Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mountainbikes geschikt als toerfiets - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Mountainbikes geschikt als toerfiets

RianGeenen schreef:
za 13 sep, 2025 12:55
HeinPinkFloyd1972 schreef:
do 11 sep, 2025 11:02
Goedemiddag ik ben nieuw hier op dit forum. Mijn naam is Hein en ik ga volgend jaar eind maart op fietsreis naar Santiago de Compostella. Daar wil ik mijn mtb voor gebruiken en ombouwen tot toerfiets. Ik heb mij aangemeld om hier met jullie over te dicusieren en vooral om te leren en tips te krijgen die mijn avontuur mogelijk gaan maken. Bij deze een foto van mijn fiets. Afbeelding van WhatsApp op 2025-09-11 om 10.44.29_4d1ee217.jpg
Zit je lekker op je mountainbike? Fiets je er wel eens langer dan 1,5 uur op, en dan lange rechte stukken? Naar Santiago rijdt je niet de hele tijd op een wisselend mtb parcour.
Je kan zeker met die fiets op reis, en zithouding is persoonlijk, maar mijn ervaring is dat je met een reisfiets (tourfiets/hybride geometrie) veel fijner zit op lange rechte stukken. Onder andere doordat de trapas lager bij de grond zit. Je zit als het ware meer tussen de wielen, zwaartepunt lager, dan 'op de fiets'. Beetje moeilijk uitleggen, maar het verschil in vermoeidheid van je lichaam, niet alleen je benen, is er wel degelijk na uren fietsen.

Mijn tip zou zijn, ga lange stukken met je mountainbike fietsen, als je dit nog niet doet, en maak telkens kleine aanpassingen om het naar je zin te maken.
Er zijn toch veel mensen die in zeer sportieve houding met een wielrenstuur fietsen? Ik heb ondertussen een langer stuurpen op mijn terrago gezet. Maar daarvoor had ik niet het idee dat ik extreem diep zat. Toch niet dieper dan andere wereldfietsers.
WimB schreef:
za 13 sep, 2025 11:56
Shorttrack schreef:
za 13 sep, 2025 09:03

Maar het is een van de voordelen van een oude mountainbike.

Er is wel een aandachtspuntje.
Is de hoogte van de trapas ongeveer gelijk met die van de trapas van reisfietsen.
Ook dat is inderdaad een aandachtspuntje. Persoonlijk heb ik er geen "last" van. Ik had dat ook pas door nadat ik hem gekocht had.
Moest ik dit op voorhand geweten hebben dan had ik de fiets toch gewoon gekocht.
Kan het ergonomischer op dat vlak? vast en zeker.
Maar aan de andere kant vind ik het heerlijk dat ik toch wat minder rekening moet houden met mijn trapverstand in de bochten. Want dat scheelt toch redelijk veel.

Dus het is maar net wat je "fijner" vind.
Shorttrack schreef:
za 13 sep, 2025 20:53
RianGeenen schreef:
za 13 sep, 2025 12:55
HeinPinkFloyd1972 schreef:
do 11 sep, 2025 11:02
Goedemiddag ik ben nieuw hier op dit forum. Mijn naam is Hein en ik ga volgend jaar eind maart op fietsreis naar Santiago de Compostella. Daar wil ik mijn mtb voor gebruiken en ombouwen tot toerfiets. Ik heb mij aangemeld om hier met jullie over te dicusieren en vooral om te leren en tips te krijgen die mijn avontuur mogelijk gaan maken. Bij deze een foto van mijn fiets. Afbeelding van WhatsApp op 2025-09-11 om 10.44.29_4d1ee217.jpg
Zit je lekker op je mountainbike? Fiets je er wel eens langer dan 1,5 uur op, en dan lange rechte stukken? Naar Santiago rijdt je niet de hele tijd op een wisselend mtb parcour.
Je kan zeker met die fiets op reis, en zithouding is persoonlijk, maar mijn ervaring is dat je met een reisfiets (tourfiets/hybride geometrie) veel fijner zit op lange rechte stukken. Onder andere doordat de trapas lager bij de grond zit. Je zit als het ware meer tussen de wielen, zwaartepunt lager, dan 'op de fiets'. Beetje moeilijk uitleggen, maar het verschil in vermoeidheid van je lichaam, niet alleen je benen, is er wel degelijk na uren fietsen.

Mijn tip zou zijn, ga lange stukken met je mountainbike fietsen, als je dit nog niet doet, en maak telkens kleine aanpassingen om het naar je zin te maken.
Er zijn toch veel mensen die in zeer sportieve houding met een wielrenstuur fietsen? Ik heb ondertussen een langer stuurpen op mijn terrago gezet. Maar daarvoor had ik niet het idee dat ik extreem diep zat. Toch niet dieper dan andere wereldfietsers.
Nu ben ik zeker geen expert op dit gebied maar het heeft niet alleen met diep zitten te maken. De lengte van de achterbrug, wielbasis, hoe nerveus en wendbaar je fiets is. Als je met een hoog zwaartepunt en een nerveuze fiets rijd terwijl je helemaal niet sportief of diep zit, raak je na een tijd vermoeider dan als de fiets bijna vanzelf rechtdoor rijd. Tot je singletracks gaat rijden op een fiets die niet wendbaar is, dan is dat weer lastig. Ik voel het verschil als ik rij maar ik kan het niet zien aan een fiets of aflezen aan balhoofdhoek ofzo. Maar het is persoonlijk en als je niet beter weet is er niks aan de hand.
Een oude mountainbike is misschien niet het meest optimaal. Maar wel heel geschikt.
Je doet er zeker niets verkeerd mee als goedkope oplossing.
Eenvoudige MTB's zijn vaak voorzien van de nodige oogjes voor dragers en daarmee een goede basis. Voorvorken zijn goedkoop en zwaar. Onderdelen zijn vaak zwaar maar wel functioneel en gaan lang mee.
Pierre Noiret schreef:
zo 14 sep, 2025 18:41
Eenvoudige MTB's zijn vaak voorzien van de nodige oogjes voor dragers en daarmee een goede basis. Voorvorken zijn goedkoop en zwaar.
Eens, zeker als je geveerde vork bedoelt. Een vaste vork in een oude alu mtb is vaak staal (zwaar), maar vaste vorken in willekeurig welke santos zijn ook lange staal (en zwaar) geweest. Misschien wel nog steeds, geen idee eigenlijk.
Ik zou mijn fiets een moeten wegen.

Vanaf hoeveel kg spreekt men over een zware fiets?
Wellicht heeft iedereen daar een eigen mening over.

Er moet wel rekening gehouden worden met het budget van de topic starter. Die kan natuurlijk geen geld geven aan een peperdure maar wel heel ligte fiets.

Ik heb zelf namelijk het idee dat mijn fiets niet zo zwaar is.
Ik kan hem redelijk makkelijk optillen. Dat is in ons tuinhuis soms nodig als ik hem vanachter de bakfiets moet tillen.
Shorttrack schreef:
zo 14 sep, 2025 21:53
Ik zou mijn fiets een moeten wegen.

Vanaf hoeveel kg spreekt men over een zware fiets?
Wellicht heeft iedereen daar een eigen mening over.

Er moet wel rekening gehouden worden met het budget van de topic starter. Die kan natuurlijk geen geld geven aan een peperdure maar wel heel ligte fiets.

Ik heb zelf namelijk het idee dat mijn fiets niet zo zwaar is.
Ik kan hem redelijk makkelijk optillen. Dat is in ons tuinhuis soms nodig als ik hem vanachter de bakfiets moet tillen.
Komend van een achtergrond van lichte racefietsen en lichte MTB's, schrikken mij de volgepakte fietsen af. Het rijden met BOB, een redelijk zware zadeltas of volle tassen is dan een heel andere belevingswereld waar je een (mentale) ommezwaai moet maken. Het maakt enorm uit of je op een 7 kilo racefietsje uit het zadel gaat klimmen of met een vakantiefiets.
Als je nooit op zo'n lichte fiets hebt gefietst, zal de beleving heel anders zijn.
Mijn waarneming is dat het allemaal ook met die zware fiets gaat.
(En ja, ik ben zo'n neuroot die in Excel de vele gewichten heb staan. De daaraan besteedde tijd had ik waarschijnlijk beter kunnen besteden aan fietsen)