Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De "ideale" complete set gereedschap - Forum Wereldfietser

De "ideale" complete set gereedschap

De afgelopen jaren heb ik geprobeerd om de ideale gereedschapsset samen te stellen.

Onder ideaal versta ik goed werkend, betrouwbaar en licht van gewicht. Waarbij ik ervan uitga dat daarmee alle meest voorkomende euvels zelfstandig op te lossen zijn.

Voor Het demonteren van de cassette noodzakelijk indien een spaak vervangen moet worden of als de cassette vervangen moet worden nam ik een afnemer mee maar dan moest ik wel een baco zien te lenen en een ketting zweep.
Toevallig kwam ik een door M-gineering ontwikkelde NBT (next best thing) tegen, dat is een soort ring met vertanding die in de vertanding van de sluitring van de cassette past met een uitsteeksel dat en in de sleuf van de achterpad past en waarmee de cassette gedemonteerd kan worden.
Geprobeerd en het werkt prima!
het gewicht is verwaarloosbaar 24 gram en je krijgt er een stuk onafhankelijkheid voor terug.

Dit stukje heel nuttig gereedschap nag wat mij betreft een grotere bekendheid krijgen sterker nog tot de "verplichte" standaarduitrusting verheven worden. Zie de site van m-gineering https://www.m-gineering.nl/shop.htm
"verplichte" standaarduitrusting
maar alleen als je een fiets met cassette hebt. Zo heb ik onlangs mijn setje nog eens doorgespit en kettingpons en sluitschakel er uit gehaald omdat inmiddels op mijn vakantiefiets al enige tijd met een riem rijd.
Tijd voor een "plaats eens een foto van je gereedschap set voor onderweg" topic?
robgru schreef:
do 05 jun, 2025 15:32
NBT […] nag wat mij betreft een grotere bekendheid krijgen
search.php?keywords=NBT2
‘Er zijn 61 resultaten gevonden: NBT2’
Ja, valt nog wat tegen.

Groetjes,

Carl
Bij deze de foto's

En ja alleen voor derailleur tot 12 kransjes...

Maar Rohloff rijder hebben het inderdaad niet nodig wellicht een extra verkoop argument.

Bijlagen

robgru schreef:
do 05 jun, 2025 19:55
Bij deze de foto's

En ja alleen voor derailleur tot 12 kransjes...

Maar Rohloff rijder hebben het inderdaad niet nodig wellicht een extra verkoop argument.
Ik schreef toevallig omdat ik er niet naar ip zoek was, het bestaan ervan was mij onbekend.
Meestal vind ik het wel als ik weet waar naar ik op zoek ben.....
https://www.m-gineering.nl/shop.htm maar ik denk ook te koop bij de gespecialiseerde vakantiefietswinkel. Inmiddels al weer een update zie ik, ik heb mijn hypercracker ook nog, maar deze is nog kleiner en doet het als je een spaak moet vervangen aan de verkeerde kant ook prima en misschien nog wel beter omdat je niks tegen je frame aan hoeft te duwen. Wel even oefenen voor het geval je het nodig hebt, en dat is gelukkig bijna nooit meer.

Ander onmisbaar onderdeel wat je ook bijna nooit meer nodig hebt is de tyreglider. voor het makkelijk demonteren en monterern van je buitenband.
En zo zit mijn rolzak met gereedschap vol met dingen waar je liever mee dan om verlegen zit.

Minimaal is toch wel de inbussleutels in de maten die je nodig hebt en een torx vor hetzelfde, al dan niet als bitje om op een multitool te monteren.
En plakspul met versie solutie. dat is toch beter dan de patches van parktool, die lijken na verloop van tijd toch minder te gaan plakken of zelfs loslaten.
Ik heb ook de Hyper-Cracker in de schuur liggen en later de NBT2 aan de fietsgereedschap spullen toegevoegd.
IMG_4838.png
IMG_4838.png (135.77 KiB) 437 keer bekeken
IMG_4839.png
IMG_4839.png (59 KiB) 437 keer bekeken
IMG_4840.jpeg
Cassette-afnemer-gereedschap zoals de NBT heb ik in Europa niet bij me hoor, alleen wat inbussleutels, een pedaalsleutel en een reservebandje.
Wellicht meer iets voor de echte Wereldfietsers.
Dank wat een leuke reacties.

Inderdaad mee verlegen dan om verlegen, nu verder met de "ideale" mee neem gereedschapsset

ik sleepte een kettingponsje mee van BBB nautilus 100 gram die ik ook gebruikte om mijn ketting thuis op maak te maken maar die hevel doet pijn aan je handen en de schroefdraad van de as zit heel ruim in het huis . M-gineering verkoopt ook een KMC mini chain tool. 50 gram. nu dat ding werkt echt heel erg goed betrouwbaar veel beter dan die BBB nautilus. Je hebt toch een multitool bij je dan kan je de 5mm inbussleutel thuis laten en weegt het 34 gram maar veel belangrijker is dat het beter makkelijker werkt en je kan indien het tegenzit de andere kant van de tool met een ringsleutel vasthouden en ook een langere inbussleutel gebruiken om meer kracht te kunnen zetten. Een klein wonder dat te weinig aandacht krijgt en ook niet fysiek aanwezig was bij Mantel bijvoorbeeld. De ingewijde toerfietsers zal ik niets nieuws vertellen maar Ik ben er blij mee dat ik er achter gekomen ben.

Bijlagen

Joris Flemming schreef:
vr 06 jun, 2025 13:27
Cassette-afnemer-gereedschap zoals de NBT heb ik in Europa niet bij me hoor, alleen wat inbussleutels, een pedaalsleutel en een reservebandje.
Wellicht meer iets voor de echte Wereldfietsers.
Is die pedaalsleutel soms om de pedalen te demonteren voor het vervoer terug als je gaat vliegen?

Ik neem een steeksleutel 15 mee i.p.v. een pedaalsleutel die weegt minder 83 gram en zorg ervoor dat ik voor vertrek de schroefdraad van de pedalen in de anti-seeze zet en niet te vast zet maar wellicht zijn er creatieve geesten die een nog lichtere optie verzonnen
robgru schreef:
vr 06 jun, 2025 13:56
Joris Flemming schreef:
vr 06 jun, 2025 13:27
Cassette-afnemer-gereedschap zoals de NBT heb ik in Europa niet bij me hoor, alleen wat inbussleutels, een pedaalsleutel en een reservebandje.
Wellicht meer iets voor de echte Wereldfietsers.
je hebt gelijk als je met een wiiel waarvan de spaakspanning niet ongelijk is vertrekt is het wel heel erg onwaarschijnlijk dat een spaak breekt, maar het is zo'n lichtgewicht niet volumineus dingetje dat ik mij niet wil vermoeien met de beslissing dat thuis te laten of mee te nemen, dit geldt ook voor een kettingpons nog niet nodig gehad, ik trap waarschijnlijk niet hard genoeg.....zelfde geldt voor een veiligheidsgordel in de auto.

Is die pedaalsleutel soms om de pedalen te demonteren voor het vervoer terug als je gaat vliegen?

Ik neem een steeksleutel 15 mee i.p.v. een pedaalsleutel die weegt minder 83 gram en zorg ervoor dat ik voor vertrek de schroefdraad van de pedalen in de anti-seeze zet en niet te vast zet maar wellicht zijn er creatieve geesten die een nog lichtere optie verzonnen
robgru schreef:
vr 06 jun, 2025 13:56
Joris Flemming schreef:
vr 06 jun, 2025 13:27
Cassette-afnemer-gereedschap zoals de NBT heb ik in Europa niet bij me hoor, alleen wat inbussleutels, een pedaalsleutel en een reservebandje.
Wellicht meer iets voor de echte Wereldfietsers.
Is die pedaalsleutel soms om de pedalen te demonteren voor het vervoer terug als je gaat vliegen?

Ik neem een steeksleutel 15 mee i.p.v. een pedaalsleutel die weegt minder 83 gram en zorg ervoor dat ik voor vertrek de schroefdraad van de pedalen in de anti-seeze zet en niet te vast zet maar wellicht zijn er creatieve geesten die een nog lichtere optie verzonnen
Ja, idd ivm met vliegen, gaat dus (gelukkkig) niet altijd mee. Het is ook een kort lichtgewicht sleutel 15, dus ik heb wel eens de hulp van een krachtpatser nodig gehad op een vliegveld. Ik ben steeds lichter beladen onderweg en ik heb nog nooit een spaakprobleem gehad. (afkloppen)
Twee stuks gereedschap
linking pin.JPG
Om te kunnen sleutelen aan de linking-pin.
Bevat twee linking-pins. Bevat ook een bandafnemer. En je kunt er ook mee de binnenventiel aandraaien / losdraaien.
inbus etc2.JPG
Setje bits, alleen met bitjes die ik nodig heb voor mijn fiets.
Er zaten ook twee bandenafnemers bij maar die zijn te slap.

PS. mijn pedalen kunnen alleen met een inbus 8 los. Daarvan heb ik geen bitje. Mocht het nodig zijn op een tocht om de trappers los te maken (bijvoorbeeld als ik terugvlieg) dan regelmatig de trappers even tijdens de tocht losmaken. Dan blijft het gemakkelijk gaan.
Bij het lezen van deze oproep is het eerst wat bij me opkomt: "die bestaat niet".
janenliseth schreef:
vr 06 jun, 2025 19:30
Bij het lezen van deze oproep is het eerst wat bij me opkomt: "die bestaat niet".
vandaar de aanhalingstekens maar het streven naar is een leuke en nuttige oefening
JanH schreef:
vr 06 jun, 2025 18:45
Twee stuks gereedschap
linking pin.JPG
Om te kunnen sleutelen aan de linking-pin.
Bevat twee linking-pins. Bevat ook een bandafnemer. En je kunt er ook mee de binnenventiel aandraaien / losdraaien.

inbus etc2.JPG
Setje bits, alleen met bitjes die ik nodig heb voor mijn fiets.
Er zaten ook twee bandenafnemers bij maar die zijn te slap.

PS. mijn pedalen kunnen alleen met een inbus 8 los. Daarvan heb ik geen bitje. Mocht het nodig zijn op een tocht om de trappers los te maken (bijvoorbeeld als ik terugvlieg) dan regelmatig de trappers even tijdens de tocht losmaken. Dan blijft het gemakkelijk gaan.
Ja goede tip! dom niet aan gedacht Shimano trappers kunnen ook met een inbus naar ik meen 8 los geschroefd worden maar je heb met de standaard lengte maat niet zo veel kracht. De "fundamentele" vraag is nu of de inbus 8 minder weegt dan de steeksleutel 15. :D :D

De wolftooth tool is geweldig werkt als een zonnetje, nu heb ik een trucje gezien hoe je quick links los kan krijgen zonder tools https://www.youtube.com/shorts/7TVsjKHwYQg ik neem geen hamer mee onderweg dat is wel een dingetje, wellicht dat een steen ook zou werken als dat zo is dan kan de tool thuisblijven
Die truc kende ik nog niet.
Op mijn vakantiefiets heb ik een 9-speed ketting, op mn MTB een 12-speed.
Missing-link bij 9-speed is ook te doen met andere trucs (bijv. een touwtje), ook gewoon met je vingers.
Bij de 12-speed lukt het me alleen met een tool. Thuis heb ik een grote tang, de Wolftooth is voor onderweg,
Er blijkt toch nog een lichtere pedaalsleutel te zijn 42 gram wel in aluminium
rinko.jpg

een enkele 15 mm steeksleutel weegt minder dan een dubbele
deze van Bahco gelegeerd staal weegt 49 gram.
bahco.png
zoekt en gij zult vinden
JanH bedankt ! voor je opmerking over de inbussleutel waarmee je de trappers los kunt maken.

Nu wil het geval dat de inbusmaat 6 is op mijn fiets Shimano XT dus ik kan met mijn multitool met inbus 6 de pedalen los halen dan moeten ze niet te vast zitten natuurlijk daarom heb ik ze weer in de anti seeze gezet en met de multitool inbus weer handvast gezet.

Conclusie, ik hoef helemaal geen steeksleutel 15 mee te nemen..

mijn lijstje gereedschap nu voor derailleur fiets

KMC mini kettingponsje 34 gram
multitool inbus 1 - 6 met schroevendraaier kruis en plat 200
10 tyraps
ducttape 10 meter
quicklink tang kunsstof/bandenlichter van KMC (die van wolftooth is heel veel beter)
twee reserve quick links
2 reserve binnenbanden
plakset voor bb
olie voor ketting, oude sokken om ketting schoon te maken 100 gram
reserve derailleur hanger
NBT Next Best Thing
paar reserve spaken voor voor en achterwiel in de zitbuis
Spokey spaaksleutel
2 x remblokken voor schijfremmen
verloopstuk Presta naar autoventiel om banden bij benzine station te kunnen oppompen
nippel om de druk in de verende voorvork druk te kunnen verhogen

totaal 0,6 KG exclusief 2 binnenbanden 400 gram totaal 1 kg

optioneel cassette afnemer om de remschijf te kunnen demonteren en steeksleutel (pedaal) 15 om meer kracht te kunnen zetten.

de wolftooth quicklink tang zet ik op mijn verlanglijstje verder lijkt het mij heel dicht in de buurt te komen bij een "ideale" gereedschap setje.