Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga stopt productie in Nederland - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koga stopt productie in Nederland

Maar Koga was wel degene die het onderdelen pakket koos en samenstelde en de hele zaak afmonteerde tot een kant en klare fiets. En juist dat samenstellen van de onderdelen als geheel en het afmonteren deed Koga vroeger wel heel netjes, en dat is duidelijk naar een lager niveau gegaan. En daar zit nu precies het verschil
Klopt helemaal. Met een Koga Miyata wist je wat je in huis haalde. Dat was een goede en degelijke fiets met de beste onderdelen. Kijk naar de Koga's van de laatste jaren. De stadsfietsen zijn echt niet meer van een degelijke kwaliteit en er hangt nochtans een stevig prijskaartje aan vast.
Dan zou ik opteren voor die andere kwaliteitsvolle fietsenbouwer nl. Jan Janssens. Een klein fietsbedrijf met echt wel kwaliteitsfietsen. Of natuurlijk de Gaastra Fyts of Idworx maar die worden in Duitsland gebouwd.
Nederland wordt veel te duur voor productie dus dat dit naar Oost-Europa gaat verbaasd me niets. Vervolgens gaat dat naar het Verre Oosten. Grote fietsfima's hebben het zwaar, zoeken naar verdere optimalisatie dus dit is onvermijdelijk.
Betekend dit dan ook dat de koga fietsen goedkoper worden?

Mario
supermario schreef:
wo 27 aug, 2025 15:58
Betekend dit dan ook dat de koga fietsen goedkoper worden?

Mario
Ja, dat is precies hoe kapitalisme werkt :lol:
RianGeenen schreef:
wo 27 aug, 2025 16:05
supermario schreef:
wo 27 aug, 2025 15:58
Betekend dit dan ook dat de koga fietsen goedkoper worden?

Mario
Ja, dat is precies hoe kapitalisme werkt :lol:
:lol: :lol: :lol:
supermario schreef:
wo 27 aug, 2025 15:58
Betekend dit dan ook dat de koga fietsen goedkoper worden?

Mario
In het beste geval is de prijsverhoging minder
RianGeenen schreef:
wo 27 aug, 2025 16:05
Ja, dat is precies hoe kapitalisme werkt :lol:
Net zoals de hookless velgen die nu door onze strot geduwd (gaan) worden. Heeft in principe geen enkel voordeel (hooguit dat de velgrand wat steviger is) behalve dat ze goedkoper te maken zijn.
Net zoals de hookless velgen die nu door onze strot geduwd (gaan) worden.
Wel een nadeel: ruime band loopt er makkelijker af. Echter: als wij het niet kopen, is het zo weer verdwenen. Oftewel: we zitten nu niet met een fatbikeprobleem omdat ze er in China miljoenen van hebben gemaakt, maar omdat er vanwege de helmplicht voor snorfietsen een markt voor was.
Bert van Sprang schreef:
wo 27 aug, 2025 22:31
Oftewel: we zitten nu nie met een fatbikeprobleem omdat ze er in China miljoenen van hebben gemaakt, maar omdat er vanwege de hlmplicht voor snorfietsen een markt voor was.
Gelukkig wil men nu wel een helmplicht voor kinderen met electromotor.

Jammer dat ze dat niet willen doen voor alle leeftijden, maar dat is met de verkiezingen in aantocht vast electoraal niet zo populair ;)
Precies dat. Helmplicht tot 18, stemrecht vanaf 18. Toeval? (Ja, denk van wel, maar complotdenkers zullen een andere interpretatie hebben).
Polling schreef:
do 28 aug, 2025 19:18
Precies dat. Helmplicht tot 18, stemrecht vanaf 18. Toeval? (Ja, denk van wel, maar complotdenkers zullen een andere interpretatie hebben).
Ik ben eigenlijk wel tegen helmplicht. Iets met Darwin.
Nu wordt je van de sokken gereden en de dader lacht je uit.
Ach, als ze alles met (hulp-)motor een helmplicht geven voor alle leeftijden dan komt er misschien nog een comeback van de fiets zonder hulpmiddelen ;)
Ik ben begonnen met een helm dragen op de speedpedelec, maar nu draag ik het ding op elke tweewieler die ik kan en mag besturen.
Een fiets is een hulpmiddel
Inmiddels hebben de oprichters van Koga ook een interview gegeven: https://nieuwsfiets.nu/2025/09/03/overn ... r-geweest/
Het is ontzettend sneu voor de 160 productiemedewerkers.
Het business model van de Accell groep is lang niet meer van deze tijd.
Ze zijn heel lang stil blijven staan. Daarin staan ze niet alleen helaas.

Mijn Koga kon ik on line configureren om vervolgens met een print naar de fietsenmaker te gaan om te bestellen. Dat is inmiddels wel even terug, maar ik viel toen al van mijn stoel.
Zou het raar zijn om te verwachten dat ik alle onderdelen van een World Traveller online kan bestellen en zij die uitleveren naar iedere uithoek van de wereld? Als je een iconische fiets in je programma hebt?? Montagefilmpjes on line, zodat je het meeste zelf kunt doen.

Verkoop en service via lokale fietsenboeren. Je wenst het je ergste vijand niet toe. De goede fietsenmakers niet te na gesproken, maar laat ik zeggen, het niveau van technische kwaliteit en de communicatieve vaardigheden kennen een grote variatie. Ze hadden allang naar een online kanaal gemoeten.

De productkwaliteit. Een achteras klemmen ging bij oude Sparta's op stalen frames prima. Maar met de komst van alu frames was dat niet meer zo'n succes. Dat metaal is zachter, na een vijf jaar is het frame glad en blijft het wiel schuiven. Ze zijn er jaren mee doorgegaan met die ellende, nu zie je langzaam weer meer kettingspanners. De kwaliteit was lang niet altijd op orde. Vaak gaf dat niet, met dank aan de fietsenplannen kopen veel Nederlanders zeer regelmatig een nieuwe fiets. Kwaliteit?

Een fiets komt nu in 50 doosjes binnen in onderdelen in Heerenveen. Je hoeft geen Einstein te zijn om te bedenken dat één grote doos uit Zuidoost-Azië dan wellicht handiger en goedkoper is.

De wereld verandert en zoals we op onze reizen zien, vrij rap ook.
Ik weet niet hoe je een wereld zonder fietsenmakers voor je ziet, maar ik verwacht een probleem. Je moet de gemiddelde fietser niet het inzicht toe bedelen van een enthousiaste, zelfredzame wereldfietser. Ik schat dat 90-95% van de fietsers weinig ervaring heeft met meer dan een band plakken of een poetsbeurt of een ketting smeren. En mocht het klusje ingewikkelder worden dan haakt een nog groter gedeelte van de fietsers af. Dat er veel fietsenmakers zijn die wat bijscholing best kunnen gebruiken daar kan ik me iets bij voorstellen, maar ik vind dat je de hele beroepsgroep hier wel wat erg negatief labelled.
Ik zie zeker een plaats voor fietsenmakers. Namelijk in het repareren van fietsen. Maar als verkoopkanaal zou ik er niet graag van afhankelijk zijn. Heel erg duur en sloom. Vroeger ging je voor een wasmachine naar een witgoedzaak. Vandaag bestellen veel mensen on line. Wel zo gemakkelijk.

Daarnaast zou ik als Accell een stuk of 6 tot 8 servicecentra in Nederland opzetten. Daarnaast, fietsenmakers die het goed doen kunnen geautoriseerd servicepartner worden. Met snelle bevoorrading. Het zou tevens een einde maken aan het monteren van afwijkende onderdelen van inferieure kwaliteit. Veel fietsen worden 'versleuteld'.

In het ontwerp van fietsen kun je natuurlijk ook best wat verbeteren. Zo geeft ook Testkees van de Fietsersbond als tip om kettingkasten te vervangen door een kettingscherm, als voorbeeld. Als ik aan mijn eigen reparaties denk dan zijn het vaak afwijkende onderdelen die veel gedoe geven.
En met de originele type onderdelen is het leven een stuk eenvoudiger.

Je kunt best in Nederland produceren. Maar wel met lage marges en een strak proces van fabricage naar klant.
De logica ontgaat me een beetje. Wanneer een winkelier bij het afleveren van een nieuw product heel erg duur en sloom is, verwacht ik niet dat hij bij het uitvoeren van reparaties efficiënt en betaalbaar wordt. Een vakman zal zowel de aflevering als een reparatie goed uitvoeren, daar ga ik tenminste van uit. Maar misschien heb ik meestal mazzel bij het uitzoeken van een fietsenmaker voor zowel aankoop als reparatie. Op een enkel geval na ben ik uitermate tevreden. Ja, het is niet goedkoop, maar ik wil zelf ook graag een goed inkomen hebben. En wat ook meetelt, zeker bij het ouder worden maar ook voor een ieder die niet zo handig is, dan is een lokale vakman wel erg handig. Maar een lokale vakman moet je wel werk gunnen, anders verdwijnt hij.