Additionally, paste this code immediately after the opening tag: (Lucht)geveerde voorvoork in vliegtuig? - Forum Wereldfietser

(Lucht)geveerde voorvoork in vliegtuig?

Hallo

ik lees vaak op internetsites van mensen die ooit een fiets in het vliegtuig hebben meegenomen dat ze de banden leeg hebben moeten laten lopen omdat de fiets anders niet mee mag. Nu was ik vanochtend aan het fietsen en bedacht ik mij opeens dat mijn voorvork luchtgeveerd is. Aangezien ik eind juni in Rome hoop het vliegtuig te pakken richting Amsterdam vraag ik mij nu dus af of ik de vork ook moet laten leeglopen om geen problemen te krijgen bij inchecken. Zijn er mensen met ervaringen hiermee die mijn vraag kunnen beantwoorden??

mvrgr
Dennis

Dennis,

Wat betreft het leeg laten lopen van banden hou ik er de volgende (in de praktijk meermalen succesvol toegepaste) theorie erop na.

Op onze aardbol meten we op het oppervlak ruwweg 1 bar luchtdruk. Een vliegtuig dat op kruishoogte vliegt verliest dus maximaal 1 bar luchtdruk (we vliegen dan buiten de dampkring en het overdruk systeem van het vliegtuig is kapot; situaties waar een normaal onbeschermd mens niet goed tegen schijnt te kunnen). Je hoeft dus de druk in je banden maximaal 1 bar onder het niveau van de maximale druk van de bewuste band te houden (zie bandwand) om ontploffing in het vliegtuig tegen te gaan. Kortom, het leeg laten lopen is m.i. een beetje overdreven en alleen maar lastig en kan bovendien ook nog tot lekke banden leiden. Scheelt bovendien veel pompwerk op plaats van bestemming.

Wat betreft een voorvork op lucht heb ik zelf geen ervaring, maar hier moet zeker iets soortgelijks gelden. Vraag is echter of de stootdrukken die ontstaan tijdens het fietsen niet dusdanig hoge pieken bereiken, dat die de 1 bar extra luchtdruk met gemak overschreiden. Als dat zo is, dan hoef je je bij luchtgeveerde voorvorken helemaal geen zorgen te maken. De enige 'ervaring' die ik hiermee heb is dat een vriend van me zijn luchtgeveerde voorvork gewoon in gebruiksstand heeft afgegeven aan het luchthavenpersoneel en dat de vork het nog steeds prima doet.

Groet,
Peter.

En wat ik nog vergeten ben (en wat misschien jouw vraag beantwoord): ik hou me dus niet zo aan de regels m.b.t. leeg laten lopen en heb hier nog geen problemen mee gehad. Zodra je de fiets in een doos inpakt, is sowieso moeilijk/niet te controleren of je de banden hebt laten leeglopen.

groet,
Peter.

Beste mensen....

Een vliegtuig kan vliegen, dat doet hij met z''n vleugels!

Maar hoe zit dat dan met het landen???

Zou een vliegtuig speciaal vliegtuigenlucht in de banden hebben? Maisschien is dit wel een idee dit luchtje ook aan ons te verkopen!
Het zelfde doen ze ook met caravanbezitters, hier wordt voor veel geld stikstof in de banden gedrukt, zodat de banden dan minder uitzetten en krimpen. :D

Helaas is bij de check-in, de vliegtuig maatschapij niet te overtuigen, maar misschien kunnen we met dit verhaal de desbetreffende maatschapij voor het blok zetten....

Ik heb zelf een handig ventiel adaptor gemaakt, hiermee kan je bij een benzinestation je banden weer op voldoende druk op pompen. Ik zal deze vandaag nog op m'n site plaatsen.

Groets,
Bram

Die ventiel adaptor ik voor weinig geld in de winkel te verkrijgen
Afbeelding
ik dacht dat ik hem bij Halfords gevonden had

Een vliegtuig heeft stikstof in de banden, omdat bij brand in wielruimte deze stikstof de brand blust. Ook schijnt een stikstof molecuul groter te zijn dan een lucht molecuul, hierdoor lekt de band minder.

Zelf laat ik nooit lucht uit mijn banden of voorvork lopen met de zelfde reden als Peter Klomp.
Op kruishoogte is de luchtdruk ruwweg de helft van op aarde, dus een half bar. Bij decompressie van de drukcabine moet je die halve bar optellen bij je bandendruk.
Die druktoename ervaart je band ook als je op je fiets gaat zitten, dat loopt meestal ook goed af.

Mijn fiets zit ingepakt in bellenfolie, en tot nu heeft geen één beamte gevraagt om de banden te laten leeglopen.

Groeten, John.

Bedankt voor de snelle reacties, vanwege het mooie weer ben ik twee dagen aan het fietsen geweest en zie nu dat er al (logische)antwoorden zijn.
Het lijkt mij inderdaad dat de vork en de banden een drukverschil van een halve bar wel moeten kunnen weerstaan. Alleen vraag ik mij nu weer af of de bellen van john's bellenfolie ook de halve bar drukverschil aankunnen :D

Dennis

de bubbels kunnen er tegen geen problemen mee gehad. hetzlefde geld t voor de lucht in de banden.