Additionally, paste this code immediately after the opening tag: aeroe back-packing - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

aeroe back-packing

Ook kortere cranks hebben invloed op de zadelhoogte en daarmee de afstand tot de grond.
Naast het bb inderdaad. Als de bottom bracket drop klein is heeft dat invloed.
Maar, even voor mijn beeldvorming: je wilt gaan bikepacken met een fully?
Heb je deze lijst al bekeken? https://bikepacking.com/bikes/full-suspension/
jwkeij schreef:
do 31 jul, 2025 13:20
Maar, even voor mijn beeldvorming: je wilt gaan bikepacken met een fully?
Dat dacht ik ook al. In mijn ervaring met diverse typen fietsen bestaat er niet zoiets als een Zwitsers zakmes. Fietsen zijn verschillend, en niet zonder reden. Een fully biedt veel mogelijkheden, maar heeft ook beperkingen. Voor je het weet koop je allerlei bikepacking spul voor de fully, en valt het toch tegen. Wil je met een mtb op fietsvakantie en geen rugzak dragen, spaar dan voor een (2e hands) mtb met alleen voorvering. Geloof me: je komt hiermee echt nog overal mee op en af, alleen soms wat minder comfortabel.
De fiets is bijna compleet.
Nog enkel een bidonhouder voor op het stuur en tussen het frame.
Ik zit nu op 28 kg incl. fiets en heb dan alles er in zitten voor een meerdaagse tocht.
Het systeem van aeroe is echt geweldig om te monteren.
Ben heel benieuwd naar de praktijk.
Het is juist handig dat alles overzetbaar is op bijvoorbeeld een andere fiets mocht het nodig zijn.
Eerst maar eens een ritje met deze maken.
20250802_124009.jpg
20250802_124009.jpg
Toffe bike & mooie set-up inderdaad (/edit)! Wellicht zal je niet teveel gewicht plaatsen in de twee achtervorktassen.
Want de klemmen moeten uiteraard goed strak zitten, al is dat klemsysteem van aeroe wel goed en best uitgekiend.
Doch... ik durf(de) het zelf dus niet aan vanwege dat het een carbon verende achtervork is.
Ben zeer benieuwd hoe het jou gaat bevallen en chapeau dat je de stap wilt wagen.
Mooie setup, benieuwd naar je ervaring straks!

De beugel van die achtervorkdrager veert nu niet tegen de zadelpendrager wanneer je een beetje een klap maakt?
De drop is 120mm waardoor ik iets meer zadelpen overheb.
Hierdoor heb ik wat meer speling voor de zadelpendrager.
Hij stond idd iets te laag dus bij maximale vering kwam deze wel tegen de aeroe beugel aan.
Dit heb ik nu dus opgelost door de zadelpendrager hoger te zetten wat dus mogelijk is.
De demper lijkt nog niet echt last te hebben van het extra gewicht omdat deze al afgesteld is op zwaarder gewicht.
Het enig is dat de tas op de zadelpendrager iets minder ruimte heeft als de drop naar beneden gaat.
De zadelpendrager is wel iets extra gewicht maar nu verdeel ik het gewicht wel meer.
Op de Aeroe Spider kan bovenop ook nog een harnas maar dan wordt het gewicht nog meer op de achterbrug.
Tja...en de carbon achterbrug......het zal moeten uitwijzen wat deze gaat doen.
Ik heb al sterke wielen er in, veel wordt ook opgevangen door de demper.
Wat ik ook zeer kan aanraden zijn de Hope remmen.
Nu zit er een 2 zuiger systeem op maar twijfel om er een 4 zuiger systeem er op te zetten.
Wat denken jullie?
Leuk om te zien, weer een heel andere setup zo dan de andere fietsen die ik hier op het forum voorbij zie komen. En ook weer heel wat anders dan die combinatie met e-bike en trailer waar je eerder mee onderweg was. Ben benieuwd hoe het verschil je bevalt als je ermee op pad bent (-:
Robert Winkelhuis schreef:
zo 03 aug, 2025 07:59

Nu zit er een 2 zuiger systeem op maar twijfel om er een 4 zuiger systeem er op te zetten.
Wat denken jullie?
Lekker 2 zuiger houden zou ik zeggen.

Ik had er Hope Tech3 V4's met 203mm geventileerde floating discs voor&achter op zitten. Stond heel fraai die 4-zuiger klauwen met die grote en dikke schijven maar nodig was het absoluut niet. Nu terug naar Tech3 X2's met 180mm massieve schijven voor&achter.

Mocht je nog met 160mm rijden dan is naar 180/180mm wel een upgrade die te overwegen is met bagage. En kost je alleen 1 of 2 nieuwe adapters en een setje van die floating discs met het center in je favoriete kleur. En kun je het desnoods na je trip weer terugbouwen en er weer een lichte XC-racemachine van te maken, want het zal toch zeker 100 gram schelen ;)

Helaas kon ik bij mijn fiets voor Rohloff geen 180mm floating disc vinden en werd het 'gewoon' een gewone en dat om te matchen voorop ook maar gedaan.
Jurr schreef:
zo 03 aug, 2025 09:10
Lekker 2 zuiger houden zou ik zeggen.
Inderdaad. Als je de brute remkracht niet per se nodig hebt is 2 zuiger het fijnst. Bijt minder fel, doseerbaarheid blijft wat subtieler.

Hope op onze tandem (totaal 200+kg met bepakking) is intussen 16 jaar oud, weet niet welk type. Vóór 4 zuiger 180mm, achter 2 zuiger 160mm. Kan me haast niet voorstellen dat 2x2 zuiger met 180mm ooit te kort zou komen op welke solofiets dan ook.
Op de Aeroe Spider kan bovenop ook nog een harnas maar dan wordt het gewicht nog meer op de achterbrug.
Een forumlid menno, die rijdt nu zo met de Aeroe Spider achterop z'n titanium mtb, met 3 tassen inderdaad.
Bevalt hem totnutoe wel goed, maar het gewicht wat er in geplaatst wordt is wel bepalend inderdaad, als ik het goed begrepen heb uit zijn verhaal op Polarsteps, moest het klemsysteem op de achterbrug zo nu en dan wel gecontroleerd worden?
Tja...en de carbon achterbrug......het zal moeten uitwijzen wat deze gaat doen.
Ik heb al sterke wielen er in, veel wordt ook opgevangen door de demper.
Ondanks de wielen en achterdemper, zo'n carbon achtervork krijgt toch de klappen te verwerken en wordt ook nog eens flink omklemd. Hoef ik je niet uit te leggen nee, al is de productie van carbonframes de afgelopen 10 jaar echt enorm verbeterd en is het echt heel erg sterk gemaakt.
Wat denken jullie?
Door jouw vraag ineens hier de twijfel wat ik zelf heb, 4 zuiger systeem dus van Magura op mijn mtb.
Ik heb geen vergelijk met een 2 zuiger systeem, vorige mtb is daar te oud voor, zit iets van 10 jaar tussen.
Maar als het werkt, waarom vervangen? 4 zuiger remsystemen komen eigenlijk pas echt tot hun recht wanneer er aan downhill, trail en/of all-mountain gedaan wordt, heel technisch dus. Bezakt en bepakt dat willen gaan doen is sowieso afgeraden. :lol:
Grandonneur schreef:
zo 03 aug, 2025 11:21

Hope op onze tandem (totaal 200+kg met bepakking) is intussen 16 jaar oud, weet niet welk type. Vóór 4 zuiger 180mm, achter 2 zuiger 160mm. Kan me haast niet voorstellen dat 2x2 zuiger met 180mm ooit te kort zou komen op welke solofiets dan ook.
Ik heb die pizza formaat schijven met 4-zuiger klauwen juist bewaard voor de tandem nu ;) Kan 'ie met die twee grote schijven lekker z'n warmte kwijt. Eerst nog wel even de vork wisselen naar iets schijfrem compatibels...
Natuurlijk kan het ook in een overtreffende trap, namelijk 6 zuigers! :shock:
Hope Mono6 hebben ze ook nog een tijd geleverd in de overkill-categorie ;)
Het is min of meer off-topic, maar opvallend aan die 6 pistons van Hope is dat het maar 2 remblokjes betreft.
Hier goed te zien, al is dit een oude(re) versie van de Ti.
Afbeelding

Hieronder ook zo te zien, niet helemaal duidelijk in deze nieuwere versie van de Ti.
Afbeelding

Het viel mij in ieder geval op, omdat de Magura remmen op mijn mtb, ieder namelijk 4 remblokjes heeft.
Al zal ik echt niet kunnen zeggen wat beter zal remmen, betere warmteafvoer heeft, 4 pistons met 2 remblokjes of 4 pistons met 4 remblokjes. Meer info over Giant 6 pistons remmen heb ik op internet niet meer kunnen vinden om te achterhalen hoeveel remblokjes daarin zouden zitten. Wel gelezen dat bij 4 pistons over het algemeen de remhendels zwaarder zouden remmen dan bij 2 pistons.
Eerlijk is eerlijk: dit ziet er supermooi uit! :D