Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga stopt productie in Nederland - Forum Wereldfietser

Koga stopt productie in Nederland

Zojuist in het nieuws dat Koga de productie in Nederland stopt en in Hongarije verder gaat:

https://nieuwsfiets.nu/2025/08/26/accel ... egin-2026/

Dit nieuws volgt na de eerdere aankondiging dat ook de Fietser in Ede (het testcenter van Accell) gaat sluiten:

https://nieuwsfiets.nu/2025/07/09/accel ... e-in-2026/

Ook het pas geopende Koga testcenter in Heerenveen was de laatste weken al gesloten.

Erg jammer dat investeerders als KKR zo met een merk omgaan..
In eerste instantie zouden Koga Signature en Van Nicholas nog wel in Heerenveen gebouwd worden (de standaard Koga-productie was al eerder naar het buitenland vertrokken). Dat is nu dus ook van de baan?

Jammer dat er steeds meer fietsproductie uit Nederland verdwijnt. Hopen dat dat niet koste gaan van de kwaliteit.
Natuurlijk gaat dit ten koste van de kwaliteit. Koga Miyata was vroeger het neusje van de zalm wat betreft stadsfietsen en trekking fietsen. Die tijd lijkt me allang voorbij. Het huidige Koga is blijkbaar meer bezig met het financiële plaatje dan met de kwaliteit van hun fietsen. Jammer dat Nederland alweer een fietsproducent ziet vertrekken.
Fedor schreef:
di 26 aug, 2025 15:00
In eerste instantie zouden Koga Signature en Van Nicholas nog wel in Heerenveen gebouwd worden (de standaard Koga-productie was al eerder naar het buitenland vertrokken). Dat is nu dus ook van de baan?

Jammer dat er steeds meer fietsproductie uit Nederland verdwijnt. Hopen dat dat niet koste gaan van de kwaliteit.
Inderdaad was bij een eerdere reorganisatie in 2024 de productie van Sparta en Batavus al naar Hongarije verhuist en werden sinds die tijd de Koga’s en Van Nicholas in de voormalige Batavus fabriek gebouwd.

Nu een jaar later sluiten ze ook die fabriek alweer en verliezen weer veel medewerkers hun baan. Dit betekend dat Accell vanaf volgend jaar helemaal geen fietsen meer in Nederland produceert.
Natuurlijk gaat dit ten koste van de kwaliteit
Wat bedoel je met dit? Volgens mij is het prima mogelijk om in het buitenland hoogwaardige fietsen te produceren. En zolang het binnen de EU blijft, vind ik het prima.
Mijn Van Nicholas is niet door de/een fabriek maar door de dealer in elkaar gezet. Dat zou misschien een optie kunnen worden voor kopers. Je weet in ieder geval echt meteen waar je terecht kan als er (garantie)problemen zijn.

Mijn Koga WTS werd overigens ook door de dealer nagekeken voor verkoop want qua montage (in de fabriek dus) schortte er wel wat aan (spullen waren vooral te droog gemonteerd).
Bert van Sprang schreef:
di 26 aug, 2025 15:39
Natuurlijk gaat dit ten koste van de kwaliteit
Wat bedoel je met dit? Volgens mij is het prima mogelijk om in het buitenland hoogwaardige fietsen te produceren. En zolang het binnen de EU blijft, vind ik het prima.
Natuurlijk kan dat, maar het is onomstotelijk vastgesteld dat bij een private equity company de balans tussen rendement maken voor de aandeelhouder enerzijds en een hoogwaardig product leveren om de klant tevreden te stellen en de belangen van de medewerkers anderzijds, anders wordt afgewogen dan bij een eigenaar waar klant en personeel belangen voorop staat. Een private equity company heeft ook helemaal niets met het begrip “gemaakt in nederland”, behalve wanneer de toegevoegde waarde van dat label extra rendement oplevert.
Bert van Sprang schreef:
di 26 aug, 2025 15:39
Natuurlijk gaat dit ten koste van de kwaliteit
Wat bedoel je met dit? Volgens mij is het prima mogelijk om in het buitenland hoogwaardige fietsen te produceren. En zolang het binnen de EU blijft, vind ik het prima.
Daar heb je natuurlijk gelijk in Bert. Maar als korte-termijnwinst de boventoon voert, kan ik me voorstellen dat er wordt besloten om te besparen op details zoals het gebruik van voldoende montagepasta, alleen maar extra tijd bij de assemblage.
Een goedkoper balhoofdlager valt bij de meeste mensen niet direct op.
Ook met een simpelere stuurpen of zadelpen kom je bij een hoop klanten nog wel weg.

En zo verandert het merk Koga langzaam maar zeker van een fabrikant van kwaliteitsfietsen in een naam die vooral herinneringen oproept aan hoe het ooit was.

Ik zeg niet dát het zo gaat, maar deze kant lijkt het wel op te gaan. De laatste versie van de WorldTraveller doet in ieder geval vermoeden dat ze niet héél erg hun best doen om de best mogelijke reisfiets in de markt te zetten.
Berger schreef:
di 26 aug, 2025 16:55
...De laatste versie van de WorldTraveller doet in ieder geval vermoeden dat ze niet héél erg hun best doen om de best mogelijke reisfiets in de markt te zetten.
Precies, de nadruk ligt hier al lang niet meer op, allemaal ontwerpen van achter de tekentafel van mensen die zo'n fiets nog nooit voor zo'n doel hebben gebruikt.. (zeg ik chargerend ;) ).
Jammer, maar zo gaat het als aandeelhouders belangrijker zijn dan het product en de klanten.
Het verbaast me dat het merk nog steeds zo hoog staat bij sommige mensen, het is allang niet meer de Koga van toen.
Storm schreef:
di 26 aug, 2025 17:07
Het verbaast me dat het merk nog steeds zo hoog staat bij sommige mensen, het is allang niet meer de Koga van toen.
‘De koga’ van 2023 is véél beter dan de koga van toen..

Nee maar even nuance hoor, volgens mij wordt de vorige worldtraveler (tot 2024?) terecht hoog gewaardeerd. En voor redelijk geld was ie te koop.

Verder, tja is van alle tijden toch. Bedrijf doet het goed, heeft waarde, moet investeren om de vraag bij te benen. Stap voor stap rol je in de wereld van geld.

Is wel jammer, maar dan stap je als liefhebber over naar kleinere specialisten. Vóór koga waren er anderen goed.
Ik vind het vervelend voor de werknemers in de productie van Koga in Nederland. Toch vind ik het bijzonder dat er geklaagd wordt over investeringsmaatschappijen. Investeringsmaatschappijen willen nu eenmaal zaken als marktaandeel, efficientie en hoog rendement. Voor Accell is Koga slechts een van de >10 merken. Wees dan ook kritisch op het besluit van Gaastra in 1992 om Koga te verkopen aan Atag (dat Koga later van de hand deed aan Accell). Op dat moment gaf hij de regie uit handen, en daarmee de primaire focus op kwaliteit en innovatie voor specifieke doelgroepen, en behoud van werkgelegenheid, vakmanschap en kennis in Nederland.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Koga_(bedrijf)
@Stelvio73, het is niet zozeer klagen over investeringsmaatschappijen, maar constateren dat er ander belangen spelen bij een investeringmaatschappij t.o.v. bijvoorbeeld een familiebedrijf. Zo werkt dat nu eenmaal. Het is het verschil tussen een goed product maken om meer winst te maken, of meer winst te maken om een beter product te kunnen maken. Oppervlakkig lijkt dat een minimaal verschil, in de praktijk wordt dat verschil meestal groter na een overname. En ja, Gaastra heeft dat natuurlijk geweten dat die draai plaats zou vinden. Of hij het ook beseft heeft wat dat in zou kunnen houden, dat weet ik niet. Je kan het Gaastra trouwens niet kwalijk nemen, hij heeft een keus gemaakt die, neem ik aan, voor hem aantrekkelijk was, en dat was zijn goed recht.
En laten we niet vergeten dat Gaastra nog steeds een fietsenfabriek heeft waar de focus ligt op zijn eigen visie en de fietsen die daarbij horen.
Polling schreef:
di 26 aug, 2025 19:18
En laten we niet vergeten dat Gaastra nog steeds een fietsenfabriek heeft waar de focus ligt op zijn eigen visie en de fietsen die daarbij horen.
Dat is toch de zoon van de oude eigenaar van Koga Miyata van vroeger? Die zoon (Gerrit) was toch niet de eigenaar van Koga?
Gerrit Gaastra (zoon van de eerste eigenaars van Koga) is een gladde Audi-rijder die ID-worx is begonnen.
Grandonneur schreef:
di 26 aug, 2025 17:43
Storm schreef:
di 26 aug, 2025 17:07
Het verbaast me dat het merk nog steeds zo hoog staat bij sommige mensen, het is allang niet meer de Koga van toen.
‘De koga’ van 2023 is véél beter dan de koga van toen..
Als we met 'de Koga van toen' de eerste generaties WorldTraveller bedoelen, dan denk ik dat ik ook een fiets kan samenstellen met een goedkoop massaproductieframe uit Taiwan en een uurtje shoppen op bikecomponents.de die beter is dan die 'Koga van toen'. Dus of dat nou per se de verdienste van Koga is...
John Jongerius schreef:
di 26 aug, 2025 20:04
Polling schreef:
di 26 aug, 2025 19:18
En laten we niet vergeten dat Gaastra nog steeds een fietsenfabriek heeft waar de focus ligt op zijn eigen visie en de fietsen die daarbij horen.
Dat is toch de zoon van de oude eigenaar van Koga Miyata van vroeger? Die zoon (Gerrit) was toch niet de eigenaar van Koga?
je hebt gelijk. Ik bedoelde een Gaastra, die de familie-eer hoog houdt, en kwalitatief goede (reis)fietsen bouwt.
een fiets kan samenstellen met een goedkoop massaproductieframe uit Taiwan en een uurtje shoppen op bikecomponents.de die beter is dan die 'Koga van toen'.
Ook ik heb nog niet zo lang geleden een Koga bezeten, en op een of andere manier was de som van de onderdelen beter als alleen de onderdelen. Oftewel Koga verstond de kunst waarde toe te voegen.
John Jongerius schreef:
di 26 aug, 2025 14:46
Erg jammer dat investeerders als KKR zo met een merk omgaan.
Zodra je het woord “investeerder” ziet staan hoef je eigenlijk al niet meer verder te lezen, want het eindigt vroeger of later altijd met hetzelfde liedje.
Speeder300 schreef:
di 26 aug, 2025 22:10
Zodra je het woord “investeerder” ziet staan hoef je eigenlijk al niet meer verder te lezen, want het eindigt vroeger of later altijd met hetzelfde liedje.
Een investeerder is niets meer of minder dan iemand die, onder voorwaarden, waaronder meestal een vergoeding, geld beschikbaar stelt. Als je een spaarrekening hebt, of deelnemer bent in een pensioenfonds, zorgen de investeringen van de betreffende bank en het pensioenfonds voor jouw rendement.

Koga heeft zijn naam gevestigd als verkoper en assembleerder van fietsen waarvan het frame en de onderdelen vrijwel allemaal uit het buitenland kwamen, voornamelijk uit Japan. Miyata en Shimano waren daarbij de belangrijkste leveranciers. Van een Nederlands product was, buiten de goede marketing, eigenlijk nauwelijks sprake.