Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op zoek naar de ultieme powerbank en oplader - Forum Wereldfietser

Op zoek naar de ultieme powerbank en oplader

Hoi,

Voor een lange fietsreis ben ik bezig met het in kaart brengen van de stroombehoefte, daarom eerst een overzicht gemaakt van wat we hebben:

• 2x Petz Lampjes - USB-c
• Steripen (batterijen)
• 2x Telefoons voor navigatie en fotocamera
• Horloge(usb-c) voor gps opname

Niet verder van belang
• Achter lampjes van de fiets (reserve batterijen mee)
• E-Reader (kan makkelijk 10 dagen mee)
- Laptops gebruiken we in de basis niet.

Doel
• 10 dagen lang geen stroom nodig en minimaal gebruik van telefoons, geen gebruik van laptop
• 4 dagen geen stroom nodig en volledig gebruik van telefoons, geen gebruik van laptop

Zonnepanelen en usb dynamo sluit ik even uit: zonnepanelen vindt ik nog steeds niet ultiem. Dynamo usb, heb dat nu al een paar jaar en het levert wat extra op voor de powerbank maar ook niet echt heel veel.

Het idee is een 20.000 mah powerbank die :
- zodra we ergens zijn snel oplaad (in bv 2 uur tijd).
- de oplader die ik nu heb vanuit de laptop 65w.

Een voorbeeld dat me aanspreekt is:
https://nl.ugreen.com/products/ugreen-1 ... e-batterij

1. Heeft een van jullie andere suggesties van powerbanks die hieraan voldoen om te kijken of het aantal gram minder is?
2. Heeft een van jullie suggesties voor een ultieme oplader die ook voorzien is van 2 usb-c uitgangen en die zodra we ergens koffie drinken in staat is de telefoons te superchargen en de batterij pack te laden.

Alle suggesties welkom !
De telefoons zijn het grootste probleem qua stroomverbruik denk ik. Die hebben meestal een accu van rond de 4500mah dus dan blijft er na 1x opladen nog 11.000mah uur over van je powerbank.

Hoe snel de Ugreen powerbank van jouw link oplaadt staat er niet bij. Ik zag wel dat de 20.000mah versie 100g lichter is dan de 25.000mah versie.
Als je de hele dag met je scherm aan navigeert gebruik je (veel) meer als 4500mah, volgens mij ca 1000mah, dus ca 8000mah per dag, dan kan je met deze powerbank 3 dagen vooruit.
Wat ik me afvraag: weten jullie hoeveel stroom de door jullie genoemde apparaten verbruiken per dag?

• Steripen (batterijen)

Pas wanneer je weet hoeveel elk apparaat gebruikt per dag/vier dagen/tien dagen kun je bepalen hoe groot de powerbank moet zijn.
De Steripen telt sowieso niet mee? of zijn het oplaadbare batterijen die daarin gaan?

En houdt er ook rekening mee dat wanneer je eventueel gaat vliegen er een maximum zit aan de grootte van de powerbank die je mee mag nemen.
Dat "superchargen" uit de openingspost kan handig lijken, maar kost extra veel capaciteit van je powerbank. Mensen zijn zich daar niet altijd van bewust.

Zie ook dit topic:
viewtopic.php?t=37940&hilit=Powerbank+opladen
Hoeveel stroom je nodig hebt hangt echt vooral van het gebruik af.
Als wij met z'n tweeën fietsen, met twee telefoons en een navigatietelefoon, kunnen we met twee keer 10.000 mA bank power wel vier tot vijf dagen zonder stopcontact.
We hebben een Ugreen GaN X 65W lader met twee keer USB-C en één USB-A aansluiting. Afhankelijk van wat je er op aansluit verdeelt het ding zijn 65W op intelligente wijze, wat dat ook moge betekenen.
Twee keer 10.000 mA laadt hiermee tegelijk op en is dus sowieso veel sneller dan één keer 20.000 mA. Daarnaast op de USB-A alvast één telefoon.

Overigens is het vaak meer een vervelend idee dat je zonder stroom kunt komen, dan dat dat werkelijk gebeurt. Het hangt natuurlijk af van waar je fietst maar ik kom eigenlijk altijd overal stopcontacten tegen.
Hier vindt je een test van 50 powerbanks:
https://tweakers.net/reviews/12240/meer ... laden.html
Ik heb een Anker 20.000mah. met USB C aansluiting en snel opladen. Ding is in 2 uur - 2.5 uur vol ofzo? Echt bizar snel. En kan er wel 3 tot 4 keer mijn telefoon mee laden. Eens 2 dagen zonder stroom gezeten en was blij dat ik hem bij had!
Met een forumslader Pro heb je meer capaciteit (tot 32Wh) dan met een gewone dus dat in combinatie met een naafdynamo zou ik zeker ook nog even bekijken eventueel sluit je die aan op een extra powerbank, laat verder thuis wat je niet nodig hebt, een laptop zou je kunnen vervangen voor een tablet die minder energie vraagt, en dan is er ook verschil tussen Android, Apple en Windows in energiebehoefte, ook hier weer veel verschil tussen verschillende apparaten.
Maar zoals door anderen al aangegeven als je niet weet hoeveel je verbruikt weet je ook niet wat je nodig hebt.
Let er even op dat als je gaat vliegen bij de meeste maatschappijen de max. capaciteit 27000 mAh is.
powebank https://www.xtorm.nl/collections/powerb ... ight-black

snellader https://www.xtorm.nl/collections/adapte ... ll-charger

En deze werkt erg goed, ook gewoon achterop je achterdrager op een zomerdag met wat bewolking, af en toe op de camping goed in de zon laad hij genoeg om 2 telefoons, een Garmin en e-reader vol te houden in combi met de powerbank hier boven.

https://www.aliexpress.com/item/1005007 ... ry_from%3A

laad vele malen sneller dan een naafdynamo usb lader en weegt als ik het goed onthouden heb 450 gram.

Dankzij dit zonnepaneel heb ik in 3 weken fietsvakantie bijna nooit een stopcontact nodig.
Waar "stelvio73" naar verwijst was een vraag van mij. Ik zocht toen een powerbank die zelf snel te laden is. In een pauze bijvoorbeeld als je ergens een bakje koffie drinkt. Ik ben toen uitgekomen op de Xtorm. Ik gebruik deze nu een aantal jaar en bevalt me goed.
Fytsreizger schreef:
di 11 feb, 2025 19:48
Waar "stelvio73" naar verwijst was een vraag van mij. Ik zocht toen een powerbank die zelf snel te laden is. In een pauze bijvoorbeeld als je ergens een bakje koffie drinkt. Ik ben toen uitgekomen op de Xtorm. Ik gebruik deze nu een aantal jaar en bevalt me goed.
Is dat er een met een langzaam-laden-functie? Dat was namelijk waar ik op doelde. Langzaam laden vreet minder capaciteit. Lang niet alle powerbanks hebben die optie, aangezien fabrikanten menen dat de consument laadsnelheid veel belangrijker vindt. Fabrikanten buitelen over elkaar als het gaat om het bieden van de kortste laadduur. Maar dat is vaak overkill, en dan is een powerbank snel leeg. Fietsers zijn een groot deel van een etmaal aan het slapen of fietsen (bike, beer, sleep repeat), en dan is langzaam laden vaak voldoende.
stelvio73 schreef:
di 11 feb, 2025 20:19
Fytsreizger schreef:
di 11 feb, 2025 19:48
...toen uitgekomen op de Xtorm. Ik gebruik deze nu een aantal jaar en bevalt me goed.
Is dat er een met een langzaam-laden-functie?
Geen idee, geloof ik niet. Maar zal op te zoeken zijn.
Deze site test o.a. powerbanks. zeer degelijk. https://techtest.org/

Ook de UGreens en de Inui. Heb zijn advies voor lichte 20k powerbank overgenomen. Topding.
Bert van Sprang schreef:
di 11 feb, 2025 13:19
Als je de hele dag met je scherm aan navigeert gebruik je (veel) meer als 4500mah, volgens mij ca 1000mah, dus ca 8000mah per dag, dan kan je met deze powerbank 3 dagen vooruit.
Hoi Bert,
Bedoel je dat als we een telefoon gebruiken voor navigatie, dit een gebruik heeft van 5500 mah ?
jurjan schreef:
di 11 feb, 2025 13:32
Wat ik me afvraag: weten jullie hoeveel stroom de door jullie genoemde apparaten verbruiken per dag?

• Steripen (batterijen)

Pas wanneer je weet hoeveel elk apparaat gebruikt per dag/vier dagen/tien dagen kun je bepalen hoe groot de powerbank moet zijn.
De Steripen telt sowieso niet mee? of zijn het oplaadbare batterijen die daarin gaan?

En houdt er ook rekening mee dat wanneer je eventueel gaat vliegen er een maximum zit aan de grootte van de powerbank die je mee mag nemen.
Nee dit weet ik niet exact. Voor de petz lampjes had ik bedacht gewoon 3 aaa batterijen als resever mee. Als horloge uitvalt ach nou ja niet zo belangrijk en de steripen is sosieso een uitdaging. Hierin zitten idd batterijen, maar gezien de mogelijke omstandigheden (-10) denk ik niet dat ik daar op ga vertrouwen. Opladen hiervan is ook geen optie dus dat wordt of extra batterijen mee en/of klein klei waterfiltertje

Oeps ik wist niet dat er een max aan zit que vliegen thxs voor de tip
_Peter_ schreef:
di 11 feb, 2025 16:54
Met een forumslader Pro heb je meer capaciteit (tot 32Wh) dan met een gewone dus dat in combinatie met een naafdynamo zou ik zeker ook nog even bekijken eventueel sluit je die aan op een extra powerbank, laat verder thuis wat je niet nodig hebt, een laptop zou je kunnen vervangen voor een tablet die minder energie vraagt, en dan is er ook verschil tussen Android, Apple en Windows in energiebehoefte, ook hier weer veel verschil tussen verschillende apparaten.
Maar zoals door anderen al aangegeven als je niet weet hoeveel je verbruikt weet je ook niet wat je nodig hebt.
Thxs ga ik verder onderzoeken
"...• 2x Petz Lampjes - USB-c

Niet verder van belang
- Laptops gebruiken we in de basis niet. ..."

Al eerder vermeld: telefoon vreet de meeste stroom. Is een goede fietscomputer (wahoo, Garmin) geen idee?
Ja, dan heb je een extra apparaat mee, maar die verbruikt stukken minder dan een telefoon. Kan je de mobiel gebruiken voor nood om te bellen. plus minder stress dat ie zo snel leeg raakt.

Móéten er (2?) laptops mee? Is het dan zo, dat je zonder laptop niet op reis zou kunnen, door aangehouden werk? :idea:

2x 10.000 werkt beter dan een 1x 20.000 powerbank omdat je dan alles kan verdelen.
willem12 schreef:
di 11 feb, 2025 23:27
Deze site test o.a. powerbanks. zeer degelijk. https://techtest.org/

Ook de UGreens en de Inui. Heb zijn advies voor lichte 20k powerbank overgenomen. Topding.
Hoi Willem,
Ik heb de UNIU bekeken maar deze heeft een oplaadtijd van 6,5 uur. Is dat overeenkomstig jouw ervaring?