Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op zoek naar de ultieme powerbank en oplader - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Op zoek naar de ultieme powerbank en oplader

jwkeij schreef:
wo 12 feb, 2025 09:57
"...• 2x Petz Lampjes - USB-c
• 2x Telefoons voor navigatie en fotocamera
• Horloge(usb-c) voor gps opname

Niet verder van belang
- Laptops gebruiken we in de basis niet. ..."


Al eerder vermeld: telefoon vreet de meeste stroom. Is een goede fietscomputer (wahoo, Garmin) geen idee?
Ja, dan heb je een extra apparaat mee, maar die verbruikt stukken minder dan een telefoon. Kan je de mobiel gebruiken voor nood om te bellen. plus minder stress dat ie zo snel leeg raakt.

Móéten er (2?) laptops mee? Is het dan zo, dat je zonder laptop niet op reis zou kunnen, door aangehouden werk? :idea:

2x 10.000 werkt beter dan een 1x 20.000 powerbank omdat je dan alles kan verdelen.
Een whaoo of Garmin is geen optie. We gebruiken de telefoons ook voor camera. Wel zal ik nog kijken of ik de telefoons zo kan programmeren dat ie in de ulitieme stroom besparings stand komt. Dus GPS signaal aan om de 20 minunten ipv constant bv.

Laptops is gewoon een keuze. Deze is nu 800gr en dat is oke balans gezien ook de duur van de trip.

Ik begrijp niet zo heel goed waarom 2x10000 beter werkt qua verdelen dan 1x20000? Heb je een voorbeeld ter verduidelijking hiervan? Thxs
Heb de Veger.
20k is idd wel wat langer laden dus ik heb gecombineerd met Anker 30W USB-C lader, dan gaat het een stuk sneller.

Telefoon tijdens het fietsen op vliegtuigstand zetten spaart enorm veel stroom. Hij hoeft dan niet constant een nieuwe paal te zoeken, wat in afgelegen gebieden je batterij in no-time leegtrekt.

Als je de telefoon gebruikt voor navigeren, dan doe je dat offline. Is sowieso sneller.

Ik kan met volgeladen 20k Veger twee dagen doen met: iPhone, AirPods, Samsung S10 (LocusMap), Fototoestel (Fujifilm X70) & E-Reader.
Een Son naaf met forumlader levert zoveel energie veel meer dan je nodig hebt, kost wel wat.....

Dan blijft over stroombesparen.

Ik gebruik de telefoon alleen voor het downloaden en maken van gpx tracks die stuur ik wireless naar de bryton 420 die fiets computer gaat 30 uur mee op een lading (zwart wit scherm) telefoon kan uit tijdens fietsen. 30 uur dat bijna 4 dagen (6 uur per dag)
https://global.brytonsport.com/products/rider-420
Groot voordeel van bryton is dat het scherm ook in de hele felle zon hoe afleesbaar blijft.
Mijn ervaring is dat het veel makkelijker is om de weg te volgen met een zwart wit scherm en richtingpijltjes dan telefoonscherm met teveel informatie.
Ik ben geen fan van koopjes / onduidelijke herkomst of rare combinaties van powerbank en lader. Lithium-ion batterijen zijn door hun grote energiedichtheid gevoelig voor mishandelen (elektrisch maar ook mechanisch). Goedkope laders “doen maar wat” en vertrouwen volledig op het beveiligingsmechanische van de powerbank zelf. Volgens mij moet je normaliter rekenen op 2 tot 3 uur laadtijd (bij juiste combinatie powerbank / lader). Een laadtijd van 1 uur is naar mijn idee vragen om problemen. Laden betekent niet “stampen” maar het volgen van een fatsoenlijk proces waarbij de laadstroom een dalende lijn moet gaan inzetten zodra de maximale spanning op de interne cellen bereikt wordt (bij lege powerbank grofweg na een uur). Als de laadstroom gezakt is tot zo’n 3% van de nominale waarde moet de powerbank als “vol” worden beschouwd. Laders die dit protocol niet volgen kunnen de powerbank overbelasten met in ieder geval snelle slijtage tot gevolg maar het kan ook tot brand leiden (thermal runaway). Overigens kan je natuurlijk ook opladen tot zeg 80%, dan ben je sneller klaar en het verlengd de levensduur van de powerbank.
robgru schreef:
wo 12 feb, 2025 11:58
Een Son naaf met forumlader levert zoveel energie veel meer dan je nodig hebt, kost wel wat.....
Die "veel meer energie" komt niet zomaar ergens vandaan. De forumslader is als een emmer met water. Als je deze leeggooit heb je inderdaad veel water maar het vullen van de emmer gaat weer lang duren want de SON dynamo is geen brandweerslang.
WillemT schreef:
wo 12 feb, 2025 12:33
robgru schreef:
wo 12 feb, 2025 11:58
Een Son naaf met forumlader levert zoveel energie veel meer dan je nodig hebt, kost wel wat.....
Die "veel meer energie" komt niet zomaar ergens vandaan. De forumslader is als een emmer met water. Als je deze leeggooit heb je inderdaad veel water maar het vullen van de emmer gaat weer lang duren want de SON dynamo is geen brandweerslang.
Willem, helemaal eens ik promoot die" oplossing" ook niet
In die Beschrängkung zeigt sich der Meister is mein motto
WillemT schreef:
wo 12 feb, 2025 12:33
robgru schreef:
wo 12 feb, 2025 11:58
Een Son naaf met forumlader levert zoveel energie veel meer dan je nodig hebt, kost wel wat.....
Die "veel meer energie" komt niet zomaar ergens vandaan. De forumslader is als een emmer met water. Als je deze leeggooit heb je inderdaad veel water maar het vullen van de emmer gaat weer lang duren want de SON dynamo is geen brandweerslang.
Maar als je terwijl je fietst je energiehongerige apparaten op kan laden is van leeggooien geen sprake, als je daarnaast dan ook nog een bufferakku zoals bijvoorbeeld in de Forumslader op kan laden heb je voor een ander apparaat nog reserve.
Dan zie ik een powerbank eerder als (lege) emmer, want die laadt je denk ik niet overdag al fietsend op.
Wat ik bedoelde te zeggen: het gaat in de lengte of de breedte. De SON (of welke dynamo dan ook) kan niet meer leveren dan dat hij kan leveren. Die "volle emmer" is een buffer die je tijdelijk wat meer armslag geeft maar hij zal toch weer een keer gevuld moeten worden en dan is die 3 W van je fietsdynamo niet heel erg veel. Voor 3 Wh moet je een uur fietsen. Een powerbank van 10.000 mAh heeft een capaciteit van 37 Wh. Als je die voldoende geladen weet te houden (koffiestops) ben je naar mijn idee beter uit.
Mijn ervaring is dat mijn smartphone bij navigatie met het scherm aan ongeveer 1.000 mAh per uur verbruikt en dat ik dit op een vlakke weg met mijn Forumslader net kan bijladen. Het gaat echter verkeerd zodra het heuvelachtig wordt, want bergop ga je langzamer en laadt je dus ook minder op en bergaf ga je sneller en schakelt de oplader zich uit om oververhitting te voorkomen. Met een volle telefoon met het scherm meestal uit en aan de lader redt ik het soms net iets meer als een dag, dus dan is een bufferaccu als backup erg handig en moet ik toch eens in de paar dagen bijladen.
Dit is wat dat betreft interessante stof: List of Hub Dynamo USB Chargers That Power Your Electronics While You Ride.
Op tweakers.net zijn powebanks getest. De link heb ik in deze string al voorbij zien komen.

https://tweakers.net/reviews/12240/meer ... laden.html

Wat stroomverbuik is het belangrijk om bij jezelf na te gaan wat je echt nodig hebt en hoelang je zonder stopcontact moet doen.
Jaren geleden (voordat je vanuit je bundel door heel de EU data kon streamen) ben ik met behulp van mijn telefoon van Lissabon naar Nijmegen gefietst. Voor Navigatie gebruikte ik de Magic Earth app. Het voordeel van deze navigatie app is, is dat je off-line kunt navigeren door de kaarten op je telefoon te downloaden. Zonder Data (3, 4 of 5 G) en wifi en beperkt schermgebruik gaat je telefoon beduidend langer op een acculading mee. Wel had ik bij aanschaf rekening gehouden met een goede accuduur van de smartphone. (Ook hier heb ik tweakers voor gebruikt).

Tegenwoordig gebruik ik een Wahoo Roam v2 voor navigatie omdat deze makkelijk 14 tot 16 uur haalt en een relatief kleine accu heeft (dus weinig stroom verbuikt) en betrouwbaar is. Mijn telefoon gebruikt ik nu voor bijzaken, wat inhoud dat alles op bespaar stand gaat en alleen maar gebruikt wordt indien dat echt noodzakelijk is, zoals communicatie met het thuisfront, het instellen van de Wahoo of het zoeken naar een supermarkt. Zo kan mijn telefoon al snel 4 tot 5 dagen mee.

Verder is het goed om na te gaan of er geen andere opties zijn zoals het vervangen van de Steripen voor een Sawyer of BeeFree waterfilter, deze hebben geen stroom nodig.

Powerbanks; Ik gebruik er twee van 20.000mah. Zo kan ik makkelijk een week off grit als ik dat zou willen. En als er een onverhoopt stuk gaat, heb ik er altijd nog een. Ik verwacht de Wahoo er een suk of 6 tot 8 keer meer op te kunnen laden. (Op 1 powerbank) Omdat ik tussen de 100 en 250 km per dag rijd verwacht ik dat ik eerder door mijn voedsel heen ben dan door mijn powerbanks :wink: Een nadeel van alle accu's is dat ze niet goed tegen koude kunnen waardoor ze minder lading kunnen leveren. Iets om rekening mee te houden als je in de kou fietst.

Oplader; Hiervoor gebruik ik een 65 of 100W lader met een verlengkabel van 30cm en een eurostekker. Dit heb ik gemaakt omdat laders met meer vermogen (of meer USB poorten) wat groter zijn en niet goed op de plek tussen de andere stekkers passen.
(Let op; bij telefoon laders met meer aansluitingen wordt bij meerdere USB kabels de stroom vaak verdeeld en dus zal er minder snel geladen worden. Ook is het laadprotocol van belang)

Dynamo laders; Hier heb ik, ondanks mijn Son naafdynamo en Idworx fiets geen goede ervaringen mee. Ze lijken te weinig stroom te leveren om een smartphone op te laden en zijn mijnsinziens te duur ten opzichte van powerbanks. Anderen hebben misschien betere ervaringen hiermee.

Zonnepanelen; Te groot, te zwaar te weinig laadvermogen en te veel gedoe om voor mij te overwegen.

Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen.
Groetjes,
Giel
Voor mij is het belangrijk om niet in de 'accustress' te komen. Ik gebruik een Garmin voor de navigatie en een telefoon voor een hoop andere dingen. Op de fiets een naafdynamo en een Forumslader en dan voor de zekerheid een powerbank (20Wh) en een oplader. Die Garmin gaat een dag of 4 mee op 1 lading, de telefoon moet wel iedere dag bijgeladen worden.
Op de echte fietsdagen kom ik eigenlijk wel uit zonder de powerbank of oplader maar juist op de andere dagen heb ik wat meer stroom nodig. Maar zoals hierboven ook al opgemerkt: de wereld zit vol met stopcontacten, die je vaak ook gewoon mag gebruiken.
Isa en Youri schreef:
wo 12 feb, 2025 10:39
Een whaoo of Garmin is geen optie. We gebruiken de telefoons ook voor camera.

Ik begrijp niet zo heel goed waarom 2x10000 beter werkt qua verdelen dan 1x20000? Heb je een voorbeeld ter verduidelijking hiervan? Thxs
Waarom zou een fiets-gps geen optie zijn?
En stel, je grote 20.000 powerbank gaat stuk.... Lijkt mij vrij duidelijk, toch?


Edit: kleine aanpassing.
Isa en Youri schreef:
di 11 feb, 2025 12:45

Doel
• 10 dagen lang geen stroom nodig en minimaal gebruik van telefoons, geen gebruik van laptop
• 4 dagen geen stroom nodig en volledig gebruik van telefoons, geen gebruik van laptop
Bedoel je hier nu mee dat je ervanuit gaat dat je 4 of 10 dagen achtereen geen stopcontact tegen komt en dus geen mogelijkheid hebt om onderweg bij te laden?

Als dat zo is, en je wilt je telefoon gebuiken voor navigatie, dan zul je heel wat gewicht aan powerbanks moeten meeslepen.

Een snelle rekensom:
Stel de accu van je navigatietelefoon gaat ongeveer een dag mee, dat is wat ik hierboven zo'n beetje lees als ervaring van mensen, maar dat is dan wel echt maximaal, bij zo zuinig mogelijk gebruik.
Een telefoonaccu is ongeveer 19Wh. Dat is dus wat je per dag gebruikt met alleen die ene telefoon. Over 10 dagen is dat dus 190 Wh. De lichtste 10.000 mAh powerbanks die te krijgen zijn wegen ongeveer 160 gram en zijn 37Wh. De opbrengst van zo,n powerbank is ongeveer 85% daarvan, dus 32 Wh, dit omdat er tijdens het opladen energie verloren gaat.
Voor 190 Wh heb je dus 6 van die 10.000 mAh powerbanks nodig. Bij elkaar wegen die net geen kilo. En dat is alleen nog maar voor die ene telefoon...

De nieuwste Garmin maps, de Maps 67, heeft een interne accu die in de praktijk ongeveer drie dagen mee gaat. Met een 10.000 mAh powerbank kun je die accu ongeveer 2 maal volledig opladen.

Zelf heb ik goede ervaringen met de Anker Powercore 3 ( 20.000 mAh tegen 320 gram) en met de Jupio Powervault 3 pd (10.000 mAh tegen 160 gram)

Een powerbank met usb c pd ingang, laad op met maximaal 18 W vermogen. Een 20.000 mAh powerbank van 74Wh volledig opladen kost dus minimaal 4 uur. Omdat bij het laden een bepaald protocol wordt gevolgt van in het begin snel en later steeds langzamer, zal de werkelijke oplaadduur eerder 6 tot 7 uur bedragen.

Omdat het opladen van je powerbank met maximaal 18 W gaat, zal je bij een onergiebehoefte van 19Wh, dus minimaal ruim een uur per dag moeten bijladen. Bij gebruik van twee powerbanks en twee laders kun je deze tijd halveren. Als je in die tien dagen ergens halverwege 1 keer ergens een stopcontact tegenkomt, dan zul je daar dus ongeveer 110 wh moeten bijtanken ( verbruik is 5 X 19= 95 Wh, met 15 % verlies is hiervoor dus ongeveer 110 Wh aan powerbank capaciteit nodig). Bij gebruik van twee 20.000 mAh powerbanks met twee laders kost je dit minimaal 5 uur. Bij gebruik van 4 10.000 powerbanks kun je deze tijd weer halveren. Let wel: dit is nog steeds alleen maar voor die ene telefoon waarmee je navigeert.
Je kan ook nog de laptop als powerbank gebruiken, daar zit ook een flinke accu in, meestal wel 40Wh of meer. Dus als de powerbanks leeg zijn, kan je altijd nog een telefoon aan de laptop hangen.
Verder denk ik dat je een telefoon wel wat langer mee gaat dan 1 dag, als je het scherm niet de hele tijd aan laat staan en de diverse tips gebruikt om energie te besparen. En als je weet dat je kilometers lang één weg (of een route met bordjes) volgt kan je de navigatie natuurlijk gewoon uitzetten.
Dus als je stukken hebt waar je 4 dagen geen stopcontact tegen komt, denk ik dat je met één extra grote powerbank wel genoeg hebt.
Als je echt bang bent om zonder stroom te zitten, dan koop je er twee, of je koopt een papieren kaart voor de moeilijke stukken. Of een losse GPS die lang meer gaat en/of een naafdynamo, alle opties zijn wel genoemd.
Het zal ook erg afhangen van waar je heen gaat, of jullie altijd met zijn tweeën fietsen, hoe lang de fietsdagen zijn en wat je allemaal met de telefoon doet, behalve navigeren. En de telefoons zelf natuurlijk, daar zit ook nog veel verschil in.
Maar mijn grote tip is: kijk eens hoe ver je komt zonder je telefoon aan te zetten, misschien heb je helemaal niet zo veel nodig als je denkt, met een pen en een blocnote kan je ook erg ver komen. Ik heb regelmatig dagen waar ik het apparaat alleen maar gebruik om een camping of supermarkt te vinden, of als ik in een onbekende stad sta.
ErikB81 schreef:
do 13 feb, 2025 14:14
...Maar mijn grote tip is: kijk eens hoe ver je komt zonder je telefoon aan te zetten, ...
Lijkt me lastig. Je wilt gedurende de dag gelijk kunnen reageren op de likes en comments die je op de posts over je fietsreis krijgt. Met meer traffic kan je het algoritme zo beïnvloeden dat je posts nog meer exposure krijgen, en dus moet je nog meer er bovenop zitten. Wat dat betreft kan de hedendaagse reiziger beter thuis blijven.

Even los van deze sarcastische opmerking (sorry) heeft Erik natuurlijk een heel goed punt. Je kunt wel heel erg moeilijk gaan doen, maar de oplossing is eenvoudig: probeer te detoxen van de neiging om steeds dat scherm op te zoeken. Dat scheelt energie, niet alleen van je powerbank maar ook bij jezelf.
Maar in je sarcastische opmerking schuilt wél een kern van waarheid.... :wink:

Persoonlijk neem ik om dié reden geen laptop mee. Ik heb er niet eens plek voor in mijn tassen...
ErikB81 schreef:
do 13 feb, 2025 14:14
Je kan ook nog de laptop als powerbank gebruiken, daar zit ook een flinke accu in, meestal wel 40Wh of meer. Dus als de powerbanks leeg zijn, kan je altijd nog een telefoon aan de laptop hangen.
Dit is denk ik een gouden tip. Als je die twee laptops toch al bij je hebt zonder dat je ze op fietsdagen gebruikt, kun je ze net zo goed inzetten als powerbank. Laptops die beschikken over een usd c pd pps input, zijn bovendien razendsnel op te laden met een vermogen van maximaal 100 W. Dat verkort de tijd die je nodig hebt om energie bij te tanken aanzienlijk.Ahankelijk van de capaciteit van je laptopaccu, ze zijn er van 40Wh, maar ook van 80 of meer, heb je dan misschien helemaal geen powerbank meer nodig
Excuus, stond al in de openingspost, dus ik heb mijn reactie ge edit
Afbeelding

Eventueel als leidraad te gebruiken waarnaar uit te kijken qua aanschaf.