Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mountainbikes geschikt als toerfiets - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Mountainbikes geschikt als toerfiets

RianGeenen schreef:
za 13 sep, 2025 12:55
HeinPinkFloyd1972 schreef:
do 11 sep, 2025 11:02
Goedemiddag ik ben nieuw hier op dit forum. Mijn naam is Hein en ik ga volgend jaar eind maart op fietsreis naar Santiago de Compostella. Daar wil ik mijn mtb voor gebruiken en ombouwen tot toerfiets. Ik heb mij aangemeld om hier met jullie over te dicusieren en vooral om te leren en tips te krijgen die mijn avontuur mogelijk gaan maken. Bij deze een foto van mijn fiets. Afbeelding van WhatsApp op 2025-09-11 om 10.44.29_4d1ee217.jpg
Zit je lekker op je mountainbike? Fiets je er wel eens langer dan 1,5 uur op, en dan lange rechte stukken? Naar Santiago rijdt je niet de hele tijd op een wisselend mtb parcour.
Je kan zeker met die fiets op reis, en zithouding is persoonlijk, maar mijn ervaring is dat je met een reisfiets (tourfiets/hybride geometrie) veel fijner zit op lange rechte stukken. Onder andere doordat de trapas lager bij de grond zit. Je zit als het ware meer tussen de wielen, zwaartepunt lager, dan 'op de fiets'. Beetje moeilijk uitleggen, maar het verschil in vermoeidheid van je lichaam, niet alleen je benen, is er wel degelijk na uren fietsen.

Mijn tip zou zijn, ga lange stukken met je mountainbike fietsen, als je dit nog niet doet, en maak telkens kleine aanpassingen om het naar je zin te maken.
Er zijn toch veel mensen die in zeer sportieve houding met een wielrenstuur fietsen? Ik heb ondertussen een langer stuurpen op mijn terrago gezet. Maar daarvoor had ik niet het idee dat ik extreem diep zat. Toch niet dieper dan andere wereldfietsers.
WimB schreef:
za 13 sep, 2025 11:56
Shorttrack schreef:
za 13 sep, 2025 09:03

Maar het is een van de voordelen van een oude mountainbike.

Er is wel een aandachtspuntje.
Is de hoogte van de trapas ongeveer gelijk met die van de trapas van reisfietsen.
Ook dat is inderdaad een aandachtspuntje. Persoonlijk heb ik er geen "last" van. Ik had dat ook pas door nadat ik hem gekocht had.
Moest ik dit op voorhand geweten hebben dan had ik de fiets toch gewoon gekocht.
Kan het ergonomischer op dat vlak? vast en zeker.
Maar aan de andere kant vind ik het heerlijk dat ik toch wat minder rekening moet houden met mijn trapverstand in de bochten. Want dat scheelt toch redelijk veel.

Dus het is maar net wat je "fijner" vind.
Shorttrack schreef:
za 13 sep, 2025 20:53
RianGeenen schreef:
za 13 sep, 2025 12:55
HeinPinkFloyd1972 schreef:
do 11 sep, 2025 11:02
Goedemiddag ik ben nieuw hier op dit forum. Mijn naam is Hein en ik ga volgend jaar eind maart op fietsreis naar Santiago de Compostella. Daar wil ik mijn mtb voor gebruiken en ombouwen tot toerfiets. Ik heb mij aangemeld om hier met jullie over te dicusieren en vooral om te leren en tips te krijgen die mijn avontuur mogelijk gaan maken. Bij deze een foto van mijn fiets. Afbeelding van WhatsApp op 2025-09-11 om 10.44.29_4d1ee217.jpg
Zit je lekker op je mountainbike? Fiets je er wel eens langer dan 1,5 uur op, en dan lange rechte stukken? Naar Santiago rijdt je niet de hele tijd op een wisselend mtb parcour.
Je kan zeker met die fiets op reis, en zithouding is persoonlijk, maar mijn ervaring is dat je met een reisfiets (tourfiets/hybride geometrie) veel fijner zit op lange rechte stukken. Onder andere doordat de trapas lager bij de grond zit. Je zit als het ware meer tussen de wielen, zwaartepunt lager, dan 'op de fiets'. Beetje moeilijk uitleggen, maar het verschil in vermoeidheid van je lichaam, niet alleen je benen, is er wel degelijk na uren fietsen.

Mijn tip zou zijn, ga lange stukken met je mountainbike fietsen, als je dit nog niet doet, en maak telkens kleine aanpassingen om het naar je zin te maken.
Er zijn toch veel mensen die in zeer sportieve houding met een wielrenstuur fietsen? Ik heb ondertussen een langer stuurpen op mijn terrago gezet. Maar daarvoor had ik niet het idee dat ik extreem diep zat. Toch niet dieper dan andere wereldfietsers.
Nu ben ik zeker geen expert op dit gebied maar het heeft niet alleen met diep zitten te maken. De lengte van de achterbrug, wielbasis, hoe nerveus en wendbaar je fiets is. Als je met een hoog zwaartepunt en een nerveuze fiets rijd terwijl je helemaal niet sportief of diep zit, raak je na een tijd vermoeider dan als de fiets bijna vanzelf rechtdoor rijd. Tot je singletracks gaat rijden op een fiets die niet wendbaar is, dan is dat weer lastig. Ik voel het verschil als ik rij maar ik kan het niet zien aan een fiets of aflezen aan balhoofdhoek ofzo. Maar het is persoonlijk en als je niet beter weet is er niks aan de hand.
Een oude mountainbike is misschien niet het meest optimaal. Maar wel heel geschikt.
Je doet er zeker niets verkeerd mee als goedkope oplossing.
Eenvoudige MTB's zijn vaak voorzien van de nodige oogjes voor dragers en daarmee een goede basis. Voorvorken zijn goedkoop en zwaar. Onderdelen zijn vaak zwaar maar wel functioneel en gaan lang mee.
Pierre Noiret schreef:
zo 14 sep, 2025 18:41
Eenvoudige MTB's zijn vaak voorzien van de nodige oogjes voor dragers en daarmee een goede basis. Voorvorken zijn goedkoop en zwaar.
Eens, zeker als je geveerde vork bedoelt. Een vaste vork in een oude alu mtb is vaak staal (zwaar), maar vaste vorken in willekeurig welke santos zijn ook lange staal (en zwaar) geweest. Misschien wel nog steeds, geen idee eigenlijk.
Ik zou mijn fiets een moeten wegen.

Vanaf hoeveel kg spreekt men over een zware fiets?
Wellicht heeft iedereen daar een eigen mening over.

Er moet wel rekening gehouden worden met het budget van de topic starter. Die kan natuurlijk geen geld geven aan een peperdure maar wel heel ligte fiets.

Ik heb zelf namelijk het idee dat mijn fiets niet zo zwaar is.
Ik kan hem redelijk makkelijk optillen. Dat is in ons tuinhuis soms nodig als ik hem vanachter de bakfiets moet tillen.
Shorttrack schreef:
zo 14 sep, 2025 21:53
Ik zou mijn fiets een moeten wegen.

Vanaf hoeveel kg spreekt men over een zware fiets?
Wellicht heeft iedereen daar een eigen mening over.

Er moet wel rekening gehouden worden met het budget van de topic starter. Die kan natuurlijk geen geld geven aan een peperdure maar wel heel ligte fiets.

Ik heb zelf namelijk het idee dat mijn fiets niet zo zwaar is.
Ik kan hem redelijk makkelijk optillen. Dat is in ons tuinhuis soms nodig als ik hem vanachter de bakfiets moet tillen.
Komend van een achtergrond van lichte racefietsen en lichte MTB's, schrikken mij de volgepakte fietsen af. Het rijden met BOB, een redelijk zware zadeltas of volle tassen is dan een heel andere belevingswereld waar je een (mentale) ommezwaai moet maken. Het maakt enorm uit of je op een 7 kilo racefietsje uit het zadel gaat klimmen of met een vakantiefiets.
Als je nooit op zo'n lichte fiets hebt gefietst, zal de beleving heel anders zijn.
Mijn waarneming is dat het allemaal ook met die zware fiets gaat.
(En ja, ik ben zo'n neuroot die in Excel de vele gewichten heb staan. De daaraan besteedde tijd had ik waarschijnlijk beter kunnen besteden aan fietsen)
Ik heb mijn omgebouwde Giant even gewogen en kom uit op 17,5kg.
Hij is gewogen zoals hij op de foto staat.
Het was meer dan ik verwacht had want hij voelt niet zo zwaar aan.

Volgens de Koga website weegt een Koga wordtraveller met derailleur 20,5kg.

Persoonlijk vind ik dat het dan nog goed mee valt met het gewicht.

Bij het samenstellen van de onderdelen heb ik trouwens niet gekeken naar het gewicht.
20250915_171757.jpg
20250915_171801.jpg
Shorttrack schreef:
zo 14 sep, 2025 21:53
Vanaf hoeveel kg spreekt men over een zware fiets?
De Fransen bouwden in de jaren '40 van de vorige eeuw al toerfietsen onder de 10 kilogram. Dat lijkt me een redelijk ijkpunt. :wink:

Lyli Herse in 1947. De fiets weegt 7kg, exclusief bagage en banden (dat laatste vanwege de toenmalige schaarste). Maar met een setje goede banden zit je even goed nog pas op 7,5 kg:

311349551_143765418096394_2767671309010491088_n.jpg
non-fixie schreef:
ma 15 sep, 2025 20:04
Shorttrack schreef:
zo 14 sep, 2025 21:53
Vanaf hoeveel kg spreekt men over een zware fiets?
De Fransen bouwden in de jaren '40 van de vorige eeuw al toerfietsen onder de 10 kilogram. Dat lijkt me een redelijk ijkpunt. :wink:

Lyli Herse in 1947. De fiets weegt 7kg, exclusief bagage en banden (dat laatste vanwege de toenmalige schaarste). Maar met een setje goede banden zit je even goed nog pas op 7,5 kg:


311349551_143765418096394_2767671309010491088_n.jpg
Prachtige fietsen! Ik zou ze wel graag op een hedendaagse weegschaal willen zien (en uiteraard een specificatielijst).
Shorttrack schreef:
ma 15 sep, 2025 18:26
Ik heb mijn omgebouwde Giant even gewogen en kom uit op 17,5kg.
Breed en dubbel uitgevoerd stuur, verstelbare stuurpen, voordragers, ringslot: dat tikt allemaal best aan.

Toch is 17,5 kg denk ik een vrij gangbaar gewicht voor een 'normale' toerfiets met wat bredere banden en dragers.
Volgens de Koga website weegt een Koga wordtraveller met derailleur 20,5kg.
Die Koga lijkt me geen goede maatstaf. Die vind ik veel te zwaar!
De Koga Classic is rond de 17kg
De Gaastra is iets zwaarder dan 17kg
De Idworx All Rohler is dacht ik rond de 15kg

Maar in elk geval de Gaastra en Idworx zijn zonder trappers en slot gewogen. Dus daar komt dan nog wat bij.

Dat is dus voor een vakantiefiets geen verkeerd gewicht.
Bijvoorbeeld Giant geeft van veel nieuwe fietsen, ook de lichte gravelbikes, geen gewicht op omdat ze (naar eigen zeggen) het een flauw spelletje vinden. Het gewicht van de middelste maat zonder slot, trappers, bidonhouders, fietscomputer, verlichting, standaard, schoon en droog, op die manier is het vergelijken van specificaties niet te doen.
Pierre Noiret schreef:
ma 15 sep, 2025 20:13
Prachtige fietsen! Ik zou ze wel graag op een hedendaagse weegschaal willen zien (en uiteraard een specificatielijst).
Voor zover ik weet zijn de kilogrammen sinds 1947 niet van gewicht veranderd, dus de weegschaal zal het verschil niet maken.

Paar opmerkingen bij dat gewicht:

  • Lyli Herse was maar een klein meisje, meer dan 50cm zal dat frame niet zijn
  • de fiets is gebouwd door haar vader, die daarvoor in de luchtvaart werkzaam was, en al zijn onderdelen zoveel mogelijk zelf maakte
Dit waren de wedstrijdfietsen voor het Concours de Machines, waar de fietsenmakers streden om de prijs voor de beste fiets. Verplicht met spatborden, verlichting en een paar kg bagage. Ze reden een pittig parcours, en snelheid en robuustheid telden zwaar mee.

De specificatielijst heb ik niet, maar de winnende fiets van Herse zag er in 1947 zo uit:
herseconcours47-winnaar.jpg
Dit soort fietsen wordt nog steeds gebouwd. Dit was de nummer twee van het Concours de Machines 2017, gebouwd door Peter Weigle, en weegt 9,1kg:
Weigle 2017 9.1kg.jpg
non-fixie schreef:
ma 15 sep, 2025 20:04
Shorttrack schreef:
zo 14 sep, 2025 21:53
Vanaf hoeveel kg spreekt men over een zware fiets?
De Fransen bouwden in de jaren '40 van de vorige eeuw al toerfietsen onder de 10 kilogram. Dat lijkt me een redelijk ijkpunt. :wink:

Lyli Herse in 1947. De fiets weegt 7kg, exclusief bagage en banden (dat laatste vanwege de toenmalige schaarste). Maar met een setje goede banden zit je even goed nog pas op 7,5 kg:
En deze fietsen zijn vergelijkbaar met de hedendaagse fietsen in kwaliteit en robuustheid?

Ik heb er geen idee van dus vraag het even.
Ik wil niet vervelend zijn, maar een discussie over de massa, geometrie, stijfheid en sterkte van oude racefietsen verdient een apart topic.

De topicherstarter (van afgelopen vrijdag) wil zijn mtb graag voor een fietsvakantie gebruiken en vraagt daarover praktische tips.
Shorttrack schreef:
ma 15 sep, 2025 22:29
En deze fietsen zijn vergelijkbaar met de hedendaagse fietsen in kwaliteit en robuustheid?

Ik heb er geen idee van dus vraag het even.
Nou, nee.

Ze moesten behoorlijk zware beproevingen doorstaan, en konden op zich heel wat hebben. Ze werden echter wel bereden door ervaren cyclo-touristes die wisten hoe je met het materiaal om moest gaan en bovendien werden kosten noch moeite gespaard om ze zo goed en zo licht te maken. Het waren fietsen voor mensen die bereid waren serieus geld te betalen voor topproduct. De Ferrari's onder de vakantiefietsen.

De gemiddelde moderne fiets is betaalbaar en idiot-proof, en dat betekent vooral dat veel onderdelen overgedimensioneerd zijn. En dat 'ie twee keer zoveel weegt.
stelvio73 schreef:
ma 15 sep, 2025 23:25
Ik wil niet vervelend zijn, maar een discussie over de massa, geometrie, stijfheid en sterkte van oude racefietsen verdient een apart topic.

De topicherstarter (van afgelopen vrijdag) wil zijn mtb graag voor een fietsvakantie gebruiken en vraagt daarover praktische tips.
Inderdaad. We wijken teveel af.

Wat we wel weten is dat een oude mountainbike in ieder geval niet te zwaar zal zijn. Integendeel zelfs. Zelfs mijn mijn zwaardere onderdelen blijf ik toch rond het gewicht van veel duurdere fietsen.

Ik denk dat de topic starter zelf al goed op weg was met de voorgestelde modellen van fiets. Hij vind de look zelf ook mooi.
Dus ik zou gewoon eens gaan fietsen op zo'n oude mountainbike en voelen hoe dat is.
Dat is het voornaamste.

Welke onderdelen je er daarna nog op wil zetten zijn bijna eindeloos. Dus als de fiets goed fietst en lekker zit kun je er daarna nog mee doen wat je wilt en makkelijk binnen het voorgestelde budget blijven.
Shorttrack schreef:
di 16 sep, 2025 11:27

Wat we wel weten is dat een oude mountainbike in ieder geval niet te zwaar zal zijn. Integendeel zelfs. Zelfs mijn mijn zwaardere onderdelen blijf ik toch rond het gewicht van veel duurdere fietsen.
Toch vind ik mijn klassieke 26 inch MTB Giant MTB frame wel erg zwaar. Net alsof ze het frame van steigerbuis gemaakt hebben, terwijl mijn modernere stalen MTB frame echt niet zo zwaar is. Lijkt me dat daar best wel een stap gemaakt is in die tientallen jaren, maar misschien helpt het ook wel mee dat mijn klassieke 26 inch MTB niet bepaald 1 van de topmodellen was destijds.