Op tweakers.net zijn powebanks getest. De link heb ik in deze string al voorbij zien komen.
https://tweakers.net/reviews/12240/meer ... laden.html
Wat stroomverbuik is het belangrijk om bij jezelf na te gaan wat je echt nodig hebt en hoelang je zonder stopcontact moet doen.
Jaren geleden (voordat je vanuit je bundel door heel de EU data kon streamen) ben ik met behulp van mijn telefoon van Lissabon naar Nijmegen gefietst. Voor Navigatie gebruikte ik de Magic Earth app. Het voordeel van deze navigatie app is, is dat je off-line kunt navigeren door de kaarten op je telefoon te downloaden. Zonder Data (3, 4 of 5 G) en wifi en beperkt schermgebruik gaat je telefoon beduidend langer op een acculading mee. Wel had ik bij aanschaf rekening gehouden met een goede accuduur van de smartphone. (Ook hier heb ik tweakers voor gebruikt).
Tegenwoordig gebruik ik een Wahoo Roam v2 voor navigatie omdat deze makkelijk 14 tot 16 uur haalt en een relatief kleine accu heeft (dus weinig stroom verbuikt) en betrouwbaar is. Mijn telefoon gebruikt ik nu voor bijzaken, wat inhoud dat alles op bespaar stand gaat en alleen maar gebruikt wordt indien dat echt noodzakelijk is, zoals communicatie met het thuisfront, het instellen van de Wahoo of het zoeken naar een supermarkt. Zo kan mijn telefoon al snel 4 tot 5 dagen mee.
Verder is het goed om na te gaan of er geen andere opties zijn zoals het vervangen van de Steripen voor een Sawyer of BeeFree waterfilter, deze hebben geen stroom nodig.
Powerbanks; Ik gebruik er twee van 20.000mah. Zo kan ik makkelijk een week off grit als ik dat zou willen. En als er een onverhoopt stuk gaat, heb ik er altijd nog een. Ik verwacht de Wahoo er een suk of 6 tot 8 keer meer op te kunnen laden. (Op 1 powerbank) Omdat ik tussen de 100 en 250 km per dag rijd verwacht ik dat ik eerder door mijn voedsel heen ben dan door mijn powerbanks
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Een nadeel van alle accu's is dat ze niet goed tegen koude kunnen waardoor ze minder lading kunnen leveren. Iets om rekening mee te houden als je in de kou fietst.
Oplader; Hiervoor gebruik ik een 65 of 100W lader met een verlengkabel van 30cm en een eurostekker. Dit heb ik gemaakt omdat laders met meer vermogen (of meer USB poorten) wat groter zijn en niet goed op de plek tussen de andere stekkers passen.
(Let op; bij telefoon laders met meer aansluitingen wordt bij meerdere USB kabels de stroom vaak verdeeld en dus zal er minder snel geladen worden. Ook is het laadprotocol van belang)
Dynamo laders; Hier heb ik, ondanks mijn Son naafdynamo en Idworx fiets geen goede ervaringen mee. Ze lijken te weinig stroom te leveren om een smartphone op te laden en zijn mijnsinziens te duur ten opzichte van powerbanks. Anderen hebben misschien betere ervaringen hiermee.
Zonnepanelen; Te groot, te zwaar te weinig laadvermogen en te veel gedoe om voor mij te overwegen.
Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen.
Groetjes,
Giel