Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Retour Zürich - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Retour Zürich

De tovenaar schreef:
ma 21 jul, 2025 10:40
Pfiets schreef:
zo 20 jul, 2025 21:56

Ben ook benieuwd. Met hoeveel mensen lig je (theoretisch) op de kamer?
Ik heb een mini cabine geboekt, dus maar voor één persoon 😊
Je kan er niet in staan maar wel rechtop zitten en het heeft een raampje dus ik verwacht niet dat het te claustrofobisch is. Fietscompartiment schijnt in het rijtuig ernaast te zijn dus dat lijkt me ook prima.

Terugreis niet geboekt, die proberen we met de Regionalbahnen en een Querdurchslandticket (€59 voor 2p) in één dag te kunnen doen bv vanaf Konstanz.
Welke optie is dat precies want ik zie die niet. Wel een optie van 430 euro voor een 1 persoonskamer, maar dat vind veel te veel. Ik heb dan gekeken naar Basel (weet niet of dat uitmaakt).
Voorlopig is die optie alleen op de nachtreinen naar Oostenrijk beschikbaar.
De treinstellen naar Zwitserland worden later vervangen.
Bron: https://www.nsinternational.com/nl/treinen/nachttrein
De tovenaar schreef:
ma 21 jul, 2025 19:09
Voorlopig is die optie alleen op de nachtreinen naar Oostenrijk beschikbaar.
De treinstellen naar Zwitserland worden later vervangen.
Bron: https://www.nsinternational.com/nl/treinen/nachttrein
Dankje voor de informatie. Ook best interessant want in 2.20u ben je dan vanuit Innsbruck naar Buchs, Zwitserland. Dat geeft weer een nieuwe optie.

Nouja had mezelf alweer een optie gegeven, maar geen plek meer in augustus...
Zit al de hele dag na te denken of ik hier iets over moet zeggen, Peter schrijft:

“Tsja , ik hou mijn mond nu maar, als je jouw leeftijd hebt bereikt doen klimaat en het misbruiken van fossiele energie er niet meer zo toe. Na jou de zondvloed.”

Ik vind persoonlijk dit soort taal niet horen op een forum, want je hebt geen idee of dit waar is en ik kan 1000 dingen opnoemen die de jongere onder ons doen die ook niet zo best zijn voor het milieu waaronder Peter vast ook en andere met hypocriete opmerkingen. Dit is geen persoonlijke aanval op jouw Peter….maar vele typen op een iPhone en geen fairphone, eten chocolade, drinken koffie, eten vlees laten een donzen slaapzak van de andere kant van de wereld komen voor de vakanties, blijven niet thuis met vakantie maar stappen op de trein voor de vakantie die ook niet op schone lucht rijdt etc etc etc etc

Klopt dat vliegen niet goed is en het beste is om het te beperken en of niet te doen maar zulke Posts op een forum wordt het niet beter…

Dit zal ongetwijfeld een discussie uitlokken maar laten we het wat vriendelijk houden.

Het is prima om elkaar te attenderen op schonere alternatieven maar met aanvallen op een persoon bereik je dit niet…ik ben vegetariër maar zal nooit je proberen te overtuigen dat het anders moet bijv, maar heb je vragen dan sta ik daar open voor…andere jouw wil opleggen werkt vaak niet, elkaar vriendelijk attenderen/informeren stuk beter.

Vr gr Erik-Jan
+1
Helemaal eens met Erik-Jan
Niet op de man spelen.
Helemaal mee eens. Natuurlijk mag je hier ook discussiëren over de impact op maatschappij en milieu van onze manier van leven, en dan meer specifiek de impact van onze fietsreizen, maar laten we dat dan algemeen houden. We maken allemaal keuzes met impact. Vegetarisch eten of niet, geen kinderen nemen/krijgen of wel, een auto hebben of niet, lopen, fiets, OV of auto voor dagelijkse verplaatsingen, tweedehands of nieuw kleding/meubels e.d. kopen, biologisch eten, enz.

En als iemand de keuze maakt wel te vliegen, maar bijv. geen auto bezit, of geen kinderen, dan kan het zomaar zijn dat zijn ecologische voetafdruk toch kleiner is dan van degene met auto die niet vliegt…
Terug naar het topic.
Vond nog een informatief filmpje over de nightjet treinen naar Oostenrijk (en op termijn dus ook naar Basel en Zürich)
Met op https://youtu.be/hu2aTYInAYw?feature=shared&t=858 een fragment van de wagon met fietsen.

Heeft iemand al recente ervaring met deze trein?
Mijn vrouw gaat akkoord en voorbereidingen om te boeken zijn gestart!
Fijn dat je vrouw minder streng is dan _Peter_!
🤪
Ja, mijn vrouw is werkelijk een lieve schat. Als het mogelijk is om mijn leven over te doen, roep ik haar wel.... :wink:

Maar toch, ik bekeek de vluchten op CheapTickets en op Swiss.com. Het wordt per vlucht inclusief fiets ongeveer € 300,-. Mij te duur en de treinen zijn vol. Toch jammer.... een fietstocht langs de Walensee zou prachtig zijn, om maar een voorbeeld te noemen. De Rhätische Bahn meemaken.
Dus niet. De reis gaat nu naar de Kloten, om maar te zeggen (naam van de luchthaven in Zürich). Maar in ieder geval bedankt voor jullie hulp en informatie!
Wel naar de kloten, maar niet naar Kloten, begrijp ik?
Goed om te lezen dat vliegen ook duurder wordt, interessante ontwikkeling die navolging van andere maatschappijen verdient. Maakt de stap om met een groener alternatief te reizen ook weer wat kleiner.
Inderdaad: vliegen duurder en meer alternatieven met trein en bus zijn een goede ontwikkeling. Ooit voor een bezoek aan mijn dochter van Amsterdam naar Bazel gevlogen, zou ik nu niet meer doen. Bovendien begon de reis met 3 uur vertraging.
Zoas al eerder gemeld: iedereen maakt keuzes. En zolang je je bewust bent van de gevolgen van die keuzes, vind ik het prima. Jammer genoeg zijn er nog teveel mensen die er niet over nadenken, wat ik probeer te doen is mensen aan het denken zetten als dat op fora ter sprake komt. Dat de uitkomst dan een andere is dan wat ik zelf zou kiezen, dat is dan maar zo. Ik eet wel vlees maar probeer zo min mogelijk te vliegen. Anderen manen een andere keuze.
Polling schreef:
za 26 jul, 2025 09:22
Zoas al eerder gemeld: iedereen maakt keuzes. En zolang je je bewust bent van de gevolgen van die keuzes, vind ik het prima. Jammer genoeg zijn er nog teveel mensen die er niet over nadenken, wat ik probeer te doen is mensen aan het denken zetten als dat op fora ter sprake komt. Dat de uitkomst dan een andere is dan wat ik zelf zou kiezen, dat is dan maar zo. Ik eet wel vlees maar probeer zo min mogelijk te vliegen. Anderen manen een andere keuze.
Eens.
Zoals ook anderen in dit topic al hebben uitgesproken.
Zie mijn onderschrift.
Gaat toch niet door, vertrektijden ongunstig in verhouding met mijn woonplaats.
Ik vind niet dat de manier van reizen naar start- of eindbestemming hier op het forum bekritiseerd hoeft te worden. Dat komt de sfeer niet bepaald ten goede. Genoeg fietsreizigers die geen activistische danwel groene levensstijl nastreven. Ik kan me zomaar voorstellen dat die zich een stuk minder welkom voelen als ze keer op keer online wijzende vingertjes op zich af krijgen. Ga dan lekker met een bordje op het Malieveld staan en blijf vooral van de A12 af. Gebruik ook geen internet, want al die datacentra gebruiken zoveel stroom....

Zelf vlieg ik nul tot twee enkeltjes per jaar, rij auto en eet vlees, maar koop bijna alles behalve onderbroeken en sokken op marktplaats, heb geen kinderen en geen huisdieren. Afgezien van het marktplaats evangelie heb ik niet bepaald de behoefte om mijn keuzes hier aan anderen voor te schotelen.

Als je al die reisbewegingen platslaat, is degene die thuisblijft de persoon die het qua milieubelasting het beste doet in vergelijking met alle reizigers, op wat voor manier ze dan ook reizen.

@ Martin: kan niemand je met de fiets achterin/-op de Dacia je naar een Duits treinstation danwel vliegveld brengen?

En waarom je vrouw niet meenemen naar Zwitserland zodat zij daar voor de tent pasta penne kan eten en boeken lezen terwijl jij lekker op de fiets onderweg gaat? Dan kun je zelfs nog samen de auto pakken naar Zwitserland.
Ik heb als plan B inmiddels een andere bestemming gekozen.
Nu geen plan B meer. Gedacht aan eilandhoppen op de Oostfriese waddeneilanden, maar geen slaapplaatsen 'Frei'. Blijkt nu dat m'n paspoort in augustus verloopt. Dan maar met m'n vrouw kamperen op de Veluwe.
En wat ik lees over de nightjet naar Bazel, is dat deze nogal eens uitvalt. Vorig jaar aan den lijve ondervonden.