Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets met luchtvering in vliegtuig (leeg laten lopen of niet - Forum Wereldfietser

Fiets met luchtvering in vliegtuig (leeg laten lopen of niet

Hoi,

Binnenkort vliegen mijn vriendin, ik en onze fietsen terug met het vliegtuig. Onze fietsen hebben voorvork luchtvering en nu vroeg ik me af of het nodig is om deze te laten leeglopen als we gaan vliegen of niet.
is de kans dat er iets kapot knalt door het drukverschil of is zo een voorvork sterk genoeg om die druk te weerstaan?

Bedankt voor jullie reacties, en laat even weten of je er ervaring mee hebt ;)
Transcontinentale vliegtuigen vliegen op ca. 10 km hoogte. Daar is de buitenluchtdruk nog ongeveer een kwart van die op zeeniveau. Ik vermoed, maar weet niet zeker, dat in het vrachtruim de druk ongeveer gelijk is aan die in de cockpit en het passagiersruim. Dit, omdat de romp van een vliegtuig bij het ontwerp als één geheel gezien worden en inwendige drukverschillen tussen de compartimenten onwenselijk zijn. Ook worden er vaak huisdieren in het vrachtruim vervoerd. Dat betekent dat er maar weinig drukverschil is met zeeniveau.

Bovendien geldt voor de geveerde voorvorken als vuistregel dat de druk in psi ongeveer twee keer je lichaamsgewicht is. Dus ca. 150 psi (= 10 bar) voor iemand met een gewicht van 75 kg. Komt daar, in een vliegtuig met niet-op-druk-gehouden vrachtruim, 1 bar bij op extreme hoogte, dan zal dat nog ruim binnen de toleranties van zo'n vork vallen. De vork moet personen tussen 50-100 kg aankunnen.

Ik heb er bij mijn vluchten naar de VS nooit aandacht aan besteed. Mijn fiets met Fox voorvork heeft er niet onder geleden.
Uiteraard is het niet nodig je vork leeg te laten lopen.

Het is ook niet nodig om je banden leeg te laten lopen trouwens, maar dat weten de mensen van het vliegveld niet :wink:
Shrek schreef:
ma 23 jun, 2025 07:29
Uiteraard is het niet nodig je vork leeg te laten lopen.

Het is ook niet nodig om je banden leeg te laten lopen trouwens, maar dat weten de mensen van het vliegveld niet :wink:
Zo moet officieel je telefoon ook uit in het vliegtuig of als je gaat tanken maar is dit natuurlijk onzin.Veel gevlogen met fietsen mee en altijd maar weer die banden leeg laten lopen zucht :roll:
Er bestaan een hoop zinloze regels, maar telefoon uit bij het tanken is er daar niet persé een van (al denk ik niet dat er veel mensen zijn die dat doen, is het eigenlijk wel een regel?).
Berger schreef:
ma 23 jun, 2025 13:26
Er bestaan een hoop zinloze regels, maar telefoon uit bij het tanken is er daar niet persé een van.
Hoeveel ongelukken zijn daar al mee gebeurd?
De druk aan boord komt ongeveer overeen met 1.800m-2.400m hoogte, en dat geldt (uiteraard) voor het hele vliegtuig dus ook het bagageruim. Zolang je niet in een alpenkllim bergop de vork (of banden) hoeft te laten leeglopen en in de afdaling weer bij te pompen, hoeft dat ook in een vliegtuig niet. En tegen de tijd dat de luchtdruk aan boord wel overeenkomt met de druk op 10.000m, is je fiets echt je allerlaatste zorg. Maar doe geen moeite om dit bij het inchecken uit te leggen.
Ik ga gewoon fietsen, heb ik geen last van het 'moeten' leeg laten lopen van mijn banden, luchtvering of het uit 'moeten' zetten van mijn telefoon 8)

Sorry kon het niet laten :lol: