Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GoPro / smartphone/ anders? - welke fotospullen heb jij bij? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

GoPro / smartphone/ anders? - welke fotospullen heb jij bij?

Dat soort filmpjes op Youtube ben ik na 2 seconden al zat. 'Ja, leuk, maar voor wie doe je dit?'
Voor mij dan ook echt geen GoPro, Insta360, 6 montagebeugels, drones met 7 accu's, laptop en selfiestick.
jwkeij schreef:
za 06 sep, 2025 11:49
Ik mis de likeknop.
jwkeij schreef:
za 06 sep, 2025 11:49
Dat soort filmpjes op Youtube ben ik na 2 seconden al zat. 'Ja, leuk, maar voor wie doe je dit?'
Voor mij dan ook echt geen GoPro, Insta360, 6 montagebeugels, drones met 7 accu's, laptop en selfiestick.
Wat vind je van Frans de Fietser. Heeft veel gemaakt, lekker simpel en boeiend genoeg.
Shorttrack schreef:
ma 01 sep, 2025 16:29
Nog even een kleine opmerking over een gopro. (sorry ik weet dat je al iets gelijkaardigs gekocht heb). Een gopro (actioncam) is eigenlijk zeer beperkt in zijn functies. Zoals de naam al zegt is het een actioncam. Online zie je fantastisch geweldige actie filmpjes als voorbeeld van wat je met zo'n actioncam kunt doen. Maar als al die actie weg valt valt in mijn ogen de functie van zo'n actioncam ook redelijk weg.
De brede hoek van filmen zorgt ervoor dat je weinig details kunt filmen. Zoomen is al geen optie (wat niet perse nodig is). Maar altijd in zo'n brede hoek filmen wordt je na een tijdje ook wat simpel van. Ik heb er zelf ervaring mee omdat ik afgestuurd ben als cameraman.

Wat ik wel zou aanraden is om ook een harnas te kopen of een adapter om hem op je borst of helm te kunnen bevestigen. Dan komt de actioncam ook wat meer tot zijn recht. Zeker bij de afdalingen of de wat uitdagendere stukken is het ineens een stuk leuker om naar te kijken als je je eigen bewegingen Kunt zien van je armen en fiets.
Als je hem op je helm monteert kun je ook wat rondkijken en zelfs je medefietsers filmen.
Ik ben wel blij met de beelden. Of anderen het ook leuk vinden? Ja, geen idee maar ik vind het leuk om de klimmen en afdalingen en sommige delen van etappes op film te hebben. Ik wil sowieso proberen een normaal lange en een korte edit te maken van de beelden. Vervolgens ook de foto's erin stoppen en dan heb ik als het goed is een mooie vakantiefilm :D

Een harnas kopen kan ook nog wel eens :). Zolang dat fijn zit en je het niet als irritant ervaart. Ik heb ze wel al gezien.
Ondanks ik zelf Cameraman ben van opleiding maak ik zelf eigenlijk nooit van die filmpjes. Er gaat voor mij teveel tijd in zitten.
Wat ik wel doe is wanneer ik film ook echt de tijd nemen om wat langer te filmen. Ik film altijd minstens 1 minuut en het liefst veel langer.

Persoonlijk vind ik het erg leuk als ik filmpjes van vroeger terug vind die lang duren. Dan kun je nog eens echt de sfeer opsnuiven.

Voorlopig film ik dus nog op rustige plaatsen met de telefoon in de hand. Dan kan ik toch wat mooier de omgeving vastleggen en gerichter filmen. Maar misschien moet ik ook eens kijken naar een manier om te filmen tijdens de wat spannendere of drukkere delen van de tocht.
Fietsen en fotograferen/filmen gaan vaak niet lekker samen. Tijdens het rijden wil ik graag de aandacht bij het rijden houden. Als je stopt is er nog teveel na-effect van de fysieke inspanning en is het best lastig om zo'n geheel andere activiteit te doen. Tenzij je heel rustig rijdt. Eigenlijk ook een goed idee.
Jan--Willem schreef:
zo 07 sep, 2025 12:06
Fietsen en fotograferen/filmen gaan vaak niet lekker samen. Tijdens het rijden wil ik graag de aandacht bij het rijden houden. Als je stopt is er nog teveel na-effect van de fysieke inspanning en is het best lastig om zo'n geheel andere activiteit te doen. Tenzij je heel rustig rijdt. Eigenlijk ook een goed idee.
Als je zo hard fietst dat je te veel nabibbert bij het maken van een foto dan is het een goed idee om te kijken of je sowieso niet te hard aan het fietsen bent :lol:
Het gaat eigenlijk helemaal niet samen. Je maakt een film of je bent met vakantie. Ik ben wel met vakantie maar niet onderweg. Stoppen opnames maken en weer op de fiets.
Zelf veel geëxperimenteerd om op de fiets een filmpje te maken. Minstens moet er ook een beetje verhaal inzitten.
Als ik de Col d Ornon afdaalde vielen mij op dat er heel veel mooie plaatjes op mijn ogen kwamen. Afdalen en filmen op een tandem zo zouden andere mensen dat misschien ook kunnen zien het kijkbaar genoeg vinden. Voor mij het verhaal alleen al. Je zit op de camping, wie durft dat. Heb jij daar zin in. Jij sturen en ik stoken en filmen. Er waren nog meer fietsers die wel mee wilden doen hebben de DVD met het klimmen.

Wat gebeurd als de Tour naar de Alpe Huez komt.

Of een indruk proberen te maken van de Hoekse Waard. Een drone zou hier heel goed van pas kunnen komen. Het verhaal van Zuid naar Nieuw. Bijna dwars over die mooie Hoeksche Waard.
Alvast bedankt voor het kijken.
WimB schreef:
ma 08 sep, 2025 12:36
Het gaat eigenlijk helemaal niet samen. Je maakt een film of je bent met vakantie. Ik ben wel met vakantie maar niet onderweg. Stoppen opnames maken en weer op de fiets.
Ik begrijp je standpunt wel.
Natuurlijk, met een go pro op je stuur hoef je er niet echt op te letten natuurlijk. Gewoon even op de knop duwen(kan tijdens het fiets) en na het gewenste stuk weer uit zetten.

Wanneer ik film is het louter het moment vastleggen. Lang genoeg maar zeker niet zo lang dat ik het moment zelf mis door heel de tijd op een scherm te kijken.

Als je het natuurlijk echt goed wilt doen kun je ook al the way gaan. Even verder fietsen, camera ergens plaatsen, terug fietsen, en dan nog een voorbij de camera fietsen en doen alsof je het nog nooit gezien hebt, daarna weer terug fietsen om je camera weer op te halen.
Op die manier ben je natuurlijk wel lekker lang onderweg.

Wouter Deboot maakt echt prachtige reportages. Echt enorm de moeite om naar te kijken.
https://bikepackerwouterdeboot.be/
Dan kun je zien hoe het echt moet.
Als je iets wilt maken dat voor 'de rest van de wereld' ook leuk is om te kijken moet je vooral ook zelf in beeld zijn.

Maar dat vereist wel een mediageniek hoofd.
Zie hier 'Bikepacking the Grosse Scheidegg Loop in Switzerland': https://www.youtube.com/watch?v=qyRmvy8pMsA

Waarom ik een drone wilde kopen eigenlijk. Gelukkig heeft deze jongen er een mooie film van gemaakt. Zo te zien ook heel veel werk met al die verschillende camera's posities en de dronebeelden. Mooi is het wel. Alleen ik heb daar/ neem daar de tijd niet voor.

Hoe zo'n 360 camera precies goed op een fiets moet worden gezet weet ik niet. Zie wel bij motoren dat een stok met daarop de camera flink nog naar achteren loopt. Dat wil je niet op een fiets.
Ieder zijn eigen smaak, ook wat filmen betreft en het kijken ervan, maar de 360graden filmpjes vind ik helemaal niet prettig om naar te kijken.
Bikepacking the Grosse Scheidegg Loop in Switzerland
Heel netjes en verzorgd gemaakt. Dit gaat mijn doel of hobby voorbij. Je gaat dus op vakantie of even op reis om een film te maken.
Shorttrack schreef:
ma 08 sep, 2025 19:28
Wouter Deboot maakt echt prachtige reportages. Echt enorm de moeite om naar te kijken.
https://bikepackerwouterdeboot.be/
Dan kun je zien hoe het echt moet.
Lijkt mij toch een manier om de kost te verdienen met dingen die je graag doet. Mede daarom heb ik er niets van gezien, daarbij dingen doen inloggen of zo of ik wel een Belg ben.
Ligt niet aan jou, ik haak ook af als je je moet aanmelden voor dit soort dingen....
WimB schreef:
di 09 sep, 2025 11:40

Lijkt mij toch een manier om de kost te verdienen met dingen die je graag doet. Mede daarom heb ik er niets van gezien, daarbij dingen doen inloggen of zo of ik wel een Belg ben.
Hij is ook een reporter. Dit is inderdaad zijn job. Maar hij doet het op een zeer aangename en relaxte manier.

En hij heeft al indrukwekkende reizen gemaakt.

De reden waarom je moet inloggen is waarschijnlijk omdat zijn reportages ook op tv komen
Ik maakte altijd alleen maar foto's maar sinds dit jaar ben ik overgestapt op het maken van vlogs van onze vakantie. De apparatuur die ik hiervoor gebruik is:

- Een DJI Mini 4 Pro-drone. Dit is mijn derde DJI-drone en de eerste die ik geschikt vindt voor het maken van video's tijdens een fietsvakantie omdat hij veel mogelijkheden heeft om je automatisch te volgen maar tegelijkertijd ook sensoren heeft om te voorkomen dat hij ondertussen tegen een boom aanvliegt.
- Een DJI Pocket 2-gimbal. Dit is een klein camera'tje die je in je hand houdt en automatisch compenseert voor schokkende of trillende bewegingen zodat je een soepel beeld krijgt.
- Gewoon mijn telefoon, heel af en toe voor bepaalde stilstaande shots
- Het montage-programma CapCut op mijn telefoon.

Wat je moet zien te voorkomen is dat je de hele vakantie aan het filmen bent. Het helpt daarbij om in je hoofd alvast een idee te hebben van een ruwe montage. Als je eenmaal een serie shots hebt van berg 1, kun je daarna de volgende 3 bergen overslaan. En als je weet dat je al genoeg materiaal hebt voor een paar minuten, kun je op een dag dat je moe en chagrijinig bent ook gewoon lekker doorfietsen.

Ik probeer voor ieder segment van de vakantie (bv een bepaalde regio, of een bepaald deel van de route dat uitkomt in een bepaalde stad) een vlog van maximaal 3 à 4 minuten te maken. Die worden nog gekeken door het thuisfront of later door jezelf; op langere filmpjes zit niemand te wachten. Ik probeer die vlogs allemaal op vakantie te maken, want anders heb je thuis een enorme berg aan materiaal en kom je er niet meer aan toe. Het kost best wat werk om zo'n vlog te maken (reken gerust op 5 a 6 uur), dat doe ik dan op een avond of op een rustdag terwijl mijn partner een boekje leest. Maar uiteindelijk levert dat wel een set video's op waar ik verwacht in de toekomst nog vaak heel blij mee te zijn.
Foto's inmiddels al vele jaren met mijn smartphone en 4K video met een action cam.
De tijd van een aparte fotocamera liggen al heel lang achter me. Ik wilde geen zware camera met losse lens meer meezeulen en compactcamera's zijn qua fotokwaliteit niet meer van die van smartphones te onderscheiden.

Inmiddels komen er op videogebied nu interessante modellen op de markt met 360 graden, AI en allerlei video features.