Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Retour Zürich - Forum Wereldfietser

Retour Zürich

Ik overweeg om een kleine week in Zwitserland te gaan fietsen. Eind augustus misschien.
Maar nu de Treinreiswinkel weggevallen is, hoe kan ik het beste de treinreis (retour) plannen? Anders pak ik het vliegtuig.
Website van de Deutsche Bahn: Bahn.de

Kan je inclusief je fietsticket(s)/reserveringen boeken
Deze bijvoorbeeld voor heenreis op 20 augustus.
Instappen in Leer en overstappen in Hannover.
Ik zou zo snel mogelijk boeken. Op sommige tijden is de 2e klas voor gedeeltes volgeboekt.

https://int.bahn.de/nl/buchung/fahrplan ... dltv=false
Niet vanuit Utrecht/Arnhem? Anders moet ik vanaf Nieuweschans weer dat roteind naar Leer fietsen, wat als het regent....
Wat nu als er bergen op de weg zijn, ga je dan maar weer in Friesland fietsen? Sorry Martin, maar de kans dat het in Zwitserland regent is denk ik net zo groot als dat je thuis blijft. Dus fiets even dat kleine stukje naar Leer en geniet onderweg van het uitzicht.
Om daar nu het vliegtuig voor te pakken, dan moet je dus eerst op het vliegveld zien te komen, stel je voor dat het regent, pak je dan de auto?

(Het mag duidelijk zijn dat ik vliegen niet vindt kunnen binnen Europa)
De Öbb nightjet gaat van Amsterdam ri. Basel, Zürich Innsbrūck of Wenen.
Boeken kan op hun site https://www.nightjet.com/nl/ticket-buchen#/home
Je kan ook een plaats voor je fiets selecteren, kost €10 extra.
Toevallig net een enkeltje Amersfoort Innsbrück (rechtstreeks) geboekt, kostte €107 pp incl fiets en slaapplek in prive minicabine wat niet duur is. Ontbijt op bed inbegrepen! Ben benieuwd hoe dat bevalt.

Een impressie van deze trein in dit filmpje
_Peter_ schreef:
wo 16 jul, 2025 11:04
Wat nu als er bergen op de weg zijn, ga je dan maar weer in Friesland fietsen? Sorry Martin, maar de kans dat het in Zwitserland regent is denk ik net zo groot als dat je thuis blijft. Dus fiets even dat kleine stukje naar Leer en geniet onderweg van het uitzicht.
Om daar nu het vliegtuig voor te pakken, dan moet je dus eerst op het vliegveld zien te komen, stel je voor dat het regent, pak je dan de auto?

(Het mag duidelijk zijn dat ik vliegen niet vindt kunnen binnen Europa)
Ik fiets zo mogelijk op vlak terrein in Zwitserland, vanuit Zürich langs de Walensee tot Vaduz of Landquart en dan terug. Is mij bekende omgeving. Bij slecht weer pak ik de SBB wel.
Een nachttrein is geen optie, m'n vrouw wil niet dat ik langer dan 4 nachten weg ben en dat wordt samen 6 nachten....
Voor het vliegen kan je toch per trein naar Schiphol? Binnen Europe moet toch wel kunnen, nog twee weken geleden op Guernsey geweest en Dublin is niet per trein bereikbaar, om maar een voorbeeld te noemen.
Tsja, ik hou mijn mond nu maar, als je jouw leeftijd hebt bereikt doen klimaat en het misbruiken van fossiele energie er niet meer zo toe. Na jou de zondvloed.
Ik kan jouw redenering niet volgen Martin. Pak je de nachtrein heb je 3 fietsdagen als je vier nachten van huis mag. Met de dagtrein heb je nog maar 2 fietsdagen over (2 dagen ben je eigenlijk kwijt aan de treinreis).
Pak je het vliegtuig dan heb je misschien nog een halve dag extra om te fietsen, tel uit je winst.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 16 jul, 2025 10:51
Niet vanuit Utrecht/Arnhem? Anders moet ik vanaf Nieuweschans weer dat roteind naar Leer fietsen, wat als het regent....
Vanaf Utrecht kan natuurlijk ook.

Net als Martin woon ik in het Hoge Noorden en de laatste paar zomers ben ik naar Zwitserland gegaan via de route Leer/Hannover. Dat uurtje fietsen van Nieuweschans/Weener naar Leer vind ik de moeite waard.

Vanuit Utrecht/Arnhem is het tegenwoordig iets lastiger want de trein naar Basel is vervangen door de trein naar München (geloof ik). Dan zit je met een overstap in Mannheim als je richting Zwitserland wil.

Maar mijn stelregel is dat de trein richting Zwitserland twee dagen kost. Dan kun je relaxt reizen en heb je voldoende tijd voor alles wat er mis kan gaan bij DB tegenwoordig. De terugreis plan ik wat strakker (en als ik ergens strand, dan is dat maar zo).
Ja, ja het is 24 kilometer van Nieuweschans naar Leer Bahnhof, maar dat "uurtje" is veel te weinig.... Deed ik afgelopen oktober 2024 al, toen ik naar Dresden reisde. Ik had bij de overstap (vanuit Baflo) in Groningen de trein naar Nieuweschans gemist, vertraging. De volgende ging over een half uur en ik moest door Ostfriesland zo hard trappen, ik deed er 1.33 u over.
Allemaal gedoe, te lang treinen met stress voor een korte fietstocht. Ga vliegtuig pakken. 1 uur en 25 minuten. De prijzen zijn ongeveer gelijk. Ben al eerder op Zürich Kloten geweest met fiets.
20241015_094404.jpg
DaVinci schreef:
wo 16 jul, 2025 10:45
Deze bijvoorbeeld voor heenreis op 20 augustus.
Instappen in Leer en overstappen in Hannover.
Ik zou zo snel mogelijk boeken. Op sommige tijden is de 2e klas voor gedeeltes volgeboekt.

Ik had niet verwacht dat die treinen nu al voor over een maand volgeboekt zijn eigenlijk. Wel goed dat ik dit topic nu lees.

Gek genoeg zie ik op NS International toch nog andere opties die wel vrij zouden zijn. Als voorbeeld DB laat je overstappen van een ICE naar een IC terwijl bij NSI je gewoon in dezelfde ICE kan blijven zitten tot Mannheim. Dat geeft je dan meer opties voor een trein naar Basel SBB (in mijn voorbeeld). Dus zou beide sites gewoon bekijken en als je de fiets wilt meenemen moet je bellen met NSI.
De tovenaar schreef:
wo 16 jul, 2025 11:14
De Öbb nightjet gaat van Amsterdam ri. Basel, Zürich Innsbrūck of Wenen.
Boeken kan op hun site https://www.nightjet.com/nl/ticket-buchen#/home
Je kan ook een plaats voor je fiets selecteren, kost €10 extra.
Toevallig net een enkeltje Amersfoort Innsbrück (rechtstreeks) geboekt, kostte €107 pp incl fiets en slaapplek in prive minicabine wat niet duur is. Ontbijt op bed inbegrepen! Ben benieuwd hoe dat bevalt.

Een impressie van deze trein in dit filmpje
Ben ook benieuwd. Met hoeveel mensen lig je (theoretisch) op de kamer?
_Peter_ schreef:
wo 16 jul, 2025 13:33
Tsja, ik hou mijn mond nu maar, als je jouw leeftijd hebt bereikt doen klimaat en het misbruiken van fossiele energie er niet meer zo toe. Na jou de zondvloed.
+1
Ik heb drie overnachtingen in Zwitserland en één in Vaduz gepland, met de trein (heen en terug) erbij wordt het totaal 6 nachten, dat is teveel. Is ook nog vermoeiender. Er is nog niks besloten.
Bovendien, wanneer je op Flightradar24 gaat kijken, zie je honderden vliegtuigen boven Europa bewegen. Wat maakt één passagier meer of minder uit? Verandert niet aan de aantallen toestellen. Geen vliegtuig, dan gaat de fietstocht niet door.
Vier weken geleden nog gevlogen waar geen andere verbinding mogelijk is.
Pfiets schreef:
zo 20 jul, 2025 21:56

Ben ook benieuwd. Met hoeveel mensen lig je (theoretisch) op de kamer?
Ik heb een mini cabine geboekt, dus maar voor één persoon 😊
Je kan er niet in staan maar wel rechtop zitten en het heeft een raampje dus ik verwacht niet dat het te claustrofobisch is. Fietscompartiment schijnt in het rijtuig ernaast te zijn dus dat lijkt me ook prima.

Terugreis niet geboekt, die proberen we met de Regionalbahnen en een Querdurchslandticket (€59 voor 2p) in één dag te kunnen doen bv vanaf Konstanz.
Ik weet niet of het een optie is maar er rijdt elke dag één ICE met 8 fietsplaatsen rechtstreeks van Friedrichshafen (12.35) naar Düsseldorf (18.50).
[quote="De tovenaar" post_id

Terugreis niet geboekt, die proberen we met de Regionalbahnen en een Querdurchslandticket (€59 voor 2p) in één dag te kunnen doen bv vanaf Konstanz.
[/quote]

Heb je al een reisschema om met de RE te gaan? Met de IC is het al spannend om in 1 dag terug te reizen. Wij zijn ook via Konstanz teruggegaan met de RE 2 maar hebben nog een paar dagen Zwarte Woud aan vast geknoopt
DaVinci schreef:
ma 21 jul, 2025 11:52
Ik weet niet of het een optie is maar er rijdt elke dag één ICE met 8 fietsplaatsen rechtstreeks van Friedrichshafen (12.35) naar Düsseldorf (18.50).
Misschien handig voor anderen, maar eind september kan ik 'm niet vinden.
Waarschijnlijk alleen in de zomer?
Ligger schreef:
ma 21 jul, 2025 15:09
Heb je al een reisschema om met de RE te gaan? Met de IC is het al spannend om in 1 dag terug te reizen. Wij zijn ook via Konstanz teruggegaan met de RE 2 maar hebben nog een paar dagen Zwarte Woud aan vast geknoopt
Ja, met die trein zijn we in 2022 ook teruggegaan, zijn toen in Appenweier (boven Offenburg) ingestapt. Afhankelijk van zin en tijd kunnen we ook nog een stukje Zwarte Woud meepakken.
Overstappen in Karlsruhe-Mainz-Koblenz en Oberhausen. Overstappen in Düsseldorf kan ook maar raad ik niet aan vanwege de drukte en te krappe liften (past maar één fiets in de lift, rechtop). In Oberhausen stap je over op hetzelfde perron (zelfde treinen) op de trein naar Arnhem, véél gemakkelijker. Ik zie nu dat die trein in augustus niet rijdt, er worden bussen ingezet.