Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies koop (tweedehands) vakantiefiets met Rohloff - Forum Wereldfietser

Advies koop (tweedehands) vakantiefiets met Rohloff

Dag allemaal,

Ik lees al enkele jaren mee op dit forum, maar ik heb nooit een account aangemaakt en een vraag gesteld. Bij deze dus.

De afgelopen twee zomervakanties heb ik in totaal zo'n 1400 km door Nederland gecrost om te kijken of ik fietskamperen wat vond. Fiets was een simpele omgebouwde Decathlon-mtb (Rockrider ST 520), gekocht in coronatijd als scholier voor iets anders. Ik merk dat ik het een heerlijke manier vind om vakantie te vieren, maar er schort nog wat aan. Mijn mtb past me voor mijn gevoel niet helemaal goed en is aan groot onderhoud toe (lagers, hele aandrijfsysteem, banden), geld (niet veel minder dan de aankoopprijs...) dat ik liever steek in iets beters, ben ik op zoek naar een nieuwe fiets. Ik heb heel wat topics (en de linkjes van @Jurr) doorgelezen, maar mijn eisen komen daar niet helemaal mee overeen, dus toch een eigen topic.

Eerst even de standaardlijst, daarna komt de uitgebreidere verklaring.

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Vooralsnog zijn de vakanties + regelmatig een sportief tochtje 's avonds (ik mag verder vanwege een heupafwijking amper sporten) het enige zekere. Ik ben nu afstuderend student en hoop bij een toekomstige baan ook naar werk te kunnen fietsen, door weer en wind. Vanaf dan wordt de fiets mijn enige fiets, naast het oudje voor het station en andere sketchy plekken. Ik ben dan ook op zoek naar iets waar ik even vooruit kan.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Op vakantie fiets ik rustig (op de mtb ca. 19 km/h gemiddeld over 80 km, met meewind richting de 22 km/h). In de buurt fiets ik stevig door en kom ik goed bezweet aan.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Ben ik niet zeker over. Ik heb het een en ander aan de mtb verbouwd zodat mijn zit minder sportief werd, maar dat heeft vooral te maken met de druk op mijn handen waar ik problemen mee kreeg. Kan ook zijn dat dat aan de verkeerde fit van de mtb lag, trouwens, maar zie onder. Laten we het voor nu houden bij een houding rechtop. Ik heb momenteel een triathlonstuurtje gemonteerd dat eventuele sportieve neigingen perfect opvangt.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Ja, op den duur wel, en dan dagelijks.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Ja, absoluut. Ik geniet het meest van de bos- en gravelpaadjes. Geen echte singletracks, maar wel alles daarnaast. Mijn fiets was de afgelopen zomer elke dag ontzettend stoffig, ondanks het extreem droge weer. Hij moet dus tegen een stootje kunnen.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Europa. In de aankomende jaren waarschijnlijk eerst Frankrijk en/of Duitsland, eventueel het VK, later misschien ook andere plekken.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Kamperen met een volledige uitrusting.

JE LICHAAMSLENGTE, GEWICHT, BOUW
Vrouw, 1.72, ca. 75 kg, gemiddelde bouw.

WAAR WOON JE?
In de buurt van Rotterdam, maar in Utrecht ben ik ook regelmatig.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Nooit gewogen, maar tussen de 15 en 20 kg, verdeeld over 2 achtertassen (totaal 45L), een frametas en een stuurtasje.

WAT IS JE BUDGET?
Op dit moment denk ik aan ca. 2.000-2.500. Ik denk dat ik daar een aardig eind mee kom tweedehands. Zo niet moet ik nog even sparen ;)

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Twee tochten van 10 dagen door Nederland (en stukjes België en Duitsland). Verder 6 jaar lang iedere werkdag 25 km gefietst.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
Ca. 85. 100 kan ook, maar wordt minder leuk zonder training.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
- Gazelle Orange C7+ 2018 - een gewone stadsfiets dus, die ik wat zwaar vind fietsen.
- Rockrider ST 520 (Decathlon, 2020, voor foto's en geometrie zie https://99spokes.com/nl-NL/bikes/rockri ... ike-st-520), maat M. Mtb, 27,5" wielen, schijfremmen, verder precies wat je van een fiets van 300 euro die je koopt om uit te testen of iets leuk is kunt verwachten. Voor dat geld heb ik er erg veel plezier van gehad, maar al na max. 2500 kilometer is-ie gewoon op (goedkoop is duurkoop, zo blijkt maar weer). Op mijn laatste fietsvakantie had het achterwiel na een twintigtal kilometer gekraak van de lagers (geen fietsenmaker in de buurt, helaas, en zelf niet het juiste gereedschap bij de hand) meer dan een centimeter zijwaartse speling. Ketting en alle tandwielen zijn ook aan vervanging toe, voorband moet vervangen worden, trapaslagers binnenkort ook. Dat geld wil ik er niet meer in investeren.
Zie hier een afbeelding van de mtb en mijn (verkeerde?) houding erop:
Afbeelding
Ik heb 'm in 2020 online gekocht, omdat alles toen dicht was. Hij zat en reed goed, dus ik heb nooit precies naar mijn houding gekeken, behalve naar die van mijn handen. Dat kwam eergisteren pas, toen ik voor het eerst een foto van mezelf liet maken op de fiets. Het frame lijkt me wat te kort voor mij, maar dat ligt misschien ook aan mijn aanpassingen. Ik heb mijn stuur een stuk hoger staan dan oorspronkelijk, met een stuur met meer backsweep (37 graden) erop, en omdat die hoogte met een verstelbare stuurpen gecreëerd is, komt het dichter naar me toe. Alsnog heeft het zadel altijd zo ver als mogelijk is naar achteren gestaan. Bovendien kom ik met mijn schoenen tegen mijn fietstassen aan als ik ze ook maar een halve centimeter naar voren doe, maar dat kan ook met het type frame, met de bagagedrager of met de fietstassen zelf te maken hebben.

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD?
De basis. Mijn mtb heb ik zelf onderhouden. Banden vervangen, derailleur stellen, ketting onderhouden, remmen en versnellingen afstellen, ombouwen (bij de mtb was dat een ander stuur + stuurpen, zadel, bagagedrager erop, etc.). Wat ik niet weet, zoek ik op op internet. De olie van een naaf vervangen lijkt me ook niet moeilijk.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Juist, aangezien ik niet denk dat ik met mijn eisen nieuw iets kan kopen.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Allemaal tweedehands, een wat ouder model en met Rohloffnaaf:
- KOGA WTS, natuurlijk. De nieuwe lijkt me te zwaar (en is duur, natuurlijk)
- Idworx Easy Rohler
- Jan Janssen Rohnin
- Stevens Sovereign
- Elke fiets die stabiel en betrouwbaar is en aan mijn eisen voldoet.

MOET DE FIETS ER MOOI UITZIEN?
Nee, niet per se. Hij moet in ieder geval bij het lokale winkelcentrum met een dubbel slot geparkeerd kunnen worden zonder dat de dieven er met hun zagen op af komen rennen zodra ik vijf minuten weg ben. Hij hoeft geen 'dure fiets' te schreeuwen, maar hoeft er ook niet uit te zien als een oud barrel - het oog wil ook wat.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Ik heb op zich geen haast, als ik 'm maar heb vóór komende zomervakantie ;)

-------------

EISEN EN VOORKEUREN + uitleg
- Rohloffnaaf + riem/ketting met gesloten kettingkast: Met de hoeveelheid vuil waar ik afgelopen zomers doorheen gebaggerd heb, lijkt een derailleur mij niet de juiste keuze. En misschien ligt het aan het goedkope spul dat ik had, maar voor mijn gevoel was ik constant bezig met stellen en smeren. In de toekomst krijgt het systeem ook te maken met de Nederlandse winters, met zout en nattigheid. En ik kan nu wel braaf zeggen dat ik elke week het geheel ga smeren, maar ik ken mezelf - dat ga ik verwaarlozen. Vandaar dat ik op zoek ben naar een zoveel mogelijk onderhoudsvrij systeem. Waarom dan geen Alfine? Nou, als ik de heuvels in ga, heb ik daar niet genoeg aan, volgens de gear calculators en dergelijke. Het bereik van een Alfine 8 of 11 is veel minder dan mijn huidige derailleur (3x8, voor 44/32/22, achter 12x32), en daar heb ik afgelopen zomers elke versnelling van gebruikt (bijv. op de Cauberg, ahum). Ik wil mijn bereik dus zo groot mogelijk hebben.
- Minimaal 27,5" velgen, groter mag. Rolt denk ik lekkerder op het asfalt, boomwortels ontwijk ik toch en banden voor grotere velgen zijn met de tegenwoordige trends makkelijker te vinden, volgens mij.
- De ruimte voor banden van min. 50 mm breed. Op mijn mtb heb ik een achterband van 57 mm gemonteerd en dat fietst veel beter over het ruigere spul dan de eerdere, smallere band. Vaste spatborden hoeven er dan niet per se meer bij te passen, mits ze makkelijk te demonteren zijn. Ik ben van plan om voor woon-werkverkeer smallere banden met minder profiel en 'gewone' spatborden te gebruiken, en dan de banden te verwisselen als ik op vakantie ga. Dan plak ik de bagagedrager dicht met een stuk plastic en heb ik zo'n goedkoop plastic spatbordje voor aan m'n vork aan de voorkant. Werkt prima.
- Schijfremmen of hydraulische velgremmen. Zit veel op de betere fietsen die ik tweedehands tegenkom en lijkt me het betere spul. Advies is welkom, want ik heb geen ervaring met iets anders dan mechanische schijfremmen of simpele rollerbrakes ;)
- Ik moet er ook met een rok op kunnen stappen, idealiter. Een mixed/iets lager frame zou ideaal zijn, maar ik denk dat ik het met een herenframe ook wel overleef.
- Verder: stabiel (zoals mijn mtb was; geen gezwabber of getril bij hogere snelheden, ook niet bij een zwaardere belasting) en betrouwbaar (dat was mijn mtb niet). Geen merken die een goede fietsenmaker niet kan/wil repareren zo nodig.

VRAGEN
- Ben ik realistisch met wat ik van een fiets vraag? Heb ik de juiste overwegingen gemaakt? Zou je me iets anders aanraden en zo ja, waarom?
- Is het het waard om te wachten op een toekomstige werkgever met misschien (!) een fietsplan? Vanaf maart kan ik op zoek naar een baan. Heeft het zin? Hoe werkt dat (in NL)? Kan ik dan ook iets tweedehands kopen, bijv. bij een fietsenzaak? Zijn de levertijden intussen beter dan in coronatijd? Kan ik er dan ook dingen (bijv. stuur, zadel) aan veranderen?
- Is het 'acceptabel' om een grote fietsenzaak binnen te stappen om een paar nieuwere versies (of vergelijkbare modellen zonder Rohloff) van wat ik zie op Marktplaats te testen zonder vervolgens een fiets te kopen? Een grote fietsenzaak in de buurt verkoopt bijvoorbeeld Koga en Stevens.
- Hoe bepaal ik de juiste maat fiets voor mij als ik nog nooit op iets vergelijkbaars heb gefietst en ik het merk niet (in de buurt) uit kan testen? Ik heb momenteel geen fiets staan waarop ik mijn houding goed genoeg vind om de maten (reach etc.) van over te nemen.
- Ik zie veel handelaren staan op Marktplaats. Die moet ik allemaal vermijden, denk ik? Ik heb gelezen dat ze fietsen van Marktplaats halen en ze er zelf voor veel meer geld weer op zetten.
- Waar moet ik op letten bij het tweedehands kopen van specifiek een fiets met een Rohloffnaaf en evt. een aandrijfriem?
- Hebben jullie verder nog tips?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wil jullie van zoveel mogelijk informatie voorzien. Ik zal vast nog wel dingen vergeten, maar dan hoor ik het wel!
Hoi, een lang verhaal is alleen maar goed. Voorlopig vallen mij een paar dingen op uit je verhaal. Je huidige fiets past niet helemaal lekker, gezien de foto ben ik het eens dat een maatje groter goed zou kunnen werken, maar je benoemt ook iets over je heup en handen. Mijn idee zou zijn om eerst een goede bikefitting te doen. Dan kan je met die wijsheid verder op zoek.
Of, je rent naar bike4travel in Rotterdam en gaat deze ff passen:
Avaghon S26 Mixte maat 52 Rohloff aandrijving € 2.895,00
https://link.marktplaats.nl/m2291637436
Zij kunnen wel een goede mening geven over de maat.
Een bikefitting is een goed idee inderdaad, daar had ik nog niet over nagedacht.
Mijn handprobleem is met weinig druk op de handen, een stuur met meer backsweep, innerbarends en goede Ergon handvaten opgelost. Dat hele systeem kan ik zo nodig zo op een andere fiets overzetten, dus daar maak ik me weinig zorgen over. Het heupprobleem is aangeboren en maakt alleen op- en afstappen lastiger, dus daar maak ik me ook niet druk over.

De Avaghon heb ik zien staan, maar dat-ie er al zo lang opstaat maakt me een beetje wantrouwend + het is veel geld in vergelijking met andere Marktplaatsfietsen. En hij heeft 26" velgen, haha.

Overigens is de framemaat van mijn stadsfiets 57 cm, heb ik nog even opgezocht, maar dat zegt natuurlijk niks. Onderstaande is de geometrie van die fiets, met de aantekening dat mijn stuur zoveel mogelijk naar voren staat. Denk niet dat dit nut heeft, aangezien ik een heel andere fiets zoek, maar ik deel het maar.
Afbeelding
- Is het het waard om te wachten op een toekomstige werkgever met misschien (!) een fietsplan? Vanaf maart kan ik op zoek naar een baan. Heeft het zin?
Het oude fietsplan lijkt niet meer te bestaan. De belastingdienst gaat uit van keuze uit een dienstfiets, leasefiets (met bijtelling), of renteloze lening die terugbetaald wordt met de kilometervergoeding. Zet niet echt veel zoden aan de dijk lijkt me zo. Betaald trappen naar de baas, wegens kilometervergoeding en woon-werk met de fiets, lijkt me het leukst.
- Is het 'acceptabel' om een grote fietsenzaak binnen te stappen
Tuurlijk, geen scrupules. Die lui die er werken horen merkambassadeurs te zijn. En zeker wanneer je bij een zaak komt die aan vakantiefietsen doet horen ze passend advies te geven, omdat het liefhebbers zijn die weten waarover ze het hebben.
- Ik zie veel handelaren staan op Marktplaats. Die moet ik allemaal vermijden, denk ik?
Het verschil tussen inkoop en verkoop is de marge van de handelaar. Jij kunt besparen door direct bij een particulier te kopen. Moet je er wel bovenop zitten, dus bereid tot voldoende Marktplaats-uurtjes, met wat medewerking van de gewaardeerde forumleden.
- Waar moet ik op letten bij het tweedehands kopen van specifiek een fiets met een Rohloffnaaf en evt. een aandrijfriem?
Niet zoveel denk ik. Altijd proeffietsen. En altijd de onderhoudsgeschiedenis opvragen, al dan niet via de fietsenmaker die verantwoordelijk is voor het onderhoud. Een Rolhoffnaaf heeft eens per 5.000 kilometer nieuwe olie nodig, of anders jaarlijks zoals je waarschijnlijk wel weet. Uit eigen ervaring: nieuw setje tandwielen op plusminus 30d kilometer, nog de eerste riem, verder geen bijzonderheden.

Verder eens met RianGeenen. Bikefitting is erg fijn om uit te vinden welke houding best bevalt (en dat zonder op tientallen fietsen te hoeven stappen). En buurten bij bike4travel voor die Avaghon lijkt me ook helemaal niet verkeerd, zeker niet als het een geschikte club is waar je verschillende fietsen kunt bekijken, er nog mee kunt rijden ook. En dat niet te ver bij je woonplaats vandaan? Dat een fiets er al wat langer staat, zegt niet alles. In de eerste plaats is of was het een demo, en die hoeft meestal niet onmiddellijk weg.
Ik post hem even, wel een Dames model.

https://www.biketotaal.nl/product/rohni ... size=49+cm

En deze in maat 57 misschien net te groot.

https://www.biketotaal.nl/product/rohni ... size=57+cm

De laatste staat er al best lang op. Misschien mee te nemen in de onderhandelingen je weet maar nooit.

Toch nog even dit: in de een of andere reden zijn tweedehandse Rohnins erg aantrekkelijk geprijst. Kijk er zelf ook af en toe voor rond op het interwebs.
Dank voor de antwoorden en de linkjes, daar heb ik veel aan!

Een damesmodel vind ik geen probleem, mits de fiets nog steeds twee stangen heeft waar ik iets tussen kan hangen, zoals jouw voorbeeld, fl78, inderdaad heeft. En anders kan ik er eventueel zelfs nog een hulpstuk (voor op de fietsendrager) tussen zetten. Het is alleen maar voor de frametas op vakantie, immers.
Biketotaal houd ik inderdaad al in de gaten wat betreft de Rohloffs. Ik heb snel over deze fietsen heen gekeken omdat ik ze niet bijzonder mooi vond, maar ik denk dat ik met mijn budget over mijn ijdelheid heen moet kijken gaan ;)

Zijn hydraulische velgremmen, zoals ik ze in de linkjes zie, trouwens nog iets wat ook snel kapot kan gaan? Ik ben alleen maar rollerbrakes en (op de mtb) mechanische schijfremmen gewend. De rollerbrakes heb ik regelmatig ruzie mee, de schijfremmen heb ik nooit problemen mee gehad (en zijn heerlijk makkelijk als het hele wiel eruit moet). Werken hydraulische velgremmen net zo goed als (goedwerkende) mechanische schijfremmen als je van 40 km/h naar 0 moet bergaf? Hebben ze een andere remtechniek nodig? Onderhoud? Afstelling? Hoe lastig is het om er banden mee te verwisselen?

Bike4travel zit inderdaad minder dan een halfuur bij me vandaan (ik heb eerder al op de site gekeken, maar dacht dat-ie verder weg zat, dus bedankt voor de tip!), dus daar zal ik eens een afspraak maken voor advies, wat proefritjes en een (statische) bikefitting. De grote fietsenzaak die dichter bij me in de buurt zit doet ook bikefittings, maar daar heb je je eigen fiets voor nodig en je betaalt er 150 euro voor. Mwah.
Het is wel zo dat het fietsseizoen voorbij is langzaam. Dan gaan fietsenzaken vaak hun ingeruilde spul opknappen en verkopen. Er stond ook ergens een Idworx met Rohloff echter was die in twee dagen weg. Ook gewoon op Google "Rohloff gebruikt" en merken die je interessant vindt intikken. En zoeken maar.

Een fiets moet goed en praktisch zijn. En zolang het niet roze gekleurd is maakt het mij persoonlijk niet veel uit.

Magura gaat in principe niet snel kapot wat wel is dat de remhendels tegenwoordig van kunststof zijn. En de kwaliteit is daar wat minder van. Je ziet het vaak wel, kunstof is dof en barstjes zijn wel voortekenen dat ze stuk kunnen gaan. Je haalt een remklauw los met een hendeltje om je wiel eruit halen. Eerste keer wat geprutst daarna weet je precies hoe het moet.

Magura afstelwerk is altijd even oefenen in het begin. beter als v brakes en mechanische schijfremmen. Net een slagje minder dan schijfremmen. Ja uit ervaring met volle vaart remmen is bij Magura geen probleem.

Onderhoud remblokjes vervangen is super eenvoudig. Klik en klaar. De rest is met een informatieve youtube video te leren. Onderhoud setje gewoon op AliExpress te krijgen.

Bike4Travel zijn fijne mensen, hebben nog echte passie en plezier in wat ze doen. De Atlas is een degelijk fiets, echter met Rohloff wat prijzig. Heb stiekem misschien een Atlas maar misschien ook niet :D
Ah, dat is goed om te horen. Ik heb inderdaad al flink gespiekt overal, maar ik ga nog niets in mijn favorieten zetten tot ik weet naar wat voor maat ik ongeveer moet kijken ;)

Dank voor de uitleg over de remmen, ik zie dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken.

De afspraak staat voor komende zaterdag, dus ik ben benieuwd wat ze me kunnen vertellen :) De Atlasfiets is een beetje boven mijn budget inderdaad, denk ik :P

Andere vraag, ik zag op het forum ergens een keer voorbijkomen dat niet alle fietsen met Rohloff een tandwiel aan de voorkant hebben met hetzelfde aantal tandjes. Uit m'n hoofd gezegd zei iemand dat Koga de fietsen vaak een iets zwaarder basisverzet geeft, bijvoorbeeld. Natuurlijk is zoiets gewoon te vervangen, maar zijn er inderdaad bepaalde merken/modellen die bekend staan om zoiets? En hoeveel maken die paar tandjes uit? De term ontglipt me even op de late avond.
FluffyFox schreef:
ma 08 sep, 2025 22:33

Bike4travel zit inderdaad minder dan een halfuur bij me vandaan (ik heb eerder al op de site gekeken, maar dacht dat-ie verder weg zat, dus bedankt voor de tip!), dus daar zal ik eens een afspraak maken voor advies, wat proefritjes en een (statische) bikefitting.
Met de wetenschap dat je daar nooit wat gaat kopen…? Netjes hoor..

Ik zou wachten, in het najaar zullen er vast wat showroommodellen her en der de deur uit gaan. Misschien kun je dan je slag slaan. Of anders via marktplaats iets leuks proberen te vinden. Kijk ook eens bij phelocycle.
FluffyFox schreef:
ma 08 sep, 2025 20:07
De Avaghon heb ik zien staan, maar dat-ie er al zo lang opstaat maakt me een beetje wantrouwend + het is veel geld in vergelijking met andere Marktplaatsfietsen. En hij heeft 26" velgen, haha.
Denk dat 'ie om die 26" wielen nog niet verkocht is. 'k Zou ook niet adviseren de hoofdprijs voor te betalen voor een fiets met 26 inch wielen, tenzij je zelf klein bent of iets bijzonders koopt zoals bijvoorbeeld cargobike of tandem. Maar tweedehands of met flinke korting kun je dan echt een leuke fiets kopen voor vaak veel leukere bedragen dan de fietsen met grotere wielen.

'k Zou zelf de bandbreedte als prioriteit boven de wieldiameter zetten, voor mij liever een 26" fiets waar 50mm brede banden in passen dan een 28" exemplaar waar maar 37mm brede banden in passen. Wat bij die gelinkte gebruikte Rohnins wellicht wel een probleem is, eerdere series daarvan konden geen brede banden kwijt.
FluffyFox schreef:
ma 08 sep, 2025 20:07
Overigens is de framemaat van mijn stadsfiets 57 cm, heb ik nog even opgezocht, maar dat zegt natuurlijk niks. Onderstaande is de geometrie van die fiets, met de aantekening dat mijn stuur zoveel mogelijk naar voren staat. Denk niet dat dit nut heeft, aangezien ik een heel andere fiets zoek, maar ik deel het maar.
Weet niet of je deze link al tegengekomen bent, maar daar staan wel een hoop zinnige dingen in:

https://www.sintchristophorus.nl/de-war ... ramematen/

En verder is deze ook wel interessant om door te lezen:

https://fietsvakantie.home.blog/

En in het geval een een tweedehands fiets deze:

https://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm
FluffyFox schreef:
ma 08 sep, 2025 23:29
[...]ik zag op het forum ergens een keer voorbijkomen dat niet alle fietsen met Rohloff een tandwiel aan de voorkant hebben met hetzelfde aantal tandjes. Uit m'n hoofd gezegd zei iemand dat Koga de fietsen vaak een iets zwaarder basisverzet geeft, bijvoorbeeld. Natuurlijk is zoiets gewoon te vervangen, maar zijn er inderdaad bepaalde merken/modellen die bekend staan om zoiets? En hoeveel maken die paar tandjes uit? De term ontglipt me even op de late avond.
Voor en achter kun je kiezen uit vele opties qua tandwielmaat. Rohloff heeft daarvoor een limiet gesteld, die is als ik me goed herinner als je het aantal tanden aan de voorkant deelt door het aantal aan de achterkant met als resultaat minimaal 1.9. Tenzij een fietser boven de 100kg of tandemgebruik.

Met kettingaandrijving zijn deze tandwielen makkelijk en relatief goedkoop aan te passen, met riemaandrijving is het naast een stuk prijziger ook afhankelijk van de beschikbare riemlengtes en tandwielmaten. En bij een gebruikte fiets zeker voor een leek vaak lastig te zien hoeveel leven er nog in die riemaandrijving zit. En de klassieke CDC riem wordt niet meer nieuw gemaakt....

Vaak zijn fietsen erg hoog vertand, waar je tijdens een proefrit in het vlakke Nederland zonder bagage weinig van merkt. Maar vol bepakt in een klim in het buitenland zou je misschien na de eerste versnelling wel eens terug willen schakelen naar 0, -1 of zelfs -2.

Met 26" wielen vaak minder een probleem. Maar monteer maar eens 29x3.0 banden, dan zul je best vaak het laagst mogelijke verzet willen kiezen om maar zo min mogelijk te moeten lopen (-:

Er zijn allerlei 'gear ratio calculators' die dat in droge getallen inzichtelijk kunnen maken, maar het echte verschil ga je pas merken in de praktijk in een klim. Zelf heb ik mijn Rohloff zo laag mogelijk vertand, ik fiets liever zo lang mogelijk door in een klim in plaats van zo lang mogelijk mee trappen bij een afdaling. Bij 35kmh houdt dat nu op voor mij, daar kan ik best mee leven.

Mocht je een nog groter bereik willen, kijk dan eens naar een Pinion versnellingsbak in plaats van een Rohloff. Vaak gebruikt nog nog best betaalbaar als je geen Koga, Santos of idworx neemt maar bijvoorbeeld een Gudereit, Kalkhoff of VSF. Wel dan ook weer op de ruimte qua bandbreedte letten, geen verende voorvork nemen en een 12 speed of 18 speed variant kiezen.
En die Avaghon is nieuw! Een gelijke nieuwe fiets met 28 inch wielen kost 5000 euro.

Maargoed, eerst de maat, dan een fiets.

En over handelaren, ik zie op Marktplaats dat Michiel van Saint Christopher ook tweede hands fietsen verhandelt. Ik zou niet alle tweedehands handelaren aan de kant zetten, maar goed opletten.
RianGeenen schreef:
di 09 sep, 2025 09:47

En over handelaren, ik zie op Marktplaats dat Michiel van Saint Christopher ook tweede hands fietsen verhandelt. Ik zou niet alle tweedehands handelaren aan de kant zetten, maar goed opletten.
Michiel lijkt er aardig transparant in over wat het bij hem kost om een fiets te laten verkopen en wat hij eraan verdient ja. En hij verkoopt soortgelijke fietsen ook nieuw, dus die weet prima wat voor onderdelen je er wel en vooral ook niet op moet monteren. Daar ga je geen koopje scoren maar wel een prima fiets in prima staat voor minder geld dan een nieuwe.

Verder schreef ik er onder andere in een eerder topic al over:
Jurr schreef:
wo 23 jul, 2025 09:43

Koop je fiets niet bij een tweedehands vakantiefietsenhandelaar, daar vind je vaak de fiets die een week eerder op marktplaats stond bij een particulier maar dan opgepoetst en voorzien van een aantal in het zicht springende nieuwe onderdelen van dubieuze kwaliteit. Ervaringen hier op het forum laten zien dat men bijvoorbeeld over een deuk in het frame meent daar prima een sticker overheen te kunnen plakken en de klant niets erover te zeggen. Lekker met je blote handen aan de handvatten van een Chinese webshop. En leuk die nieuwe banden, maar dan graag niet de goedkoopste maar fatsoenlijke kwaliteitsbanden... Lees ook de kleine lettertjes van de garantievoorwaarden, ik heb wel eens gezien dat er bij die cowboys geen garantie op frame en vork wordt gegeven. En ach, wat is die garantie nog waard als je bepakt halverwege Frankrijk staat op zaterdagavond inthemiddleofniks?

De fietsenwinkel die deze fietsen ook nieuw verkoopt weet welke kwaliteit onderdelen te kiezen bij onderhoud of vervanging, en zal daarin doorgaans de kwaliteit onderdelen kiezen die een fiets verdient. Dat kan naast jouw prima Kogadealer om de hoek ook specialisten zijn als bijvoorbeeld Beagle Bikes en Saint Christopher. Bij bijvoorbeeld De Vakantiefietser en Bike4Travel verkopen ze geen gebruikte fietsen, al kan een showroom- of demomodel soms ook nog best leuk afgeprijsd zijn.

Bij een particulier kun je als je snel bent soms ook nog wel wat leuks vinden, op marktplaats is het alleen vaak bij de fietsen onder de marktwaarde dat er meerdere handelaren bovenop duiken. Om die vervolgens na de verdubbelaar te hebben ingezet opnieuw op marktplaats te treffen.

Ook een optie is een fiets kopen die hier op het forum te koop staat, al moet je dan wel het geluk hebben dat er eentje te koop staat in de voor jou juiste maat. Had ik al gezegd dat de juiste maat belangrijk is? ;)
Zolang je daar maar transparant over bent, zie ik het probleem niet. En ik zou de Avagnon zeker meenemen in mijn overwegingen. Oudere Rohnin id alleen geschikt (met spatborden) voor banden tot max 40 mm, verder vond ik het een superfiets, want veel sportiever als de "traktoren" van Santos en Idworx en ook als de nieuwere Rohnin.
Met die rode avaghon koop je véél fiets voor je geld. Ze moet natuurlijk wel goed passen. Dat is één. Ze is mooi! Dat is twee.

Enerzijds anderzijds. De fiets kun je gedateerd vinden, vanwege 559 wielmaat, velgremmen, draad balhoofd, qr assen. Het klopt, er is tegenwoordig minder keuze in banden en velgen en stuurpennen etc.

Maar! Als de fiets je past doe je er gerust járen mee. Probleemloos. De techniek is goed. Koop je over een paar jaar een luxe titanium disc fiets, bouw je deze lekker licht om naar 1x12 derri 8)

Maatvoering is wel een dingetje, met je backsweep stuur kom je aardig kort te zitten. Check een voldoende lange stuurpen, of in elk geval de mogelijkheid daartoe. Groot voordeel van draad balhoofd is de verstelbaarheid verticaal.

Rohloffnaaf heeft voldoende bereik voor je geschetste doel denk ik. Dus je kunt hem zo vertanden dat je op je prettige kruissnelheid in de 11 terecht komt. Groot voordeel van ketting: cheap aanpassen van vertanding.

Een geliefde fiets van mij (1.90m) heeft 50-559 banden. Rijd ik gravelachtige dingen mee. Is echt helemaal niks mee, heerlijke fiets.
Bert van Sprang schreef:
di 09 sep, 2025 10:24
Zolang je daar maar transparant over bent, zie ik het probleem niet. En ik zou de Avagnon zeker meenemen in mijn overwegingen. Oudere Rohnin id alleen geschikt (met spatborden) voor banden tot max 40 mm, verder vond ik het een superfiets, want veel sportiever als de "traktoren" van Santos en Idworx en ook als de nieuwere Rohnin.
Ik ben inderdaad volledig transparant geweest in het afspraakformulier, en ze hebben mijn afspraak in overleg dan ook gecancelled, wat ik volledig begrijp. Over de mail hebben ze me nog wel een lange uitleg gegeven over het een en ander, dus helpen willen ze me zeker. Ik heb nu nog naar de Avaghon gevraagd, dus wie weet.

De rest beantwoord ik later vanavond even, als ik iets minder sardientje in de trein ben ;)
Doorgaand op die transparantie... misschien dat het opmeten en proefrijden van vakantiefietsen van iemand die sowieso geen nieuwe fiets wil kopen elders wel kan tegen werkplaatstarief buiten het seizoen? Misschien eens rondvragen, nooit geschoten...

Anders zou je bijvoorbeeld als je weinig haast hebt de Fiets&Wandelbeurs in je agenda kunnen zetten voor het fietsen van diverse merken en modellen in diverse maten.

En aangezien je ook Utrecht noemde in je startpost, loop aanstaande zaterdag eens binnen bij Beagle Bikes voor de Baobab Launch Party:
https://baobab-bikes.nl schreef:13 september: Baobab x Beagle Bikes Launch Party (vanaf 15:00 uur)

Op zaterdag 13 september wordt de samenwerking tussen Baobab Bikes en Beagle Bikes officieel ingeluid met een Launch Party bij Beagle Bikes in Utrecht. Sinds kort heeft Beagle Bikes haar assortiment uitgebreid met Baobab. Beagle Bikes bestaat uit een enthousiast team van fietsliefhebbers en is gevestigd in het centrum van Utrecht. Wil je meer weten over deze samenwerking, Baobab fietsen, bikepacking of gewoon even komen buurten dan ben je zeer welkom. Natuurlijk is het mogelijk een proefrit op een van de fietsen te maken.

Storm schreef:Met de wetenschap dat je daar nooit wat gaat kopen…? Netjes hoor..
Want jij koopt echt in iedere zaak waar je komt?
FluffyFox schreef:Ik ben inderdaad volledig transparant geweest in het afspraakformulier, en ze hebben mijn afspraak in overleg dan ook gecancelled, wat ik volledig begrijp. Over de mail hebben ze me nog wel een lange uitleg gegeven over het een en ander, dus helpen willen ze me zeker. Ik heb nu nog naar de Avaghon gevraagd, dus wie weet.
Sja. Ze hebben een keuzemenu richting fiets. Zal een beproefde methode zijn om potentiële kopers op zijn minst in de winkel te krijgen. Kan wel begrijpen dat ze de afspraak weigeren. Mogelijk ben je net iets te eerlijk geweest. Je had ze ook gewoon kunnen zeggen voor die scherp geprijsde Avaghon te komen, maar dat te willen combineren met een bikefit, om zeker te zijn van een goede houding op wat mogelijk je nieuwe fiets zal worden, enz. Dat die ietsjes boven budget is kunnen ze niet aan je zien - tenzij ze natuurlijk dit topic intussen met interesse volgen. Geheel terzijde zou ik het zelf tamelijk ambetant vinden om zelfs bij een eerste bezoek, bij voorkeur, een afspraak te hebben.

Zou inderdaad zoals de anderen suggereren proberen om ergens een bikefit tegen werkplaatststarief te regelen.
Leuke Santos Travel Lite voor de helft van de prijs: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... kkingfiets

Schat m wel één of twee maatjes te klein in voor jou (als de vermelde framemaat klopt want zo kort lijkt deze niet). En boven budget. Dus een dubbel dode mus? Wel bewijs dat Marktplaats wat leuks kan opleveren.
Of Santos Travelmaster 2.6: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... -riem-zgan

Geen mixte frame. Of dit je eventueel past, kan ik wederom slecht inschatten. Ziet er netjes uit, wel deukje in het spatbord voor. En ik word bang van de positie van de bar-ends en wat een beetje gewicht in de, wegens omstandigheden, want wij gaan over op elektrisch, überhoog hangende stuurtas kan doen met het rijgedrag, maar daar kan die arme fiets niets aan doen.

Drie constateringen. Zoekterm "rohloff" werkt prima, want de meeste mensen weten dat (ook) anderen de waarde daarvan inzien. Het lijkt zo losjes kijkend mogelijk om een knappe, niet te intensief gebruikte, zeker niet oude fiets, dus met Rohloff-naaf, en soms zelf een set tasjes, te scoren voor ongeveer de helft van de nieuwprijs. Mogelijk de wens voor een mixte frame overboord, wegens vaak te klein.

nb: niet per se altijd nodig, fietsdiefstalregister checken is een kleine moeite en kan een hoop zorgen wegnemen mocht je de boel niet vertrouwen, maar dikke kans dat je bij iemand belandt die gewoon een stapeltje (onderhouds)facturen kan overleggen