https://bikepacking.com/news/readers-ri ... athfinder/
Is Tijs bekend hier?

En nu ook weer: er gebeuren dingen buiten het klassieke 'website' gebeuren op andere mediaplatforms. In dit geval ook weer Instagram:
https://www.instagram.com/witslingers/
Ik kan er geen website van vinden? Dus er is een hele scene die dat niet meer nodig heeft?
Jup! Pas een heel mooi frametasje mogen ontvangen. Zie: gereedschapskist-topic.
Tasje zit héél netjes in elkaar. Communicatie verliep vlotjes en aangenaam.
Osocman schreef:
wo 26 jan, 2022 17:57

Ik hoor ook veel aanbevelingen voor een casette met meer dan 7 bladen. Wat is jullie redenatie daarvoor? Heeft het nog meer voordelen, naast het hebben van meer versnellingen? Voor mij persoonlijk is 21 versnellingen meer dan genoeg. Misschien vraag ik iets doms, ik kan nog veel leren over fietsen!
Persoonlijk vind ik de laatste 9-speed generatie XT shifters erg fijn schakelen. Derailleurs hebben daar wat minder invloed op, die kun je bijvoorbeeld ook gewoon Deore kiezen.

10 speed MTB worden je onderdelen weer kostbaarder van, maar past ook op dezelfde cassettebody.

Soms loont het om een complete fiets als donor te kopen. Met bijvoorbeeld een kapotte verende voorvork, gebroken frame, wiel met een slag, versleten ketting&tandwielen of zelfs al twee lekke banden maakt het de aanschaf vaak goedkoper dan losse onderdelen apart kopen bij mensen die ze netjes gedemonteerd, schoongemaakt en per stuk gefotografeerd en geadverteerd hebben.

Verder eigenlijk wat ik hier al zei: viewtopic.php?f=8&t=37009&start=40#p412662
Jurr schreef:
vr 28 jan, 2022 14:37
Persoonlijk vind ik de laatste 9-speed generatie XT shifters erg fijn schakelen.
Jurr,
Heb jij ook de ervaring dat XT shifters soms wat stijf kunnen zijn. Zelf recent een XT shifter aangeschaft (11sp weliswaar) en dacht even dat er iets mis was, maar op andere fora gelezen dat XT shifters dat kenmerk wel vaker schijnen te hebben. Verder schakelt het prima, maar je moet echt wat fermer doordrukken. XTR en SLX schijnen het wat minder te hebben. Wat is jouw ervaring?
Velotraumer schreef:
za 29 jan, 2022 19:23

Jurr,
Heb jij ook de ervaring dat XT shifters soms wat stijf kunnen zijn. Zelf recent een XT shifter aangeschaft (11sp weliswaar) en dacht even dat er iets mis was, maar op andere fora gelezen dat XT shifters dat kenmerk wel vaker schijnen te hebben. Verder schakelt het prima, maar je moet echt wat fermer doordrukken. XTR en SLX schijnen het wat minder te hebben. Wat is jouw ervaring?
11 en 12 speed heb ik zelf helaas geen Shimano ervaring, alleen SRAM. Wat je wel kan doen is kritisch naar je kabelloop kijken en misschien doet je kabels vervangen nog wat? Anders zou je Marktplaats in de gaten kunnen houden voor een XTR shifter, in die groepen gaat men vaak wel naar draadloos over en zijn ze soms best wel eens te koop. Shifters zijn vaak niet zo prijzig, de derailleur is een stuk duurder. Naar SLX en je XT exemplaar verkopen kan misschien zelfs kostenneutraal.
Jurr schreef:
za 29 jan, 2022 19:29
kritisch naar je kabelloop kijken
Het zit hem echt in de shifter. Direct uit de doos en met de kabel nog los schakelde het al stijf. Na monteren schakelde het niet nog moeilijker, dus op zich een compliment dat ik mijn zelf aangelegde kabel goed heb lopen😉. Voorlopig wordt hij nog onderworpen aan een duurtest. Wellicht slijt het nog wat in.
Mooi project! Ik had hetzelfde idee, en die is nu te koop. (Maar ik vraag er wel meer voor dan jouw genoemde budget.) Toevallig exact hetzelfde frame in dezelfde maat. Misschien geeft het je inspiratie. (Of heb je zelf interesse?)
zijkant met tassen crop.jpg
Meer foto's: https://imgur.com/a/MB4Tv6G
Goedemiddag ik ben nieuw hier op dit forum. Mijn naam is Hein en ik ga volgend jaar eind maart op fietsreis naar Santiago de Compostella. Daar wil ik mijn mtb voor gebruiken en ombouwen tot toerfiets. Ik heb mij aangemeld om hier met jullie over te dicusieren en vooral om te leren en tips te krijgen die mijn avontuur mogelijk gaan maken. Bij deze een foto van mijn fiets.
Afbeelding van WhatsApp op 2025-09-11 om 10.44.29_4d1ee217.jpg
HeinPinkFloyd1972 schreef:
do 11 sep, 2025 11:02
Goedemiddag ik ben nieuw hier op dit forum. Mijn naam is Hein en ik ga volgend jaar eind maart op fietsreis naar Santiago de Compostella. Daar wil ik mijn mtb voor gebruiken en ombouwen tot toerfiets. Ik heb mij aangemeld om hier met jullie over te dicusieren en vooral om te leren en tips te krijgen die mijn avontuur mogelijk gaan maken. Bij deze een foto van mijn fiets. Afbeelding van WhatsApp op 2025-09-11 om 10.44.29_4d1ee217.jpg
Hallo,

Leuk!

Heb je deze al gezien?
https://youtu.be/SLDDTn05-4k

Zelf heb ik deze zomer ook een MTB omgebouwd dankzij veel nuttige tips van forumleden:
viewtopic.php?t=40804

Hopelijk heb je hier wat aan!
[...]ik ga volgend jaar eind maart op fietsreis naar Santiago de Compostella. Daar wil ik mijn mtb voor gebruiken en ombouwen tot toerfiets.
Dat kan prima, op de foto zie ik dat je montagemogelijkheid op je frame hebt voor een achterdrager. Schroef er een fatsoenlijke drager op zoals bijvoorbeeld van een merk als Tubus of Racktime. Vaak prima op marktplaats te scoren voor veel minder dan de nieuwprijs.

Ook een setje lekker brede asfalt-georienteerde banden is aan te raden. Een Schwalbe Big Apple in 50mm breed is bijvoorbeeld helemaal prima en kost je de wereld niet.

Als je budget het toelaat dan zou je de verende voorvork nog kunnen vervangen voor een vaste, dat topic van Tuanis van laatst is daarin een prima voorbeeld.

Kijk ook even kritisch naar de wielen, laat een goede wielbouwer even naar je spaakspanning kijken en ook de slijtage van het velgremvlak aan de zijkant van de velg. Als je het echt luxe wil doen kan een nieuw achterwiel van een goede kwaliteit vaak geen kwaad. Denk dan bijvoorbeeld aan een Ryde Sputnik velg met Shimano Deore naaf, zoals bijvoorbeeld hier te koop:

https://www.bike4travel.nl/wielen/5422- ... chter.html

Verder wordt zo'n oude mountainbike vaak wel blij van een stukje tijd, liefde en onderhoud erin steken met bijvoorbeeld wat vet her&der, kritisch kijken naar ketting en tandwielen en nieuwe schakelkabels binnen&buiten. Normaal ook remkabels maar die hoeven bij de jouwe natuurlijk niet, met die fraaie hydraulische Magura velgremmen die er al op zitten.

Ook dit topic met soortgelijke plannen kan leuk zijn om eens door te lezen:

viewtopic.php?t=37424
Ben het helemaal eens met wat Jurr zegt.

het kan prima ik ken meerdere mensen die op oude MTB's rijden

ik zou alleen niet vertrekken met een rechtstuur maar een stuur met dat iets gebogen is naar achteren (sweep heet dat geloof ik ) om te voorkomen dat je slapende handen krijgt.
Ik heb nu ook innerbars gemonteerd en ook outerbars zodat ik 3 handposities heb, de innerbars gebruik ik het meest.
ik zou vooral aandacht besteden aan het zadel je zit 5 a 6 uur op het zadel , dus gaan rijden langere afstanden in Nederland liefst paar dagen achterelkaar om te testen. een leren zadel zweet minder wat als het heet is aangenamer kan zijn Brooks B17 is beetje de norm, let wel moet ingereden worden .

Bagagedrager van Tubus zijn zondermeer goed deze bijvoorbeeld https://www.tubus.com/en/products/rear- ... t/vega-evo

Ik zou ook eens de website van https://biketory.nl/ doornemen, oude mtb frame opbouwen met heel weinig en hele verre lange reizen maken.

Dat is de man die mij geïnspireerd heeft om met een mtb op pad te gaan met 20 kg bagage, in afwachting van het aanschaffen van een echte trekkingfiets maar dat is er tot nu toe nog niet van gekomen.,,,,,want niet nodig gebleken, Naar de Pyreneen, Rome, de Groene weg Heen en terug Zwitserland 1800 km etc.

mijn fiets shimano XT 3x9 en schijfremmen , heel fijn want mtb verzet als de hellingpercentages groot worden en je kan er ook off-road goed mee overweg. heb een bagagedrager en wegbanden 50 mm eronder gezet en een toerstuur met flair naar achteren.

Was nieuw euro 1700 tweede hands zijn ze nu voor heel weinig te koop (250 euro ) https://www.kleinanzeigen.de/s-stevens-m8/k0
wel dan de lagers voor en achterwiel en trapas lager controleren en spaakspanning.
fiets m8.jpg
Ik heb zelf een oude giant terrago omgebouwd naar reisfiets. Gekocht voor 150 euro 3 of 4 jaar geleden.

Heel erg tevreden van. De fiets loopt heel soepel. De meeste die mijn fiets testen verschieten ervan hoe soepel het loopt.
Er was hier al een opmerking dat zo'n oude mountainbike minder snel fietst maar daar is echt niets van waar.
Ik heb er zelf dikke big ben ben banden opgelegd en ook die fietsen erg soepel.

Het voordeel is dat je echt voor weinig geld een degelijk fiets kunt hebben.

Zelf het ik redelijk wat geëxperimenteerd met dingen en mijn budget is toch al opgelopen naar 800 á 900 euro. Maar je kunt daar echt makkelijk onder blijven.
Ik denk dat ik met de basis. Dus fiets inclusief bagagedrager en spatborden en banden slechts 300 euro kwijt was.
Ik heb later nog een donorfiets om de wielen over te zetten zodat het een 9 speed werd in plaats van een 7 speed. Dit was mede omdat de velgen versleten waren. De 7 speed was achteraf gezien echt meer dan genoeg. Zelfs voor hele zware tochten. Je hebt immer nog je 3 speed vooraan ook.

Ik ben ook enorm blij met de look van de fiets.

Daarbij blijf het natuurlijk een mountainbike. Dus wanneer ik over bospaden rijd of slechte onverharde landwegen dan voel je dat de fiets er zich thuis voelt. Zeker met de dikkere banden is dat heel leuk fietsen.

Als je echt even de tijd neemt om te zoeken dan vind je zeker wel een goed verzorgde terrago voor een lage prijs. Ik zie er ook staan van 400 euro maar die zou ik niet kopen. Die zijn meestal enkel wat mooi opgepoetst en nieuwe bandjes erop. Maar alles is verder gelaten zoals het is.

Veel succes ermee. En ik ben al benieuwd hoe je fiets eruit gaat zien.

Succes met je opbouw.
robgru schreef:
do 11 sep, 2025 22:49
ik zou vooral aandacht besteden aan het zadel je zit 5 a 6 uur op het zadel , dus gaan rijden langere afstanden in Nederland liefst paar dagen achterelkaar om te testen. een leren zadel zweet minder wat als het heet is aangenamer kan zijn
Brooks B17 is beetje de norm
Wat bedoel je met "Brooks B17 is beetje de norm"?
stelvio73 schreef:
vr 12 sep, 2025 11:19
robgru schreef:
do 11 sep, 2025 22:49
ik zou vooral aandacht besteden aan het zadel je zit 5 a 6 uur op het zadel , dus gaan rijden langere afstanden in Nederland liefst paar dagen achterelkaar om te testen. een leren zadel zweet minder wat als het heet is aangenamer kan zijn
Brooks B17 is beetje de norm
De bekendste meest voorkomende leren zadel voorzover mij bekend
robgru schreef:
vr 12 sep, 2025 13:54
stelvio73 schreef:
Aha, een aanname dus. Helder.
Hein, dat is een prima fietsje!

Alles nalopen. Aandrijving en velgen moeten in goede staat zijn.

Goede achterdrager erop (Tubus is bij rose vaak goedkoop), paar big apples en ik zou een stuur met back sweep plaatsen. En lekker op pad.. 8)
stelvio73 schreef:
vr 12 sep, 2025 17:06
robgru schreef:
vr 12 sep, 2025 13:54
stelvio73 schreef:
Aha, een aanname dus. Helder.
Geen aanname. Dat is gewoon zo. Benchmark.
De oude mountainbikes waaronder ook de giant teraggo waren ook de eerste reisfietsen. Echt reisfietsen bestaan nog niet zo heel lang.
Het is ook daarom dat je op die oude mountainbikes bevestiging puntjes hebben op de voorvork zodat er een voordrager opgezet kon worden.
Dat is alleen nog maar meer bewijs dat die mountainbikes meer dan geschikt zijn.

Met jou budget is het een zeer aantrekkelijke en zeer goede optie. Je hebt een stevige fiets waar je veel aan kunt aanpassen. Hij al ook volledig naar eigen smaak zijn. Met een oude Koga is je fiets natuurlijk meteen kant en klaar. Maar dan kun je er zelf niet zo gek veel meer aan doen (wat ook helemaal niet hoeft natuurlijk). Maar het is een van de voordelen van een oude mountainbike.

Er is wel een aandachtspuntje. De cranktset van de giant terrago en veel andere oude fietsen is van de stx reeks. een van mijn voorbladen is versleten en helaas zijn die niet meer verkrijgbaar. Dus daar even extra aandacht voor wanneer je een fiets koopt. Dus ofwel een kopen die erg goede voorbladen heeft. Of het in je budget voorzien dat je nu of binnenkort een nieuwe crank erop moet zetten wanneer ze al wat versleten zijn.
Shorttrack schreef:
za 13 sep, 2025 09:03

Maar het is een van de voordelen van een oude mountainbike.

Er is wel een aandachtspuntje.
Is de hoogte van de trapas ongeveer gelijk met die van de trapas van reisfietsen.
Goedemiddag ik ben nieuw hier op dit forum. Mijn naam is Hein en ik ga volgend jaar eind maart op fietsreis naar Santiago de Compostella. Daar wil ik mijn mtb voor gebruiken en ombouwen tot toerfiets. Ik heb mij aangemeld om hier met jullie over te dicusieren en vooral om te leren en tips te krijgen die mijn avontuur mogelijk gaan maken. Bij deze een foto van mijn fiets. Afbeelding van WhatsApp op 2025-09-11 om 10.44.29_4d1ee217.jpg
Zit je lekker op je mountainbike? Fiets je er wel eens langer dan 1,5 uur op, en dan lange rechte stukken? Naar Santiago rijdt je niet de hele tijd op een wisselend mtb parcour.
Je kan zeker met die fiets op reis, en zithouding is persoonlijk, maar mijn ervaring is dat je met een reisfiets (tourfiets/hybride geometrie) veel fijner zit op lange rechte stukken. Onder andere doordat de trapas lager bij de grond zit. Je zit als het ware meer tussen de wielen, zwaartepunt lager, dan 'op de fiets'. Beetje moeilijk uitleggen, maar het verschil in vermoeidheid van je lichaam, niet alleen je benen, is er wel degelijk na uren fietsen.

Mijn tip zou zijn, ga lange stukken met je mountainbike fietsen, als je dit nog niet doet, en maak telkens kleine aanpassingen om het naar je zin te maken.
...ik ga volgend jaar eind maart op fietsreis naar Santiago de Compostella. Daar wil ik mijn mtb voor gebruiken en ombouwen tot toerfiets.
Ik ben zelf in 2011 op een MTB naar Santiago de Compostela gereden. Het kan heel goed, mits je oplossingen vindt voor enkele beperkingen van jouw MTB.
In mijn advies houd ik er rekening mee dat jouw MTB al oud is en dat als je na de tocht naar Santiago meer lange fietsreizen wilt maken, je waarschijnlijk een meer geschikte fiets zult aanschaffen. Daarom beperk ik me tot aanpassingen die niet veel kosten.
Gelukkig heeft jouw frame schroefgaten voor het monteren van een achterdrager. Net als anderen hierboven raad ik je een Tubus drager aan. Daar kun je twee tassen aan vasthangen en eventueel een dragertas bovenop zetten. Ortlieb heeft mooie tassen.
De geveerde voorvork is niet geschikt voor vóórtassen. Om toch een redelijke gewichtsverdelingverdeling tussen voor en achter te krijgen, raad ik je een stuurtas aan, voor spullen die je altijd bij de hand wilt hebben, en die je ook gemakkelijk kunt meenemen als je een winkel of terras bezoekt. Verder ook een frametas voor kleine, zware dingen.
Frametassen zijn relatief erg duur qua verhouding volume/prijs. Ze zijn ook erg framemaat-afhankelijk. Daarom raad ik je een goedkope frametas van Lidl aan (webshop). Niet duur (€14,99), maar ook niet erg degelijk. De rits is niet robuust. Je moet er voorzichtig mee omgaan en niet te veel in de tas willen proppen. Als je je daaraan houdt, gaat hij zeker de reis naar Santiago mee.
Ook de ‘bikepacking’ zadeltas van Lidl is een goedkope uitbreiding van je pakruimte. Je moet er geen zware spullen instoppen (max 5 kg), maar voor kleding, slippers of een compacte slaapzak is hij heel geschikt.
Verder, zoals hierboven aangeraden, banden zonder noppen, aannemend dat je verharde wegen gaat volgen. Ik heb zelf de Langs Oude Wegen route van Clemens Sweerman gevolgd. Heel mooi!
Een stuur dat je meer keuze geeft in hand- en rijposities is zeker aan te bevelen.
Nieuwe ketting : ik kon niet goed zien of je vóór 2 of 3 kettingbladen hebt. Als het er 3 zijn, is je ketting veel te lang. Op de foto hangt je derailleur al spanningsloos op het tweede voorblad.
Een ander zadel lijkt me niet nodig ; wel vooraf je zitvlak laten wennen aan dagafstanden van 80-120 km.
Houd er rekening mee dat in maart-april veel campings in Frankrijk nog gesloten zijn.