Additionally, paste this code immediately after the opening tag: aeroe back-packing - Forum Wereldfietser

aeroe back-packing

Hallo,

Tijdens de tocht van Barabara (Munsterland) ben ik wel getriggerd door de bikepackers.
Dit wil ik ook een keer gaan proberen.
Ik had al wat Ortlieb Fork packs aangeschaft maar voor de achterzijde bleef ik oriënteren.
Een zadeltas was geen optie omdat ik een droppost gebruik.
Toen zag ik het aeroe systeem langskomen en was gelijk enthousiast.
Gelijk een set besteld.
Ik moet hem nog binnen krijgen en wil graag mijn ervaring hier gaan delen.
Misschien dat iemand hier al een ervaring heeft dan hoor ik het graag.

gr. Robert
Ik zag op Bikepacking.com wel een review, maar die heb je zelf misschien ook al gevonden.
https://bikepacking.com/gear/tailfin-ae ... go-review/
Volgens mij hoort de review niet bij de openingspost. Er zijn wel zadeltassen voor dropperpost:
https://bikepacking.com/index/dropper-post-seat-bags/
RianGeenen schreef:
ma 28 jul, 2025 18:24
Volgens mij hoort de review niet bij de openingspost.
Ik denk dat de vraagsteller hierop doelt: https://aeroe.com/products/spider-rear-rack
Heb ik onlangs al eens langs zien komen, ook met spelfouten erin. Even zoeken op aeroe spider of spieder.

Groetjes,

Carl
Het ziet er prima uit, alleen dat gewicht.... :shock:
De Spider Rear Rack weegt gewoon een kilo en dan heb je dus nog geen bagage mee.
Een Tubus Fly weegt geen 500 gram en daar kan 18 kilo op/aan.
Als je gaat vergelijken moet je dat wel met een soortgelijk materiaal doen.
Het gaat om een drager op de achtervork, geschikt voor full-suspension.
Dit moet je alleen doen bij een fiets met een overgedimensioneerde achtervork of met heel weinig bagage.
Als je een paar kilo aan de achtervork van jouw full-suspension fiets gaat toevoegen krijg je een ongewenst veergedrag omdat je het onafgeveerde gewicht gaat verhogen. Voor een goede wegligging is dit zo laag mogelijk. Dit geldt ook voor bagage/bidons die je aan een geveerde voorvork bevestigd. Daarom had Tubus een speciale drager voor geveerde voorvorken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Onafgeveerd_gewicht
Bij een lichtgewicht carbon geveerde achtervork in een mountain bike zou ik nooit een drager op de achtervork schroeven. Deze werk als een hevel op jouw achtervork en daar is de vork (hoogstwaarschijnlijk) niet op geconstrueerd.
Nu ben ik geen hardcore mountainbiker maar wel enigzins natuurkundig onderlegd.
Wat je volgens mij wilt met een fully, of überhaupt met vering, is zo min mogelijk onafgeveerd gewicht, dus weinig gewicht aan de voorvork en weinig gewicht op de achterbrug. Dan werkt de demping beter.

Nu blijft er bij een fully weinig ruimte over voor een frametas in het frame. En een rugtas is ook zowat. Als een zadeltas en stuurtas dan niet voldoende is, dan lijkt mij een Tailfin, die kan ook/juist op een fully, fijner, omdat die op de achteras rust.

Volgens de FAQ van Aeroe mag die drager op een carbon achterbrug, ik zou dat spannend vinden. Maar goed, geen persoonlijke ervaring, daar vroeg je om, dus je mag deze informatie met een korreltje zout nemen.
Als je dan kijkt naar een Giant:
https://www.giant-bicycles.com/nl/storm ... lus-3-2024
MY24StormguardEplus3_ColorABayLeaf.jpg
Of een Riese Muller:
https://www.r-m.de/nl/bikes/delite-models/
25_f01315_delite5_gt_pinion_51_amber_2755_1860x1240_1_zuschnitt.jpg__1400x1400_q90_subsampling-2.jpg
Deze bijzondere constructies zijn er om het onafgeveerde gewicht laag te houden. De bagage hangt aan het frame, niet aan de achterbrug. Ik heb ze niet als poster boven mijn bed hangen maar ik snap wel wat ze natuurkundig getracht hebben te bereiken.
1e vraag is, wat precies triggert je aan het bikepacking concept. Wil je met laag gewicht en minimaal spullen meerdaags de natuur in, of 180km op een dag maken, of technisch lastig terrein in, of dat het er vooral cool uitziet..?

Om je vervolgens af te vragen of je daar überhaupt in de basis de geschikte fiets voor hebt. Een fully kan wel geschikt zijn, Alma stijl, maar dat is slechts voor een enkeling weggelegd.
Ik heb een specialized Epic uit 2018 met een Brain demper.
Deze brain demper veert pas als het nodig is.
Ondanks dat specialized deze heeft ontwikkeld kwamen de problemen al vrij snel.
De uitkomst was een zogenaamde adriani upgrade die ontwikkeld is door bike suspension.
Dit bedrijf is gespecialiseerd in dempers en mijn brain heb ik af laten stellen op mijn (iets zwaardere) gewicht.
Het systeem werkt nu perfect.
Met bepakking zal de demper toch weer naar het bedrijf heen moeten voor afstelling.
Als dit niet werkt moet ik kijken naar een andere fiets met hogere demping.
De Epic is een cross country fiets dus gemaakt op heel laag gewicht.
Wellicht moet ik dan kijken naar een enduro of downhill variant met meer veerweg.
Dan wordt de fiets wel iets zwaarder maar zeker ook stabieler met het extra gewicht.
Mijn wielen heb ik al aangepast naar Hope Fortus 26 met Pro4 naven.
Deze zijn echt sterk en kunnen gewicht zeker aan.
We gaan het gewoon merken straks.
Bert van Sprang schreef:
di 29 jul, 2025 10:00
Dit moet je alleen doen bij een fiets met een overgedimensioneerde achtervork of met heel weinig bagage.
Dat dus.

Op verschillende sites van de desbetreffende achtervork dragers, wordt ook aangeraden de helft aan toegestane maximaal gewicht mee te nemen in de tassen op de achtervorkdragers, wanneer er off-road gereden wordt.
Bijna raden ze het af om welke achtervork drager dan ook te monteren op een verende achtervork.
Ik vermoed ook dat het onverstandig is extra gewicht mee te nemen op een verende achtervork.
Laat staan een carbon (verende) achtervork, dat durf ik echt niet aan.

Vandaar dat ik dus ook geen Burley SOHO fietskar meer wil, maar dus voor een Tout Terrain Mule ga.
Robert Winkelhuis schreef:
di 29 jul, 2025 18:09
Ik heb een specialized Epic uit 2018..
Toffe mountainbike in ieder geval! 8)
RianGeenen schreef:
ma 28 jul, 2025 18:24
Volgens mij hoort de review niet bij de openingspost. Er zijn wel zadeltassen voor dropperpost:
https://bikepacking.com/index/dropper-post-seat-bags/
De tassen zien er meer dan prima uit, zelfs t/m 16 liter.
Maar zoveel extra gewicht op (aan?) een dropper, gaat echt ten koste van de dropperpost zelf.
Deze komt dan veel trager, moeizamer en/of lastiger omhoog en kan het eerder stuk gaan lijkt mij.
Ook zoiets waar ik me echt niet aan ga wagen uit voorzorg.

Inderdaad een Tailfin is dan een mooie tussenoplossing, doch het blijft extra gewicht op een verende achtervork.
Afhankelijk van hoeveel gewicht je mee wil nemen en wat voor terrein je wil rijden zou je kunnen overwegen voor je trip je dropper er uit te halen en een aluminium zadelpen te monteren en daarop een dragertje te klemmen, die kan vaak 9 kilo hebben, aangezien je al frot packs hebt zou je dan al een eind komen, met voor en achter bagage ga je toch niet heel technisch terrein hars rijden en kan je je dropper wel even missen, dat heb je vroeger ook zonder dropper gedaan
Ik ben bijna 2 meter lang en heb het zadel hoog staan dus lastig er op te komen.
Ik gebruik de dropper dus puur voor het op en afstappen wat het wel een stuk makkelijker maakt.
Robert Winkelhuis schreef:
wo 30 jul, 2025 12:55
Ik ben bijna 2 meter lang en heb het zadel hoog staan dus lastig er op te komen.
Ik gebruik de dropper dus puur voor het op en afstappen wat het wel een stuk makkelijker maakt.
Dit begrijp ik niet. Voor iedereen geldt toch dat de hoogte van het zadel (deels) afhankelijk is van de lichaamslengte? Waarom zou dan een lang iemand meer moeite hebben?
Ik ben 195, nergens last van.
Ligt een beetje aan de fiets, een hoge bottom bracket voor veel bodemvrijheid maakt de afstand naar de grond groter terwijl het zadel op de goede hoogt staat, ook komt een vol geveerde fiets nog eens een paar cm omhoog op het moment dat je gewicht van de fiets gaat omdat de vering uitveert